מאחורי כל תחפושת טובה עומד הורה נחוש. החל בשיטוט האינסופי בין חנויות וירידים וכלה בטאצ'ים הייחודיים שהוא מוסיף בעצמו, על ידי הדבקה, תפירה או איפור. הורים לילדים עם מוגבלויות עומדים בפני אתגר כפול: איך מחפשים את הילד מבלי שכיסא הגלגלים או ההליכון יפריעו ויסתירו את התחפושת? שיתוף פעולה מקורי בין בית איזי שפירא למכון הטכנולוגי בחולון (HIT) מסייע להורים לתת את הטאצ' הסופי בדרך לתחפושת מנצחת.
בהפנינג "תחפושות מתגשמות", שיתקיים ביום חמישי, 2 במרץ, בבית "איזי שפירא" ברעננה, ייפגשו סטודנטים לעיצוב תעשייתי עם הילדים ובני משפחותיהם ויחד יבנו מטוס לטייס, שער כדורגל לשוער ויער קסום לשלגיה.
"הייתה אימא שאמרה לי שהיא משקיעה מאוד בתחפושת לילד אבל בסוף לא רואים אותה כי הוא בכיסא גלגלים", מסבירה נעה ניצן, מנהלת מקצועית במרכז לטכנולוגיה מסייעת בבית איזי שפירא. "התחושה של פורים קצת מתפספסת כי הילד לבוש אחרת אבל הכיסא לא משתנה". מרחק חצי שעת נסיעה מבית איזי שפירא פועלת ב-HIT מעבדת MADE, מעבדה רב תחומית העוסקת בטכנולוגיה מסייעת, שהחליטה להירתם לטובת המשימה. "לצד קורסים ומחקר, המעבדה עוסקת בפעילות קהילתית לא פורמלית. כשהחלטנו לצאת לדרך עם הפרויקט הזמנו סטודנטים ואנשי סגל להצטרף להרפתקה וההתגייסות הייתה מדהימה", מספרת יעל אבני, מעצבת תעשייתית ומנהלת המעבדה.
בשנה שעברה התקיים פיילוט ראשון להפנינג יצירת התחפושות, שהוכתר בהצלחה. "ברגע שההליכון או הכיסא הופך לחלק מהתחפושת היא לא נהרסת אלא משתדרגת", מציינת ניצן. "אותה אימא חיפשה את הבן שלה למרדכי היהודי והכיסא שלו הפך לכרכרה. בבת אחת הוא הרגיש שהתחפושת שלו הכי שווה ומפוארת".
להפוך כל רעיון יצירתי למציאות
מטרת ההפנינג היא יצירת תחפושות בעלות תשתית קלה להכנה, עליהן ניתן "להלביש" כל רעיון. "רמת הקושי היא סבירה, ומתאימה גם למי שמגדיר את עצמו בעל שתי ידיים שמאליות או חסר ניסיון בתחום. ישנם שלבים שמצריכים שני אנשים, כמו המדידה והתלייה. הילד חושב על רעיון, ההורים משוחחים לפני המפגש עם הסטודנטים והם חושבים איך להוציא אותו לפועל בהפנינג. אחרי האירוע נעלה לאתר מדריכי עשה זאת בעצמך עם הנחיות, כך שגם הורים שלא הגיעו עם ילדיהם יוכלו להכין תחפושת בעצמם", מסבירה אבני.
בכדי להפוך את התחפושות לפשוטות ונוחות לשימוש, שמרו הסטודנטים ענבר זניר, דנה גז ולירן נעים על מספר עקרונות. "היה לנו חשוב לבחור חומרי גלם זמינים, שאפשר למצוא בכל בית או מכולת. אקדח דבק הוא אמנם כלי פחות נפוץ, אבל מאוד יעיל ומומלץ לעבודות מהסוג הזה", מספרת אבני. בנוסף, הסטודנטים הקפידו להשתמש בחומרים קלים בכדי להקל על ההתניידות עם התחפושת וכן תכננו מבנים צרים יחסית. "רצינו שהילד יכנס ויצא מהכיתה בקלות בלי להיתקע במשקופים. הקדשנו תשומת לב לאזור הגלגלים כדי שיישאר חשוף ולא יפריע לתנועה". עקרון נוסף היה תכנון תחפושת נוחה לחיבור וניתוק. "תכננו תחפושות שיש להן שלוש פאות בלבד כדי לאפשר ניתוק וחיבור מהירים וגם גישה נוחה להיכנס לתוכן. העדפנו להשתמש במנקי מקטרות ולא באזיקונים כדי לאפשר ניתוק וחיבור רב פעמיים ולא באמצעות קאטר או מספריים".
על גבי השלד לתחפושת, שכולל שלוש פאות מקרטון, ניתן להפוך כל רעיון יצירתי למציאות. "זה כמו מתכון, יש תחפושות פשוטות ויש מורכבות יותר, כמו כדור פורח או טרקטור. הכל תלוי במידת הסבלנות ובהיכרות של ההורה עם היכולות שלו", מציינת אבני. לדבריה, הכנת התחפושת בשנה שעברה לא הייתה נחלתם הבלעדית של הסטודנטים. "בערב האירוע ההתרגשות הייתה עצומה. ההורים והאחים לקחו חלק פעיל, חתכו קרטונים, צבעו, הפשילו שרוולים ולכלכו את הידיים. הם פשוט היו צריכים תמיכה טכנית בהוצאת המיזם לפועל".
