תערוכת הענק לעיצוב הבית "maison&objet", שמתקיימת בפריז פעמיים בשנה, מיועדת בראש ובראשונה לקניינים מכל העולם, שבאים לראות ולמשש קולקציות של חברות עיצוב מכל העולם. מדובר בקילומטרים של כלי שולחן, מוצרי טקסטיל, אקססוריז, חפצי נוי וכמובן רהיטים מכל סוג ובכל סגנון – אתני, רומנטי, בוהמי, קלאסי, מודרני וכאלה שקשה להגדירם במילה, שעליהם חתומים השמות הגדולים בעולם העיצוב (בהמשך השבוע נביא כאן סקירה של כמה מהאובייקטים המעניינים ביותר שהוצגו בתערוכה שננעלה בשבוע שעבר).

שני מרכיבים קבועים וחשובים בתערוכה חורגים מהקו המסחרי המובהק שלה: האחד הוא מיצביהם של המעצבים שנבחרים בכל פעם לככב בה כאורחים מיוחדים (השנה היו אלה האחים קמפנה הברזילאים, טוקוג'ין יושיוקה היפני והוברט לה גאל הצרפתי). השני הוא מתחם "inspiration" (השראה) – שלושה ביתנים שמשרטטים את הטרנדים העונתיים/עתידיים בעיצוב הבית, שעליהם חתומות שלוש חברות לחיזוי טרנדים, מומחיות נדירה ויקרה, שדורשת הבנה מעמיקה של התחום והיכרות עם כל השחקנים בזירה.

כמו בכל שנה, נבחרת תמה משותפת לשלושת הביתנים, וכמו בכל שנה, כל אחת מהחברות (תמיד אותן שלוש), מציגה את הפרשנות שלה לתמה. הפעם הכותרת הנבחרת היתה "שיגעון": "די לעגמומיות בעולם מטורף זה!", נכתב בהגדרת הרעיון, "קמצוץ שיגעון והומור יעבירו את ההגה לדמיון. דברים מוזרים, אקסטרווגנטיים וקרקסיים מטאטאים הצידה את כל מה שראינו בעבר. זה הזמן למשב רוח רענן של מה שאינו נורמלי אלא מתוק ומרומם נפש. זמן ליהנות, להפסיק לקחת את עצמנו ברצינות גדולה מדי".

חפצים אקסטרווגנטיים, מוגזמים וקרקסיים (צילום: Francis Amiand)
חפצים אקסטרווגנטיים, מוגזמים וקרקסיים (צילום: Francis Amiand)

בבואם להציג את פרשנותם לתמה אוספים חזאי הטנדים מוצגים מהביתנים השונים בתערוכה (וכמובן מפרטים מה לקוח מהיכן) ומשלימים בעזרת עיצובים שאותם הם בוחרים מבחוץ. אליזבת' לריץ', למשל, יצרה מעין דירה: המבקרים פוסעים במסדרון ארוך שבצידיו דלתות (והמראות יוצאות הדופן של רון גלעד). כל דלת מובילה לחדר אחר, שנראה כאילו נלקח מעולמה של אליסה בארץ הפלאות. לביתן קראה Dream box (קופסת חלומות): "חלומות וסיוטים מעבירים אותנו למציאויות מקבילות, מטרידות. אשליות אופטיות, כיוונים מתעתעים, עולם הפוך, חפצים מוגדלים, עיוותים ומאגיה שחורה".

אחד החדרים, למשל, מכיל מיטה בלבד, מוצעת במצעי "איקאה" פשוטים ולבנים. העניין הוא בקירות ובתקרה, שבה ריבוע נורות לדים בשלושת צבעי היסוד. כל צבע בתורו "מוציא" מהקיר ציורים שכמו מזנקים החוצה, של ג'ונגל טרופי וחיות פרא. צפו בווידאו:

חדר שינה שמחליף צבעים ומראות

פרנסואה ברנרד נתן לביתן שלו את הכותרת art'keting - "משחק בקודים המסורתיים ומחיקה של ההבחנות בין 'אמנות יפה', דיזיין ארט ועיצוב הבית". ואכן, בחדרים שיצר ערבובייה של פריטי חברות מסחריות מהתערוכה ויצירות לא מסחריות של אמנים ומעצבים. "פריטים ייחודיים לא מראים דבר מלבד השעמום של השגרתי", הוא כותב. "ההתאמה האישית קובעת היום את עיצוב החללים שלנו. הבית הופך ליצירת אמנות, ואתם ליוצרים".

ביתן art'keting,מבחוץ. לא מכיר בקווים שמפרידים בין אמנות, דיזיין ארט ועיצוב הבית (צילום: Francis Amiand)
ביתן art'keting,מבחוץ. לא מכיר בקווים שמפרידים בין אמנות, דיזיין ארט ועיצוב הבית (צילום: Francis Amiand)

וינסנט גרגואר יצר עולם פרוע וצבעוני שלו קרא Sweat Freaks (מפלצות מתוקות) ובו שום דבר אינו מה שהוא נראה – כורסאות בארוקיות של אלסנדרו מנדיני, למשל, שנראות כמרופדות בקטיפה אך למעשה עשויות פלסטיק קשיח, כסאות שעשויים סלסלות פלסטיק זולות עם רגלי עץ מגולפות של המעצב התאילנדי סראן ין פאניה, וכמובן מפלצות מכל מיני סוגים: "אקסצנטריות מעוררת את דמיוננו", הוא מסביר. "עולמנו תקוע, הוא פשוט מדי או מופרע מדי. סמיכות, גודש וחתרנות יוצרים סגנון פסיכו-טרופי מסחרר. הבית הופך למערה של פלאות".

כסאות של המעצב התאילנדי סראן ין פאניה
כסאות של המעצב התאילנדי סראן ין פאניה

האם הטרנדים האלה יתפסו? אין לדעת. בכל זאת, חזאי הטרנדים מתפרנסים מהשינויים וצריכים להמציא את עצמם מחדש בכל שנה, לפחות פעמיים. מה שבטוח, יש כאן קריאת כיוון ומתן אור ירוק - למי שמעדיפים צבע וסוריאליזם על ניקיון צורני נוסח סקנדינביה - להתפרע.

שידה של IBRIDE. גם כאן, חייתיות והומור (צילום: באדיבות IBRIDE)
שידה של IBRIDE. גם כאן, חייתיות והומור (צילום: באדיבות IBRIDE)

>> ומה אמרו חזאי הטרנדים בתערוכה הקודמת של maison&objet?