תמיד כשאומרים את השם עדה לזורגן אני מריחה ניחוח קלוש של כוכבות באוויר. יצא לי לשמוע לא פעם שהשיטות שלה שונות ומעניינות, שהיא עדכנית יותר, שכלות מתות עליה וגם, שהיא דמות בפני עצמה. נכון, יש לנו בארץ כמה אומני איפור מאד מוצלחים, אבל יש בעדה משהו מסתורי שעניין אותי. לשמחתי היא הרשתה לי לבוא לחטט לה בדברים, וככה כבר כמה שבועות שאני מסתובבת בבית הספר שלה, מגיעה לשיעורים, שואלת שאלות, מצלמת ובולשת.

בית הספר שלה ממוקם ברחוב דיזנגוף בקומה שנייה, וכשנכנסים מרגישים מייד בבית. תמיד יש המולה קטנה וידידותית - מישהו מדבר בטלפון, תלמידות מכינות לעצמן קפה במטבחון הביתי, ולא פעם שמעתי את עדה מפצירה באחת מהן תוך כדי השיעור שתאכל משהו קטן כי היא נראית לה חיוורת או לא מרוכזת. המקום מאד חמים ולא מכופתר, אבל זה בהחלט לא משליך על שיטות הלימוד או על ההקפדה. גם עדה וגם המדריכות מטעמה, שהן רובן תלמידות לשעבר, קשוחות למדי. שיטות האיפור שלה אכן שונות ממה שאנחנו מכירים בדרך כלל, וכמה מהן היא הסכימה לחלוק איתנו לצורך סדרת כתבות מאירת עיניים זו.

אז בואו נתחיל בשיעור הראשון: תורת המייק-אפ והמורפולוגיה של הפנים.

מייק-אפ זה לא רק טיוח

לפני שבכלל התחלנו לאפר את העיניים ולהוסיף צבעים יש לנו את השלב הראשון של כיסוי הפנים במייק-אפ. וכבר בשלב זה צריכה להילקח בחשבון התאמה לא רק לגוון העור, אלא גם לצורת הפנים שלך, וזה לא יקרה אם פשוט תכסי אותן במייק-אפ בצורה אחידה. גם אם אחר כך תניחי על הפנים ברונזר להצללה, המראה שיתקבל עדיין יהיה שטוח, פלסטי, ואת תיראי מאד מאופרת. החוקים של ההצללות וההארות הם אותם חוקים תמיד, אבל אם מתחילים את התהליך כבר בשלב הנחת המייק-אפ, מתקבלת תוצאה הרמונית, עמוקה ומאוזנת יותר

אי אפשר בלי מייק-אפ

כלומר, אפשר, אבל לא כדאי. מייק-אפ הוא הבסיס של האיפור - הקנבס, אם תרצו - והוא מכין את הפנים, מייצר משטח שעליו נוח לצייר את הקווים החדשים ומאפשר, באמצעות "מחיקה" של תווי הפנים, לעשות קסמים: לחטב לחיים שמנמנות, לצמצם סנטר כפול, להרים עצמות לחיים, ובכלל, לתקן ולאזן את מבנה הפנים.

בימינו המייק-אפ הוא כבר לא רק טקסטורה לכיסוי הפנים, אלא תכשיר בריא לעור, שיש להתייחס אליו כאל מוצר טיפוח לכל דבר - לתת גוון אחיד לעור הפנים, לתת זוהר, לקבע מקומות שומניים, לתת לחות למקומות יבשים, ובנוסף, הוא מכיל מינרלים, ויטמינים ומקדמי הגנה. מחקרים ופיתוחים בעלות של מיליוני דולרים הופכים את המייק-אפ בעידן החדש למגן עמיד בין העור שלנו לנזקי הסביבה - מעין קרם לחות יוקרתי בתוספת פיגמנט.

איזה מייק-אפ לקנות?

1. כזה שמתאים לעור שלך. כשאת קונה מייק-אפ, קחי בחשבון את סוג העור שלך. אם יש לך עור שמן, קני מייק אפ על בסיס מים שמאזן אותו, והניחי אותו על קרם לחות על בסיס מים (כי שמן ומים לא מתערבבים, וערבוב לא נכון יהפוך את המייק אפ לפחות עמיד). אם העור יבש, קני מייק אפ על בסיס שומני יותר והניחי גם אותו על לחות שאינה מבוססת על מים.

2. לפי הצבע. המייק-אפ צריך להיות בצבע המתאים ביותר לעורך, כמובן. ודאגו שהוא יהיה בהרמוניה עם הצוואר והמחשוף.

