מאזדה 3, היפנית הכי ישראלית, מתחדשת בביצועים ובאיבזור

המשפחתית הקלאסית של מאזדה מעוצבת היטב ועמוסה באבזור בטיחותי ומפנק אבל ההתמודדות מול הקרוס-אוברים הנחשקים עושה לה חיים קשים. יצאנו לסיבוב על ה-3

צביקה בורג

|

20.04.17 | 11:03

הצטרפו לנסיעת המבחן
מתוך: media.mazda.com
החזיקה בתואר "המכונית הכי נמכרת בישראל" כ-15 שנה ברציפות. מאזדה 3, 4 דלתות (צילום: media.mazda.com)
החזיקה בתואר "המכונית הכי נמכרת בישראל" כ-15 שנה ברציפות. מאזדה 3, 4 דלתות (צילום: media.mazda.com)
עיצוב יפהפה ויוקרתי, מפנים ומבחוץ. מאזדה 3, 5 דלתות (צילום: media.mazda.com)
עיצוב יפהפה ויוקרתי, מפנים ומבחוץ. מאזדה 3, 5 דלתות (צילום: media.mazda.com)
מנוע 2.0 ליטר על 165 כוחות סוס. מאזדה 3, 4 דלתות (צילום: media.mazda.com)
מנוע 2.0 ליטר על 165 כוחות סוס. מאזדה 3, 4 דלתות (צילום: media.mazda.com)

"יוסטון", ווי הב אה פרובלם", שידרו טייסי אפולו 13 באפריל 1970 למרכז הבקרה של נאס"א בטקסס, בעת שהתרחשה התקלה החמורה על סיפון החללית. במהרה נכנס השידור הזה לפנתיאון המשפטים הזכורים ביותר בתולדות הקולנוע, בעקבות הסרט המפורסם על הפרשה.

 

לא בטוח שיבואני "מאזדה" בישראל הרימו טלפון למטה החברה ביפן עם הכרזה דומה – "הירושימה, ווי הב אה פרובלם" – אחרי שאיבדו את תואר "המכונית הכי נמכרת בישראל" בו החזיקו במשך כ-15 שנה ברציפות. אבל מן הסתם, לא מעט פרצופים מודאגים נראו שם, סביב שולחן ההנהלה. למאזדה 3, המכונית הכי "ישראלית" מאז הסובארו ליאונה המיתולוגית, אבד פתאום הקסם. גרף המכירות שלה - שבמשך שנים רבות נראה היה כבלתי פגיע והיווה סמן ימני לכל קטגוריית המכוניות הקומפקטיות-משפחתיות בישראל (גם ובעיקר בנושא המחיר) – חטף במלוא העוצמה את שינוי טעם הקהל. מלמטה נרשמה נהירה אל מכוניות מיני וסופר-מיני קטנות וזולות (שפתאום אפילו הישראלים הפסיקו להתבייש לנהוג בהן), מלמעלה הסתערו המונים על ג'יפונים וקרוס-אוברים, ומהצד הגיעו קומפקטיות-משפחתיות מתחרות, שהציעו מפרט טכני טוב יותר (מנוע, אבזור, מרחב פנימי, חיסכון בדלק), ובמחיר זול יותר. פתאום ה-3, שנחשבה לחסינה מכל פגיעה, כבר לא הבחירה האחת והמועדפת. פתאום דגמים כמו טויוטה קורולה, סקודה אוקטביה ועוד עקפו אותה, כמו שאומרים, בסיבוב. שלא לדבר על קיה ספורטז', יונדאי טוסון ודומיהם.

 

אבל ה-3 לא נעלמה, להיפך. לא פחות מ-6,702 יחידות ממנה עלו לכבישי ישראל בשנה שחלפה, ועוד 2,248 מתחילת 2017 (עד סוף חודש מרץ), כשמקדימות אותה על גרף המכירות בישראל רק טויוטה קורולה וסקודה אוקטביה. המלאכה של אנשי השיווק של מאזדה לא קלה, גם כי הביקוש למשפחתיות-קומפקטיות, פעם תצורת הרכב הכי מועדפת על הישראלים, יורד משנה לשנה. ב-2016 למשל, רק כ-21% מכלל המכוניות שעלו פה על הכבישים יכולות להיכלל בקטגוריה הזאת.

 

2,248 יחידות נמסרו מתחילת 2017 (עד סוף חודש מרץ). מאזדה 3, 5 דלתות (צילום: media.mazda.com)
    2,248 יחידות נמסרו מתחילת 2017 (עד סוף חודש מרץ). מאזדה 3, 5 דלתות(צילום: media.mazda.com)

     

    אז איך מוכרים את ה-3 כשהציבור נוהר בהמוניו לקרוס-אוברים מעוצבים, למכוניות קטנות וזולות או למתחרות? הגרסה הנוכחית של ה-3 הוצגה ב-2013, ומאז עברה מקצה עדכונים ושדרוגים. היא מוצעת כיום בשתי תצורות מרכב – 4 דלתות קלאסית (סדאן, או "שלוש קופסאות") ו-5 דלתות (האצ'בק) – עם שני מנועים (1.5 ליטר, 120 כ"ס או 2.0 ליטר, 165 כ"ס), ובארבע רמות גימור ואבזור.

