כמעט שלוש שנים עברו עד שאימץ עולם האופנה את המהפכה החברתית של תנועת Free The Nipple כטרנד המככב על מסלולי התצוגות – זמן שיא בתחום הידוע בתגובתו המיידית למציאות החברתית, הפוליטית והכלכלית. בשנת 2014 הפכו הרשתות החברתיות, והאינסטגרם בפרט, לזירת התגוששות בין שלל דמויות משפיעות, מפורסמים וקארה דלווין אחת, לאחר שתמונות של נשים חשופות פיטמה צונזרו והוסרו מהאינטרנט.
דלווין התפרסמה כמי שיצאה במאבק נגד הרשת החברתית ש"המציאה" אותה, עם תצלום משותף שלה עם גבר, שניהם ללא חולצה, כאשר X מכסה את פטמתה. בתמונה אחרת היא לבשה חלק עליון של בגד ים המדמה חזה חשוף, ובמקרה נוסף הצטלמה עירומה כאשר שלט "אין כניסה" מכסה את אזור חלציה ושני גביעי מתכת את שדיה.
כעת הופכת הפטמה הנשית החשופה לכוכבת תצוגות האופנה, הפעם כסמל פמיניסטי ומודע לעצמו. במילים אחרות, לא מדובר ב"תאונת עבודה" מביכה של פיטמה שהציצה בטעות מדש הז'קט או השמלה של דוגמנית לא מנוסה, אלא במפגן כוח חזיתי ולא מתנצל.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- המותגים מתאהבים בסנדלי שורש. יפה או דוחה?
- בריז'יט טרונו כובשת את האליזה בסקיני ג'ינס
- מה גילינו בארון של שופוהוליקית
הנציג הבולט של המגמה הוא המעצב אנתוני וקרלו, המנהל הקריאטיבי של בית האופנה סאן לורן פריז. בתצוגת הביכורים שלו לעונת אביב-קיץ 2017 העלה המעצב דוגמניות בחולצות תחרה וטול שקופות, ובראשן אניה רוביק (שגם כיכבה במודעות הקמפיין) בחצאית מיני מעור בגזרה גבוהה וחולצת טול שקופה מעוטרת אבנים וחושפת חזה. וקרלו – שבתפקידו הקודם כמעצב במותג ורסוס חתום על כמה מהקולקציות הסקסיות שידע עולם האופנה – ממשיך בסאן לורן את החזון האמנותי של המייסד, איב סאן לורן, שהיה מהחלוצים לפתוח את הדיון על מיניות ואופנה, וכבר בקמפיין סתיו-חורף 1977-78 הציג דוגמנית בחולצת שיפון שקופה חושפת פטמות בתצלום של פרנסואה לאמי.
בקולקציה השנייה של וקרלו לסאן לורן, לסתיו-חורף 2017-18, חיזק המעצב את המגמה עם שמלות בעלות מחשוף עמוק שמציגות לראווה את החזה כולו, חולצות תחרה שקופות עם שרוולים ארוכים ושמלות מיני סקסיות שמתוכן נשלפה הפטמה החוצה, כפי שאפשר היה לראות על הדוגמנית הארגנטינאית מיקה ארגנרז שצעדה בתצוגה.
בכלל, נראה כי החולצות השקופות הן הבשורה האופנתית מהמסלולים לחורף הבא, לאחר שכיכבו גם בתצוגת הביכורים של ראף סימונס לקלווין קליין, אצל המותג הצעיר Off/White, בקולקציה שעיצבה ריהאנה לפומה ובתצוגה של בית האופנה בלמן, שהמשיך את הקו הסקסי שבלט בקמפיין הקיץ שלו, שאת רובו לא תראו ברשתות החברתיות. לדברי המנהל הקריאטיבי אוליבייה רוסטאן, הקולקציה עוצבה בהשראת קנדל ג'נר, שאמרה למעצב כי היא "אוהבת את הציצים שלי בחוץ".
"מגבלות בתחום המדיה החברתית שהוטלו על מיניות, לצד התחזקות של ניטרליות מגדרית וקולן הגובר של תנועות פמיניסטיות, הגבירו את המסרים האופנתיים של העונה", הסבירה קנדיס פרגיס, מנהלת המכירות של אתר הסחר Farfetch המציע בגדי יוקרה של מעצבים, בראיון לאתר פאשניסטה. לדבריה, חשיפת הפטמות בתצוגות האופנה אינה עניין מקרי, אלא מאבק של ענף האופנה נגד האקלים השמרני בפוליטיקה, בכלכלה וברשתות החברתיות.
"אני מקווה שמדובר בבשורה גדולה יותר הקשורה בחגיגת הנשיות", הוסיף חזאי הטרנדים רובי סינקלייר מאתר WGSN. "הנושא הזה עמד במשך תקופה ארוכה כטאבו, אבל זה אבסורד כשחושבים על זה".
האם מדובר במאבק פמיניסטי או בפרובוקציה לשמה? הטרנד הנוכחי מזכיר את "צעדת השרמוטות", אשר מאז 2011 מתקיימת בעולם מדי שנה כתגובה לאמירותיו של קצין המשטרה הקנדי מייקל סנגינטי, שקרא לנשים לא להתלבש כמו שרמוטות כדי להימנע מאונס. מאות אלפי הנשים שמשתתפות בצעדות מפגינות נגד תרבות האונס כשהן לבושות בפריטים פרובוקטיביים ולפעמים בעירום חלקי, וקוראות לנשים ללבוש מה שהן רוצות, כולל בגדים חושפניים, בלי לסבול מהטרדות מיניות או מביקורת של החברה. ביום שישי (12 במאי) ב-10:00 בבוקר תצא "צעדת השרמוטות" מחוף גורדון בתל אביב.
עם זאת, כשמדובר בטרנדים אופנתיים על המסלול, השאלה המרכזית היא כיצד, אם בכלל, יתורגם המראה החשוף אל רשתות האופנה המסחריות, והאם יש מישהי שתהיה מוכנה לצאת עם חזה חשוף מהבית – בלי חזייה או מדבקות לכיסוי הפטמות?
"הייתי שמח אם המגמה הזאת תהפוך לממשית, אבל אני לא חושב שזה יקרה. העולם עוד לא מוכן לראות נשים חשופות חזה הולכות ברחוב", אומר סינקלייר. "אנחנו עדיין חיים בעולם שבו כולם רוצים להתקבל על ידי החברה ואנשים מפחדים להיות הם עצמם, אז הם מתלבשים בדרך שהחברה מצפה מהם להתלבש. אני לא חושב שזו תהיה מגמה מסחרית".
______________________________________________________
ואיך אימצו מותגי היוקרה את סנדלי השורש?