מג'רי הול ועד קים קרדשיאן: אידיאל הנשיות הביונית של טיירי מוגלר

המעצב שנחשב ל"ילד הרע" של האופנה הצרפתית, יצר שילובים של סקסיות וכוחניות ופרש כדי להפוך את גופו למעבדת ניסויים, זוכה לתערוכת רטרוספקטיבה ראשונה

איתי יעקב

|

03.05.19 | 13:41

"אופנה היא דבר יפה, אמנות בתלת ממד על גוף האדם, אבל זה לא הספיק לי כמעצב. זה כבר לא היה הכלי הנכון בשבילי". מנפרד טיירי מוגלר (צילום: Max Abadian©)
"אופנה היא דבר יפה, אמנות בתלת ממד על גוף האדם, אבל זה לא הספיק לי כמעצב. זה כבר לא היה הכלי הנכון בשבילי". מנפרד טיירי מוגלר (צילום: Max Abadian©)
לובשת בקביעות את עיצוביו המקוריים של מוגלר משנות ה-80 וה-90. קים קרדשיאן, 2019 (צילום: rex/asap creative)
לובשת בקביעות את עיצוביו המקוריים של מוגלר משנות ה-80 וה-90. קים קרדשיאן, 2019 (צילום: rex/asap creative)
בתערוכה מוצגים כ-150 פריטי לבוש ואביזרים שעיצב מוגלר לקווי ההוט קוטור, ready to wear ובגדים למחול ותיאטרון, לצד 100 צילומים וקטעי וידאו, כולם בין השנים 2004-1977 (צילום: Denis Farley, ©Nicolas Ruel©)
בתערוכה מוצגים כ-150 פריטי לבוש ואביזרים שעיצב מוגלר לקווי ההוט קוטור, ready to wear ובגדים למחול ותיאטרון, לצד 100 צילומים וקטעי וידאו, כולם בין השנים 2004-1977 (צילום: Denis Farley, ©Nicolas Ruel©)
השתיל סחוס באפו והפך אותו לרחב, העלה מסת גוף בשרירים מנופחים ועיטר את גופו בקעקועים. מוגלר (צילום: Christian Marquardt/GettyimagesIL)
השתיל סחוס באפו והפך אותו לרחב, העלה מסת גוף בשרירים מנופחים ועיטר את גופו בקעקועים. מוגלר (צילום: Christian Marquardt/GettyimagesIL)
תלבושות של מוגלר בקליפ המפורסם של ג'ורג' מייקל לשיר Too Funky  (צילום: Patrice Stable©)
תלבושות של מוגלר בקליפ המפורסם של ג'ורג' מייקל לשיר Too Funky (צילום: Patrice Stable©)
"הגעתי לאופנה כי רציתי לעשות מופעים, ואופנה היתה האמצעי שלי". תצוגת ההוט קוטור לסתיו-חורף 1997-98 (צילום: AP)
"הגעתי לאופנה כי רציתי לעשות מופעים, ואופנה היתה האמצעי שלי". תצוגת ההוט קוטור לסתיו-חורף 1997-98 (צילום: AP)
ליידי גאגא לובשת עיצוב של מוגלר מקולקציית סתיו-חורף 1995-96 (צילום: Courtesy of Haus of Gaga©)
ליידי גאגא לובשת עיצוב של מוגלר מקולקציית סתיו-חורף 1995-96 (צילום: Courtesy of Haus of Gaga©)
"הפנטזיה שלי היתה ועודנה להמציא מחדש את עורם של בעלי החיים. מעולם לא השתמשתי בפרווה. אני לא הורג בעלי חיים". תצוגת ההוט קוטור לאביב-קיץ 1997 (צילום: AP)
"הפנטזיה שלי היתה ועודנה להמציא מחדש את עורם של בעלי החיים. מעולם לא השתמשתי בפרווה. אני לא הורג בעלי חיים". תצוגת ההוט קוטור לאביב-קיץ 1997 (צילום: AP)
לאורך כל שנותיו כמעצב לא היה אחראי רק על עיצוב הקולקציה, אלא גם על הליהוק, עיצוב הסט והחוויה הכוללת על המסלול. מוגלר עם דוגמניות בשנת 2001 (צילום: AP)
לאורך כל שנותיו כמעצב לא היה אחראי רק על עיצוב הקולקציה, אלא גם על הליהוק, עיצוב הסט והחוויה הכוללת על המסלול. מוגלר עם דוגמניות בשנת 2001 (צילום: AP)
מימין: עיצוב של מוגלר במגזין ווג האמריקאי בנובמבר 1995. משמאל: עיצוב של מוגלר מקולקציית סתיו-חורף 1998-99 (צילום: The Helmut Newton Estate©)
מימין: עיצוב של מוגלר במגזין ווג האמריקאי בנובמבר 1995. משמאל: עיצוב של מוגלר מקולקציית סתיו-חורף 1998-99 (צילום: The Helmut Newton Estate©)
"כשמכרתי כרטיסים בפעם הראשונה לתצוגה שעשינו באולם זנית' בפריז, הם נמכרו בשוק השחור ולתצוגה הגיעו 6,000 איש". 1998 (צילום: AP)
"כשמכרתי כרטיסים בפעם הראשונה לתצוגה שעשינו באולם זנית' בפריז, הם נמכרו בשוק השחור ולתצוגה הגיעו 6,000 איש". 1998 (צילום: AP)
 

