מווג יפן למאה שערים: האפרו אמריקאי האופנתי שכבש את הישיבה

מרדכי בן אברהם חזן גדל ב-L.A כשריף עבדול חסן לזוג נוצרים שהתאסלמו, אבל כמו בלבושו גם בחייו הוא בחר לסלול את דרכו שלו לישיבת אור שמח. "אני לא חש גזענות"

איתי יעקב

|

26.07.17 | 07:39

מרדכי בן אברהם חזן בישיבת אור שמח במאה שערים. יהיה יפה אם אני אצעד בטבעיות לאורך בית המדרש ומסביבי כולם ילמדו. זה אקסצנטרי, אבל מגניב" (צילום: איתי יעקב)
מרדכי בן אברהם חזן בישיבת אור שמח במאה שערים. יהיה יפה אם אני אצעד בטבעיות לאורך בית המדרש ומסביבי כולם ילמדו. זה אקסצנטרי, אבל מגניב" (צילום: איתי יעקב)
"הם אוהבים את האופנה שלי. בעיניי, יהדות היא לא להיות רובוט ולעקוב אחרי מה שהרבי שלך אומר. אני מציג את עצמי דרך הבגדים בצורה הכי טהורה ואמיתית שיש. This is my Swag" (צילום: איתי יעקב)
"הם אוהבים את האופנה שלי. בעיניי, יהדות היא לא להיות רובוט ולעקוב אחרי מה שהרבי שלך אומר. אני מציג את עצמי דרך הבגדים בצורה הכי טהורה ואמיתית שיש. This is my Swag" (צילום: איתי יעקב)
"היהדות היא כמו חשמל, משהו שאתה מתחבר אליו אבל אתה לא יכול לראות בעיניים. הגיור הוא התיקון שלי. הרי כל תהליך החיים שלנו הוא תיקון, וכדי לבצע אותו צריך אנרגיה יהודית" (צילום: איתי יעקב)
"היהדות היא כמו חשמל, משהו שאתה מתחבר אליו אבל אתה לא יכול לראות בעיניים. הגיור הוא התיקון שלי. הרי כל תהליך החיים שלנו הוא תיקון, וכדי לבצע אותו צריך אנרגיה יהודית" (צילום: איתי יעקב)
"אני לא חש גזענות או אי קבלה במאה שערים. אולי מדברים מאחורי הגב שלי, אבל אני חושב שעל אף שאני יהודי, תמיד יראו בי גבר שחור אפרו אמריקאי. אני אדם עם מחשבה עצמית, בגלל זה הפכתי ליהודי" (צילום: איתי יעקב)
"אני לא חש גזענות או אי קבלה במאה שערים. אולי מדברים מאחורי הגב שלי, אבל אני חושב שעל אף שאני יהודי, תמיד יראו בי גבר שחור אפרו אמריקאי. אני אדם עם מחשבה עצמית, בגלל זה הפכתי ליהודי" (צילום: איתי יעקב)
"אמרתי לעצמי, אם האנרגיה בישראל כזאת חזקה, תאר לעצמך מה האנרגיה במֶכּה. שנה לאחר מכן החלטתי לעשות חג' ונסעתי לערב הסעודית. הבנתי על עצמי שאני בחיפוש תמידי אחר אנרגיה, וכשחזרתי ממכה החלטתי שאני רוצה להיות יהודי, כי הבנתי שכל חיי רציתי לצמוח ולהתחבר לאנרגיה חיובית" (צילום: אלבום פרטי)
"אמרתי לעצמי, אם האנרגיה בישראל כזאת חזקה, תאר לעצמך מה האנרגיה במֶכּה. שנה לאחר מכן החלטתי לעשות חג' ונסעתי לערב הסעודית. הבנתי על עצמי שאני בחיפוש תמידי אחר אנרגיה, וכשחזרתי ממכה החלטתי שאני רוצה להיות יהודי, כי הבנתי שכל חיי רציתי לצמוח ולהתחבר לאנרגיה חיובית" (צילום: אלבום פרטי)
"הדי סלימאן הופתע למצוא צעירים שחורים בסקיני ג'ינס, כי הסטייל שלהם תמיד היה מכנסי באגי רחבים או שאגי. עבדנו יחד שנה, ועכשיו אנחנו חושבים להפוך את הפרויקט לספר". בתמונה, חזן כשריף חסן לפני הגיור, בהשקת הסדרה שלו על תנועת הסקיני ג'ינס, יחד עם חברי להקת The New Boyz (צילום: Gettyimages)
"הדי סלימאן הופתע למצוא צעירים שחורים בסקיני ג'ינס, כי הסטייל שלהם תמיד היה מכנסי באגי רחבים או שאגי. עבדנו יחד שנה, ועכשיו אנחנו חושבים להפוך את הפרויקט לספר". בתמונה, חזן כשריף חסן לפני הגיור, בהשקת הסדרה שלו על תנועת הסקיני ג'ינס, יחד עם חברי להקת The New Boyz (צילום: Gettyimages)

