הירוק ירוק יותר: מגמות חדשות ותצוגות שוות ביריד שטוקהולם

החברות המסחריות חוזרות לסבנטיז עם קורדרוי, המעצבים הצעירים חוזרים לשורשים, והמעצבת השוודית המובילה, מוניקה פורסטר, חוגגת שיתופי פעולה אקזוטיים

אביטל ברוידא

|

14.03.18 | 08:57

אורחת הכבוד ביריד היתה האדריכלית והמעצבת האיטלקיה פאולה נבונה. הביתן שלה, שמשמעות שמו התאילנדי היא "רגיל", היה לגמרי לא רגיל - אוהל ענק עשוי מיריעות פלסטיק זולות, שהזמין את המבקרים לשוטט ולחגוג צבעוניות עזה ומגוון חומרים   (צילום: Mathias Nero באדיבות: Stockholm Furniture & Light Fair)
אורחת הכבוד ביריד היתה האדריכלית והמעצבת האיטלקיה פאולה נבונה. הביתן שלה, שמשמעות שמו התאילנדי היא "רגיל", היה לגמרי לא רגיל - אוהל ענק עשוי מיריעות פלסטיק זולות, שהזמין את המבקרים לשוטט ולחגוג צבעוניות עזה ומגוון חומרים (צילום: Mathias Nero באדיבות: Stockholm Furniture & Light Fair)
המבקרים באוהל של נבונה הוזמנו לגעת ואף לנוח על המוצגים  (צילום: Mathias Nero באדיבות: Stockholm Furniture & Light Fair)
המבקרים באוהל של נבונה הוזמנו לגעת ואף לנוח על המוצגים (צילום: Mathias Nero באדיבות: Stockholm Furniture & Light Fair)
בהרצאת הפתיחה שלה אמרה נבונה: "אנחנו כנראה צריכים קצת צבע בחיים שלנו", ובביתן שלה היא הדגימה עד כמה  (צילום: Mathias Nero באדיבות: Stockholm Furniture & Light Fair)
בהרצאת הפתיחה שלה אמרה נבונה: "אנחנו כנראה צריכים קצת צבע בחיים שלנו", ובביתן שלה היא הדגימה עד כמה (צילום: Mathias Nero באדיבות: Stockholm Furniture & Light Fair)
 מערכת ריהוט של המעצבת מוניקה פורסטר, אחת המעצבות העסוקות והבולטות בשוודיה. הסטודיו החדש שלה ממוקם בבניין עתיק, ששימש בעבר כמבשלת בירה, בשכונת פועלים שהג'נטריפיקציה הביאה אליה מעצבים ואדריכלים רבים. פורסטר היתה מעורבת בכמה פרויקטים ביריד  (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
מערכת ריהוט של המעצבת מוניקה פורסטר, אחת המעצבות העסוקות והבולטות בשוודיה. הסטודיו החדש שלה ממוקם בבניין עתיק, ששימש בעבר כמבשלת בירה, בשכונת פועלים שהג'נטריפיקציה הביאה אליה מעצבים ואדריכלים רבים. פורסטר היתה מעורבת בכמה פרויקטים ביריד (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
בין השאר הציגה פורסטר את תוצרי שיתוף הפעולה שלה עם חברת zanat הוותיקה מבוסניה הרצגובינה, המתמחה בגילוף עץ מסורתי. פורסר עיצבה עבור החברה מוצרים שונים המשלבים את הגילוף, שזכה בשנה שעברה להכרה של אונסקו כ"מורשת תרבותית בלתי מוחשית של האנושות"  (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
בין השאר הציגה פורסטר את תוצרי שיתוף הפעולה שלה עם חברת zanat הוותיקה מבוסניה הרצגובינה, המתמחה בגילוף עץ מסורתי. פורסר עיצבה עבור החברה מוצרים שונים המשלבים את הגילוף, שזכה בשנה שעברה להכרה של אונסקו כ"מורשת תרבותית בלתי מוחשית של האנושות" (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
כיסאות של zanat בעיצובה של פורסטר. מאז שיתוף הפעולה זכתה החברה הבוסנית, בבעלות משפחה מוסלמית, בהכרה בינלאומית. מספר העובדים שלה צמח מ-15 ל-45 (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
כיסאות של zanat בעיצובה של פורסטר. מאז שיתוף הפעולה זכתה החברה הבוסנית, בבעלות משפחה מוסלמית, בהכרה בינלאומית. מספר העובדים שלה צמח מ-15 ל-45 (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
לדברי פורסטר, היא החליטה להירתם לשיתוף הפעולה כיוון שמעבר לעיצוב נטו יש בו ערכים חשובים מבחינתה: לחדש מסורות עתיקות שהולכות ונעלמות, לספק עבודה לעוד אנשים במדינה שמצבה הכלכלי לא פשוט, ולהציג לעולם העיצוב האחיד אפשרות שונה  (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
לדברי פורסטר, היא החליטה להירתם לשיתוף הפעולה כיוון שמעבר לעיצוב נטו יש בו ערכים חשובים מבחינתה: לחדש מסורות עתיקות שהולכות ונעלמות, לספק עבודה לעוד אנשים במדינה שמצבה הכלכלי לא פשוט, ולהציג לעולם העיצוב האחיד אפשרות שונה (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
במפעל של חברת הרהיטים swedese ארגנה פורסטר סדנה בת יומיים שבמהלכה מעצבים שוודיים עיצבו רהיטים שובי לב מפסולת עץ (צילום: באדיבות swedese)
במפעל של חברת הרהיטים swedese ארגנה פורסטר סדנה בת יומיים שבמהלכה מעצבים שוודיים עיצבו רהיטים שובי לב מפסולת עץ (צילום: באדיבות swedese)

בדרך לשוודיה, בחודש שעבר, היה מסקרן לנחש מה יבשר השנה שבוע העיצוב והתאורה בשטוקהולם. האם גווני הטרקוטה והצבעים המעושנים של השנה שעברה יהיו איתנו עדיין, או שאולי עולם העיצוב עבר לפלטה צבעונית רגועה יותר. אז הנה הבשורה: הצבעים עדיין כאן. כמו שאמרה אורחת הכבוד של היריד, האדריכלית והמעצבת פאולה נבונה (Paola Navone), בהרצאת הפתיחה שלה: "אנחנו כנראה צריכים קצת צבע בחיים שלנו".

 

נבונה האיטלקיה לא רק דיברה. את תפיסת עולמה העיצובית היא הדגימה, בדרכה הלא שגרתית, בביתן האורח שלה במרכז היריד. הביתן היה אוהל ענק עשוי מיריעות ניילון מפוספסות בכחול ואדום (החומר הזול שממנו עשויים תיקי השוק הגדולים שקונים בשני יורו כשנגמר המקום במזוודה), ונשא שם בתאילנדית - Tham ma da - שמשמעותו היא רגיל.

 

צבעוניות עזה בביתן המרכזי של פאולה נבונה  (צילום: Mathias Nero באדיבות: Stockholm Furniture & Light Fair)
    צבעוניות עזה בביתן המרכזי של פאולה נבונה (צילום: Mathias Nero באדיבות: Stockholm Furniture & Light Fair)

     

    אבל האוהל היה לגמרי לא רגיל. הייתה בו חגיגה של חומרים מגוונים, צבעוניות עזה ודמיון רב. בניגוד לביתן המרוכז בעצמו, שהציג בשנה שעברה המעצב הספרדי jaime hayon, האוהל של נבונה היה לא רשמי ומזמין. המבקרים יכלו לשוטט בו בחופשיות, ולשבת לנוח על המוצגים - על אחת הכורסאות המעניינות, או על הספה הסגולה, הענקית.

     

    גילוף מסורתי בשת"פ רב תרבותי

     

    בשנים האחרונות ניכרת השפעה של התרבות והאסטיקה המזרחית והאסייתית על העיצוב הסקנדינבי. והשנה היא לא נעצרה. ביריד הוצגו לא רק קולקציות בהשראה אקזוטית, אלא גם שיתופי פעולה מעניינים. שניים כאלה נחשפו בסטודיו של המעצבת מוניקה פורסטר (Förster), אחת המעצבות העסוקות והבולטות כיום בשוודיה.

     

    הסטודיו החדש שלה יושב בבניין עתיק, שהיה בעברו מבשלת בירה, בשכונת Södermalm - שכונה של מעמד הפועלים, שהתמלאה, הודות לג'נטריפיקציה, במשרדי אדריכלים ומעצבים.