תערוכת הרטרוספקטיבה הראשונה למעצב האופנה הצרפתי טיירי מוגלר, זכתה למינוף תקשורתי בזכות מיני-שערורייה בניצוחה של לא אחרת מאשר קים קרדשיאן, שבחודשים האחרונים לובשת בקביעות את עיצוביו המקוריים משנות ה-80 וה-90, ימי "תור הזהב" של מוגלר. לפני כחודשיים הצטלמה קרדשיאן בשמלת קאט-אאוט פרובוקטיבית בעיצובו של מוגלר, שחיקוי זול שלה הופיע במקביל באתר האופנה המהירה פאשן נובה. על אף ההכחשות הגורפות, קרדשיאן הואשמה בשיתוף פעולה עם המותג, טענות שחוזקו בצילומים לפאשן נובה ימים ספורים לפני שקרדשיאן הופיעה בכלל בשמלה המדוברת.

 

התקרית הזו לא פגמה במאומה ביחסי העבודה שלה עם מוגלר. בחודש מרץ התייצבה קרדשיאן לפתיחת התערוכה Thierry Mugler: Couturissime במוזיאון לאמנות יפה במונטריאול, קנדה, ולאחרונה פגשה את המעצב בפריז לקראת התערוכה המדוברת בנושא קאמפ של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, שתיפתח בשבוע הבא. על פי מקורבים למעצב, קרדשיאן צפויה ללבוש בגד של מוגלר לשטיח האדום, משיבה אל הזרקורים את זוהרו של מי שבחר במודע להיעלם מתעשיית האופנה בתחילת שנות האלפיים.

 

תצוגת ההוט קוטור של מוגלר לסתיו-חורף 1997-98 (צילום: AP)
    תצוגת ההוט קוטור של מוגלר לסתיו-חורף 1997-98(צילום: AP)

     

    התערוכה Thierry Mugler: Couturissime (נעילה: 8 בספטמבר 2019) מציגה לראשונה בצורה מוזיאלית את עיצוביו של מי שנחשב במשך שנים ל"ילד הרע" של האופנה הצרפתית, תואר שחלק עם המעצב ז'אן פול גוטייה. לטובת הקהל האירופאי תנדוד התערוכה בחודש אוקטובר לרוטרדם, שם תוצג במוזיאון Kunsthal עד מרץ 2020. את התערוכה יזם ואצר טיירי מקסים לוריוט, מי שב-2011 אצר באותו מוזיאון רטרוספקטיבה מעיצוביו של גוטייה.

     

    מוגלר וג'רי הול בפריז, 1996 (צילום: The Helmut Newton Estate©)
      מוגלר וג'רי הול בפריז, 1996(צילום: The Helmut Newton Estate©)

       

      "כשפניתי אל טיירי בהצעה לתערוכה, הוא לא היה מעוניין לפתוח את הארכיון שלו ולהביט לאחור. חשבתי שזה יהיה בלתי אפשרי לעשות אותה", סיפר לוריוט בראיון למגזין פייפר, "אבל אז הוא שינה את דעתו. לא רצינו ליצור רטרוספקטיבה כרונולוגית, שתהיה כמו הלוויה של יצירתו – אלא עולם שלם, חגיגה של אמן. של מוגלר".

