חברת העיצוב האיטלקית Kartell, שמיטיבה לתרגם עיצוב מוצר להצלחות מסחריות,מציינת עשור למנורה הפופולרית Bourgie, שאותה עיצב פרוצ'ו לביאני, אחד משורה של מעצבים-כוכבים שעובדים עם החברה. לרגל המאורע הוזמנו 14 מעצבים מפורסמים לייצר גרסאות-מחווה למנורה, ובהם פיליפ סטארק, פיירו ליסוני, סטודיו ננדו (אוקי סאטו), פטריסיה אורקיולה, רודולפו דורדוני, וגם המוזיקאי לני קרביץ, יקיר החברה.

Bourgie נולדה ב-2004, כאשר לביאני התבקש לעצב גוף תאורה שיעניק פרשנות חדשה לגוף תאורה קלאסי. הוא בחר במנורה שהייתה מונחת על שולחן העבודה בביתו - מנורה עשירה בפרטים ובעיטורים בסגנון הבארוק, מחופה באהיל קפלים מבד. השם שהמעצב העניק למנורה נלקח משיר של אשפורד וסימפסון משנות ה-70, שהפזמון שלו הוא Everybody wants to be bourgie bourgie - כולם רוצים להיות בורגנים.

את מנורת השולחן האייקונית ועתירת הפרטים עיבד לביאני תוך חיקוי הקימורים המקוריים, בהבדל משמעותי: הגוף עשוי כולו פוליקרבונט שקוף, חומר שמשמש בדרך כלל למוצרים זולים.

הרעיון לייצר פרשנות חדשה למוצר קלאסי אינו חדש בשדה העיצוב, ומלווה לא מעט מעצבים, ממרטן באס ההולנדי שקנה את עולמו כשהציג רהיטים קלאסיים חרוכים ועד פיליפ סטארק הפוסט-מודרני שיצר כיסאות רבים שהם שילוב רעיוני וצורני של כיסאות קלאסיים. bourgie היא הומאז' משועשע למוצר קלאסי ובורגני, ועל אף שהתוצאה עלולה הייתה להיות מוצר ביקורתי בגדר הפארודיה, היא הפכה לרב-מכר נחשק; באופן אירוני, גוף התאורה החקייני הפך בעצמו לסמל סטטוס.

אלגנטית, לא מתעללת במקור. הווריאציה של פיירו ליסוני (באדיבות Kartell)
אלגנטית, לא מתעללת במקור. הווריאציה של פיירו ליסוני (באדיבות Kartell)

שלוש תמות שונות

כעת, אחרי 10 שנים על המדף, הופכת בורג'י לחוליה נוספת בשרשרת, וגם לה קמים חקיינים ברשות. 14המעצבים מתייחסים למנורה בדרכים שונות - מעניינות יותר ופחות - שמתחלקות לשלוש תמות עיצוביות: טיפול אסתטי קישוטי, משחקי חומריות, ופרשנות צורנית חדשה.

פיליפ סטארק, למשל, בחר לעבוד עם גוף התאורה המקורי, תוך שהוא מבצע בו מניפולציות פשוטות בלבד. הוא עיטר את רגל המנורה בעשרות שרשראות מתכת ופלסטיק, והפך את המנורה לזוהרת על גבול הצעקנות. מריו בליני חיבר שתי מנורות זהות בבסיסן, כשאחת עומדת הפוך, ואילו אז'ני קיטייה (Eugeni Quitllet) הוסיף למנורה של לביאני 10 נורות דמויות-נרות, ובכך הפך אותה לעוגת יום הולדת מאירה.

עוגת המסיבה של Quitllet (באדיבות Kartell)
עוגת המסיבה של Quitllet (באדיבות Kartell)

מעצבים אחרים בחרו לשמור על הצורה המקורית של bourgie ולהציע התבוננות אחרת, דרך החומרים שמהם היא עשויה. פיירו ליסוני יצר מנורת נייר, כריסטוף פייה יצק אותה מחומר דמוי פחמן, ורודולפו דורדוני יצר אותה מברזל יצוק. משחקים צורניים הציעו אלברטו מדה, שעשה רדוקציה לצורה המורכבת המקורית והפך אותה למינימליסטית ונקייה, ופטריסיה אורקיולה שהפכה אותה למנורת תלייה שהיא, למעשה, נברשת.

טוקוג'ין יושיוקה, שמזוהה עם שקיפות, לא שובר את הדימוי שלו גם כאן. התערבות מינימלית (אבל כן משאיר את חתימתו) (באדיבות Kartell)
טוקוג'ין יושיוקה, שמזוהה עם שקיפות, לא שובר את הדימוי שלו גם כאן. התערבות מינימלית (אבל כן משאיר את חתימתו) (באדיבות Kartell)

העבודות המעניינות יותר מגיעות מקבוצת המעצבות השוודיות FRONT, שעיוותו את המנורה המקורית ושברו את הסימטריה המושלמת שלה, באופן שקורא תגר על קונוונציות עיצוביות; וגם מ"ננדו", שעיצבו מנורה באמצעות רוטציה ממוחשבת של הצללית של המנורה המקורית. התוצאה המתקבלת יוצרת אסתטיקה לא צפויה, נפח מעניין, קסם ואווריריות, בניגוד לכמה וכמה עבודות אחרות בפרויקט שסובלות מכבדות-יתר ועודף עשייה.

עיצוב גרסאות או פרשנויות ל-bourgie, מוצר שכשלעצמו הוא מחווה לאייקון קלאסי, הוא אתגר. הגם שגוף התאורה הזה נמכר היטב בעשר השנים הראשונות לקיומו, ימים יגידו אם הוא אכן הפך לאייקון בחלוף השנים - או שמא חגיגות יום ההולדת הן רק הזדמנות נאותה לדחוף את יחסי ציבור של "קרטל".

>> המוצרים יוצגו בתערוכה נודדת שהתחילה את דרכה בתערוכתMaison & Objetבפריז, ומשם למילאנו ולניו יורק.