חופש גדול כל השנה: ביקור בביה"ס שבו התלמידים עושים מה שמתחשק

הם חוזרים הביתה רק 3 פעמים בשנה ובשאר הזמן אין הורים שיגידו להם מה לעשות וגם המורים משתדלים לא להפריע. עמית המורה מבקר בביה"ס סמרהיל בבריטניה

עמית לביאפורסם: 15.07.18 08:36
כך תקבלו רישיון לעוף מהעץ. ואז תעופו
מגיע בפעם הראשונה לבית הספר. מעניין איך הם יתנהגו בשיעורים שלי (צילום: עמית לביא)
מגיע בפעם הראשונה לבית הספר. מעניין איך הם יתנהגו בשיעורים שלי (צילום: עמית לביא)
ערב ליל כל הקדושים הראשון שלי. התחפשתי לאיה וננזפתי שאני לא מספיק מפחיד (צילום: עמית לביא)
ערב ליל כל הקדושים הראשון שלי. התחפשתי לאיה וננזפתי שאני לא מספיק מפחיד (צילום: עמית לביא)
מבחן העץ: לא לילדים בלבד (צילום: עמית לביא)
מבחן העץ: לא לילדים בלבד (צילום: עמית לביא)

מי היה מאמין, הגעתי לסאמרהיל, התחנה הראשונה במסע. בית ספר שהוא סוג של אגדה. נחשב עדיין פורץ דרך, למרות שהוקם בשנת 1921! סאמרהיל הוקם על ידי א.ס.ניל, אחד ההוגים הבולטים בתחום החינוך הפתוח, וכיום מנוהל על ידי בתו ונכדיו. לפני שאתחיל לספר על המקום, מוזמנים לקרוא כאן למה בכלל יצאתי למסע בתי ספר בעולם.

 

השראה לבתיה"ס הדמוקרטים בארץ

בית הספר הזה הוא גם פנימייה, המורכבת מ-67 ילדים, מגיל 6-16, שממש גרים בבית הספר. הם חוזרים לביתם בסה"כ שלוש פעמים בשנה. בית הספר פועל בין השעות 9:00-15:00 והן בזמן בית הספר והן בשאר הזמן, הילדים חופשיים לעשות מה שברצונם: לקפוץ על מגוון הטרמפולינות, לטייל ביער עם העצים הגבוהים, לשהות בחדרי המוסיקה והאומנות ועוד. הם חופשיים לעשות זאת, כל עוד הם עומדים בחוקים שעליהם הם עצמם החליטו באסיפת בית הספר.

 

יעקב הכט, מקים בית הספר הדמוקרטי הראשון בארץ, ומחלוצי הזרם, מעיד כי הרבה מההשראה מאיך שבית ספר דמוקרטי נראה בארץ נלקחה מסאמרהיל, שם התנדב בצעירותו.

 

בית הספר נמצא בעיירה לייסטון במזרח צפון אנגליה. התלמידים נמצאים בו 8 חודשים בשנה, והוריהם משלמים על כך 10,000 פאונד, הכוללים מגורים ואוכל. תמצאו בביה"ס ילדים ממגוון מדינות, כמו יפן, סין, טורקיה וגם לא מעט ילדים שהם דור שני בבית הספר.

 

אני הגעתי לשם על תקן מורה מחליף למורה לטכנולוגיה, שיוכל להצטרף אל בית הספר רק בנובמבר. קיבלתי שעות מחשבים במרחב פתוח לילדים ושיעורים אליהם ילדים נרשמו מבעוד מועד. והנה אני יושב בחדר המחשבים, דרוך לפגוש את הילדים החופשיים של סאמרהיל ו... אף אחד לא מגיע, ויותר מזה, אם ילד מגיע, הוא אומר לי בנימוס שהוא לא צריך את עזרתי ומתחיל לעשות איזשהו פרויקט שאינני מזהה על המחשב.

 

יוצרים מה שרוצים (צילום: עמית לביא)
    יוצרים מה שרוצים(צילום: עמית לביא)

     

    למה אף אחד פה לא צריך אותי?

