טרנד שיווקי חדש בעולם האופנה: להחיות בתי אופנה איקוניים שנסגרו

מהמותג הצרפתי שמייסדו נחשב למי ששחרר את הנשים מהמחוך ועד המעצבת האיטלקייה שעבדה עם סלבדור דאלי: שלושה מותגים ותיקים שחוזרים אל המסלול

המותג Poiret. הוקם ב-1903, נסגר ב-1929 ונפתח מחדש ב-2014 ע"י חברה קוריאנית (צילום: GettyimagesIL)
המותג Poiret. הוקם ב-1903, נסגר ב-1929 ונפתח מחדש ב-2014 ע"י חברה קוריאנית (צילום: GettyimagesIL)
המותג Schiaparelli. הוקם בפריז בשנות ה-30 של המאה הקודמת, נסגר ל-60 שנה ואז נפתח מחדש ב-2012 (צילום: GettyimagesIL)
המותג Schiaparelli. הוקם בפריז בשנות ה-30 של המאה הקודמת, נסגר ל-60 שנה ואז נפתח מחדש ב-2012 (צילום: GettyimagesIL)
המותג Azzaro . הוקם ב-1968, נמכר ב-2003 ונרכש לאחרונה ע"י חברה ספרדית (צילום: יפה עירון קוץ)
המותג Azzaro . הוקם ב-1968, נמכר ב-2003 ונרכש לאחרונה ע"י חברה ספרדית (צילום: יפה עירון קוץ)
עיתונאים וחובבי אופנה הופתעו לגלות בלוח התצוגות הרשמי של שבוע האופנה הפריזאי לחורף זה את המותג פוארה (Poiret), שמו של בית אופנה שנסגר לפני 85 שנה. ואכן, התברר שמדובר במותג הוותיק שהיה שייך בתחילת המאה הקודמת למעצב פול פוארה, שחברת השקעות קוריאנית המחזיקה בבעלות המותג החליטה להחזיר עטרה ליושנה ולפתוח את בית האופנה מחדש.

 

בכך מצטרף המותג לטרנד שיווקי מצליח שבו חברות השקעה רוכשות מותגי עבר לא פעילים, ובעזרת מעצב מוכשר מקימות אותו מחדש. בעוד שבתי אופנה כמו דיור, שאנל ולנוון למרות שהחליפו בעלים ומעצבים מעולם לא הפסיקו לפעול, מקומות רבים כמו פוארה, סקיאפרלי ובמידה מסוימת גם בית האופנה אזארו היו לא פעילים. השאלה היא מדוע חברות אלה מעדיפות להשקיע בחברות ותיקות, לעתים לא ידועות, ולא במעצבים צעירים או במותגים חדשים. התשובה לכך היא כדאיות כלכלית, כי כאשר מותג ותיק נכשל, עדיין יש ערך כספי לשמו. לעומת זאת אלה שמשקיעים במעצב או במותג חדש ונכשלים, בדרך כלל השקעתם הולכת לאיבוד.

 

 

המותג Poiret

פול פוארה, יליד פריז, הקים את בית האופנה הנושא את שמו ב־1903. יחד עם מדלן ויונה הוא נחשב למי ששחרר את הנשים מהמחוך והתפרסם בעיקר בזכות שמלות גזרת המותניים הגבוהה שעיצב, בסגנון אוריינטליי ובהדפסים ייחודיים שעיצב לבדי דגמיו. הוא כינה את עצמו "מלך האופנה הפריזאי" והשתמש באמצעי שיווק מודרניים לתקופתו, כמו פרסום בעיתונים, שיתופי פעולה עם אמנים, והלביש את ידועני תקופתו. פוארה נהג לערוך בווילה הפריזאית שלו נשפי ענק וגם הציג את דגמיו מחוץ לגבולות צרפת, במוסקבה ובסנט פטרסבורג.