     

    שולחן של zanat, בעיצוב מוניקה פורסטר. הגילוף הבוסני המסורתי זכה בהכרה של אונסקו  (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
      שולחן של zanat, בעיצוב מוניקה פורסטר. הגילוף הבוסני המסורתי זכה בהכרה של אונסקו (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)

       

      שיתוף הפעולה הראשון של פורסטר החל כבר לפני ארבע שנים, כשבני הדור הרביעי של משפחת ניקסיק המוסלמית, מבוסניה והרצגובינה, בעליה של חברת רהיטים קטנה Zanat, פנו אליה, כשביקשו להצעיד את החברה הוותיקה קדימה. כל מוצרי החברה עשויים מייפל גושני. בכל המוצרים משולבת טכניקת גילוף מסורתית, ובחלק מריפודי העור של המוצרים משולבת גם רקמה מסורתית עדינה.

       

      שולחן אוכל של zanat. כשהוא נפתח הוא מקבל תוספת מגולפת (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
        שולחן אוכל של zanat. כשהוא נפתח הוא מקבל תוספת מגולפת(צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)

         

        ריקמה מסורתית בריפודי הכסאות (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
          ריקמה מסורתית בריפודי הכסאות(צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)

           

          "החלטתי להירתם לשיתוף הפעולה הזה", מספרת פורסטר, "כי מעבר לעיצוב נטו היו בו ערכים חשובים מבחינתי - לחדש מסורות עתיקות שהולכות ונעלמות; לספק עבודה לעוד אנשים במדינה שמצבה הכלכלי לא פשוט; ולהציג לעולם העיצוב הרווי באותם הדברים, אפשרות שונה ויוצאת דופן".

           

          גילוף העץ המסורתי בכלי הגשה בעיצוב מוניקה פורסטר (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
            גילוף העץ המסורתי בכלי הגשה בעיצוב מוניקה פורסטר(צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)

             

            במסגרת שיתוף הפעולה, הפכה פורסטר למנהלת הקריאטיבית של המותג, והחלה, לצד מעצבים נוספים בעלי שם, גם לעצב עבורו בפועל. בשנתיים האחרונות עיצב הסטודיו שלה כמה סדרות של מוצרים שימושיים ודקורטיביים: החל ממוצרים קטנים - קופסאות אחסון, מראות, תומכי ספרים, קערות ושרפרפים - ועד מערכת מדפים, שולחן אוכל, כיסא וכורסא.

             

            לפורסטר חשוב להציג לעולם העיצוב האחיד אפשרויות חדשות  (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
              לפורסטר חשוב להציג לעולם העיצוב האחיד אפשרויות חדשות (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
               

               

              בזכות שיתוף הפעולה עם פורסטר זכתה החברה הבוסנית לחשיפה בינלאומית. מספר העובדים שלה צמח מ-15 ל-45, ובשנה שעברה זכתה טכניקת הגילוף הייחודית, שנקראת "קונג'יק" (על שמו של האזור שבו היא נפוצה), להיכלל ברשימת "המורשת התרבותית הבלתי מוחשית של האנושות" (Intangible Cultural Heritage of Humanity List) של אונסקו.  

              בזכות שיתוף הפעולה, זכתה zanat בהכרה בינלאומית (צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)
                בזכות שיתוף הפעולה, זכתה zanat בהכרה בינלאומית(צילום: Almin Zrno באדיבות: ZANAT)

                 

                שיתוף הפעולה עם פורסטר רשם השנה הישג נוסף: במהלך היריד זכתה המראה שלהם, נור, בפרס העיצוב של המגזין השוודי הנחשב Elle Decoration, ל-2018.

                 

                אריחים בהשראת הצפון החשוך

                 

                שיתוף פעולה נוסף ומעניין שמובילה פורסטר הוא עם מותג קטן של אריחים, בבעלות זוג שוודי, שהקים את Marrakech Design כבר לפני 12 שנה, במטרה לחבר בין מסורות מלאכה מזרחיות לאסתטיקה סקנדינבית. האריחים של החברה מיוצרים במרוקו ובוויאטנם, ולצד סדרות עם דוגמאות מסורתיות, עובדים בני הזוג עם מעצבים שוודים על אינטרפטציות מקומיות ועכשוויות (בעבר גם סטודיו Claesson Koivisto Rune עיצב עבורם).