    עברו עוד יום-יומיים כאלו ואני מבין שאני הולך לסיים את השבוע הראשון מבלי לעבור איזשהו תהליך למידה משמעותי עם התלמידים. ישבתי וניסיתי לחשוב מה אני צריך לעשות במצב כזה. הפער בין האדישות הרבה כלפיי כאן, לרמות ההתלהבות שהייתה סביבי בישראל בתחילת כל שיעור, גרם לי לתהות. האם לכפות עליהם למידה שהם לא מבקשים, האם להשתמש בכל הפירוטכניקות שלי על מנת לעורר בהם איזושהי סקרנות לשתף איתי פעולה?

     

    ואז החלו להגיע שאלות גדולות יותר. לשם מה הגעתי למסע הזה, בשביל להעביר שיעורים? הרי באתי על תקן מורה. אני כנראה הולך להיתקל בקושי הזה בהמשך המסע. ומה אני? מורה שמרני מדי? שלוקח כמובן מאליו את הפריווילגיה הזו, שילדים מחכים בכיתה, ולא יודע להתמודד אחרת? ולמה בכלל אני צריך להכניס את עצמי לסיטואציה הזו? יש לי את האזור המוכר והנוח של מה שאני מכיר ויודע שאני טוב בו בישראל. ואולי כדאי שאחזור לכיתה המוכרת עם הילדים האהובים?

     

    התחבאתי קצת בחדר, צפיתי בנטפליקס, וכעבור בינג' או שניים, החלטתי לשנות את דרך החשיבה. קורה כאן משהו מעניין, לא הולך לי בקלות, למרות שחשבתי שילך לי הכי בקלות. יצאתי למסע הזה בשביל הלמידה והנה - ההזדמנות ללמידה. אז התוכנית קצת תשתנה ולא אעשה את הקורסים המעיפים שלי בדרך שבה תכננתי, אבל אלמד איך לומדים כאן, איך נראית למידה כאן. אנסה ליצור קשר משמעותי עם הילדים החופשיים האלו בדרך שלהם. להתבונן על מה שקורה מסביבי. אנסה לתאר כאן בבלוג כמה מהמקרים האלו.

     

    פרויקט כלשהו שאני ממש לא מזהה, שתלמיד עשה על המחשב בשיעור שלי (צילום: עמית לביא)
      פרויקט כלשהו שאני ממש לא מזהה, שתלמיד עשה על המחשב בשיעור שלי(צילום: עמית לביא)

       

      טהרת הבחירה

      דרגת החופש שניתנה לילדים כאן בבית הספר, היא מהגבוהות שראיתי. ילד באמת יכול לבחור לא להיכנס לאף שיעור, לבלות בין הטרמפולינות או במשחקי המחשב. כאן לא יהיה ההורה שיעורר בו תחושות אשמה או מורה שירגיש שהילד מפספס משהו.

       

      אחד השיעורים החשובים ביותר בבית הספר הוא התהליך שהילד עובר עד שהוא בוחר לעשות דברים מתוך המוטיבציה הפנימית שלו. ברגע שזה קורה, אין גבול של זמן או משאבים שיעצרו אותו.

       

      תוכלו למצוא ילדים שמפיקים אירועים ברמה שלא מביישת את טקס הדלקת המשואות; מתכנתים בני 8-9 שמצליחים לצלוח את UNREAL ושפות קוד שלא שמעתי עליהן; רמת יצירתיות הגבוהה שמתבטאת באמנות, שלטים מצחיקים ומוזיקה שופעת מכל פינה, בלי מכבש לחצים, ועם הרבה מרחב מאפשר. ראיתי כאן ילדים שבאו לידי ביטוי באמת. ילדים חופשיים.

