שטוקהולם קידמה את פנינו בקרירות לבנה ואלגנטית, כיאה לחודש פברואר. דווקא בחודש הקר והחשוך הזה נקבע מועדו של היריד השנתי לתאורה וריהוט סקנדינביים, ולצידו שבוע העיצוב של העיר. הקור והחושך מורגשים, אך אינם מחבלים בסדר היום. להפך, הם מוסיפים נופך מקומי לאירוע שהוא ההצגה הגדולה ביותר של תרבות העיצוב הסקנדינבית.
בנוסף לחברות המסחריות שמציגות את מרכולתן בביתניהן, שלושה מתחמים מציעים לקהל המבקרים חוויה כוללת יותר: תערוכת הטרנדים, ה''דיזיין בר'' ומעצב שהוא אורח הכבוד. שלוש הפסקות מתודיות מתבקשות, שלא פעם גונבות את ההצגה.
אורח הכבוד השנה היה המעצב הספרדי חיימה חיון. בכל שנה מוזמן מעצב בינלאומי אחר להציג תערוכה באולם הכניסה המרכזי של היריד. בשנים קודמות התערוכה התבססה על טרקלין ענק לנוחותם של מבקרי התערוכה, שבאמצעות עיצובו באים לידי ביטוי עולם התוכן ועבודותיו של המעצב הנבחר. הפעם התערוכה היתה שונה במהותה: במקום לייצר מרחב למנוחה, המעודד את המבקרים לעצור רגע, לשבת ולהירגע מהאינטנסיביות שמסביב, בחר חיון להתמקד בעצמו ולהחריג את התערוכה שלו ממה שקורה מסביבה.
הוא יצר מעין ביתן-קפסולה סגור, שבתוכו אצר מיני רטרוספקטיבה של עצמו. במסיבת עיתונאים הסביר שאת הפריטים סידר לפי נושאים שהשפיעו על היצירה שלו במשך השנים האחרונות, כמו עולם הפנטזיה, תרבות עממית, מורשת המלאכה, צומח ובעלי חיים. מעורר השראה ויוצא דופן כפי שהוא, בכל זאת חסר לי המרחב השיתופי הנהדר של השנים הקודמות, שהיה חלק אינטגרלי וחשוב מיום שוטטות ארוך ביריד.
תערוכת הטרנדים מארחת בכל שנה סטייליסטית פנים ידועה ומוערכת, שבונה קונספט ומתרגמת אותו לחלל באמצעות פריטים של החברות שמשתתפות ביריד. השנה היתה זו Lotta Agaton השבדית, אחת הסטייליסטיות היותר עסוקות בשבדיה ומחוצה לה, עם יכולת השפעה גדולה בזיהוי וקביעת טרנדים.
במיצב שלה לא התמקדה בגוון או חומר ''נכונים'' לעונה, אלא הצביעה ובחנה שלוש מגמות רחבות יותר. הראשונה קשורה במצב הרוח העולמי, והשפעתו על עיצוב הבתים שלנו. לטענתה, במצב של חוסר יציבות, כמו היום, אנחנו ''מקננים'', בשאיפה להפוך את הסביבה שלנו למנחמת ונעימה. בהתאמה, הבתים הופכים לכהים, חמים ומחבקים יותר.
המגמה השנייה, שבמובן מסוים קשורה לראשונה, עוסקת בשינוי תרבות הצריכה שלנו. המוטו שאותו היא מבקשת לקדם הוא לקנות פחות, אך טוב יותר. "בואו נקנה עם הלב ונשקיע במוצרים איכותיים, שמיוצרים מחומרים טובים ובעלי עיצוב שמחזיק עשרות שנים", היא מציעה.
המגמה השלישית מתייחסת אל טשטוש הגבולות בין הפרטי לציבורי ובין ביתי למשרדי. מהו תפקידם ומקומם של החללים השונים בבית בחיים העכשוויים?
את שלוש המגמות הביאה לידי ביטוי במיצב שנקרא "ניגודים". בחמישה חדרים המדמים את חדרי הבית המסורתיים, היא ניסתה לעורר במבקרים השראה "לשבור את הכלים". להשתמש בחללים הנתונים בדרכים חדשות, ללא חוקיות או כללים מקדימים, וללא צורך בקנייה של רהיטים חדשים, אלא באמצעות משחק בפריטים קיימים, ויצירת מפגשים חדשים ולא צפויים בין חומרים, צבעים וסגנונות שונים.
רוב הרהיטים שבהם השתמשה אינם עיצובים חדשים, אלה פריטים וותיקים ומוכרים. היא הדגימה איך ריפוד חדש או צביעה של קיר מעניקים להם ולחדר כולו ביטוי שונה לחלוטין מזה שאנו רגילים ומצפים לו.
התערוכה שלה אמנם לא חפה לגמרי מ"הפריטים והצבעים הנכונים לשנת 2017", והציגה מראה נקי ומושלם מדי, אבל הערכים והשאלות שהציפה משכו תשומת לב ועניין.
מתחמם, חם, לוהט
אחת המגמות שבלטו מאוד היא הטרקוטה, שעליה הצבענו בערוץ העיצוב של Xnet בתחילת השנה. הגוונים הכתומים והוורודים, גם רכים ומעושנים, השתלטו השנה על היריד. את המגמה הובילו אנשי סטודיו Note Design, עם עיצוב בר-המסעדה של היריד. לפני שנה זכו בתואר מעצבי השנה מטעם מגזין העיצוב הנחשב ELLE Decoration השבדי, והשנה הוזמנו לעצב את מתחם האוכל המרכזי של התערוכה.
