רהיטים ממוחזרים, חפצים שנאספו עם השנים ושימוש בצבע - כל אלו יצרו דירה חמה וססגונית. מכיוון שכל דבר הרגיש "בדיוק במקום", העומס יצר תחושה של חום והיסטוריה, תחושה של בית

אם יצא לכם להסתובב לאחרונה בפלורנטין ונתקלתם בקבוצה קטנה של אנשים עם בלוקים לכתיבה עוקבים אחרי בחור אחד עם לוח מחיק נייד, אז ככל הנראה מצאתם את עצמכם באחד משיעורי העברית של גיא שרת, שמלמד עברית ברחבי פלורנטין באמצעות קריאת כתובות גרפיטי. היה זה טבעי שגיא יפתח את תוכנית הוראת העברית הייחודית שלו סביב פלורנטין ושוק לוינסקי, מכיוון שזו השכונה שלו.

הדירה שלו ממוקמת באחד מבנייני הדירות החדשים בפלורנטין, המיועדים לאוכלוסייה עירונית וצעירה. בבניין מגוון דירות בגדלים שמזכירים דירות מחולקות לעובדים זרים. גיא הוא גם אספן - אספן של ספרים, אספן של שפות, אספן של תרבויות. יש לו אוסף ספרי תנ"ך ב-42 שפות שונות, אוסף של לוחות זמנים של חברות תעופה מכל העולם, אוספים של תמונות ואוספים של קומיקסים בשפות שונות. בנוסף לכך, בעקבות קשריו הרבים מעבר לים, יש לו גם הרבה אורחים על הספה בסלון.

אוסף ספרי התנ"ך של גיא, ב- 42 שפות. מימין: תנ"ך בארמית חדשה מכורדיסטאן, תנ"ך במנדרינית ותנ"ך זעיר באינדונזית

אוסף לוחות זמנים של חברות תעופה מרחבי העולם

תכנון פרוגרמטי קפדני

זה לא פשוט לדחוס חיים עשירים כאלו לתוך דירת שני חדרים בשטח של 46 מ"ר. השלב הראשון של תכנון הדירה כלל תכנון פרוגרמטי קפדני של חלל המגורים – חדר באורך של 5 מ"ר וברוחב של 3.5 מ"ר, שאמור להכיל מטבח, סלון, חדר עבודה, פינת אוכל לאירוח ומרחב לינה לאורחים. אופציות רבות נבחנו, ולבסוף נמצא הסידור שהכיל את כל הדרישות באופן נוח, תוך שמירה על הרגשה מרווחת. המטבח הורחב באמצעות שולחן על גלגלים, שניתן להזיז למרכז החדר כשצריך לארח. על קיר אחד מוקם שולחן עבודה, ולצידו טלוויזיה תלויה על הקיר, כדי לחסוך במקום. על הקיר ממול מוקמה הספה, וספה/מיטה נוספת על הקיר הצמוד לה.

חדר המגורים מכיל פינת עבודה, טלוויזיה תלויה ושתי ספות שניתן לישון עליהן. שולחן הקפה הוא ארגז המסע שהביאה עימה מפולין סבתו של גיא, בשנות השלושים

המטבח הורחב באמצעות שולחן אוכל על גלגלים קטנים, שאפשר להזיז אל מרכז החדר ולארח לארוחת ערב

הרהיטים של ההורים

בשלב זה עדיין לא היה ברור מה יהיה אופי הדירה. גיא לא רצה "דירת איקאה" ככל הדירות, אך התוכנית לבנות רהיטים בהזמנה אישית אצל נגר נגנזה משיקולי תקציב. רצה הגורל, וגיא היה טרוד בפינוי בית הוריו באשדוד בזמן התכנון, לאחר מות אימו. הבית היה עמוס ברהיטים שהובאו מאירופה בשנות השלושים. לתכולה היה ערך כספי זעום והרהיטים לא התאימו לדירה המצומצמת והעירונית של גיא, אבל חבל היה לזרוק אותם - הם היו רהיטים טובים ובעלי ערך סנטימנטלי עבורו. אחרי הכל, הם היו נוף ילדותו.

