בכניסה למפעל הנעליים "מסקרו" שבאי מנורקה, האח הקטן והלא מוכר של מיורקה הסמוך, תלוי תצלום ענק בגווני ספיה מ-1918, של מייסד החברה פדרו מסקרו ומשפחתו. בפינה הימנית של התמונה מחייך בנו של פדרו, חיימה, שמאוחר יותר, בשנת 1980, יקים את המפעל בו אנו מבקרים, כששמו מתנוסס בגאון למעלה. היום מתרוצצת בין חדרי הסטודיו של המפעל, בעקביה המהדהדים, אורסולה, בתו של חיימה, דמות שנראית כאילו יצאה מסרטו של אלמודובר "נשים על סף התמוטטות עצבים".
בשמלה ירוקה מנומרת ונעלי עקב גבוהות מפאייטים בצבע ורוד פוקסיה, היא מובילה אותנו כרוח סערה בין השואו רום בו מוצגת קולקציית הנעליים החדשה של המותג "פריטי בלרינס", שהקימה ב-2005 יחד עם בעלה דאז, לבין המפעל המשפחתי בו עובדים 400 פועלים, מתוכם 185 לפריטי בלרינס בלבד (היתר לשאר מותגי חברת מסקרו). מבעלה ושותפה להקמה, דיוויד בל, היא כבר הספיקה להתגרש, אבל מהמותג שניהם מסרבים להיפרד.
לא מעט השתנה מאז יצר פדרו מסקרו את נעל הבלרינה בסדנה הקטנה שלו באי לפני 100 שנה, ועד לדגמים המזוהים היום עם המותג. העקב הנמוך הוסר והפך לשטוח, החרטום המעט מחודד התעגל, ואת העורות הקלאסיים מחליף היום עושר של חומרים - מעורות בדוגמאות ניאון מנומרות, דרך בדים עם משחקי שקיפויות, עורות מטאליים, או עורות פיתון אמיתיים שמשולבים בצורה מדודה בדגמי הקולקציה. "אין פה אף אחד מלפני 100 שנה", אומרת אורסולה במבטא ספרדי מתגלגל, "אבל הנשמה והקראפט עדיין כאן, ואת זה אנחנו חוגגים".
את פריטי בלרינס מכנים מסקרו ובל "הילד הרביעי", לאחר שהביאו לעולם שני בנים ובת. בל הגיע למנורקה מלונדון האפרורית לפני למעלה מ-20 שנה, ונשאר. היום הוא אחראי על הביזנס, השיווק והמכירות, ואילו היא חולשת על העיצוב. בגיל 18 נסעה ללמוד עיצוב אופנה בבית הספר מרנגוני במילאנו, ושבה ממנו היישר למפעל המשפחתי. "בגיל 24 רציתי להמשיך ללימודי אמנות, אבל אבא שלי ז"ל אמר לי, 'את שכר הלימוד תשלמי בעצמך. הפסקתי לממן אותך'", היא נזכרת. "חזרתי למפעל ומאז אני פה". למרות שבל ומסקרו התגרשו ולכל אחד מהם יש כבר בני זוג חדשים, הדינמיקה ביניהם נראית כמו זוגיות לכל עניין ודבר, וכוללת עקיצות הדדיות, סינרגיה מושלמת בדיבור וארוחות משפחתיות, כמו זו שהוזמנו אליה בבית המשפחה.
מאז נפתחה ב-2007 חנות המותג הראשונה בלונדון, נמכרות נעלי פריטי בלרינס ב-33 מדינות, מצפון אמריקה ועד יפן, כולל שלושה סניפים בישראל (קניון רמת אביב, TLV Fashion Mall ושדרות ממילא), המעוצבים בדומה לכל חנויות המותג בעולם, עם קירות בוורוד בייבי עם לוגו המותג באותיות מסולסלות. את הצבע והלוגו נראה בהפתעה גם על קיר בית ספר תיכון באי מנורקה, שמשפחת מסקרו תרמה לו סכום כסף נכבד.
אז מהו סוד קסמן של נעלי הבלרינה? איך הפכו לפופולאריות כל כך בקרב נשים רבות בעולם, ובהן לא מעט כוכבות ובנות מלוכה, כמו לטיסיה מלכת ספרד, השחקנית סיינה מילר, האיט גירל פופי דלווין, הטופ מודל קייט מוס, שבחתונתה נעלו השושבינות כולן את נעלי הבלרינה השטוחות של המותג (הנעליים שנעלה בתה לילה גרייס נמצאות בארכיב המותג עם הקדשה ממוס), ודוגמנית הבית הוותיקה אוליביה פלרמו, שלדברי בל "התאהבה במותג ורכשה לא מעט דגמים בעצמה, עד שבהמשך הזמנו אותה להיות הפרנזטורית שלנו, כי היה חיבור טבעי"?
"אנשים מתאהבים במותג כי הם מרגישים שיש מאחוריו עשייה איכותית והרבה אהבה", מסביר בל כשהוא מוביל אותנו לסיור במפעל, שם מייצרים את הנעליים בעבודת יד. "אנחנו לא משתמשים בחומרים זולים, ורואים את זה. אנשים אוהבים שמשקיעים בהם".
הנעליים, שנמכרות בישראל בטווח המחירים 1,490-699 שקל, הן גם אופציה עבור מי שרוצה לאמץ את הטרנד השטוח של העת האחרונה, כשידיעות בעולם מדברות על ירידה במכירת נעלי עקב גבוהות. "זאת הנעל הכי טבעית לרגל, כמו לא לנעול נעליים בכלל", ממשיך בל. "אין דבר פשוט יותר מנעל שטוחה עם חתיכת עור שעוטפת את כף הרגל שלך, זה הכי קרוב לאדמה".
יכול להיות שנשים רבות מעדיפות נעלי בלרינה כי הן רוצות לרכוש את הדימוי של להיות בלרינה, מעין אידיאל של נשיות בלתי מושגת?
"אני מאמין שנעלי הבלרינה הן קז'ואל עבור האישה המתוחכמת. זה הטוויסט המתוחכם בלבוש יומיומי פשוט".
- הכתב היה אורח חברת פריטי בלרינס
______________________________________________________
ואיך נראית המוזה של איב סן לורן בגיל 73?