בדרך לשוודיה, בחודש שעבר, היה מסקרן לנחש מה יבשר השנה שבוע העיצוב והתאורה בשטוקהולם. האם גווני הטרקוטה והצבעים המעושנים של השנה שעברה יהיו איתנו עדיין, או שאולי עולם העיצוב עבר לפלטה צבעונית רגועה יותר. אז הנה הבשורה: הצבעים עדיין כאן. כמו שאמרה אורחת הכבוד של היריד, האדריכלית והמעצבת פאולה נבונה (Paola Navone), בהרצאת הפתיחה שלה: "אנחנו כנראה צריכים קצת צבע בחיים שלנו".
נבונה האיטלקיה לא רק דיברה. את תפיסת עולמה העיצובית היא הדגימה, בדרכה הלא שגרתית, בביתן האורח שלה במרכז היריד. הביתן היה אוהל ענק עשוי מיריעות ניילון מפוספסות בכחול ואדום (החומר הזול שממנו עשויים תיקי השוק הגדולים שקונים בשני יורו כשנגמר המקום במזוודה), ונשא שם בתאילנדית - Tham ma da - שמשמעותו היא רגיל.
אבל האוהל היה לגמרי לא רגיל. הייתה בו חגיגה של חומרים מגוונים, צבעוניות עזה ודמיון רב. בניגוד לביתן המרוכז בעצמו, שהציג בשנה שעברה המעצב הספרדי jaime hayon, האוהל של נבונה היה לא רשמי ומזמין. המבקרים יכלו לשוטט בו בחופשיות, ולשבת לנוח על המוצגים - על אחת הכורסאות המעניינות, או על הספה הסגולה, הענקית.
גילוף מסורתי בשת"פ רב תרבותי
בשנים האחרונות ניכרת השפעה של התרבות והאסטיקה המזרחית והאסייתית על העיצוב הסקנדינבי. והשנה היא לא נעצרה. ביריד הוצגו לא רק קולקציות בהשראה אקזוטית, אלא גם שיתופי פעולה מעניינים. שניים כאלה נחשפו בסטודיו של המעצבת מוניקה פורסטר (Förster), אחת המעצבות העסוקות והבולטות כיום בשוודיה.
הסטודיו החדש שלה יושב בבניין עתיק, שהיה בעברו מבשלת בירה, בשכונת Södermalm - שכונה של מעמד הפועלים, שהתמלאה, הודות לג'נטריפיקציה, במשרדי אדריכלים ומעצבים.
שיתוף הפעולה הראשון של פורסטר החל כבר לפני ארבע שנים, כשבני הדור הרביעי של משפחת ניקסיק המוסלמית, מבוסניה והרצגובינה, בעליה של חברת רהיטים קטנה Zanat, פנו אליה, כשביקשו להצעיד את החברה הוותיקה קדימה. כל מוצרי החברה עשויים מייפל גושני. בכל המוצרים משולבת טכניקת גילוף מסורתית, ובחלק מריפודי העור של המוצרים משולבת גם רקמה מסורתית עדינה.
"החלטתי להירתם לשיתוף הפעולה הזה", מספרת פורסטר, "כי מעבר לעיצוב נטו היו בו ערכים חשובים מבחינתי - לחדש מסורות עתיקות שהולכות ונעלמות; לספק עבודה לעוד אנשים במדינה שמצבה הכלכלי לא פשוט; ולהציג לעולם העיצוב הרווי באותם הדברים, אפשרות שונה ויוצאת דופן".
במסגרת שיתוף הפעולה, הפכה פורסטר למנהלת הקריאטיבית של המותג, והחלה, לצד מעצבים נוספים בעלי שם, גם לעצב עבורו בפועל. בשנתיים האחרונות עיצב הסטודיו שלה כמה סדרות של מוצרים שימושיים ודקורטיביים: החל ממוצרים קטנים - קופסאות אחסון, מראות, תומכי ספרים, קערות ושרפרפים - ועד מערכת מדפים, שולחן אוכל, כיסא וכורסא.
בזכות שיתוף הפעולה עם פורסטר זכתה החברה הבוסנית לחשיפה בינלאומית. מספר העובדים שלה צמח מ-15 ל-45, ובשנה שעברה זכתה טכניקת הגילוף הייחודית, שנקראת "קונג'יק" (על שמו של האזור שבו היא נפוצה), להיכלל ברשימת "המורשת התרבותית הבלתי מוחשית של האנושות" (Intangible Cultural Heritage of Humanity List) של אונסקו.
שיתוף הפעולה עם פורסטר רשם השנה הישג נוסף: במהלך היריד זכתה המראה שלהם, נור, בפרס העיצוב של המגזין השוודי הנחשב Elle Decoration, ל-2018.
אריחים בהשראת הצפון החשוך
שיתוף פעולה נוסף ומעניין שמובילה פורסטר הוא עם מותג קטן של אריחים, בבעלות זוג שוודי, שהקים את Marrakech Design כבר לפני 12 שנה, במטרה לחבר בין מסורות מלאכה מזרחיות לאסתטיקה סקנדינבית. האריחים של החברה מיוצרים במרוקו ובוויאטנם, ולצד סדרות עם דוגמאות מסורתיות, עובדים בני הזוג עם מעצבים שוודים על אינטרפטציות מקומיות ועכשוויות (בעבר גם סטודיו Claesson Koivisto Rune עיצב עבורם).
מפורסטר הם ביקשו לעצב סדרה של אריחי בטון. ההשראה לסדרה, שנקראת "ארבעה אלמנטים", הגיעה, לדברי המעצבת, מהמקום שבו גדלה בנורדלנד, הצפון החשוך והקר של שוודיה. ההשראה הזו מתבטאת בצבעוניות ההדרגתית של האריחים - מגוון בהיר לגוון כהה ועמוק, כמו היער, האגמים והחושך של הטבע הצפוני. "גוון הטרקוטה נוסף אחרון", מגלה פורסטר, "אחרי שהסדרה של הכחול, ירוק ואפור היתה גמורה, הרגשנו שצריך לחמם קצת את הצבעוניות הצפונית הקרה".
בסדרה נוספת, "לשבור את הגל", יצרה פורסטר אריח בצורה חדשה, בהשראת הארט נובו, שבו יש חיבור בין צורות טבעיות לאלמנטים אדריכליים.
רהיטים קטנים מפסולת עץ
פורסטר, כפי שאפשר להבין, חלשה על תחומים רבים ביריד, ובארוחת ערב חגיגית פגשנו אותה שוב - הפעם בביתן של החברה הדנית הוותיקה Swedese, שפורסטר היא המנהלת הקריאטיבית שלה. הפרויקט האחרון של החברה, שהושק בביתן שלה ביריד, הוא סדרה של פריטי ריהוט קטנים שעשויים מפסולת העץ שנותרת במפעל הרהיטים של החברה.
הפרויקט קצר המועד, שהובילה פורסטר, התנהל בסדנה בת יומיים במפעל החברה, שבה השתתפו מעצבים ידועים. ביריד הוצגו חמישה אובייקטים גמורים: מראה שעשויה משכבות של מסגרות עץ ממוחזרות, שרפרף ושלושה שולחנות צד קטנים. התוצרים, כולם בעלי צורות מעוגלות ורכות עם רגליים עדינות ומראה שברירי, נאיבי ושובה לב, נשתלו בגינה ירוקה, שהפכה את ביתן החברה לחוויה יוצאת דופן ביריד.
המסחריים חוזרים לסבנטיז
בקרב החברות המסחריות, המבוססות והמוכרות, ניכר השנה מה שאפשר אולי לכנות העזה צבעונית. הפלטה המעושנת של העבר אמנם לא נעלמה לחלוטין - הכתומים-חומים עדיין כאן, וגם הוורוד הבהיר, שכבר זכה לכינוי "הגוון הטבעי החדש" - אבל לצדם בלטו השנה גם אדום ובורדו חזקים, ירוקים וכחולים כהים, ולא רק בבדי קטיפה שנראו כבר בשנה שעברה, אלא גם בקורדרוי. בביתן של &tradition נתנו למגמה הזו שם: בחזרה לשנות ה-70.
הצעירים חוזרים לשורשים
אבל לא כולם חוזרים לסבנטיז. ב"גרין האוס", הביתן שהציג פרויקטים של 27 בתי ספר לעיצוב מרחבי סקנדינביה ובוגרים טריים מכל רחבי העולם, הבשורה שונה. במקום שמגדל את דור המעצבים הסקנדינבים הבא, חוזרים לחומר הבסיסי, הטבעי, והמזוהה ביותר עם העיצוב הנורדי: עץ בהיר (ליבנה, אשא ודומיהם), שנשמר באיכויותיו המקוריות.
המוצר השכיח ביותר בביתן היה כיסא - הפריט המאפיין של העיצוב הסקנדינבי. והכיסאות, השרפרפים ופרטי הריהוט האחרים שהוצגו התאפיינו לא רק בשימוש בעץ מקומי, אלא גם במחברים שעשויים מהחומר עצמו. שילובים בין כמה חומרים כמעט לא נראו כאן. ההשקעה ותשומת הלב הרבה שהוענקו למחברים הופכות אותם לחלק מהאסתטיקה של המוצרים, שנהנים בזכותם מאופי מעודן ומורכב, ומתחושה שנעשו בעבודת יד.