     

    מחירים? מ-132 אלף שקל למנוע הקטן, מ-143 אלף שקל למנוע גדול הנפח והחזק.

     

    במה לבחור? ב-4 או ב-5 דלתות? נתוני המנועים, הביצועים והמרחב הפנימי זהים, ההבדל הוא בטעם האישי (עיצוב משפחתי-קלאסי לעומת ספורטיבי-צעיר) ובשני ממדים חשובים: אורך הרכב ונפח תא המטען.

    ההאצ'בק קצרה ב-11 ס"מ (4.47 מטרים לעומת 4.58 מטרים) ובערים הצפופות שלנו – עוד תגידו תודה על כל סנטימטר פחות באורכה של המכונית שלכם, עניין שמקל על תמרוני חנייה ותנועה. מצד שני – יש לחיסכון באורך מחיר מסוים: נפח תא המטען קטן ב-100 ליטר (314 ליטר לעומת 414 ליטר). תחליטו אתם מה חשוב לכם יותר: כניסה נוחה יותר למקומות חנייה או עוד כמה שקיות מהסופר בתא המטען מאחור.

     

    עיצוב ואבזור. גרסת הפרימיום היא הבכירה שבחבורה ומהווה גם סוג של חלון ראווה לדגם (ולמותג), אם מדברים על התמודדות מול קטגוריות אחרות (קרוס-אוברים) או מכוניות מתחרות. במאזדה לא חסכו כאן, וחשבו על פרטים רבים: מושבי עור לנהג ולנוסעים, חיפויי עור להגה ולידית ההילוכים, גג שקוף (Sunroof), תאורת לד, תצוגה עילית לנתוני הנסיעה מול עיני הנהג, כניסה ונעילה ללא מפתח, מראות מתקפלות, מערכת עצור-וסע לחיסכון בדלק, צג מרכזי 7 אינץ' הכולל את "מאזדה קונקט" - מערכת הפעלה בעברית, וערימה של אבזרי בטיחות חשובים כולל זיהוי כלי רכב והולכי רכב ובלימה אוטונומית, בקרה אקטיבית למניעת סטייה מנתיב (כולל תיקוני הגה), מצלמת רוורס וחיישנים, ועוד.

     

    הנדסת האנוש מצוינת: תנוחת הישיבה ניתנת להתאמה וגם המושב שליד הנהג ניתן לכוונון לגובה, ההגה, ידית ההילוכים, בורר מצבי הנהיגה (רגיל או ספורט) והמתגים למיניהם נמצאים בהישג היד הנכון.

     

    כוללת גם מערכת הפעלה בעברית. מאזדה 3, 4 דלתות (צילום: media.mazda.com)
      כוללת גם מערכת הפעלה בעברית. מאזדה 3, 4 דלתות(צילום: media.mazda.com)

       

      נוהגים: על הנייר, מנוע ה-2.0 ליטר על 165 כוחות הסוס שלו אמורים להפוך את ה-3 לחיית כבישים טורפת. בשטח זה קצת פחות: במצב "רגיל" היא מתנהגת באופן הגיוני ושגרתי לגמרי, ורק העברה למצב "ספורט" מעוררת אותה לחיים. או אז היא בהחלט מהנה לנהיגה, שלא כמו כמה מהקרוס-אוברים (שמשאירים רושם חיצוני אבל הם חסרי כיסוי על הכביש).

       

      נוחות נסיעה? מצוינת, תודה, כשמושבי העור הרכים משדרגים את התחושה והאווירה ליוקרתיות למדי.

       

      ומה טוב פחות? המושב האחורי מרווח יחסית, אבל אצל כמה מהמתחרות ראינו מרחב מחייה גדול יותר בעבור היושבים מאחור (ואולי זה חלק מההסבר להצלחה של הקורולה והאוקטביה); גם צריכת הדלק לא מלהיבה: כ-11 ק"מ לליטר בלבד. ב-2017, כשמסביב רכבים היברידיים שעושים 18-17 ק"מ לליטר ואפילו ג'יפוני דיזל שמשיגים נתונים דומים - זה לא ממש מספיק למי שהסעיף הזה משמעותי בעבורו.

       

      פלוס: עיצוב חיצוני, תא נוסעים, מנוע, אבזור, בטיחות.

      מינוס: צריכת דלק, מחיר.

      שורה תחתונה: יפהפייה אמיתית, אבל יקרה.

       

      ולסיום, קצת סטטיסטיקה

      קורולה, אוקטביה, מאזדה וכל השאר במצעד המכירות של הקטגוריה בישראל:

       

      ישראל, 2016
        ישראל, 2016

         

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד