טבעת שבה משולבת זכוכית מגדלת, צמיג שמאפשר נסיעה על חול הים - בעולם העיצוב מתקיימות הרבה תחרויות. ברובן לא רק היופי קובע, אלא מידת התרומה של העיצוב ליעילותו של המוצר – ולנוחותו של המשתמש. אחת המטרות הנעלות יותר היא שיפור איכות חייהם של ילדים, בוגרים וקשישים עם צרכים מיוחדים.

עמותת "מילבת" יוצאת בימים אלה בקול קורא לתחרות שנקראת "חושבים טוב, עושים טוב", ומיועדת בדיוק לכך, ל"רעיונות ולפיתוחים טכנולוגים עבור אנשים בעלי צרכים מיוחדים". מי מוזמן להתשתתף? אין מגבלות: סטודנטים, מעצבים, מהנדסים, יזמים וגם "סתם" אנשים יצירתיים, כולל בעלי נכות ובני משפחותיהם. ובקצרה - "כל מי שעולה בראשו רעיון לשיפור חייהם של בעלי מוגבלויות, מכל סוג שהוא".

טבעת שבה משולבת זכוכית מגדלת, בעיצוב טל מרקו, מעצבת תעשייתית כבדת ראייה (באדיבות תחשוב טוב 2013 – עמותת מילבת)
טבעת שבה משולבת זכוכית מגדלת, בעיצוב טל מרקו, מעצבת תעשייתית כבדת ראייה (באדיבות תחשוב טוב 2013 – עמותת מילבת)

המשתתפים מתבקשים להציג אביזר עזר, טיפול ופנאי בתחומים המופיעים באתר "עזרים", עד 19 בספטמבר. זה יכול להיות רעיון, דגם או מוצר סופי. כולם ייבחנו וידורגו, בין השאר, בהתאם לקריטריונים של תפקוד, יעילות, עיצוב, מקוריות/חדשנות ומידת היישום. הזוכה במקום הראשון יזכה בפרס של עשרת אלפים שקל, השני ב-6,000 שקל והשלישי ב-3,000 שקל. הפרסים יחולקו בנובמבר, באירוע הסיום של התחרות, באוניברסיטת בן-גוריון, במסגרת שבוע היזמות הבינלאומי. לאחר התחרות תסייע עמותת "מילבת" בפיתוח רעיונות שיימצאו מתאימים, בתקווה להפוך אותם למוצרים. חברת 3M ישראל תעניק יעוץ מומחה לפרויקטים נבחרים, למשל.

זו שנתה השנייה של התחרות. בראשונה בלטו רעיונות כמו עט שמתחבר לאצבעות ומאפשר לכתוב ללא אחיזה, מערכת מדפים עם מנגנון לשינוי הגובה, מערכת חיישנים מבוססי סונאר המאפשרים לשחיינים עיוורים לקבל מידע על קרבה לשפת הבריכה ולאנשים במים, מנשא לקניות לאנשים הנעזרים בקביים, ועוד. אתר סהר, שזכתה במקום השלישי בשנה שעברה, עיצבה זכוכית מגדלת שצדה השני מחוספס ועוזר בדפדוף, לאחר שפגשה אם עם בעיות במוטוריקה עדינה ובראייה, שהתקשתה להקריא סיפור לבנה הקטן.

הזוכה במקום השלישי בשנה שעברה: זכוכית מגדלת שעוזרת גם בדפדוף, בעיצוב אתר סהר (באדיבות תחשוב טוב 2013 – עמותת מילבת)
הזוכה במקום השלישי בשנה שעברה: זכוכית מגדלת שעוזרת גם בדפדוף, בעיצוב אתר סהר (באדיבות תחשוב טוב 2013 – עמותת מילבת)

"אנשים יכולים לחיות שנים עם מגבלה, ולעיתים בשיחה עם מעצב מבליח רעיון שיכול לפתור את הבעיה", אומרת יעל שקד ברגמן, מנהלת השיווק של העמותה. "אנחנו קוראים למעצבים להפנות את היצירתיות שלהם לאנשים שזקוקים לה. אך מעבר לפן החברתי שלה, למדנו שהתחרות מהווה פלטפורמה נהדרת לסטודנטים ולצעירים בעלי חשיבה יצירתית, שרוצים למנף עצמם. זוהי הזדמנות פז לקחת חלק בפרויקט שיש לו אפשרות להשפיע לטובה על חייהם של מאות אלפים".

חלק מהעבודות בשנה שעברה, למשל, לא זכו בפרס, אבל כן זכו "בעולם האמיתי" היא אומרת. "ליווינו אותם בתהליך של גיוס מימון והשלמת פיתוח. הדוגמה הטובה ביותר היא הליכון שהציעה פיזיותרפיסטית - שנותן משוב למשתמש, על הלחץ שהוא מפעיל, למשל. במקרה הזה הגענו לאבטיפוס שפותח במימון המדען הראשי, ועכשיו מתחילים לבדוק אותו בשטח". איך בוחרים את הזוכים? "מבחינתנו אחד הקריטריונים הוא שלא קיים מוצר כזה", היא מסבירה. "זה לאו דווקא הקריטריון מבחינת העולם העסקי".

ערוץ העיצוב של Xnet מעניק חסות לתחרות. פרטים נוספים במייל או בטלפון 07-222-30-007