נגר-אומן שראה את הרהיטים, הציע למחזר אותם. הוא פירק אותם ובנה מהם בדיוק מה שהדירה צריכה: בסיס של ארון בגדים שהונח עליו מזרון הפך לספה. חלק נוסף מהארון היה לשולחן אוכל. נבנו מדפים, שולחן כתיבה, ותוספות והשלמות למטבח הקבלני של הדירה. התוצאה היתה משביעת רצון מבחינה רגשית, פונקציונלית ותקציבית.

תוספות של מדפים ומשטחי עבודה הפכו את המטבח הקבלני הקטן לנוח ונעים למראה. בסיס של ארון בגדים שהונח עליו מזרון הפך לספה. מיחזור של רהיטים מבית ההורים – פתרון פונקציונאלי וחסכוני

כשבועיים לאחר שגיא עבר אל הדירה, היה נדמה כי הוא גר שם כבר שנים. הרהיטים הממוחזרים, בתוספת החפצים שגיא אסף עם השנים, השימוש בצבע וגופי התאורה של אתי הורן מסטודיו ואט- כל אלו יצרו ביחד דירה חמה וססגונית. ההקפדה על כל פרט, תמונה, מדף ורהיט יצרה דירה מתפקדת היטב, אמנם מלאה בפרטים אבל מכיוון שכל דבר הרגיש "בדיוק במקום", העומס יצר תחושה של חום והיסטוריה. תחושה של בית.

בדירה הקבלנית העירונית הקטנה המטבח הוא לעיתים קרובות חלק בלתי נפרד מחדר המגורים. תוספת של מדפים, חפצים, משטחי עבודה וקיר בצבע ירוק הפכו את המטבח לקיר שנעים להביט בו. מנורת ההלוגן המינימליסטית היא של אתי הורן מסטודיו ואט

בשבוע שעבר כתבתי פה על זריקת חפצים כתרפיה לדירה הקטנה, ורוב הדירות יכולות רק להרוויח מכך, אבל דירות קטנות יכולות להיראות טוב גם כשהן עמוסות בחפצים – בתנאי שאתם מסוג האנשים שמסוגלים לשמור על כללים מסוימים ומוכנים להשקיע את המאמץ הנדרש.

כמה טיפים לעיצוב של דירת אספנים:

1. אל תוותרו על תכנון פרוגרמטי מוקפד. חשבו היטב מה צריך להכיל החלל וכיצד בדיוק תענו על הצרכים. תכנון של רהיטים מותאמים אישית ולא סטנדרטיים יעניק לדירה אופי מיוחד.

2. השתמשו בקירות, והרבה, מלמטה ועד למעלה. ככל שהקיר יותר צפוף ונראה יותר מאורגן ומכוון, תחושת העומס מפנה מקום לסקרנות נעימה.

3. השתמשו בצבעים בנדיבות ובאומץ. פריטים שונים ומשונים הממוקמים על רקע צבעוני מצטיירים פחות כ"בלגן" ויותר כתמונה אחת גדולה.

4. אל תסתפקו בריהוט ומידוף סטנדרטי מקטלוגים של חברות גדולות. אם אתם הולכים על אפקט של עומס, כל רהיט ומדף צריך להיראות מכוון, מדויק ותפור בדיוק למקום שלו.

5. חדשו, ארגנו, שנו ודייקו באופן שוטף. צריך להשקיע הרבה עבודה ומחשבה כדי להגיע לתחושה הטובה של "כל דבר יושב בדיוק במקומו". אם הצלחתם לגרום לעצמכם (ולאורחים שלכם) לראות את החפצים, ולא את הקיר שמאחוריהם, ככל הנראה אתם עושים עבודה טובה.

מבט מחדר המגורים לכיוון הכניסה והעלייה לגג. מדפים מותאמים באופן אישי נותנים אופי מיוחד למסדרון

  • עוד דירות קטנות, וילות גדולות, פתרונות והשראה: ערוץ העיצוב של Xnet