 

פול פוארה, שהקים את בית האופנה ב-1903, השתמש באמצעי שיווק מודרניים לתקופתו כמו פרסום בעיתונים ושיתופי פעולה עם אמנים (צילום: GettyimagesIL)
    פול פוארה, שהקים את בית האופנה ב-1903, השתמש באמצעי שיווק מודרניים לתקופתו כמו פרסום בעיתונים ושיתופי פעולה עם אמנים(צילום: GettyimagesIL)

     

    הוא הרחיב את הכנסותיו באמצעות קו בשמים שהפיק וייצר, ותרם את כישוריו גם בעיצוב רהיטים וחפצים. ב־1929, בתקופת המשבר הכלכלי ונפילות הבורסה בעולם, הוא נאלץ לסגור את בית האופנה ונפטר מרושש ב־1944. ב־2005 הציג המעצב אזדין אלייה בגלריה שלו דגמים שהיו שייכים לרעייתו של פוארה, דניס, שנמכרו מאוחר יותר במאות אלפי דולרים לאספנים ולמוזיאונים. ב־2007 מוזיאון מטרופוליטן בניו יורק ערך תערוכה מדגמיו. ב־2014 חברה קוריאנית בבעלות נכדתו של מייסד סמסונג רכשה את בית האופנה והטילה על אשת העסקים הבלגית אן שאפל, בעלת המותג אן דמולמיסטר והיידר אקרמן, לנהל אותו. המעצבת הצרפתייה ממוצא סיני, איג'ינג יינג, התמנתה למעצבת הבית והציגה תצוגה ראשונה במסגרת שבוע האופנה לחורף זה. התצוגה נערכה במוזיאון העיצוב של הלובר.


    מאז שנפתח מחדש, הציג המותג תצוגה ראשונה במסגרת שבוע האופנה לחורף זה. התצוגה נערכה במוזיאון העיצוב של הלובר (צילום: GettyimagesIL)
      מאז שנפתח מחדש, הציג המותג תצוגה ראשונה במסגרת שבוע האופנה לחורף זה. התצוגה נערכה במוזיאון העיצוב של הלובר(צילום: GettyimagesIL)

       

      יינג הציגה שמלות רחבות וגדולות, רחוקות מהגוף, חלקן עוטפות את הגוף כשמיכה, ואת המותניים הדגישה בעזרת חגורות רחבות והדפסים עם רמזים אוריינטליים על חלק מהדגמים. חליפות קלאסיות בצבע שחור ובצבע נחושת השלימו את הקולקציה, מקטורן עור קצר, מעיל פרוות כבשים ומעיל שמיכה גדול ממדים היו הדגמים היפים ביותר בקולקציה.

       

       

      המותג Schiaparelli

      בית האופנה שהקימה המעצבת האיטלקייה אלזה סקיאפרלי בפריז בשנות ה־30 של המאה הקודמת היה סגור במשך 60 שנה. ב־2012 נפתח המקום מחדש ביוזמת בעליו החדשים, דייגו דה לה וואלי, בעל מותג הנעליים "טוד", ודוגמנית העבר פרידה קאלפה נבחרה למנהלת הבית. סטודיו ומשרדים של המותג נפתחו מחדש בכתובת הישנה והיוקרתית של הבית בכיכר ונדום, בסמוך למלון ריץ המפורסם.

       

      סטודיו ומשרדים של המותג נפתחו מחדש בכתובת הישנה והיוקרתית של הבית בכיכר ונדום, בסמוך למלון ריץ המפורסם (צילום: GettyimagesIL)
        סטודיו ומשרדים של המותג נפתחו מחדש בכתובת הישנה והיוקרתית של הבית בכיכר ונדום, בסמוך למלון ריץ המפורסם(צילום: GettyimagesIL)

         

        אלזה סקיאפרלי הגיעה לפריז בסוף שנות ה־20. היא התפרסמה תחילה בזכות סוודרים גדולים שעליהם הוסיפה קשר ענק לקישוט.בהמשך הקימה את בית האופנה הנושא את שמה והחלה לשתף פעולה עם אמנים סוריאליסטיים מאותה תקופה כמו סלבדור דאלי, ועיצבה בגדים בהשראת סגנון אמנותי זה, כמו שמלת הסרטן האייקונית. ורוד עז היה הצבע החביב עליה, כתפיים מודגשות בשמלות ומקטורנים הפכו לסמלה המסחרי, והיא למדה להשתמש באמצעים חדשניים כמו הרוכסן גם כאמצעי אסתטי והשתמשה בו בדגמיה כתכשיט. נוהגים ליחס לה את המצאת חצאית המכנסיים והשימוש בבד הטוויד גם לשעות הערב.