בית המדרש הגדול של ישיבת "אור שמח" בירושלים, הנמצאת על קו התפר בין שכונת מעלות דפנה החרדית לשייח' ג'ראח שבמזרח העיר, מלא בזוגות גברים בעלי תשובה המתפלפלים מעל דפי מסכת נזיקין. זוהי שעת אחר צהריים מאוחרת בישיבה, זמן חברותא, ואל המקום נכנס מרדכי בן אברהם חזן, 38, אפרו-אמריקאי מלוס אנג'לס שהתגייר, לבוש מכנסיים וז'קט שחורים, חולצה לבנה מכופתרת התלויה מחוץ למכנסיו, מגבעת שחורה שרכש ב-H&M, ומשקפי שמש עם עדשות מראה גדולות, שמרמזים על עברו בקהילת ההיפ-הופ והאופנה של לוס אנג'לס.

 

אולי היו רבנים שלא היו נחמדים אליי, אבל בחרתי להיות קרוב לאלוהים" (צילום: איתי יעקב)
    אולי היו רבנים שלא היו נחמדים אליי, אבל בחרתי להיות קרוב לאלוהים"(צילום: איתי יעקב)

     

    למעט מספר מבטים חטופים המופנים אל עבר דמותו החורגת מנוף הדמויות הטיפוסי בישיבה, אף אחד מהתלמידים לא מפסיק לרגע את מצוות תלמוד תורה. "הם רגילים לאיך שאני נראה, כולם 'קוּל' כאן", הוא אומר ומחליף פוזיציה מול המצלמה שלנו. "אני אעמוד כאן על במת התפילה ותצלם אותי כשכל בית המדרש מאחוריי", הוא יורה הכוונות, "ועכשיו, יהיה יפה אם אני אצעד בטבעיות לאורך בית המדרש ומסביבי כולם ילמדו. זה אקסצנטרי, אבל מגניב". לרבני הישיבה, הוא מספר, אין בעיה עם המראה הטווסי שלו. "הם אוהבים את האופנה שלי. בעיניי, יהדות היא לא להיות רובוט ולעקוב אחרי מה שהרבי שלך אומר. אני מציג את עצמי דרך הבגדים בצורה הכי טהורה ואמיתית שיש. This is my Swag", הוא אומר ומשתמש בסלנג היפ-הופ שמשמעותו ביטחון עצמי ומוחצנות. שעתיים קודם לכן, באחד מחדרי הלימוד הרבים בישיבה המלאה בבעלי תשובה אנגלו-סקסים, הוא מגולל את סיפורו הבלתי ייאמן, שלפרקים נשמע מומצא לחלוטין, או כשל מי שסובל מסינדרום ירושלים. "שמעתי את זה 'ביג טיים' לא מעט פעמים", הוא צוחק. "אנשים מסתכלים עליי וכזה, 'וואוו'".

     

     

    "כשהגעתי לכאן שאלתי את עצמי, איפה הקריאטיביות, Dude?"

     

    אל הישיבה מגיע חזן מדי בוקר מביתו בשכונת מאה שערים בירושלים, ובה הוא מבלה מתפילת שחרית בשבע בבוקר ועד גמר הלימוד לאחר שקיעת השמש. כבר שנה שהוא חי בירושלים, לאחר שעבר מלוס אנג'לס במטרה לחזק את שורשיו היהודיים, כמי שעבר גיור אורתודוכסי מלא על ידי הרב משה חפוטא, מקהילת "דעת תורה" בלוס אנג'לס. "מרדכי בן אברהם חזן עבר גיור כדת והלכה לפני מספר שנים, והינו שומר תורה ומצוות כהלכתן", אישר הרב חפוטא בשיחה עם Xnet. הגיור הוא לא הגלגול הדתי הראשון שעבר בן אברהם חזן, שנולד להורים אפרו אמריקאים נוצרים במקור, אשר הפכו בשנות ה-60 לסופים וגידלו את ילדיהם על פי רעיונות רוחניים מדת האיסלאם. מה הביא את הילד שגדל כשריף עבדול חסן לנטוש את בית אביו, מורשתו, שמו הקודם והדת שלתוכה גדל, לטובת היהדות והמעבר ללימודי תורה בישיבה בירושלים? "היהדות היא כמו חשמל, משהו שאתה מתחבר אליו אבל אתה לא יכול לראות בעיניים", הוא מסביר. "ואני מרגיש שהגיור הוא התיקון שלי. הרי כל תהליך החיים שלנו הוא תיקון, וכדי לבצע אותו צריך אנרגיה יהודית".

     

    "הגזענות ששחורים חוו בארצות הברית הגיעה מאנשים לבנים נוצרים, ולכן ההורים שלי בחרו לפרוש מהנצרות ולהפוך לסופים"     (צילום: Ľuboš Kotlár, from the series wWtawwTaaFii / beginner’s guide to young colonialist’s point of view on complex concepts such as diversity, religion, (in)equality, gender, gods (dis)assaproved (life)styles and instagrammability)
      "הגזענות ששחורים חוו בארצות הברית הגיעה מאנשים לבנים נוצרים, ולכן ההורים שלי בחרו לפרוש מהנצרות ולהפוך לסופים" (צילום: Ľuboš Kotlár, from the series wWtawwTaaFii / beginner’s guide to young colonialist’s point of view on complex concepts such as diversity, religion, (in)equality, gender, gods (dis)assaproved (life)styles and instagrammability)

       

      עבדול חסן נולד למשפחה אמידה בקלבסס, פרבר יוקרתי של לוס אנג'לס, שבו גדלו גם בנות משפחת קרדשיאן, למשל, וכיום מתגוררים בו ידוענים כמו ג'סטין ביבר, ליידי גאגא, וויל סמית ואחרים. אמו, אנג'לה, היא פרופ' לחינוך באוניברסיטת UCS, ואביו, דווייט, הוא בעל חברה לביטוח. לבני הזוג ארבעה בנים ובת, כולם בעלי שמות מוסלמים. אל הדת הסופית התוודעו ההורים בשלהי הסיקסטיז, כחלק מחיפוש זהות ורעיונות ניו אייג' של אהבה חופשית. "ההורים שלי גדלו כנוצרים, אבל כשהם הכירו בקולג' הם החליטו לעזוב את הנצרות", מסביר חזן. "הגזענות ששחורים חוו לאורך השנים בארצות הברית הגיעה מאנשים לבנים נוצרים, ולכן ההורים שלי בחרו לפרוש מהנצרות ולהפוך לסופים". חזן מספר כי אורח החיים המוסלמי של משפחתו היה נזיל: הם צמו ברמדאן, אבל לא התפללו בבית חמש פעמים ביום ולא הלכו למסגד. "אם היה יושב איתנו כאן מוסלמי אדוק והייתי מספר לו על אורח החיים שלי", אומר חזן, "הוא לא היה מגדיר אותי מוסלמי, כי האיסלאם עבורנו היה דבר רוחני. למדנו כילדים לעבוד על הפנימיות שלנו, לחשוף את הרגשות, ולהיות אנשים טובים יותר".

       

      מעצב האופנה הדי סלימאן. פתח לחסן את הדלת לתפקיד עורך אופנת הרחוב במגזין ווג יפן. "העבודה עם הדי מאוד השפיעה על איך שאני מתלבש. היה חשוב לי לשמור על מראה אינדיבידואלי, כי לא רציתי להתלבש כמו בובה בקניון" (צילום: Gettyimages)
        מעצב האופנה הדי סלימאן. פתח לחסן את הדלת לתפקיד עורך אופנת הרחוב במגזין ווג יפן. "העבודה עם הדי מאוד השפיעה על איך שאני מתלבש. היה חשוב לי לשמור על מראה אינדיבידואלי, כי לא רציתי להתלבש כמו בובה בקניון"(צילום: Gettyimages)
         

         

