במשך שנים נעשו ניסיונות לעשות שימוש במשקפיים כמסך. דוגמאות בולטות הן שיפור הראייה, הצגת מידע לטייסים (על אף שמדובר בקסדה יותר מאשר במשקפיים), והטרנד הנוכחי: מציאות מוגברת (Augmented Reality). אתמול נחשפו פרטים על המחקר שנעשה במעבדות גוגל, ושמתמקד ביצירת משקפיים שיגבירו את המציאות שלנו על ידי הוספה של שכבה דיגיטלית ויזואלית על גבי הזכוכית שלהם. למה גוגל מדווחת על זה דווקא עכשיו? הם בחרו למסור ל-BBC, שהסיבה היא כדי "לעורר שיח וללמוד מהתגובות".

האם לכלוך על הזכוכית יפריע לשכבה הדיגיטלית? האם האדם שוב בוחן את יכולות ה-multi tasking שלו? כיצד המידע הדיגיטלי הזה עובד עם העולם החיצוני? האם העובדה שהקצב של המידע המוקרן, שסביר להניח שיהיה יותר איטי, ישפיע על תנועותינו ברחוב? האם נראה לפתע אנשים מסתובבים במקום או נעמדים ובוהים בחלל? (הרי התרגלנו כבר לאנשים שמדברים לעצמם, במסווה של אוזניית בלוטות'). למה בווידאו הדמות צריכה לעצור כל הזמן?

שאלות ציניות ורציניות אלה עלו במוחי כשקראתי את הידיעה. אני חושב שהבעיה העיקרית שלנו כרגע היא שאנחנו מנסים לדחוף הכל לתוך האדם. מדוע אני צריך לסחוב עלי את כל המכשירים נותני האינפורמציה האלה? לא יהיה יותר נכון להעשיר את הסביבה, במקום להעשיר מכשיר אחד שנמצא עלי? איפה כל שאר החברות, שאינן חברות הייטק? אילו הייתה להם טיפה מהיוזמה שיש לחברות הטכנולוגיות, הן היו יכולות ליצור סביבה שמגבירה את המציאות ושעוזרת לאדם לבצע מה שיבחר. חלונות ראווה שמגיבים אלינו, קירות שמספקים לנו מידע, ספות שמשנות את צורתן בהתאם לתנוחה שלנו, מקלחת שעוזרת לחסוך במים ועוד. אלו ברובם קונספטים ומוצרים ראשוניים שהשוק ראה. מוצרים אלה יכולים להשתפר עוד רבות ולהכניס הרבה יותר סינרגיה בין טכנולוגיה, טבע וחיים.

מנקודת מבט גבוהה יותר אפשר לראות שהכל עף על הצרכן. במקום שהממשלות ישלמו על פתרון שיעזור לכולם, אנחנו צריכים לשלם יחידנית בעבור הפתרון. לדוגמה: במקום לבנות כבישים יותר טובים או לפתח אלמנטים שיעזרו לנו בכביש, אנחנו משתמשים במכוניות שיעזרו לנו לא להתנגש זה בזה. מי משלם על כבישים? ממשלה. מי משלם על מכונית, מוסך, תיקונים וביטוח? הצרכן. מגיע לנו יותר, וזה גם תלוי בנו.

על הדרך הייתי ממליץ בחום לראות את המיני-סדרה Black Mirror, שמתארת בשלושה פרקים מתומצתים שלוש אפשרויות לא נעימות שצופן לנו העתיד. ועם זאת ארגע לרגע, ואזכור שאני מכור לטכנולוגיה, ותוך כדי שאני עושה אותה, אני אוהב כל רגע בניסיון לבקר אותה.