                 

                אריחים שעיצבה פורסטר בהשראת האזור הצפוני בו גדלה (צילום: באדיבות Marrakech design )
                  אריחים שעיצבה פורסטר בהשראת האזור הצפוני בו גדלה(צילום: באדיבות Marrakech design )

                   

                  מפורסטר הם ביקשו לעצב סדרה של אריחי בטון. ההשראה לסדרה, שנקראת "ארבעה אלמנטים", הגיעה, לדברי המעצבת, מהמקום שבו גדלה בנורדלנד, הצפון החשוך והקר של שוודיה. ההשראה הזו מתבטאת בצבעוניות ההדרגתית של האריחים - מגוון בהיר לגוון כהה ועמוק, כמו היער, האגמים והחושך של הטבע הצפוני. "גוון הטרקוטה נוסף אחרון", מגלה פורסטר, "אחרי שהסדרה של הכחול, ירוק ואפור היתה גמורה, הרגשנו שצריך לחמם קצת את הצבעוניות הצפונית הקרה".

                   

                  מבהיר לכהה באריח משושה (צילום: באדיבות Marrakech design )
                    מבהיר לכהה באריח משושה(צילום: באדיבות Marrakech design )

                     

                    בסדרה נוספת, "לשבור את הגל", יצרה פורסטר אריח בצורה חדשה, בהשראת הארט נובו, שבו יש חיבור בין צורות טבעיות לאלמנטים אדריכליים.

                     

                    רהיטים קטנים מפסולת עץ

                     

                    פורסטר, כפי שאפשר להבין, חלשה על תחומים רבים ביריד, ובארוחת ערב חגיגית פגשנו אותה שוב - הפעם בביתן של החברה הדנית הוותיקה Swedese, שפורסטר היא המנהלת הקריאטיבית שלה. הפרויקט האחרון של החברה, שהושק בביתן שלה ביריד, הוא סדרה של פריטי ריהוט קטנים שעשויים מפסולת העץ שנותרת במפעל הרהיטים של החברה.  

                     

                    הפרויקט קצר המועד, שהובילה פורסטר, התנהל בסדנה בת יומיים במפעל החברה, שבה השתתפו מעצבים ידועים. ביריד הוצגו חמישה אובייקטים גמורים: מראה שעשויה משכבות של מסגרות עץ ממוחזרות, שרפרף ושלושה שולחנות צד קטנים. התוצרים, כולם בעלי צורות מעוגלות ורכות עם רגליים עדינות ומראה שברירי, נאיבי ושובה לב, נשתלו בגינה ירוקה, שהפכה את ביתן החברה לחוויה יוצאת דופן ביריד.

                     

                    הרהיטים בגינה בביתן החברה. שובה לב (צילום: באדיבות swedese)
                      הרהיטים בגינה בביתן החברה. שובה לב(צילום: באדיבות swedese)

                       

                      המסחריים חוזרים לסבנטיז

                       

                      בקרב החברות המסחריות, המבוססות והמוכרות, ניכר השנה מה שאפשר אולי לכנות העזה צבעונית. הפלטה המעושנת של העבר אמנם לא נעלמה לחלוטין - הכתומים-חומים עדיין כאן, וגם הוורוד הבהיר, שכבר זכה לכינוי "הגוון הטבעי החדש" - אבל לצדם בלטו השנה גם אדום ובורדו חזקים, ירוקים וכחולים כהים, ולא רק בבדי קטיפה שנראו כבר בשנה שעברה, אלא גם בקורדרוי. בביתן של &tradition נתנו למגמה הזו שם: בחזרה לשנות ה-70.

                       

                      הצעירים חוזרים לשורשים

                       

                      אבל לא כולם חוזרים לסבנטיז. ב"גרין האוס", הביתן שהציג פרויקטים של 27 בתי ספר לעיצוב מרחבי סקנדינביה ובוגרים טריים מכל רחבי העולם, הבשורה שונה. במקום שמגדל את דור המעצבים הסקנדינבים הבא, חוזרים לחומר הבסיסי, הטבעי, והמזוהה ביותר עם העיצוב הנורדי: עץ בהיר (ליבנה, אשא ודומיהם), שנשמר באיכויותיו המקוריות.

                       

                       

                      המוצר השכיח ביותר בביתן היה כיסא - הפריט המאפיין של העיצוב הסקנדינבי. והכיסאות, השרפרפים ופרטי הריהוט האחרים שהוצגו התאפיינו לא רק בשימוש בעץ מקומי, אלא גם במחברים שעשויים מהחומר עצמו. שילובים בין כמה חומרים כמעט לא נראו כאן. ההשקעה ותשומת הלב הרבה שהוענקו למחברים הופכות אותם לחלק מהאסתטיקה של המוצרים, שנהנים בזכותם מאופי מעודן ומורכב, ומתחושה שנעשו בעבודת יד.

                       

                       

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד