מה קורה כשבגדים שחורים ונטולי מגדר פוגשים איורים של ילדים?

מותג האופנה Vague, המקפיד על פריטים בצבע הכהה בלבד, משיק קולקציה בעיטור ציורים של עדי גל בת ה-12. "כשמבוגר לובש משהו שילד אייר – הוא מרגיש אחרת"

איתי יעקב

|

20.11.18 | 08:52

"הדגש שאנחנו שמים הוא על הבגד והצורה שלו. פחות מעניין מי לובש את הבגד, אלא הנוחות והטקסטיל". קולקציית הקפסולה של Vague עם עדי גל (צילום: אלכס פרגמנט)
"הדגש שאנחנו שמים הוא על הבגד והצורה שלו. פחות מעניין מי לובש את הבגד, אלא הנוחות והטקסטיל". קולקציית הקפסולה של Vague עם עדי גל (צילום: אלכס פרגמנט)
"זכינו להבין את החשיבה האחרת של ילדים על בגדים. עדי ליוותה אותנו לאורך כל התהליך". אנוק יוסבשוילי (משמאל) ועדי גל (צילום: טליה לוגסי, טליה מוקמל)
"זכינו להבין את החשיבה האחרת של ילדים על בגדים. עדי ליוותה אותנו לאורך כל התהליך". אנוק יוסבשוילי (משמאל) ועדי גל (צילום: טליה לוגסי, טליה מוקמל)

מותג האופנה Vague, שהוקם בשנת 2016 על ידי המעצבת אנוק יוסבשוילי ופועל מתוך חנות במתחם נגה ביפו, מקפיד על ייצור עקבי של בגדים שחורים ונטולי מגדר. כעת הוא משיק שיתוף פעולה עם עדי גל בת ה-12 מחיפה – מפגש מפתיע בין האסתטיקה הכהה לאיורים שנוצרו תחת הנושא Kooky Monsters.

 

הרעיון לשיתוף פעולה עם ילדים החל לפני שנה, אז עיצבה למותג ענבר בירנבוים בת ה-9 איורים ברוח הבגדים. הפעם נפתחה התחרות לקהל וכ-40 ילדים בגילאי 12-4 הוזמנו לשלוח איורים שהוצגו בחודש יולי בתערוכה בגלריית Mixture במתחם התחנה בתל אביב, כשכל ההכנסות ממכירת האיורים נתרמו לעמותת משאלת לב. גל זכתה במקום הראשון ואיוריה נבחרו לעטר את קולקציית הקפסולה הכוללת תשעה דגמים, שתושק ביום שישי הקרוב. הפרס לזוכה: פריטי הקולקציה בהתאמה למידותיה וכן סט נוסף להורה. "מכיוון שהבגדים שלנו הם ללא מגדר, הם יכולים להתאים לשני ההורים", מחדדת יוסבשוילי בראיון עם Xnet.

 

"הבגדים הם שחורים, אבל לא בהכרח אפלים" (צילום: אלכס פרגמנט)
    "הבגדים הם שחורים, אבל לא בהכרח אפלים"(צילום: אלכס פרגמנט)

     

    העבודות של גל בולטות בבגרותן, והחיבור בין השפה האמנותית המחוספסת שלה לבגדים השחורים של המותג, יוצר מתח מעניין ומטעין את הפריטים באווירה מעט אפלולית. "אנחנו לא מותג של אופנה אפלה", מדגישה יוסבשוילי, "הבגדים הם שחורים, אבל לא בהכרח אפלים". לדבריה, הבחירה בגל היתה פה אחד על ידי צוות מקצועי שבחר את העבודות, וכן על ידי הצבעה של לקוחות המותג. "זה דיבר בשפה של המותג, והיה שונה משאר המפלצות שנשלחו אלינו על ידי ילדים נוספים".

     

    בעוד מותגי אופנה לילדים כמו NUNUNU (שרק בשבוע שעבר השיק מותג חדש עם הזמרת סלין דיון) מייצרים בגדי ילדים ברוח מבוגרת עם הדפסי גולגולות – המותג Vague עושה מהלך הפוך: בגדים למבוגרים עם אנרגיה ילדית אך לא מתיילדת. "בעזרת הילדים הצלחנו להכניס פן של קריצה וחיוך. כשמבוגר לובש משהו שילד אייר – הוא מרגיש אחרת", טוענת יוסבשוילי, "מצדנו, זכינו להבין את החשיבה האחרת של ילדים על בגדים. עדי ליוותה אותנו לאורך כל התהליך".

