ב-22 בינואר 2002, לפני 17 שנה בדיוק, ירד המסך על עבודתו של מעצב האופנה איב סן לורן, שהלך לעולמו שש שנים לאחר מכן. את פרידתו מבמת האופנה עשה סן לורן בדרך האופיינית לו: עם הרבה דרמה, בתצוגת אופנה גרנדיוזית שנערכה במרכז פומפידו שבפריז וכללה מעל 200 דוגמניות שהציגו את המיטב מהקולקציות שעיצב משנות ה-60 ואילך. בתום התצוגה עלה להשתחוות לקהל לבוש טוקסידו שחור, כשמצדו האחד הדוגמנית לטיסיה קסטה ומצדו השני חברתו הקרובה והמוזה הגדולה ביותר שלו, קתרין דנב. "עבור נשים, עבור אופנה, זהו סופו של עידן", אמרה דנב בסיום התצוגה.
ביום חמישי הקרוב יזכה שיתוף הפעולה ארוך השנים בין השניים לנקודת מפגש נוספת. הפעם במכירה פומבית של 350 פריטי לבוש, הנעלה ואביזרים בעיצובו של סן לורן מתוך המלתחה האישית של דנב, שחגגה לאחרונה יום הולדת 75. בימים אלה מוצג האוסף באולמות בית המכירות כריסטי'ס בפריז, והוא יעמוד גם למכירה פומבית אונליין מיום רביעי למשך שבוע.
קשה לחשוב על יחסי מוזה-מעצב בעולם האופנה, בלי להתבונן בקשר ארוך השנים של דנב וסן לורן. היא, הגברת הראשונה של הקולנוע הצרפתי. הוא, ממעצבי האופנה החשובים בצרפת ובעולם כולו. "בשנת 1965 הוזמנתי למפגש עם המלכה אליזבת, ובעלי דאז, צלם האופנה דיוויד ביילי, הציע שאפנה לסן לורן להזמין שמלת ערב", מספרת דנב בפתיחת הקטלוג הנפלא של המכירה הפומבית. "הזמנתי מסן לורן שמלה ב'סגנון רוסי' שזכרתי ואהבתי מהקולקציה שלו שנה קודם לכן, שמלה עשויה קרפ לבן בגוון שנהב עם רקמה אדומה מרהיבה".
בראיון ל"לה פיגארו" בשבוע שעבר, הוסיפה: "הוא היה גבוה ורזה וביישן מאוד. אני הייתי עצורה ושתקנית. שנינו היינו צעירים מאוד. לא דיברנו כמעט, רק מלמלנו קטעי דברים. כך התחילה ידידות גדולה".
האוסף העצום של דנב מוצג לראווה בשישה חללים בקומה העליונה של בית המכירות. הוא מסודר על פי תמות וצבעים, פחות לפי כרונולוגיה של שנים, מה שמאפשר לזהות רצף של עשייה סגנונית בעבודות של המעצב האיקוני. בחלל המרכזי מוצבות תמונות של השניים, ואותו טוקסידו נשי מפורסם של המעצב, אותו יצר משנות ה-60 ואילך.
בחדרים נוספים ניתן למצוא סדרה של שמלות ערב מרהיבות שלבשה השחקנית לטקסי פרסים ופסטיבלי קולנוע, המסודרות על מסלול כמעין תצוגת אופנה, כשלצדן הכיסא השמור של דנב בשורה הראשונה. בחדרים נוספים הקפידו בבית המכירות להציג את הבגדים לצד תמונות מסרטי קולנוע שבהם השתתפה דנב וצילומים שלה מהשטיח האדום. יחד הם יוצרים תמונה רחבה וכוללת על עשייתו של סן לורן לקולנוע ולחיים האמיתיים, דרך שיתוף הפעולה ההדוק בינו לבין דנב.
המכירה הפומבית היא גן עדן לחובבי וינטג', שימצאו בה פריטי לבוש מקוריים של סן לורן במחירים זולים משמעותית מאלה שיש היום בחנויות המותג, מה שמעלה תחושה כי בית המכירות מעוניין למשוך קהל רחב לאירוע. בין הפריטים: שמלת הזהב מקטיפה שלבשה דנב לטקס האוסקר בשנת 2000, שנאמדת במחיר של 3,000-2,000 יורו; ושמלת פאייטים מקולקציית אביב-קיץ 1969 שלבשה דנב למפגש עם אלפרד היצ'קוק, המוצעת במחיר התחלתי של 3,000 יורו. בבגדי הערב ניתן למצוא גם שמלת מקסי מנומרת עם חגורה מטאלית מקולקציית סתיו-חורף 1992-93, שנאמדת במחיר של 1,500-1,000 יורו.
"אני עוזבת בימים אלה את ביתי בנורמנדי, שם שמרתי את כל הגרדרובה שלי", מסבירה דנב את הסיבה למכירה, "יש בי עצב מסוים. בכל זאת, אלה יצירות של אדם כה מוכשר, שרק עיצב בגדים לנשים יפות".
ומה הסיבה האמיתית לעניבות הארוכות של דונלד טראמפ?