         

        בקבוק הבושם שהפיקה, שנשא את שמה, עורר מהומה כי עוצב כחזה אישה, רעיון שהמעצב ז’אן פול גוטייה השתמש בו לבשמיו עשרות שנים מאוחר יותר. בתקופת מלחמת העולם השנייה היגרה לארצות הברית, ובית האופנה נוהל על ידי עובדיה. אחרי המלחמה היא שבה לפריז, אך ההצלחה לא האירה לה פנים, וקשיים כלכליים לא השאירו לה ברירה אחרת מאשר לסגור את בית האופנה.


        מייסדת המותג אלזה סקיאפרלי הגיעה לפריז בסוף שנות ה־20. היא התפרסמה תחילה בזכות סוודרים גדולים שעליהם הוסיפה קשר ענק לקישוט (צילום: GettyimagesIL)
          מייסדת המותג אלזה סקיאפרלי הגיעה לפריז בסוף שנות ה־20. היא התפרסמה תחילה בזכות סוודרים גדולים שעליהם הוסיפה קשר ענק לקישוט(צילום: GettyimagesIL)

           

          סגנונה ועיצוביה שימשו השראה למעצבים רבים כז'אן פול גוטייה, סוניה ריקל ורבים אחרים. כמעצב האמנותי של הבית מונה המעצב הצרפתי ברנארד גויו שעבד לצד מעצבי אופנה מובילים כהוברט דה ג'יבנשי, ג'ון גליאנו ואלכסנדר מקווין. גויו הציג את דגמיו לחורף במסגרת שבוע האופנה העילית. הדגמים עוצבו בהשראת סגנונה הנועז של מייסדת הבית. שמלה גדולה ורחבה במיוחד נתפרה כולה מבד ורוד. ראשיהן ופניהן של הדוגמניות כוסו בכובעים בהשראת חיות ששימשו גם כהדפסי השמלות, נוצות צבעוניות הרכיבו חצאיות ושמלות, מקטורני החליפות היו בעלי כתפיים מודגשות, והכפתורים היו בצורה של כף יד.

           

           

          המותג Azzaro

          המעצב לוריס אזארו הצרפתי־איטלקי, יליד תוניסיה, הקים את בית האופנה שלו ב־1968 במהלך מרד הסטודנטים בצרפת. תחילה עיצב תכשיטים צבעוניים ותיקים מבדים זוהרים, ובהמשך החל לעצב שמלות ארוכות וצמודות עם מחשופים עמוקים. ההצלחה האירה לו פנים אחרי ששחקנית צעירה בשם בריז'יט בארדו צולמה כשהיא לבושה בדגם שלו בעיר הנופש סן טרופז שבה פתח חנות.

           

          מייסד המותג לוריס אזארו עיצב תחילה תכשיטים צבעוניים ותיקים מבדים זוהרים, ובהמשך החל לעצב שמלות ארוכות וצמודות עם מחשופים עמוקים (צילום: יפה עירון קוץ)
            מייסד המותג לוריס אזארו עיצב תחילה תכשיטים צבעוניים ותיקים מבדים זוהרים, ובהמשך החל לעצב שמלות ארוכות וצמודות עם מחשופים עמוקים(צילום: יפה עירון קוץ)

             

            בשנות ה־70 וה־80 של המאה הקודמת היו שמלות הערב המהודרות שלו סמל ליוקרה. הזמרת דלידה, איזבל אדג’ני, אליזבט טיילור ולייזה מינלי היו מהלקוחות הקבועות שלו.


            בשנות ה־70 וה־80 של המאה הקודמת היו שמלות הערב המהודרות של המותג סמל ליוקרה (צילום: יפה עירון קוץ)
              בשנות ה־70 וה־80 של המאה הקודמת היו שמלות הערב המהודרות של המותג סמל ליוקרה(צילום: יפה עירון קוץ)

               

               

              אזארו נפטר ב־2003, ורעייתו מישל, דוגמנית לשעבר שניהלה את בית האופנה, מכרה את המותג. מאז החליף כמה בעלים, והמותג כמעט שנשכח. לאחרונה נרכש על ידי חברה ספרדית, ומקסים סימואן, מעצב צרפתי צעיר, מונה למעצב האמנותי של הבית. את תצוגת החורף הקרוב הוא הציג במסגרת שבוע האופנה העילית. הדגמים היו בהשראת הסגנון המוחצן והיוקרתי של מייסד הבית, תפורים מבדי קטיפה ובדי פליסה נוצצים שמעוטרים בחרוזי סברובסקי עם נגיעה עכשווית.

               

              הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
              הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד