רהיטים ש"גדלים" מפטריות ופסולת חקלאית, פאנלים קשיחים מנייר עיתון כבוש וקורות עץ שנטבלות באמבט חומצה ויוצאות ממנו כשהן עמידות בפני פגעי השמש, הגשם, הטחב והריקבון, ללא שום ציפוי נוסף: המוח האנושי לא מפסיק להמציא פטנטים וחומרים חדשים. אינספור חומרים – חלקם תולדה של תהליכים מרתקים – נולדים מדי שנה.

יש המבקשים לענות על צורך. "DendroLight", למשל – בלוק עץ חזק וטבעי, בעל מבנה אוורירי מיוחד המקנה לו משקל קל ביותר – מהווה חלופה לחומרי בנייה שונים, כבדים ממנו ופחות חסכוניים בחומר. אחרים הם בבחינת רעיונות שהופכים למוצרים נחשקים. במקרה הטוב, חלקם יובילו לשינוי מבורך בחיינו על הכדור מוגבל המשאבים שלנו. במקרים רבים אחרים מדובר בתבלינים אסתטיים שבאים לספק את הרעב האינסופי לגירויים חזותיים חדשים.

DendroLight - בלוק עץ אוורירי, קל וחזק (צילום: materia)
DendroLight - בלוק עץ אוורירי, קל וחזק (צילום: materia)

כך נראה תהליך הייצור שלו:

יחד עם השפע והחידושים, צצו בעולם ספריות חומרים. הגדולה שבהן היא "מטריאל קונקשן" (material connexion) הניו יורקית, שלה סניפים במרכזי הייצור והסחר בעולם – סין, קוריאה, תאילנד, טורקיה ומילאנו. "מטריה" (materia) ההולנדית היא השנייה בגודלה בעולם, עם אוסף של כאלפיים חומרים וכמאה אלף מנויים ברחבי העולם. עיקר פעילותה, מספרת אלס זילסטרה, מי שהקימה את הספרייה ושותפה לניהולה, הוא במפגש בין "הכוחות היצירתיים", כלשונה, לבין התעשייה – בין הרעיונות לבין אלו שבכוחם ליישמם, בין מעצבים ואדריכלים לבין יצרנים.

בשבוע שעבר הגיעה זילסטרה לארץ כדי להציג, בשיתוף ספריית החומרים הישראלית הפועלת בחסות מוזיאון העיצוב חולון, תערוכת בזק של חומרים, תחת הכותרת "UNDER COVER". התערוכה נפתחה לארבעה ימים באולם התצוגה של חברת "PARQUETEAM", ופנתה בעיקר לאדריכלים ומעצבים.

"פרקטים" – שמתמחה בעץ ואבן – יזמה את האירוע לרגל השקת "רזינה איטליאנה", חומר חיפוי חדש ממשפחת האפוקסים, שמיוצר עבורה באיטליה ומסמן את כניסתה לתחום חיפויים חדש. "רזינה איטליאנה" הוא ציפוי רב שכבתי על בסיס מים, שמאפשר דיוק ושליטה מלאה בכל גוון מבוקש. בתערוכה נפרשו, לאחר שהובאו כל הדרך מהולנד, שלל דוגמאות המציגות פיתוחים בתחום חיפויי העץ, האבן והרזין (קבוצות תרכובות שרף טבעיות וסינתטיות המתאפיינות בשקיפות).

רצפה מחופה בחומר אפוקסי (צילום: resinaitaliana)
רצפה מחופה בחומר אפוקסי (צילום: resinaitaliana)

את "DUKTA WOOD", אחד החומרים המעניינים שנוצרו באחרונה, אי אפשר היה לראות שם (אבל אפשר להתרשם ממנו בסרטון שלמעלה). ה"דקטה" היא טכנולוגיית חיתוך לייזר, שחורצת עץ בדייקנות מתמטית. בזכותה בלבד – ללא כל תוספים, עיבודים כימיים ותהליכים זוללי אנרגיה או מזהמים – הוא זוכה לגמישות רבה, בעודו שומר על חוזקו. עץ הדקטה מיועד בעיקר לתעשיית הריהוט: שרפרף שיוצר ממנו ממש עם יציאתו לשוק זכה לחשיפה נרחבת ברשת, ובוודאי עוד נשמע עליו.

משטחי עץ שמאפשרים לאור לעבור דרכם (צילום: Courtesy of LUMINOSO)
משטחי עץ שמאפשרים לאור לעבור דרכם (צילום: Courtesy of LUMINOSO)

לעומת זאת, אפשר היה להתרשם ממשטחי העץ של "לומינוסו" (Luminoso). החברה האוסטרית מייצרת משטחים המורכבים משכבות עץ דקיקות, שביניהן משולבים סיבים אופטיים. התוצאה: משטחי עץ דקורטיביים, עם שקיפות חלקית שמאפשרת לאור לעבור דרכם. הם יכולים להוסיף עניין אסתטי כמחיצות, כדלתות לארונות, משטחים וכדומה – כיד דמיונו של המעצב. הנה שימושים שונים, שמדגים סרטון של החברה:

עוד מאוסטריה: "Tiger Oak", לוחות עץ אלון דקורטיביים. הלוחות מוטבלים במי נהר קרים, ומיד עם הוצאתם מהמים מוכנסים לתנור לוהט. מעבר הטמפרטורה החד סודק את העץ, ואת החריצים שנפערים ממלאים בחומרים שונים, מפלסטיק ועד כסף וזהב. המשטח שמתקבל עשיר, חם ומעניין.

המשטחים שמתקבלים עשירים וחמים (צילום: MAFI)
המשטחים שמתקבלים עשירים וחמים (צילום: MAFI)

חיפוי אחר, גמיש ומתעתע, הוא "Stoneplex Slate", שנוצר מחיבור בין אבקות צפחה, בטון או שיש טרברטין, לבין חומרים סינתטיים. את החומר בעל המרקם המשחתי מורחים ביד על יריעות בד שאינו ארוג, ועוביו בין מילימטר לארבעה מילימטרים. בטכניקה הזו ניתן ליצור גימורים שונים, שהמשותף לכולם הוא תחושה טקסטילית של חומר בעל נפח ומרקם גס ולא אחיד, בעוד שהחומר עצמו רך ונעים למגע.

''Stoneplex Slate'' - נראה גס, אך הוא רך ונעים למגע (צילום: materia)
''Stoneplex Slate'' - נראה גס, אך הוא רך ונעים למגע (צילום: materia)

"בטיחות חבויה", או "רצפת חצץ" (Gravel Floor) הם שני שמות שמתארים את אותו פתרון חכם לסימון שבילים פנימיים וחיצוניים בלילה. בריצוף מוטמעים חלקיקים שזוהרים בחושך, ומכיוון שהם אינם נגלים לעין בשעות האור הם אינם משפיעים על עיצוב החלל. לעומת זאת, כשיורד החושך הם מסמנים בשלל צבעים זוהרים את הדרך.

לא הולכים לאיבוד בחושך (צילום: materia)
לא הולכים לאיבוד בחושך (צילום: materia)

שונה לגמרי הוא "Dapple Smile Plastics", ובתרגום חופשי: הפלסטיק בעל החיוך המנומר (חומר אנגלי, אלא מה). זהו שמן של יריעות פלסטיק ממוחזרות, המיוצרות מאריזות מזון משומשות ופסולת תעשייתית. ה"ורידים" המנומרים על שלל גוניהם הם תוצאה של תהליך הייצור.

''Dapple Smile Plastics'' - משטחי פלסטיק מאריזות מזון משומשות (צילום: materia)
''Dapple Smile Plastics'' - משטחי פלסטיק מאריזות מזון משומשות (צילום: materia)

אבל יותר מכל כבשה את לב הסובבים בתערוכה יריעת העץ האלגנטית של המעצבת הגרמנייה הצעירה אליסה סטרוזיק (Elisa Strozyk). רק בת 31, היא כבר הספיקה לזכות בפרס ה"סלונה סטליטה" – תערוכת המעצבים הצעירים ב"סלונה דל מובילה", יריד הרהיטים שהוא לב שבוע העיצוב של מילאנו – ולהיות מוכתרת כמעצבת הטקסטיל של השנה בידי "אל דקור".

שטיח עץ של Elisa Strozyk (צילום: Sebastian Neeb)
שטיח עץ של Elisa Strozyk (צילום: Sebastian Neeb)

"WOODEN TEXTILE" החל כמשחק עם חוש המישוש שלנו, כניסוי הבוחן את התחושה שנותן משטח עץ הניתן לשינוי במגע. משטח העץ של סטרוזיק מורכב ממאות משולשי עץ שעוגנו יחד והפכו ליריעה אחת. באופן כזה הופך העץ למשטח גמיש ומעודן, ה"מתנהג" באופן מפתיע ולא מוכר. סטרוזיק שכללה אותו ליישומים שונים – וילון, שטיח, כיסוי מיטה דקורטיבי – ומפתחת גם את הביטוי האמנותי שלו. לאחרונה היא השתתפה עם גרסה חדשה של השטיח בתערוכה הקבוצתית "RED NEVER FOLLOWS", בגלריה סאצ'י היוקרתית בלונדון.

ואפילו כיסוי מיטה דקורטיבי (צילום: Sebastian Neeb)
ואפילו כיסוי מיטה דקורטיבי (צילום: Sebastian Neeb)

ואם דוגמת המשולשים שיוצרת משטח טקסטילי תלת ממדי נראית לכם מוכרת, הרי זה בזכותה של מיקה בר, בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל ב"שנקר". אך החומריות של "FOLDING A PART" – שמה של היריעה החדשנית של בר, שנולדה במסגרת עבודת הגמר שלה – שונה מזו של סטרוזיק. את איכויותיו התלת ממדיות מקבל הבד בעזרת תהליך הדפסה ייחודי של צורות שונות, גיאומטריות או אורגניות. מאז נוצר התפתח החומר למגוון שימושים, ביניהם כריות, שטיחים, אהילים, רהיטים ואביזרי אופנה משלימים כתיקים ונעליים, וזכה לתשומת לב אוהדת הן מצד מגזיני לייף סטייל והן מצד אנשי מקצוע ברחבי העולם.

''עלים'' וכריות (למטה) של מיקה בר (באדיבות מיקה בר)
''עלים'' וכריות (למטה) של מיקה בר (באדיבות מיקה בר)

עוד חומרים מעניינים בעולם העיצוב:

>> קשה להסתכל בהם, או שקשה להסיר מהם את העיניים? כלי אוכל שבטיים, שעשויים משאריות של חיות

>> ועיצובי הברזל שמגשימים גם את הרעיונות הפרועים ביותר