יחד עם שפית שהיא כוכבת מקומית הם ביקשו ליצור אזור בעל מזג חם, שיעמוד בניגוד לחורף הקר והלבן שבחוץ. את 600 המטרים הרבועים שהפכו למסעדה בת 150 מקומות לשבוע, הם חילקו למגוון פינות ישיבה – משותפות ואינטימיות – באמצעות מחיצות קלות, פרגודים ווילונות. הכל נשטף בפלטת צבעים שנעה בין ורודים, טרקוטה ובורדו עמוק, וכך יצרו חוויה טוטאלית ואינטנסיבית של מרחב עוטף וחמים, שמזמין למלא מצברים ולהתמלא בהשראה.
סקלת הגוונים הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הדוכנים המסחריים, גם של החברות הקלאסיות והשמרניות ביותר.
Erik Joergensen הציגה את התוספת האחרונה לסדרת eyes של המעצבים הדניים הוותיקים Foersom & Hiort-Lorenzen: כורסה בעלת זרועות מחבקות, עם רגלי כרום וריפוד ורוד:
Fredericia הציגה את Swoon Chair של סטודיו Space Copenhagen, בריפוד קטיפה בגוון תות ובורגונדי, לצד ורוד מעושן בהיר:
המותג GUBI הציג דוכן צבעוני במיוחד, עם מהדורות חדשות של הכיסא המנצח שלהם: beetle chair, של הזוג Gamfratesi. הגרסה המכובדת כללה ריפוד קטיפה בגוון טרקוטה עם רגלי עץ:
והמעודנת -ריפוד ורוד עם רגלי פליז, שאליה הותאם גם שולחן קפה עם פלטה ורודה:
בנוסף הוצגה לראשונה סדרה חדשה, קלילה וצעירה של הכיסא, עם מושב פלסטיק בשבעה גוונים מעושנים:
גם עיצובים קלאסיים וותיקים של המותג זכו לעדכונים עונתיים, כמו הספה modern line sofa שעוצבה בשנות ה-50, ונחשפה כאן בריפוד טרקוטה כהה, לצד בז' מעושן בהיר:
בדוכן של Made by hand בלטה סדרת המנורות האליפטיות knit-wit, בגוני בורגונדי, ורוד בהיר וכסף:
שרפרף Sturdy של Studio Ilse הבריטי משך הרבה תשומת לב, עם חומרים קלאסיים, צבעוניות טבעית ושלושה גבהים שונים:
חברת Ferm living הלכה על ורוד-סלמון. בספריית מדפים שהתפרשה על קיר שלם הוצגה קולקציית האביזרים המשלימים של החברה, בשלל גוונים מעושנים. הגוון הוורוד יוצר ניגוד וקריצה ביחס לתעשייתיות של המערכת המודולרית:
Fogia הציגו תוספת צעירה לסדרה Figurine של Studio Note: שני שרפרפים מעץ, בשני גבהים ושישה צבעים:
Poppy היא סדרת פופים מקסימה של המעצבת Nina Jobs, בגוונים מעושנים של אפורים-כחולים וכתומים:
דווקא הצבעוניות של המותג הצעיר HAY היתה רגועה ונייטרלית יחסית, ודווקא על הרקע הזה בלט יופיו של הגוון הנחשק:
Offecct השיקו את הכיסא Bike, בעיצוב יפה ומדויק, המאפיין את עבודת המלאכה החומרית של המעצבת מוניקה פורסטר. אפילו הגוון הפופולרי, שהוצג כאן בצורתו הטבעית, קיבל אופי איכותי וקלאסי יותר:
פלטת הגוונים העכשווית הגיעה אפילו לביתן של המותג &tradition, שכמעט ולא חידש בעיצובים מקוריים חדשים, אלא התמקד בעיקר בתוספות לסדרות קיימות ועדכונים צבעוניים. הספה הוותיקה והמוצלחת Fly, של Space Copenhagen, הוצגה השנה בוורוד עמום:
Woud בחרו בספה המוכרת והנהדרת Nakki, שזוכה כל שנה לגרסה מחודשת, ושמו אותה במרכז הבמה עם ריפוד חדש של עור בגוון חום-כתמתם:
יש מותגים עקביים, שתמיד ימשיכו בקו שלהם, וגם אם יתייחסו למגמות אפנתיות חולפות - זה יהיה באופן העדין והמאופק ביותר. כזה הוא הביתן של Menu: רגע של מנוחה מהגודש הצבעוני, חזרה למקורות החומריים הטבעיים ולצבעוניות הבסיסית. הזדמנות להעריך מחדש את הישן, המוכר והטוב.
שתי הספות החדשות שהציגו אנשי Menu התייחסו למגמה אחרת, ארוכה ומתפתחת, של התכווצות והפיכתן של הספות לרהיט דקיק וקליל. Septembre של המעצבת הדנית Theresa Arns ו-Tailor Sofa של המעצב הפורטוגזי Rui Alve הן שתי הספות המורכבות ממסגרת עץ דקיקה, שבתוכה מונח החלק המרופד. שתיהן מעוצבות כך שהן אמורות להיראות מכל הצדדים, ולשדר מראה קליל ומאוורר, כזה שיאפשר למקם אותן גם במרכז החלל בלי לחשוש שיחסמו את המרחב או יפנו אליו גב.
Septembre בריפוד עור בגוון אפור חם, שמרמז לגוונים העכשוויים אך נשאר עצמאי ונייטרלי:
-------------------------------------------------------------------------------
שווה להפנות מבט - לחצו על התמונה ועקבו אחרינו גם באינסטגרם: