עיצוב

    כשמאיירים מכניסים דיירים דמיוניים לבית: תערוכת ''מציצים'' בנמל יפו

    האדריכלים שחררו את צילומי הבתים שתכננו, המאיירים קיבלו חופש יצירה - והם נפגשו לראשונה מול העבודות בערב הפתיחה של התערוכה. היינו שם לצלם את התגובות

    ענת ציגלמן

    |

    20.11.17 | 09:09

    איך הגיבו האדריכלים להתערבות של המאיירים ביצירתם? לחצו PLAY לתשובה
    צילום: ירון שרון

    בפתיחת התערוכה ''מציצים'' בנמל יפו, בסוף השבוע האחרון, נפגשו שני קהלים שבדרך כלל לא מתערבבים – אדריכלים ומאיירים. אין הרבה השקה בין שני התחומים, והרעיון לתערוכה חולל אינטראקציה חדשה, שבבירור הפתיעה ושמחה את המשתתפים.

     

    תחילת הדרך לפני כחצי שנה, אז שלח האוצר גיל רויטר צילומים מתוך כתבות על בתים יפים, שהתפרסמו כאן ב-Xnet, ל-18 מאיירים שונים, יחד עם בריף

    קצר שבו תוארו בכלליות בני הבית. המאיירים התבקשו לפנטז את בני המשפחה ולהוסיף אותם לציור. חלקם נצמדו לתיאור שקיבלו, אחרים הפליגו למחוזות רחוקים יותר – אך כולם הפכו את הצילומים הסטטיים למשהו חדש ואחר.

     

    אביאל בסיל, למשל, שקיבל את צילום דירתה הלא גדולה של משפחה תל אביבית, בה האם היא אשת תיאטרון, האב חובב אפייה ולהם שלושה ילדים – צייר את כולם בצבעים כתמתמים, שהלמו בעיניו את החמימות המשפחתית שעלתה מהתיאור.

     

    משפחה חמימה באיור של אביאל בסיל על סלון שעיצבה דלית לילינטל (צילום: גלית דויטש, איור: אביאל בסיל)
      משפחה חמימה באיור של אביאל בסיל על סלון שעיצבה דלית לילינטל(צילום: גלית דויטש, איור: אביאל בסיל)

       

      נעם וינר הכניסה תנועה ואי סדר לחלל הנקי של פיצו קדם (צילום: עמית גרון, איור: נעם וינר)
        נעם וינר הכניסה תנועה ואי סדר לחלל הנקי של פיצו קדם(צילום: עמית גרון, איור: נעם וינר)

         

        נעם וינר ביקשה להפיח תנועה ואי סדר בחלל האלגנטי והנקי שתכנן פיצו קדם ביפו העתיקה, כשהפטיפון הישן עליו קראה בבריף שקיבלה ניצב במרכז החגיגה שיצרה.

         

        עבודתו של שגיא אשין בלטה בייחודה: הוא דווקא לא הלך על כיוון שמח, אלא ביקש להטריד, לסדוק את תדמית המשפחה המושלמת, כזו שמפנטזים כשרואים תמונה של בית כזה.

         

        בית במעלה גמלא, בתכנון So arc אדריכלים (צילום: אסף אורן)
          בית במעלה גמלא, בתכנון So arc אדריכלים(צילום: אסף אורן)

           

          המאייר שגיא אשין ביקש לסדוק את תדמית המשפחה המושלמת, שעליה בדרך כלל מפנטזים כשרואים תמונה כזו (צילום: אסף אורן. איור: שגיא אשין)
            המאייר שגיא אשין ביקש לסדוק את תדמית המשפחה המושלמת, שעליה בדרך כלל מפנטזים כשרואים תמונה כזו(צילום: אסף אורן. איור: שגיא אשין)

             

            "בשלוש השנים הקודמות בהן ביקרתי בשבוע האיור", אומר האוצר גיל רויטר, "כמעט שלא נתקלתי באדריכלים ומעצבי פנים שנחשפו לאירוע. לכן חשבתי ליצור ממשק חדש בין עולם עיצוב הפנים, שבו אני עובד, לעולם האיור. במקביל, בשנים האחרונות אני מגלה עניין רחב יותר בחוויה האנתרופולוגית של 'מי גר בבית', במקום השאלות המובנות מאליהן, כמו מאיפה הספה או המטבח. בעיני, בית חייב לשקף את האישיות של מי שגרים בו, וממש לא חשוב מה השכנים יגידו – גם אם האמנות שנבחרה לא ממש מתאימה לצבע הספה".

             

            ''כל בית צריך סוס'', החליטה אסנת פייטלסון (צילום: טל ניסים. איור: אסנת פייטלסון)
              ''כל בית צריך סוס'', החליטה אסנת פייטלסון(צילום: טל ניסים. איור: אסנת פייטלסון)

               

              אך בסוף בחרה בקומפוזיציה אחרת בסלון הדירה שעיצבה עדי אדליס (צילום: טל ניסים. איור: אסנת פייטלסון)
                אך בסוף בחרה בקומפוזיציה אחרת בסלון הדירה שעיצבה עדי אדליס(צילום: טל ניסים. איור: אסנת פייטלסון)

                 

                המאייר מורן ברק התייחס למשפחה שוחרת הבריאות שגרה בבית שתכננו תמר ועדי סמט (צילום: עודד סמדר. איור: מורן ברק)
                  המאייר מורן ברק התייחס למשפחה שוחרת הבריאות שגרה בבית שתכננו תמר ועדי סמט(צילום: עודד סמדר. איור: מורן ברק)

                   

                  18 הצילומים המאוירים הודפסו ונמתחו על קופסאות אור, כך שכל פרט הודגש מתוכם, ויצרו מסלול מואר לאורך קירותיו של ההאנגר הגדול, שבמרכזו עיצב רויטר מעין סלון ביתי. לאדריכלים ולמאיירים, שלא נפגשו או דיברו ביניהם במהלך תהליך העבודה, הייתה זו היכרות ראשונה מול היצירה המשותפת שלהם.

                   

                  איך הגיבו? את זה תוכלו לראות בסרטון הווידאו שבראש הכתבה.

                   

                  • איפה: מחסן 2, נמל יפו.
                  • מתי: עד תום שבוע האיור 2017, 25 בנובמבר.
                  • אוצרות: גיל רויטר בשיתוף אהוד רז ו-Xnet
                  • מאיירים משתתפים: אביאל בסיל, אלירן הרוש, אסנת פייטלסון, יונתן פופר, יוסי לגזיאל, לי דרור, ליהי יעקב, מורן ברק, נדב יהל, נעם וינר, ענת פרי-טל, קוסטיה פרמיאקוב, רחלי שלו, שגיא אשין, שחר קובר, שירה ברזילי, תהל מאור, תמר דברת

                   

                   
                  הצג:
                  כל התגובות לכתבה "כשמאיירים מכניסים דיירים דמיוניים לבית: תערוכת ''מציצים'' בנמל יפו"
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                  ביגדיל