       

      האחריות הקבוצתית

      לילדים מאוד חשוב החופש הזה והם מבינים שהם צריכים לשמור עליו. זהו בית הספר שבו הרגשתי ברמה הגבוהה ביותר את האחריות שיש לילדים על המסגרת והחוקים. ילד ניסה להתגנב באמצע הלילה לחדר של מישהו אחר? הדבר ידובר במסגרת אסיפה של כל ילדי בית הספר. ילד אחר השתמש בטלפון נייד בזמן שאסור? ילדים יצביעו בצורה דמוקרטית על כמה זמן הוא יורחק מחדר המחשבים. גם אם מדובר בחבר הכי טוב שלך, שגדל מיטה לידך במשך עשר שנים. ברגע שמדובר על הפרת החוזה המוסכם בין הילדים, אין הרבה ימינה ושמאלה. זהו קונצנזוס המקובל על רוב הילדים. ועל אלו שלא, זה יהיה מקובל בהמשך, ברגע שהקהילה 'תיישר' אותם.

       

      טקסי התבגרות

      מצד אחד ההפרדה הבין-גילית בבית הספר מאוד מטושטשת. תוכלו לראות שיעורים או ועדות בהן ילדים מגיל 6 עובדים מאוד ברצינות עם בני נוער בני 16. עם זאת, לכל קבוצת גיל יש איזור מגורים משלה, עם בית סתלבט, וישנן כמה זכויות שאתה יכול לרכוש עם הגיל, או אם אתה מוכיח את עצמך ועובר הצבעה באסיפה.

       

      אחת מהמותרויות שרוכשים שאהבתי, ללא תלות בגיל, היא האישור לקפוץ עם חבל מאחד העצים הגבוהים בבית הספר. לאחר שילדה נפצעה כשניסתה לקפוץ מהחבל מבלי שבאמת הבינה את ההשלכות, הוחלט באסיפת בית הספר שצריך לקבל 'רישיון' לכך. נכחתי בטסט שניסו לעבור שתי ילדות (התיעוד בסרטון), בו הן היו צריכות לעבור מספר מבחנים, כמו 'הגעה לצמרת של שני עצים' או 'הישרדות על חבל בזמן שמנענעים לו את הצורה' כדי לקפוץ עם החבל מהעץ.

       

      התקופה בסאמרהיל הסתיימה. זה לא היה בית ספר פשוט עבורי. היו הרבה רגעי בדידות ורגעים של חוסר הבנה. יש לי גם הרבה ביקורת על בית הספר. עם זאת, מגדלור ההשראה הזה שנקרא סאמרהיל, שפתח את הדרך להרבה בתי ספר פתוחים בעולם, ביניהם הזרם הדמוקרטי בארץ, הינו ניסוי מתמשך, שמראה עד כמה רחוק אפשר ללכת עם הילד וכמה דברים מופלאים יכולים לקרות ברגע שעושים זאת.

       

      אני מרגיש בר מזל שהייתי כאן ושזה היה בית הספר שפתח לי את הדרך לבאים בתור במסע.

       

      תחושה של בית בטבע (צילום: עמית לביא)
        תחושה של בית בטבע(צילום: עמית לביא)

         

         

        לקריאה נוספת על הביקור שלי:

        על החוקים בנוגע לטכנולוגיה בביה"ס .

        איך נראה שיעור בביה"ס .

        על משכורות לתלמידים בבית הספר .

         

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
        איש חינוך, כותב הבלוג "עמית המורה", במסע להבין מה זה אומר "להיות מורה טוב" ומהי מסגרת חינוכית טובה. יצאתי למסע, בכדי להתנסות וללמד במגוון בתי ספר אלטרנטיביים ברחבי אירופה ובקרוב אתמקם במשרת חינוך בביה"ס עירוני א' שבתל אביב. מאמין שבית ספר הוא מקום שצריך לחיות בו, למצוא את החוזקות שלך וללמוד איך לצאת מאיזור הנוחות שלך. מקום שבו יש להתעסק בנושאים חברתיים מהרמה האישית עד הגלובאלית. משתדל כל הזמן לשאול שאלות, לא להתפשר, למצוא נקודות אור והשראה ולשתף אותם בנוגע להוראה טובה ומשמעותית.