     

    מה החסרונות בעבודה עם ילדים?

    "שהם מתאכזבים מהר מאוד. כשהכרזנו על הזוכה, שאר הילדים מאוד התעצבו לגלות שהם לא זכו, לכן גם היה לנו חשוב ליצור תערוכה שכולם הציגו בה".

     

    "האיורים של עדי היו שונים מאשר המפלצות שנשלחו אלינו על ידי ילדים נוספים" (צילום: אלכס פרגמנט)
      "האיורים של עדי היו שונים מאשר המפלצות שנשלחו אלינו על ידי ילדים נוספים"(צילום: אלכס פרגמנט)

       

      יוסבשוילי, 33, עלתה לישראל בגיל 12 מגיאורגיה. לאחר לימודים במחלקה לטקסטיל בשנקר, נסעה לפירנצה, שם השלימה תואר שני בעיצוב נעליים ואביזרים מבית הספר הגבוה לעיצוב פולימודה. היא עבדה בחברת פיתוח הטקסטיל EBI, ובין היתר נתנה שירותי עיצוב לחברות כמו ולנטינו. משם המשיכה לעבודה אצל המעצבת איריס ון הרפן בהולנד, אצלה עבדה על פיתוח טקסטילים וקו הנעליים. "החלום היה לעבוד עם איריס, אבל שם הבנתי שהחלום לא מרגש כמו שחשבתי", היא אומרת. התחנה הבאה היתה סין, בה התמקצעה בעבודה על ייצור המוני, ואז הבינה שהיא רוצה לצאת לדרך עצמאית כמעצבת. יחד עם בעלה, מעצב התכשיטים ירון שמרקין, הם פתחו סטודיו ביפו, ואנוק הקימה עם המעצבת טוני אהרון (שעזבה לאחר שנה) את Vague.

       

      "אני מאמינה שנושא המגדר בבגדים לא יהיה רלוונטי בעתיד, אלא ילך וייעלם" (צילום: אלכס פרגמנט)
        "אני מאמינה שנושא המגדר בבגדים לא יהיה רלוונטי בעתיד, אלא ילך וייעלם"(צילום: אלכס פרגמנט)

         

        בתקופה שבה השיח על ג'נדר בנדר ובגדי יוניסקס כבר הפך לקלישאה מסחרית, ליוסבשוילי חשוב להדגיש כי המותג שהקימה הוא נטול מגדר, ולא יוניסקס – עניין של סמנטיקה וזהות. "הדגש שאנחנו שמים הוא על הבגד והצורה שלו", היא מסבירה, "פחות מעניין מי לובש את הבגד, אלא הנוחות והטקסטיל. אנחנו לא משתמשים בחומרים סינתטיים, אלא בבדים טבעיים בלבד, ומייצרים במוסקבה. כרגע אנחנו חושבים להעביר את הייצור לגיאורגיה. אני מאמינה שנושא המגדר בבגדים לא יהיה רלוונטי בעתיד, אלא ילך וייעלם. טרנדים הם מושג לא רלוונטי, והיום אנשים מעצבים לעצמם זהות לפי הבגדים שהם אוהבים".

         

        ועדיין, הגוף של נשים וגברים שונה. איך מתאימים את הבגדים?

        "יש לנו בגדי אוברסייז, שבחלקם יש רוכסנים שמאפשרים הקטנה או הגדלה של הבגד, או שרוכים נסתרים שמצמידים או מרחיבים אותו. זה מוסיף עניין בתוך הבגד עצמו, וזה גם מה שמייצר את הייחוד שלו".

         

         

         

        ואיך נראה מותג בגדי הילדים החדש של NUNUNU וסלין דיון?

        הילדים הרעים של סלין דיון: הבייבי של הזמרת והמותג הישראלי נונונו. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: דודי חסון)
        הילדים הרעים של סלין דיון: הבייבי של הזמרת והמותג הישראלי נונונו. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: דודי חסון)

         

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד