>> הצטרפו ל-Xnet בפייסבוק

המותג "סברובסקי" הפך זה מכבר לשם נרדף לנוצצים-מתנצנצים שאפשר היום למצוא משובצים כמעט בכל סוגי המוצרים – מתכשיטים, בגדים ווילונות ועד כלים ורהיטים. החיבה אליהם חוצה מעמדות וטעמים - הכל, כנראה, עניין של מינון, הקשר ומחיר. בדרך כלל קוראים להן "אבני סברובסקי", למרות שאלה לא אבנים, אלא קריסטלים. דניאל סברובסקי ייסד את החברה בסוף המאה ה-19 בחבל טירול שבאוסטריה (שם יש גם פארק יפהפה בשם "עולמות הקריסטל"). כיום מגלגל התאגיד הענק יותר מ-2.5 מיליארד יורו בשנה, ומעסיק כמעט 30,000 עובדים ברחבי העולם.

אבל סברובסקי היא הרבה יותר מקיטש בשקל, כמו שטועים לחשוב רבים. "קריסטל פאלאס" הוא הבייבי של נדיה סברובסקי, מנהלת הקריאטיב של עסקי המשפחה. אנשי הפרויקט, שהושק ב-2002, פנו למעצבים המובילים בעולם בהצעה לתת את הפרשנות שלהם לקריסטל הוותיק. הנה סקירה של כמה מהאובייקטים המעניינים, היפים ויוצאי הדופן שנוצרו כתוצאה משיתופי הפעולה האלו - ביניהם, כמובן, גם זווית מקומית.

האמן והמעצב הספרדי הכוכב חיימה חיון יצר שני פרויקטים נפלאים בשיתוף עם חברת סברובסקי. האחד הוא העתק של הארונית המפורסמת שלו, ה- multileg cabinet, משובצת ב-5,600 קריסטלים בעבודת יד (בתמונה הראשונה למעלה). הארונית נוצרה במקור כמחווה לסרטים המוזיקלים היפים והישנים של MGM, וקיבלה כאן עדכון נוצץ במיוחד. הפרויקט השני הוא סדרת מנורות תקרה תלויות, אותן עוטף אריג משובץ בסברובסקי. התוצאה נראית כמו חלון טלסקופי אל ליל כוכבים. האריגים ניתנים להחלפה ואינם מוארים באמצעות מקור האור הפנימי, כך שהם משתנים ומנצנצים בהתאם למקורות האור הסובבים אותם.

הארונית של חיון, גרסת המקור (צילום: HAYON Studio)
הארונית של חיון, גרסת המקור (צילום: HAYON Studio)

>> עוד מעיצוביו הסוריאליסטים של חיון: אמבטיות, מנורות ושולחנות צד

סטודיו פרדריקסון-סטלארד מנהל מערכת יחסים ארוכת שנים עם חברת סברובסקי, והשנה הם הציגו את שיתוף הפעולה החדש שלהם ביריד ארט-באזל במיאמי. הסדרה IRIS (בתמונה השנייה למעלה) היא פרשנות ייחודית, מרשימה ומסקרנת לעין האנושית: ארבעה פריטים שמשלבים קריסטלים עם מתכות שונות, מעלי זהב ועד פלדת קורטן. גודלם של האובייקטים –בקוטר 1.5 מטרים, שמכילים כ-600 קריסטלים שנחתכו ידנית – יחד עם הבדלי הקונפיגורציות העדינים ביניהם, יוצרים אפקט מרתיע ושובה עין בו זמנית. העין הגדולה שעומדת ובוחנת את הצופה, שובה אותו במבטה ומושכת אותו פנימה, היא אוביקט סמלי מאז ימי קדם.

"כמו מטאורים שחדרו דרך האטמוספירה והתרסקו על פני כדור הארץ, אובייקטים אלו טעונים בכוח מגנטי וקסום" - כך בחרו לתאר בסברובסקי את סדרת ה- Rockformation של אריק לוי (בתמונה השלישית למעלה). יש משהו טבעי ופראי בגופים שיצר לוי – גופים פיסוליים מאוד - והוא עושה זאת מתוך מודעות לסצינת האמנות העכשווית, שהולכת ונוטה לעבר כישורים, דיוק ויכולות גימור גבוהות, כפי שאנו רגילים לראות במוצרים.

>> אריק לוי בראיון בלי חשבון על הצד העסקי של עולם העיצוב

''גרב אור''. מקור האור טמון בתוך הקריסטלים (באדיבות: Swarovski Crystal Palace / Swarovski Lighting Business)
''גרב אור''. מקור האור טמון בתוך הקריסטלים (באדיבות: Swarovski Crystal Palace / Swarovski Lighting Business)

סטודיו Diller Scofidio + Renfro מציג גוף תאורה החותר תחת הצורה הקלאסית של נברשות בצורה מחוכמת. ה- light sock (גרב אור) עשוי רשת, שכמו העלתה מהים צביר קריסטלים שמעבירים אור יפהפה הנובע ממקור חבוי ביניהם. האובייקט מעלה אסוציאציות לגרבי המתנות של חג המולד או לרשתות דייגים, ויוצר קונפליקט שנון וחינני סביב השאלה של שימוש "לא יאה" או "לא ראוי" באבנים הנוצצות.

>> גם כאן אפשר להשיג אותן, לא רחוק מרחוב הרצל, באלף שקל לקילו

בשבוע העיצוב בלונדון לפני חודשיים, שיתפו סברובסקי פעולה עם האמן ג'ון פאוסון במיצב שהורכב בחדר המדרגות של קתדרלת סנט-פול המפורסמת בלונדון (בתמונה החמישית למעלה). "Perspectives" סיפק נקודת מבט ייחודית על יצירת המופת האדריכלית של סר כריסטופר וורן. הוא הורכב שני חלקים: האחד הוא משטח משקף עשוי קריסטל שהוצב על הקרקע. 23 מטרים מעליו נתלתה עדשה קעורה - הגדולה ביותר שייצרה סברובסקי מימיה. הצופים מסביב קיבלו פרספקטיבה ייחודית על אחד המבנים האייקונים של בריטניה, "מעבר לרמתה של העין האנושית", לדברי פאוסון.

סטודיו טרויקה (Troika) הלונדוני הציג ביריד ארט-באזל 2010 מיצג בשם falling light, שבעזרת עדשות קריסטל מדמה טיפות אור הנופלות על הקרקע. המיצג כולל כ-50 זרועות מכאניות, מנורות led בעלות עוצמה גבוהה ועדשות מתוצרת החברה. כאשר הזרוע מניעה את הנורות מעלה ומטה משתנה תצורת האור מעברה השני של המנסרה ויוצרת אפקט הדומה לטיפות מים הנופלות על אגם שליו. בין המהום המכונות והתנועה הרבה המתרחשת מעל ובין התוצאה בעלת הנוכחות הטבעית הנראית על הקרקע נוצר ניגוד מעניין, המצוי ברבות מעבודותיהם של חברי הסטודיו. צפו בווידאו:

רון ארד, שקיבל שם השנה את מדלית העיצוב, יצר עבור סברובסקי את Lolita: נברשת העושה שימוש בצורת הספירלה בשילוב עם טכנולוגיה חדישה והומור, במיטב המסורת של המעצב (בתמונה השישית למעלה). הנברשת מורכבת מיותר מ-2,000 קריסטלים, 1,000 מנורות LED וכקילומטר של חוטי חשמל, והיא בעצם מסך ספירלי שמקרין חזרה אל החדר הודעות SMS שנשלחות אליו.

Veil הוא מיצג של סטודיו פול קוקסאדג': וילון קריסטלים בגובה ארבעה מטרים, שעשוי 1,440 אבני קריסטל (בתמונה האחרונה למעלה). במבט ראשון ושני לא נראה דבר נוסף, אך כאשר מסתכלים במראה הממוקמת מולו נגלית דמותה המנצנצת של המונה ליזה. כשמחזירים את המבט לווילון נעלמת "האשליה הרומנטית", כפי שמכנה אותה קוקסאדג'.

>> וכך הפך קוקסאדג' תקליטי ויניל לרמקולים לסמארטפונים

נופר בוים משנקר שיבצה סווארובסקי באומים (צילום: רן פלוטינצקי)
נופר בוים משנקר שיבצה סווארובסקי באומים (צילום: רן פלוטינצקי)

ואצלנו: מדי שנה מקיימת חברת ילון, נציגת סברובסקי בישראל, שיתוף פעולה עם המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר. השנה היה נושא הקורס "תכשיטי קיר" והתוצאות מעניינות ומגוונות. הסטודנטים שילבו ביצירותיהם את הקריסטלים עם מגוון חומרים - החל בעץ וקרמיקה וכלה בראש מטאטא מוזהב ואומים משומשים, כפי שעשתה, למשל, נופר בויום (בתמונה למעלה). בין הפרויקטים ניתן למצוא קומפוזיציה מרתקת של אלינור כהן, בסגנון הצייר חואן מירו. כהן עשתה שימוש בקרמיקה, מתכת וחפצים משומשים כדי ליצור תמונה מלאת פרטים וחופש (כאן למטה).