       

      בתערוכה מוצגים כ-150 פריטי לבוש ואביזרים שעיצב מוגלר לקווי ההוט קוטור, ready to wear ובגדים למחול ותיאטרון, לצד 100 צילומים וקטעי וידאו, כולם בין השנים 2004-1977. "רוב המוצגים בתערוכה מעולם לא נחשפו לציבור", הוסיף לוריוט, "למעט כמה מאושרים שהוזמנו לתצוגות האופנה של מוגלר. זה היה אוצר שהתגלה ונראה בפעם הראשונה".

       

      אווה הרציגובה מאחורי הקלעים בתצוגת האופנה של מוגלר בפריז, 1992 (צילום: Ellen von Unwerth©)
        אווה הרציגובה מאחורי הקלעים בתצוגת האופנה של מוגלר בפריז, 1992(צילום: Ellen von Unwerth©)

          

        מנפרד טיירי מוגלר, שחגג בדצמבר אשתקד 70, נחשב לאחד ממחדשי האופנה הצרפתית במאה ה-20. בעידן של אינסטגרם ואופנת רחוב עמוסה במכנסי טרנינג מודפסים – מוגלר נראה כמו מעצב מעולם אחר. עיצוביו התאפיינו בשפה פוטוריסטית וחדורת פנטזיה, צלליות נועזות וארכיטקטוניות. לא פעם כונו הבגדים שיצר "קוטור תעשייתי", על שם החומרים הייחודיים שבהם עשה שימוש, כמו ויניל, לטקס, מתכת, פרספקס, זכוכית ו-PVC, שיחד עם גזרות מדגישות כתפיים ומחוכי צרעה הדוקים, יצרו דימוי של אישה חזקה, סקסית, ביונית וכוחנית.

         

        קארדי בי בעיצוב של המותג, 2019 (צילום: Jon Kopaloff/GettyimagesIL)
          קארדי בי בעיצוב של המותג, 2019(צילום: Jon Kopaloff/GettyimagesIL)

           

          בתערוכה מוצגים פריטים התומכים בנרטיב הזה, כמו שלוש מיצירותיו הידועות של מוגלר: חליפה מקולקציית אביב-קיץ 1998 עם מחוך עשוי אבני חן בצורת להבה ומעליה בלייזר אדום א-סימטרי רחב כתפיים; בגד המתכת הביוני שאומץ מאוחר יותר גם על ידי ביונסה; ומחוך האופנוע הנודע בעיצובו, זה שכיכב בקליפ המפורסם של ג'ורג' מייקל לשיר Too Funky עם הדוגמניות לינדה אוונג'ליסטה, נדיה אורמן, אווה הרציגובה ואחרות. לשיר שתי גרסאות ערוכות: האחת בבימויו של מייקל, השנייה בבימויו של מוגלר עצמו, שהתכסח עם הזמר על הסט וערך וידאו משלו.

           

          הגרסה של ג'ורג' מייקל

           

          הגרסה של מוגלר

           

          בדברי הימים של האופנה, מוגלר טען תמיד לכתר של "וואן מן שואו". אל התחום הגיע באמצע שנות ה-70, לאחר קריירה כרקדן בלט. "כשהתחלתי לרקוד זה היה מדהים. היופי של האור, הווילון האדום ומחיאות הכפיים הקסימו אותי, אבל בעוד לכולם חיכה מישהו בתום המופע, לי אף אחד לא חיכה. היו לי שנים רבות שהייתי לבד. שנים של בדידות", סיפר אשתקד בראיון לווג הבריטי. תקופה זו השפיעה עליו רבות, ובראיונות הנדירים שהעניק עם עליית התערוכה, שב והדגיש כי לאורך כל שנותיו כמעצב לא היה אחראי רק על עיצוב הקולקציה, אלא גם על הליהוק, עיצוב הסט והחוויה הכוללת על המסלול, שנדמה כמו פנטזיה עתידנית.

           

          ג'רי הול על המסלול, 1997 (צילום: AP)
            ג'רי הול על המסלול, 1997(צילום: AP)

             

            "הגעתי לאופנה כי רציתי לעשות מופעים, ואופנה היתה האמצעי שלי. התצוגות התקיימו פעמיים בשנה ומאוחר יותר ארבע פעמים בשנה", סיפר בראיון לאתר ALL I.C. "כשמכרתי כרטיסים בפעם הראשונה לתצוגה שעשינו באולם זנית' בפריז, הם נמכרו בשוק השחור ולתצוגה הגיעו 6,000 איש". לא פלא שבשנת 2014 הוא מצא את ייעודו, יוצר את המופע הבימתי The Wyld, מעין קרקס מודרני המשלב אופנה, הומור, פנטזיה ואקרובטיקה, שמוצג מאז בהצלחה בברלין, העיר בה הוא מתגורר עם בן זוגו הפולני.

             

            טיירי מוגלר בניו יורק, 1995 (צילום: Dominique Issermann©)
              טיירי מוגלר בניו יורק, 1995(צילום: Dominique Issermann©)

               

              עבודתו של מוגלר זוכה בימים אלה לחשיפה על ידועניות כמו קארדי בי, קיילי ג'נר והאחות הגדולה קרדשיאן. התערוכה הנוכחית בליווי הקטלוג העצום בהוצאת Phaidon, מאפשרים להתעמק מחדש ביצירתו פורצת הדרך. "אנשים מכירים את ההשפעה שלי על הגזרה, כי מאז שנות ה-70 עשיתי זאת, אבל אני לא בטוח שהם מבינים את מידת ההשפעה שהיתה לי על עולם האופנה", הוסיף בראיון לסוזי מנקס אשתקד, שאישרה כי עיצוביו, כמו זוג כפפות עשויות מחטים במראה של נוצות, היו חדשניים באותם ימים. "הנוצות היו מזויפות, עשויות פלסטיק", הודה מוגלר, "כי הפנטזיה שלי היתה ועודנה להמציא מחדש את עורם של בעלי החיים. מעולם לא השתמשתי בפרווה. אני לא הורג בעלי חיים".

               

              נדיה אורמן על המסלול, 1998 (צילום: AP)
                נדיה אורמן על המסלול, 1998(צילום: AP)

                 

                בשיא הצלחתו כמעצב אופנה, עם קו בישום מצליח – הבושם Angel לדוגמה, נחשב עד היום לאחד הבשמים הנמכרים בעולם, למרות ריחו הבלתי נסבל – החליט מוגלר בתחילת שנות האלפיים לפרוש מעולם האופנה. את מקומו בניהול האמנותי של המותג מוגלר מילאו מאז מעצבים רבים, ביניהם הסטייליסט ניקולה פורמיקטי, שבתצוגת הביכורים שלו ב-2011 נכחה על המסלול המוזה וחברתו הקרובה ליידי גאגא. כיום מוביל את בית האופנה המעצב הצעיר קייסי קאדוולאדר, אך כמו קודמיו בתפקיד, הוא אינו מביא איתו אל המסלול את הגאונות של המעצב המייסד.

                 

                "אופנה היא דבר יפה, אמנות בתלת ממד על גוף האדם, אבל זה לא הספיק לי כמעצב. זה כבר לא היה הכלי הנכון בשבילי", הסביר מוגלר בראיון למגזין Elle בחודש מרץ את הסיבות שהביאו לעזיבתו, "לכן הלכתי ליצור בדרכים אחרות. קו הבישום, לעומת זאת, עדיין מעניין אותי".

                 

                תצוגת ההוט קוטור לאביב-קיץ 1997 (צילום: Patrice Stable©)
                  תצוגת ההוט קוטור לאביב-קיץ 1997(צילום: Patrice Stable©)

                   

                  מלבד אובדן העניין באופנה כמדיום – טיירי מוגלר רצה להיעלם גם מהזוהר שהקיף אותו וחזר לשמו הראשון, מנפרד, איתו נולד וגדל בשטרסבורג למשפחה שמרנית. מי שהיה אחד המעצבים הנאים בענף האופנה של שנות ה-90, בחר עם עזיבתו להפוך את גופו למעבדת ניסויים: הוא השתיל סחוס באפו והפך אותו לרחב, העלה מסת גוף בשרירים מנופחים ועיטר את גופו בקעקועים. אם בעיצוביו לנשים ביקש מוגלר ליצור גוף פוסט-מודרני שלא בהכרח תאם את המציאות (תשאלו את הדוגמנית יעל רייך, שבקושי הצליחה לנשום כשלבשה בגד בעיצובו עם מחוך צר בתצוגת אופנה שליוותה את יום הולדתה של ניקול ראידמן) – הרי שבהופעתו החיצונית הוא ביקש ליצור מהלך דומה.

                   

                  בכתבה שפורסמה ב-2010 בניו יורק טיימס ועסקה בשינוי החיצוני והעסקי של המעצב, הסביר מוגלר כי השינוי הפיזיולוגי שעבר הוא חלק מהחלטה להפוך את גופו למונומנט עיצובי שיהיה פרויקט חייו. "הפסקתי לעצב אופנה כי נמאס לי להיות על הברכיים ולהפוך אנשים אחרים למהממים ונפלאים", אמר, "עד אז השתמשתי באופנה כדי לבטא את עצמי בצורה מקסימלית, אבל בשלב מסוים זה לא הספיק לי והחלטתי ללכת צעד אחד קדימה".

                   

                  כאמור, במהלך השנה הקרובה תנדוד התערוכה בין מונטריאול לרוטרדם, וייתכן כי בדומה לתערוכה של גוטייה היא תנדוד לערים נוספות בעולם. אומנם לראשונה הוא מסכם כעת תקופה מקצועית בחייו, אך למוגלר עוד פרויקטים נוספים בקנה שאליהם ודאי ניחשף בשנים הקרובות, כמו עיצוב של אתר נופש עם בידור, שלדבריו יהיה מעוצב בסגנון גן עדן. "הרעיון הוא ליצור מקום כדי לעזור לאנשים לחלום ולהתמקד מחדש בעצמם", הסביר בראיון ל-Elle, "זו תהיה סביבה סנסציונית וחושנית מאוד, אבל מאידך גם פשוטה מאוד. אני חושב שפשטות היא משהו שאנחנו מתגעגעים אליו יותר ויותר, ועם כל מה שקורה בעולם, אנחנו צריכים את זה".

                   

                  תמונות מתוך התערוכה

                  ראשונה למעלה: Manfred Thierry Mugler, creator | חמישית מלמעלה, מימין: Patrice Stable, Emma Sjöberg during the shooting of the video for George Michael’s song “Too Funky,” Paris, 1992, directed by George Michael and Thierry Mugler. Outfit: Thierry Mugler, Les Cow-boys collection, prêt-à-porter spring/summer 1992. משמאל: Patrice Stable, Linda Evanglista on the shooting of the video for George Michael’s song “Too Funky,” Paris, 1992, directed by George Michael and Thierry Mugler | שביעית מלמעלה: Lady Gaga in the video for the song “Telephone” (The Fame Monster album), 2010, directed by Jonas Åkerlund. Outfit: Thierry Mugler, Anniversaire des 20 ans collection, prêt-à-porter fall/winter 1995–1996 | עשירית מלמעלה, מימין: Helmut Newton, Johanna; Vogue (US), November 1995. Outfit: Thierry Mugler, Anniversaire des 20 ans collection, prêt-à-porter fall/winter 1995–1996. משמאל: Helmut Newton, photo shoot for the catalogue of the collection Lingerie Revisited, Monaco, 1998. Outfit: Thierry Mugler, Lingerie Revisited collection, prêt-à-porter fall/winter 1998–1999. שלוש עשרה מלמעלה: Helmut Newton, Jerry Hall and Thierry Mugler, Paris, 1996. ארבע עשרה מלמעלה: Ellen von Unwerth, Eva Herzigová, behind the scenes at the Thierry Mugler fashion show, Paris, 1992. Outfit: Thierry Mugler, Les Cow-boys collection, prêt-à-porter spring/summer 1992. שבע עשרה מלמעלה: Dominique Issermann, Thierry Mugler, New York, 1995 ; Stern (Allemagne), 1995. תמונה אחרונה: Patrice Stable. Outfit: Thierry Mugler, Les Insectes collection, haute couture spring/summer 1997.  

                   

                     

                    ומה סוד ההצלחה של דוגמנית העל איזבלי פונטנה בגיל 35?

                    הדוגמנית איזבלי פונטנה בישראל: "מאז שילדתי אני עובדת אפילו יותר". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: יניב אדרי)
                    הדוגמנית איזבלי פונטנה בישראל: "מאז שילדתי אני עובדת אפילו יותר". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: יניב אדרי)

                     

                     

                     

                     
                    הצג:
                    אזהרה:
                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד