בשבוע שעבר השאירה מעצבת האופנה דונה קארן את התקינות הפוליטית על רצפת הסטודיו שלה, וניסתה להחזיר לאופנה את טרנד האשמת הקורבן. קארן, שפרשה ב-2015 מתפקידה כמעצבת ראשית ויו"ר המותג שייסדה (כיום בבעלות תאגיד האופנה GIII), יצאה להגנתו של חברה הקרוב, מפיק הסרטים ההוליוודי הארווי ויינשטיין, שפרשת ההטרדות המיניות בה הוא מעורב מסעירה את תעשיית הבידור והאופנה בעולם כולו בשבועות האחרונים, מאז נחשפה בתחקיר של הניו יורק טיימס.
משטרת ניו יורק והסקוטלנד יארד בלונדון הודיעו כי יפתחו נגדו בחקירה, לאחר ש-30 נשים התלוננו נגדו, אך לקארן, 69, ממעצבות האופנה שהגדירו את המלתחה לאישה המודרנית בשנות השמונים והתשעים, היה חשוב לתמוך בויינשטיין ולתקוף את הנשים המתלוננות, ובעיקר את לבושן. "אתה מסתכל על איך נשים מתלבשות היום, וחושב מה הן מבקשות כשהן מציגות את עצמן ככה? צרות", אמרה קארן בראיון ל"דיילי מייל" הבריטי. בראיון אחר על השטיח האדום במהלך טקס פרסי האופנה בקולנוע CinŽFashion, שנערך בלוס אנג'לס בשבוע שעבר, הוסיפה: "האם אנחנו מבקשות את זה כשאנחנו מוציאות את כל החושניות והסקסיות שלנו החוצה?"
המתקפה על קארן לא איחרה לבוא. השחקנית רוז מק'גוון ("מכושפות") צייצה בטוויטר: "דונה קארן, את חלאה בשמלה יוקרתית", בעוד השחקנית מיה פארו הוסיפה ציוץ משלה, בו הכריזה כי לא תלבש או תרכוש את עיצוביה של קארן. במקביל, נאספו למעלה מעשרת אלפים חתימות על עצומה שקראה לרשת נורדסטורם, המוכרת באופן בלעדי את מוצרי DKNY, להסירם מהמדפים.
המחאה נגד המעצבת שעמדה לצד המטרידן הסדרתי לא נעצרה בגבולות הרשתות החברתיות, אלא התבטאה גם בעסק עצמו, כשמניית החברה, כפי שמדווח הוושינגטון פוסט, צנחה השבוע ב-12 אחוז. "קארן עשתה טעות איומה", הסבירה פאולה רוזנבלום, ממכון המחקר Retail Systems Research. "היא פשוט הרסה את המותג שלה".
קארן כבר הספיקה להתנצל ולהסביר כי דבריה הוצאו מהקשרם, אבל ספק אם מישהו יטרח להתעכב על הדרמה האישית שלה, כל עוד פרשת ויינשטיין ממשיכה לבעבע ולספק חדשות על בסיס יומיומי. השבוע סיפרה גם הדוגמנית-שחקנית קארה דלווין כי הוטרדה מינית על ידי ויינשטיין, בראיון שהעניקה לרגל יציאת ספרה האוטוביוגרפי "מראה, מראה"; וביום רביעי הודיעה אשתו, מעצבת האופנה ג'ורג'ינה צ'פמן, כי היא נפרדת ממנו לאחר 13 שנות זוגיות, מתוכן עשור כבעל ואישה. "לבי שבור על כל הנשים שסבלו כאבים עצומים בשל הפעולות הבלתי נסלחות האלה. בחרתי לעזוב את בעלי. הטיפול בילדיי הצעירים (בת 7 ובן 4) הוא העדיפות הראשונה שלי, ואני מבקשת מהתקשורת פרטיות בשלב זה".
צ'פמן, 41, דוגמנית בריטית לשעבר, הכירה את ויינשטיין כשהיתה בת 28 והוא בן 52. בשנת 2004, זמן קצר לפני תחילת הזוגיות עם ויינשטיין, הקימה יחד עם קרן קרייג את מותג האופנה מרקזה, שהפך לחביב הסלבס. בין לקוחות המותג המוכרות ניתן למנות את ג'ניפר לופז, קייטי הולמס, פנלופה קרוז, קמרון דיאז, סלינה גומז וקייט הדסון ועוד רבות אחרות, שלבשו מרקזה על השטיח האדום. את פרסומו הגדול קיבל המותג לאחר שבשנת 2007 לבשה סיינה מילר שמלת נוצות לבנה שלו על שער גיליון ספטמבר של ווג, שעמד במרכז הסרט התיעודי הנודע "גיליון ספטמבר".