        בתחילת שנות העשרים לחייו, במקביל לקשיים בעסקיו של האב, עזב חזן את הבית ועבר להתגורר בווסט הוליווד. הוא החל לעבוד בחברות אינטרנט, התברג לחברות הפקה (איתן יפתח בהמשך כמפיק שתי סדרות ריאליטי: American High School ו- Jerk All Stars, שעקבה אחר תנועת ההיפ הופ Jerking). בעקבות סדרת רשת נוספת שהפיק, בשם "תנועת הסקיני ג'ינס", חבר אליו מעצב האופנה הדי סלימאן (בתקופה שבין עבודתו כמעצב לדיור הום לבין מינויו כמנהל האמנותי של בית סן לורן), ויחד הם תיעדו את תנועת הסקיני ג'ינס באופנת הרחוב, סלימאן כצלם, חסן ככותב. "הדי הופתע למצוא צעירים שחורים בסקיני ג'ינס, כי הסטייל שלהם תמיד היה מכנסי באגי רחבים או שאגי. עבדנו יחד שנה, ועכשיו אנחנו חושבים להפוך את הפרויקט לספר". סלימאן שבאותה תקופה היה אחראי על צילום השערים של ווג יפן, אף חיבר בין חסן למגזין ובהמשך הפך חסן לעורך אופנת הרחוב של ווג יפן.  

         

        "שמעתי על המרכז לקבלה בעקבות ידוענים כמו מדונה, דמי מור, אשטון קוצ'ר ודונה קארן, ולאחר השיעור הראשון התאהבתי"

         

        אבל אז הכיר בחורה שסיפרה לו כי היא הולכת מדי שבוע לשיעוריו של הרב שרגא ברג במרכז הקבלה בלוס אנג'לס, וחזן הציץ ונישבה. "שמעתי על המרכז לקבלה בעקבות ידוענים כמו מדונה, דמי מור, אשטון קוצ'ר ודונה קארן, ולאחר השיעור הראשון התאהבתי. זה לא הרגיש לי כמו עוד קבוצת ניו אייג', הקבלה זה דבר מאוד עמוק עם לימוד של אלפי שנים - ממשה במעמד הר סיני דרך רבי שמעון בר יוחאי". חזן נכנס חזק לקבלה, וב-2004 הגיע לשני ביקורים בישראל: הראשון בשבועות, ובו גם ערך לראשונה שבת כהלכתה, והשני במסגרת הביקור הגדול של חברי המרכז בראש השנה, יחד עם עוד 2,000 מאמינים ובראשם מדונה. "להגיע לישראל מלוס אנג'לס זאת חוויה מטלטלת", הוא מספר. "ישראל היא מקום אנרגטי מאוד. וכשחזרנו ללוס אנג'לס, ההורים שלי הרגישו בשינוי שלי. הרגשתי משהו חזק וטוטאלי בביקור וזה הטריד אותי, כי אני לא יהודי. הרגשתי אנרגיה, שלווה וחיבור, ואמרתי לעצמי, אם האנרגיה בישראל כזאת חזקה, תאר לעצמך מה האנרגיה במֶכּה. שנה לאחר מכן החלטתי לעשות חג' ונסעתי לערב הסעודית. הבנתי על עצמי שאני בחיפוש תמידי אחר אנרגיה, וכשחזרתי ממכה החלטתי שאני רוצה להיות יהודי, כי הבנתי שכל חיי רציתי לצמוח ולהתחבר לאנרגיה חיובית".

          

        חזן החל בתהליך גיור דרך מרכז הקבלה לפני כעשור, אך רק לפני ארבע שנים, ב-2013, השלים תהליך גיור אורתודוכסי באמצעות הרב חפוטא. תהליך התחזקותו היה הדרגתי. בתמונות שלו מלפני כשנה וחצי אפשר לראות אותו לבוש בסגנון סמארט קז'ואל עם כובע קסקט על הראש, ורק עם הגעתו למרכז הקהילה החרדית בירושלים, השתנה גם הלבוש שלו. המעבר לישראל לשנתיים של לימודים בישיבה נולד כתוצאה משתי אכזבות בחייו: לפני כשנה וחצי התמודד בבחירות לקונגרס מטעם הרפובליקנים בקליפורניה, אך לא הגיע למקום ריאלי, ואירוסיו לבחורה אשכנזייה אורתודוכסית בוטלו. מאז הוא חי כגבר שחור חרדי במאה שערים - מחזה נדיר גם במונחים בינלאומיים. "אין לי מושג כמה אפרו אמריקאים יהודים יש, אבל אני לא בטוח שיש מספיק כדי לפתוח בית כנסת", הוא צוחק.

         

         

         

        "אין לי מושג כמה אפרו אמריקאים יהודים יש, אבל אני לא בטוח שיש מספיק כדי לפתוח בית כנסת"

         

        מה הן התגובות כלפיך בחברה החרדית הסגורה בירושלים?

