איך מפתים את הציבור להגיע למוזיאון, במיוחד אם זהו ציבור שאף פעם לא היה בו? במוזיאון העיצוב חולון, שפותח מחר (שישי, 18.11) את התערוכה "Decode", זיהו הזדמנות לנסות קמפיין שונה.

זאת תערוכה של עבודות דיגיטליות, בחלקן אינטראקטיביות, שמזמינות את המבקרים לגעת, להפעיל ולממש. מכיוון שכך, הוחלט לחפש מסע פרסום שיעביר את רוח התערוכה עוד לפני שמגיעים אליה, ולגרום לכמה שיותר גולשים להסתקרן ולהגיע. התוצאה: פרסום ויראלי (כזה שעובר בין הגולשים כמו שמועה) שממריץ חברים בפייסבוק לתייג את התמונה שלהם ולהעביר הלאה. במלים אחרות, הפייסבוק יוצר שגרירים של התערוכה, שגם "מדגמנים" את הבאנרים של הקמפיין בסופו של דבר.

"הפעם אמרנו שלא נעשה עוד קטלוג", מסביר המעצב גיא שגיא, שאחראי לקמפיין יחד עם שותפו ל"סטודיו שועל", מושון זר-אביב. "אמרו לנו שנעשה משהו דיגיטלי, כי זה נראה נכון לתערוכה כזו, וחשבנו על עבודה כמעט מקבילה לתערוכה, כזו שיכולה לפעול גם החוצה". מכאן בא הרעיון של תמונות פורטרט של הגולשים. "מי לא ירצה לעשות את זה?" אומר שגיא. "תמונות זה הוויראליות האולטימטיבית. אתה נכנס, מפרסם ומשתף בפייסבוק".

התערוכה Decode (לפצח קוד) הגיעה ממוזיאון V&A בלונדון בשלמותה, שם הוצגה לפני כשנתיים. מאז הספיקה לעבור ברוסיה ובסין, וחולון היא התחנה השלישית במסע – חלק משיתוף פעולה מתהדק בין מוזיאון העיצוב הנחשב לבין עמיתו הקטן והצעיר. מנהל התוכניות של מוזיאון V&A, דמיאן וויטמור, הגיע לפתיחת התערוכה וציין כי התערוכה בחולון משתרעת על שטח גדול אף יותר מהפורמט המקורי בלונדון.

איך משתתפים בקמפיין?

כדי לפרסם את התערוכה ולהוסיף לה ממד מקומי, נבנה תת-אתר ייעודי שנקרא decode-me. איך זה עובד: צריך חשבון פייסבוק – ונכנסים פנימה. המערכת מזהה את תמונת הפרופיל בפייסבוק, ומפעילה עליה מניפולציה שמפרקת אותה לתמונת שחור-לבן, ואז קוראת אותה בעשר רמות שונות של כהות. אז היא מחליפה אותן לעשרה משולשים שהסטודיו בנה, דוגמת את התמונה המקורית ומזהה באיזה משולש צריך להחליף אותו – לפי רמת הכהות. זה מזכיר פילטר דיגיטלי, קריא מספיק כדי לזהות מי בתמונה, אך לא קריא מספיק כדי להיראות מיוחד – כלומר, להתלהב ולהעלות בפייסבוק.

פרס: כניסה חינם

עד כה, בשבועות שבהם המערכת הייתה מוכרת רק ליודעי דבר, כבר נכנסו אליה כמה עשרות בודדות של משתמשים. במוזיאון מקווים שאלפי גולשים ייכנסו פנימה, יתנו את הבאזז הדרוש לתערוכה וכמובן יבקרו בה. ויש גם פרס: בכל פעם שגולש נכנס למערכת, התמונה שלו מופיעה בעמוד הראשי. כשגולש חדש נכנס, תתחלף התמונה בזו שלו. המערכת מודדת את משך הזמן של כל תמונה, ומי שהצליח להיכנס בשעה רגועה יחסית – ולצבור יותר דקות שבהן התמונה הראשית הייתה שלו – זוכה בכרטיס חינם לתערוכה.

הפורטרטים הנבחרים יעלו למודעות הפרסום של התערוכה (במוזיאון עדיין לא העזו לוותר לחלוטין על הפרינט - בכל זאת מוזיאון). אבל מדוע לא להציג את היצירה השלמה, כמו שעשו בימי המחאה הגדולים של הקיץ ברחובות הראשיים של תל אביב? שועל רוצה להאמין שכן: "אני מקווה שלמוזיאון יהיה כסף לקנות גם שלטי חוצות, שישטפו את העיר. לכל משולש יצרתי משולש מקביל שגדול ממנו פי 10, ואני יכול ליצור מכל תמונה – פוסטר".

ומה עם התערוכה עצמה? שווה ביקור: גם לאוהבי עיצוב, גם לאוהבי טכנולוגיה, וגם לילדים ולבני נוער.

איפה: מוזיאון העיצוב חולון, מתחם המדיטק

מתי: פתיחה ביום שישי, 18 בנובמבר

  • פרטים באתר המוזיאון