העיצובים הרומנטיים והקלילים של בית האופנה בעיצובה של צ'פמן התחבבו מיד על נשים שחיפשו שמלת ערב בסגנון צעיר ונגיש - לא שמרניות כמו השמלות של קרולינה הררה או אוסקר דה לה רנטה, או חושפניות ויקרות מדי כמו אלו של ורסאצ'ה ואלי סאאב. עם השנים פנו צ'פמן וקרייג לעיצוב קו שמלות כלה, שנחשב היום לאחד המותגים הנחשקים ביותר בתחום. בשבוע שעבר, בטיימינג "מושלם" עם פרסום הכתבה בניו יורק טיימס, התקיימה בניו יורק תצוגת הכלות של המותג. במרקזה בחרו לשמור על עסקים כרגיל, וצ'פמן אף יצאה כרעיה טובה להגנתו של בעלה, ואמרה כי היא תומכת בו במאת האחוזים וכי "תעזור לו להיות אדם טוב יותר".
כעת מתברר כי גם מאחורי החיבה של הסלבס למותג של צ'פמן עמד כוח ההשפעה של בעלה בתעשיית הקולנוע, כשההוליווד ריפורטר מדווח כי ויינשטיין הכריח שחקניות שעבדו אצלו ללבוש את עיצובי המותג של אשתו. השחקנית פליסיטי האפמן סיפרה כי ויינשטיין איים עליה, שאם לא תלבש לטקסים שמלות של מרקזה, יבטל את המימון לסרט "טראנסאמריקה" בהשתתפותה. גם יחצנים מעיר המלאכים העידו על ניסיונות מצד ויינשטיין לכופף כוכבות ללבוש את עיצובי המותג מרקזה. "הוא היה המוח מאחורי מרקזה", אמרה אחת מאנשי יחסי הציבור. "הוא חיבר עבור צ'פמן בין הסלבס לבין המותג שלה". יחצנית אחרת הוסיפה כי, "כשסיינה מילר הוזמנה לשולחן שלו בטקס פרסי גלובוס הזהב ב-2007, לאחר שהחלו העבודות על הסרט 'פקטורי גירל' בהשתתפותה, ויינשטיין הודיע לה שהוא יהיה 'מאוד מאוד מאוכזב אם היא לא תלבש מרקזה לאירוע'".
המערבולת אליה נכנס המותג מרקזה כעת ממשיכה במספר דיווחים מהימים האחרונים. שיתוף הפעולה בין המותג לחברת התכשיטים "יהלומי הלצברג", שתוכנן להשקה החודש, בוטל ככל הנראה. משם הקולקציה של השת"פ Marchesa Radiant Star הוסר שם המותג, ובעמוד שלה באינטרנט נכתב כי נכון לעכשיו אין מוצרים בקו זה. דובר החברה הסביר להוליווד ריפורטר כי ההשקה נדחתה, ולא תקרה בזמן הקרוב. בנוסף, אירוע החשיפה המוקדמת של קולקציית אביב-קיץ 2018, שתוכנן לשבוע הבא, נדחה למועד בלתי ידוע, כך מדווח הווניטי פייר.
נראה כי על אף שצ'פמן התנערה מבעלה וממעשיו, הפרסומים על הנעשה מאחורי הקלעים של מרקזה מוציאים למותג שם רע. עורכת ווג אמריקה אנה ווינטור אף אמרה השבוע כי "התנהגות כזו היא מזוויעה ואינה מקובלת. אני מרגישה נורא לגבי מה שהנשים הללו חוו, ואני מעריצה את האומץ שלהן להמשיך הלאה. לבי יוצא אליהן, כמו גם אל אשתו של ויינשטין ומעצבת מרקזה, ג'ורג'ינה, והילדים. לכולנו יש תפקיד ביצירת סביבה בטוחה, בה כל אחד חופשי לעבוד ללא פחד".
גם מעצב האופנה ובמאי הקולנוע טום פורד, שסרטו הראשון הופק על ידי ויינשטיין, הביע את עמדתו בפרשה: "ידעתי שהארווי בהחלט אוהב נשים צעירות ויפות, אבל לא היה לי מושג לגבי התנהגותו המטרידנית". ואילו השחקנית ואייקון האופנה שרה ג'סיקה פרקר אמרה כי, "במהלך שני העשורים האחרונים הייתי בקשר עם הארווי, ועל פי רוב ההתקשרות איתו היתה נוחה. עכשיו אני מרגישה שהוא זר לי, שאני לא מכירה אותו בכלל, ועצוב מאוד לשמוע כמה נשים סבלו".
האפקט הוויינשטייני מציף מחדש את נושא ההטרדה המינית נגד נשים גם בחזיתות נוספות. בסוף השבוע פרסמה הדוגמנית קמרון ראסל באינסטגרם עשרות סיפורים אישיים שלה ושל דוגמניות אחרות, שחוו הטרדות מיניות בתעשיית האופנה. תחת ההשאטג MyJobShouldNotIncludeAbuse# (העבודה שלי לא צריכה לכלול התעללות), היא מקווה להשמיע סיפורים נוספים של דוגמניות שחוו הטרדות מיניות בתעשיית האופנה.
______________________________________________________
ומה הסוד המפתיע שחשפה הדוגמנית טדי קווינליבן?