חומר פולימרי, ובשמו כמותג המוכר ביותר בארץ, פימו, הוא חומר פיסולי רך וצבעוני אשר מתקשה באפייה ביתית. תכונות החומר מקנות אפשרויות יצירה ועיצוב במגוון טכניקות, רמות וסגנונות. אחת הטכניקות הנפוצות והייחודיות, היא טכניקת ה"מילאפיורי", או בתרגום מאיטלקית, "אלף פרחים". טכניקה זו אומצה מתחום הזכוכית ועקרונה הוא בניית גליל ארוך, אשר מכיל בתוכו דוגמה או ציור החוזרים על עצמם לכל אורכו. כלומר, כל פרוסה אשר תפרס מהגליל הזה, תראה את אותה דוגמה. הדוגמה נוצרת מהצמדה של יריעות ומוטות חומר פולימרי בצבעים וגדלים שונים.

את הגליל, שהוא בעצם פימו מעובד אך לא אפוי, ניתן להקטין לפי אופי וגודל היצירה שבה מעוניינים לשלבו. הקטנת הגליל נעשית על ידי מתיחת הגליל, וכך אורכו גדל וקוטרו קטן. אפשר להשתמש בפרוסות הגליל כפי שהן, למשל לחרוזים או לעיטורים שונים, וניתן להטמיע

אותן במשטחי חומר פולימרי אחר ליצירת משטחים מרהיבים ולעיטור עבודות נוספות, עיטור כלים מזכוכית, חרוזים עגולים, תכשיטים, חפצי נוי שונים, פיסולים ועוד. להתנסות ראשונית בטכניקה, כדאי להתחיל בבניית גליל פרח בסיסי כפי שמוסבר כאן, ובהמשך לעבור לדוגמאות מורכבות יותר ושילובן בפרוייקטים שונים. מוצגות כאן כמה דוגמאות שנעשו עם גלילים שונים, ובאייטמים הבאים תוכלו להמשיך וללמוד דברים נוספים.

חומרים וציוד דרושים:

חומר פולימרי בצבע לבן, ורוד ושקוף, חבילה אחת מכל צבע

מכונת פסטה

מערוך אקרילי (פלסטיק או זכוכית או חומר אחר שלא נדבק לחימר).

משטח עבודה אשר החימר לא נדבק אליו (משטח זכוכית, קרמיקה וכל מה שתמצאו לנכון)

מגבונים לחים לניקוי הכלים ושמירת נקיון העבודה

להב חיתוך מיוחד לשימוש עם חימר פולימרי

סרגל

מכונת פסטה

מכונת הפסטה היא כלי יעיל, אך לא הכרחי. היא עושה את החיים לקלים ומדוייקים יותר, אבל אפשר לעבוד בלעדיה. מדובר במכונה רגילה, המוכרת מהמטבח האיטלקי. החלק השימושי ביותר שלה הוא החלק שבו מכינים את הלזניה, כלומר - משטחים ישרים. היא מגיעה עם ידית סיבוב ומספר דרגות עובי שונות. אם אתם מתחילים ביותר, שחקו קצת עם החומר לפני שתרכשו לכם מכונה כזאת, אבל אם נדבקתם בחיידק - תוכלו להשיג מכונה כזאת במגוון חנויות, ואין צורך לקנות את המשוכללת ביותר.

צמצום הגליל

זו בעצם טכניקה שחוזרת על עצמה ביצירת כל גליל. הכוונה היא להאריך את אורך הגליל ולהקטין את קוטרו, בצורה אחידה ככל הניתן וללא איבוד רב של קצוות החומר, אשר לרוב נהרסים והופכים לשאריות.

כדי להתגבר על נטייתו של החלק הפנימי והאמצעי של הגליל להמתח פחות מהחלק החיצוני, יש להתחיל את פעולת הצימצום ע"י לחיצות ומתיחות מאמצע הגליל כלפיי הקצוות תוך כדי מן פעולה של שאיבת פנים הגליל כלפי חוץ ושמירה על הקצוות כמה שיותר ישרים.

פימו שקוף

בטכניקת המילאפיורי משתמשים רבות בצבע הזה. הוא מיוצר במגוון חברות המייצרות חימר פולימרי, מגיע במספר דרגות של שקיפות. לפני האפייה צבעו חלבי, והוא מקבל את דרגת השקיפות רק לאחר האפייה. שימו לב: הפימו אינו שקוף כמו זכוכית, וכדי לקבל את האפקט הזה, יש לחתוך פרוסות דקיקות מהגליל, ולשלבן בעבודה. בתמונה שלפניכם תוכלו לראות שילוב של מספר רב של גלילים שונים בעלי רקע שקוף.

תליון העשוי כולו פרוסות מילאפיורי בדוגמאות שונות (צילום: מרסיה ציגלניק)
תליון העשוי כולו פרוסות מילאפיורי בדוגמאות שונות (צילום: מרסיה ציגלניק)

פימו לא זורקים

בעבודה עם פימו באופן כללי ובטכניקת המילאפיורי בפרט, יש שאריות רבות של פימו. השאריות האלו שמישות ביותר: אם ישנן שאריות מצבעים בודדים (למשל: ורוד ולבן) אפשר לערבב אותן יחד ליצירת צבע חדש. תופתעו לגלות שערבוב צבעים שונים יפיק לכם צבעים מרהיבים וחדשים, שלא ניתן להשיג בחנויות. אם יש לכם כבר יותר מדי צבעים, והצבע לא מוצא חן בעינכם, תמיד תוכלו להשתמש בשאריות לחלקים נסתרים בעבודות שלכם, כאלה שאף אחד לא רואה, וכך תחסכו חומר יקר.

שחור ולבן. סט תכשיטים הנוצר מגלילי מילאפיורי (צילום: מרסיה ציגלניק)
שחור ולבן. סט תכשיטים הנוצר מגלילי מילאפיורי (צילום: מרסיה ציגלניק)

אפשר גם תליון. מקסימום צבע במינימום חומר (צילום: מרסיה ציגלניק)
אפשר גם תליון. מקסימום צבע במינימום חומר (צילום: מרסיה ציגלניק)

____________________________________________

מרסיה ציגלניק, בעלת המותג ''מרס עיצובי חן'' היא אומנית, יוצרת ומדריכה. בקרו באתר שלה