3. לפי הטקסטורה: המייק-אפ הידידותי ביותר לעור הפנים הוא נוזלי חצי נטול שומן, לא יבש מדי ולא נוזלי מדי, טקסטורה נספגת וקלילה. ההמלצה היא לעבוד בקלילות עם כריות האצבע למרקם טבעי. לתיקונים מתחת לעיניים, חצ'קון, או פיגמנט, להניח קונסילר. לתיקוני פנים מומלץ לעבוד עם קונסילר נטול שומן (עדיף בטוש או בספוג)

4. יקר. אין ברירה, זה פשוט לא הזמן לחסוך: ככל שהחברה יקרה ומוכרת יותר, היא למעשה השקיעה יותר כסף במחקרים וטכנולוגיה. אם בכל זאת את רוצה לרדת במחיר, בררי איזה מהחברות הזולות יותר הן חברות בת של חברות מוכּרות. למשל: חברת שאנל היא חברת האם של המותג הצעיר יותר בורז'ואר, לנקום ולוריאל, אסתי לאודר וקליניק (אוודה, אראמיס, ועוד). המסקנות מהמחקרים שהושקעו בתכנון המייק-אפ של חברת האם היוקרתית, נלקחות בחשבון ומיושמות גם כאן.

איך משתמשים במייק-אפ?

הדרך הנכונה להניח מייק-אפ היא להניח שניים, ואני אסביר: אם תסתכלי על הפנים שלך, תגלי שגם אם הן אחידות בצבען ומרקמן, יש בהן יותר מצבע אחד - יש מקומות מוצללים יותר ומוארים יותר, וכאלה שפחות. המקומות השקועים צריכים להישאר שקועים גם אחרי ששמת מייק-אפ - אחרת הפנים שלך ייראו בהירות מדי, להלן אפקט השפכטל הידוע לשמצה.

ההמלצה של עדה היא שיהיו ברשותך שני צבעי מייק-אפ שאיתם תשחקי: מייק-אפ קיץ ומייק-אפ חורף. חשוב שתביני שהמייק-אפ שלך לא תמיד יתאים לך - כתוצאה משינויים בגלל חומציות של הגוף, מצב נפשי, מחלות, חופשות ושאר הפתעות, יכול להיות שהגוון שהתאים לצבע עורך ייראה פתאום בהיר או כהה מדי. לכן מומלץ תמיד לערבב שני גוונים. אפשר לערבב אותם בכלי עד שמגיעים להתאמת גוון: אם יוצא לך בהיר מדי, "חממי" אותו עם הגוון הכהה יותר, ואם יוצא כהה מדי "פתחי" אותו עם הבהיר - המטרה היא שהכל יתמזג.

אם רוצים להתחכם ולעבוד באור וצל, מה שנותן מראה אמיתי ותלת מימדי יותר, רצוי להתחיל עם הגוון הכהה ולהניח אותו על עצמות הלחיים לאפקט הסמקה, למרוח אותו כמו ברונזר בצידי הפנים לאפקט הרמה, ולהצליל באמצעותו מצח גבוה, צידי אף, סנטר כפול וכו'. זכרי שהמייק-אפ באזור ה-T חייב להיות בהתאמה הרמונית לצוואר ולמחשוף.

איך משתמשים בקונסילר?

גם קונסילר רצוי שיהיה לך בשני גוונים. אם למשל יש לך כהויות מתחת לעיניים - הניחי קודם את הכהה יותר. אם זה טיפה כהה מדי, הניחי מעליו את הבהיר. אם תניחי ישר קונסילר בהיר יתקבל צבע אפרפר שנותן מראה עייף ולא מחמיא. לפצעון או קטעי פיגמנטציה מערבבים את שני הגוונים יחד ומשחקים איתם עד שמגיעים לגוון המתאים.

חשוב להניח קונסילר בטפיחות קטנות ועדינות ולא במריחה. לא צריך קונסילרים ירוקים וסגולים - במידה והתאמת הגוונים היא נכונה תקבלי מרקם אחיד לפנים. אם יש לך אדמומיות חריגה, קני פריימר ירקרק והניחי לפני המייק-אפ. ואם הכהויות מתחת לעיניים שלך קיצוניות, השתמשי בשני גווני קונסילר, אבל עם תת גוון ורדרד או אפרסקי.

איך עושים "סגירת מייק-אפ"?

המונח "סגירת מייק-אפ" מתייחס לשלב האחרון, שהוא בדרך כלל הפידור. עדה ממליצה להמעיט בפידור (אם חייבים אז עדיף פודרת אורז שקופה ועדינה רק על האזורים השומניים, או לחילופין לפדר את כל הפנים, גם כאן בעזרת שני גוונים). ההעדפה שלה היא להשתמש במייק-אפ נוסף (בשני גוונים, כמובן) עם יכולת כיסוי טובה יותר וסיומת מאט, שאותם מניחים מעל המייק-אפים הנוזליים העדינים. כך הפנים גם זוכות לספוג מהשכבה הראשונה את ההזנה הדרושה להן, וגם לקבל כיסוי מיטבי. במידה ומשתמשים במייק-אפ סוגר, לא חייבים להשתמש בקונסילר, ולרוב גם לא בפודרה.

  • בשיעור הבא: איפור עיניים. אל תפספסו!