        "אני לא חש גזענות או אי קבלה במאה שערים. אולי מדברים מאחורי הגב שלי, אבל אני חושב שעל אף שאני יהודי, תמיד יראו בי גבר שחור אפרו אמריקאי. אני אדם עם מחשבה עצמית, בגלל זה הפכתי ליהודי. אני החלטתי לעצמי מה אני רוצה להיות. אז אולי היו רבנים שלא היו נחמדים אליי, אבל בחרתי להיות קרוב לאלוהים".

         

        איך המשפחה שלך הגיבה לשינוי בחייך?

        "המשפחה שלי הגיעה לשיעורים אצל הרב חפוטא, ולמדו ממנו על יהדות וכשרות. אני חושב שאבא שלי קצת מרגיש שאני לא חי על פי הערכים שהוא גידל אותי, לא משנה אם הייתי יהודי או טאואיטס. הוא לא אמר לי כלום בנושא, אבל אני מרגיש שזה קצת מפריע לו. עם אמא שלי יש קשר חזק יותר, והיא שמחה בשבילי. בחודש הבא הם באים לבקר אותי בירושלים. מעניין איך הם יסתדרו במאה שערים".

         

        המעבר מלוס אנג'לס לירושלים לווה כמובן בטרנספורמציה משמעותית בלבושו של חזן, שעבר מבגדי וינטג' שליקט לכדי מראה ייחודי, לאחד מיני רבים לבושי שחורים במאה שערים. אבל אם מתבוננים בו יותר מרגע אחד, אפשר לזהות אלמנטים בלבושו המבדלים אותו מיתר החסידים ותלמידי הישיבה. הז'קט שלו הדוק יותר לגוף, והכובע אינו מגבעת הפדורה הקלאסית, האהודה על בני החברה הליטאית, אלא כזו המזכירה יותר את המגבעת של פארל וויליאמס בעיצובה של ויויאן ווסטווד. "אני מאוד אוהב אופנה. העבודה עם הדי מאוד השפיעה על איך שאני מתלבש. התחלתי לשים לב לגזרה של הז'קט, למכנסיים שאני לובש. היה חשוב לי לשמור על מראה אינדיבידואלי, כי לא רציתי להתלבש כמו בובה בקניון. רציתי שכל בגד שאני לובש יציג את מי שאני".

         

         

         

        "מבחינתי, ללבוש שחור ולבן זה אקסקלוסיבי, כי רק אתה והקהילה שלך מתלבשים ככה. זה ה'קוּל' החדש. אני רוצה שתסתכלו עליי - לא על המותגים שלי"

         

        איך שומרים על אינדיבידואליות בחברה שמכפיפה אותך ללבוש אחיד?

        "כשהגעתי לכאן שאלתי את עצמי, איפה הקריאטיביות, Dude? כולם פה נראים אותו הדבר, אבל כשחשבתי על הדברים יותר לעומק, הבנתי שדווקא מכיוון שכולם מתלבשים בשחור ולבן, זה המקום למצוא את הייחודיות שבי. היפ-הופ מדבר על להיות אקסקלוסיב, להיות 'פרש'. מבחינתי, ללבוש שחור ולבן זה אקסקלוסיבי, כי רק אתה והקהילה שלך מתלבשים ככה. זה ה'קוּל' החדש. היום היפ-הופ זה לא ללבוש מותגים כמו ורסאצ'ה, ראלף לורן ולואי ויטון. זה להיות אנדר-ברנד, עניין של אטיטיוד. אני רוצה שתסתכלו עליי - לא על המותגים שלי".

         

        אתה יודע, תעשיית האופנה לא בנויה על אופי פנימי, אלא על מראה חיצוני.

        "אני מאמין שהעתיד שלנו הוא רוחני ושהפנימיות תהפוך לדבר החשוב ביותר. אנשים מסתכלים עליי ויכולים לחשוב שעברתי שטיפת מוח או מצד שני, להסתכל על המגבעת שלי ולחשוב שהיא מוזרה. לא גדלתי בחברה חרדית ואין לי את אותם ערכים של בחור שנולד וגדל במאה שערים. אבל בשנים האחרונות עבדתי על האני הפנימי שלי. אני כבר לא רוצה ללבוש מותגים, אני רוצה להתלבש כמו בחור ישיבה שלומד תורה. אני מאמין שהאופן בו אתה מתנהג והאמביציות שלך זה מי שאתה, לא המותגים שאתה לובש".

        _______________________________________________________ 

        ואיך הפכה אופנת ההיפ הופ מתופעת שוליים לתעשייה של מיליארדים?

         

        הקליקו על התמונה לסיפור המלא (צילום: Gettyimages)
        הקליקו על התמונה לסיפור המלא (צילום: Gettyimages)

         

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד