שנה אחר שנה ממשיכה גוגל להיבחר לאחת החברות ש"הכי טוב לעבוד בהן". גם בסקר שפורסם החודש בישראל מובילה גוגל בתור החברה הנחשקת ביותר בעיני היי-טקיסטים ישראלים. דירוגים אלה לוקחים בחשבון לא רק את גובה השכר (מבחינה זו גוגל לא נכנסת אפילו ל-25 הראשונות בארצות הברית), אלא גם מרכיבים כמו תרבות ארגונית, סביבת עבודה והטבות ופינוקים לעובדים. בגוגל מדובר בין השאר בשירותי כביסה חינמיים, אוכל חופשי בכל הקפיטריות, קיר טיפוס, חדרי משחקים ועוד.

מלים רבות כבר נשפכו על אידאולוגיית העיצוב של גוגל במשרדיה ברחבי העולם; המטרה, כמובן, היא לא רק לספק לעובדים אוכל חינם או הפסקות שכוללות משחק, אלא גם לאפשר להם להיפגש ולדבר עוד ועוד, איך לא, על עבודה. גוגל חיסלה את הקיוביקל המחניקים לטובת חללי עבודה פתוחים שמעודדים אינטרקציה מקסימלית בין העובדים; היא מספקת חללים ציבוריים שבהם העובדים יכולים לנוח (ושוב לדבר על עבודה, כמובן), כמו קפיטריות, שולחנות סנוקר או חדרי ישיבות לא רשמיים. האם גם משרדי גוגל שנחנכו לפני שנתיים בציריך הם סביבת עובדה מושלמת?

תרצו לשבת? (צילום: Camenzind Evolution's)
תרצו לשבת? (צילום: Camenzind Evolution's)

בלי להסתכל ימינה ושמאלה

Camenzind Evolution הוא משרד האדריכלים שבידיו הפקידה גוגל את מלאכת התכנון ועיצוב הפנים, ושם בהחלט מאמינים שיצרו משהו מיוחד. הרעיון, הם אומרים, היה לעצב משרד שמקדם "פונקציונאליות וגמישות" במרחב העבודה האישי, ו"בחירות וגיוון" בחללים הציבוריים.

המשרדים בני שבע הקומות ממוקמים במרחק הליכה ממרכז ציריך, עם שטח כולל של 12 אלף מ"ר, ל-800 עובדי החברה. גוגל ביקשה מהמתכננים למלא שני עקרונות מפתח: ראשית, עליהם להתעלם מעיצוב משרדי גוגל אחרים ברחבי העולם; באותה רוח, לא ניתן לאדריכלים בריף או "מדריך לרוח גוגל" מסוג כלשהו. שנית, עליהם לערב בתהליך את העובדים עצמם. נציגי המשרד הקימו ועדת היגוי שליוותה את הפרויקט. הם ערכו סקר בין כל עובדי החברה בציריך, ולאחר מכן קיימו עמם סדנאות וראיונות (בליווי פסיכולוג) כשהמטרה היא להבין את "הערכים, ומה מניע אותם".

מישהו צריך טרמפ? (צילום: Camenzind Evolution's)
מישהו צריך טרמפ? (צילום: Camenzind Evolution's)

לעבוד תוך כדי מסאז'

במפתיע, הסקר מצא שעובדי גוגל בשוויץ רוצים מקום עבודה כיפי. החברים בציריך הבהירו שעל חללי העבודה האישיים להיות פונקציונאליים, ועל חללי העבודה הציבוריים להיות "מהנים אסתטית" ומשעשעים, כדי "להמריץ את היצירתיות, החדשנות ושיתוף הפעולה בין העובדים".

העובדים העדיפו לצמצם את מרחב העבודה הפרטי לטובת חללי עבודה ציבוריים גדולים. בנוסף, הוחלט שהעיצוב יתאים לאווירת הרוטציה השכיחה בחברה, שכן עובד גוגל ממוצע עובר מקום (בתוך המשרדים) פעמיים בשנה. לכן עוצבו המשרדים כך שכל המחלקות יוכלו להשתמש בכל חלק מהם. כל החללים עוצבו סביב מרכז עבודה כללי אחד, וחללי עבודה קטנים יותר, המתאימים ל-6-10 אנשים. המשרדים הסגורים תוכננו להתאים ל-4-6 אנשים. חדרי הישיבות קטנים ובינוניים בגודלם, ובעיקר רבים במספר, שכן עובדי החברה נמצאים בקשר מתמיד עם מקביליהם ברחבי העולם.

ומה עם החללים הציבוריים המפורסמים של החברה? אלה עוצבו לפי נושאים שונים של ספורט ותחביבים; כמו לאונג' עם אקווריום, חדר משחקים הכולל שולחן סנוקר, כדורגל שולחן ומשחקי וידאו, חדר ספרייה "עתיקה" וחדר ספא עם מסאז'ים לכל דורש. לכל חלל ציבורי הוצמד "מיקרו מטבח" עם שתייה וחטיפים. כדי למקסם את האינטראקציה החללים הציבוריים מפוזרים בכל שבע הקומות, וצוות המעצבים הקל על מהירות המעבר בין קומה לקומה בעזרת עמודים שאפשר להחליק עליהם (סטייל מכבי אש) ומגלשות, נוסף למעליות וגרמי המדרגות הקונבנציונאליים יותר.

אפשר גם לעבוד בערסל (צילום: Camenzind Evolution's)
אפשר גם לעבוד בערסל (צילום: Camenzind Evolution's)

אוכל טוב וחדר כושר כדי להוריד אותו

מלבד ה"מיקרו מטבחים", הקפיטריה המרכזית מספקת ארוחות בוקר, צהריים וערב - והזדמנות נוספת לכולם להיפגש כדי לדסקס ביזנס. חדר הכושר הוא נקודת מפגש נוספת ומלבד המכשירים שכולנו מכירים, הוא מציע גם שיעורי יוגה, פילאטיס ואירובי.

אלה שעוד נותר בהם כוח לעבוד אחרי ארוחת הבוקר, המסאז', ההחלקה במגלשה, משחק הסנוקר והביקור חטוף בחדר הכושר, מוזמנים לבקר בחדר הישיבות הענק בקומת הכניסה. זה מכיל 200 מקומות ישיבה, ונבנה למטרה אחת בלבד: "טק-טוקס" (Tech Talks) שבהם יוכלו העובדים לדבר על כל דבר העולם על רוחם - מהמצב המדאיג במזרח התיכון ועד מצבם המדאיג של קרואסוני השוקולד ב"מיקרו-מטבח" שבקומה השלישית.