התחפושות שהוכנו במסגרת ההפנינג צלחו את מבחן המציאות, כשביום החג עצמו התייצבו כל הילדים כשהם משתמשים בתחפושת שהכינו. "הילדים היו שותפים מלאים במחשבה איך התחפושת תראה והיה מדהים לראות איך הם מדברים עם הסטודנטים בגובה העיניים. כולם מאוד התלהבו", מספרת ניצן.
3 תחפושות מותאמות להליכון/ כיסא גלגלים
השלב הראשון בכל תחפושת הוא מדידת האביזר. החיבורים בשלב הסופי נעשים בצורה דומה, לכן אין התאמות מיוחדות לכיסא או להליכון. בכל תחפושת פאה אחת נשארת פתוחה בהתאם לנוחות הכניסה אל האביזר.
סופרמן בשחקים
תחפושת הממחישה את מסעו של סופרמן בין העננים והבניינים, בדרכו להציל את המצב. יש לקנות תחפושת סופרמן בחנות, וליצור את הרקע לכיסא הגלגלים או ההליכון בעזרת המדריך שלפניכם. התחפושת מיושמת בהדרכה על הליכון, אך אפשר ליישמה גם על כיסא גלגלים על ידי ויתור על הוספת הפאה העליונה בצורת ח'.
דרגת קושי: קלה.
החומרים:
- משטחי קרטון חום או ארגז קרטון שגודלו מתאים להליכון
- שלושה קרטוני ביצוע
- צבעי גואש: תכלת, שחור, צהוב ולבן
- 4 מנקה מקטרות בצבע תכלת
- אקדח דבק חם
- סכין יפנית
- מספריים
- סרגל
- מברשות צבע
ההכנה:
1. מודדים את אורך ורוחב ההליכון וגוזרים בהתאם את הקרטונים החומים, כך שיכסו שלוש פאות של ההליכון. חותכים את הקרטון באזור הגלגלים כך שלא יפריע לתנועתם.
2. מדביקים את הפאות זו לזו בעזרת דבק חם. מומלץ להדביק חיזוקים בצורת משולשים קטנים בחלק הפנימי (2 עליונים ו-2 תחתונים)
3. מציירים על קרטוני הביצוע בניינים ועננים, צובעים ומייבשים.
קופיקו בכדור פורח
במרכז התחפושת ניצב הקוף החברותי שהפציע בספר הילדים של תמר בורנשטיין לזר והפך ברבות השנים לסדרת טלוויזיה. באחד הפרקים מסרבת חברת הכדורים הפורחים להעלות בעלי חיים לטיסה, אך בעקבות פעולת הסחה מורכבת ומשעשעת עולה קופיקו על הבלון הפורח ומגשים את חלומו. בעבור התחפושת יש להצטייד בתחפושת קופיקו קנויה ולהיעזר בחישוק וכדור ים ענק בכדי לבנות את הכדור הפורח.
דרגת קושי: בינונית.
החומרים:
- משטחי קרטון חום
- חישוק גדול
- כדור חוף "ענק"
- 4 דיבלים מעץ בקוטר 10 מ"מ
- חבל לבן
- חוט ברזל
- אזיקונים שחורים
- צבע גואש שחור
- אקדח דבק חם
- סכין יפנית
- סרגל
- מברשת צבע
ההכנה:
1. שלבים 1+2 זהים לתחפושת סופרמן.
2. מדביקים שני חיזוקים פנימיים גם בדפנות העליונות של הפאות הצדדיות. מחוררים את ארבעת החיזוקים העליונים, משחילים ומדביקים את הדיבלים.
3. מלפפים את החבל הלבן סביב הדיבלים ומדביקים בקצוות בעזרת דבק חם.
4. צובעים את הקרטון בגואש שחור.
5. חותכים באמצעות סכין יפנית 33 רצועות קרטון ברוחב 4 ס"מ ולפי אורך הפאות (11 רצועות לכל פאה) ומדביקים אותן לקרטון בצורת שתי וערב.
6. מחברים את הסל להליכון: אדם אחד ממקם את הסל ומחזיקו מעט באוויר, והשני מנקב שני חורים לכל אזיקון, לכניסה ויציאה. יש לחבר שני אזיקונים לפחות בכל פאה.
7. מדביקים את החישוק לקצה הדיבלים בעזרת דבק חם ומלפפים סביב כל חיבור חוט ברזל לחיזוק. יש לוודא שקצה החוט מופנה החוצה כך שלא יפצע את הכדור.
8. מנפחים את הכדור ומניחים אותו על החישוק בעדינות. הכדור אינו מחובר לחישוק, בכדי שניתן יהיה להוציאו בקלות.
אליעזר והגזר
תחפושת בהשראת שיר הילדים שחיבר לוין קיפניס ועובד לספר ילדים מצליח. מדובר בתחפושת מורכבת, אשר כוללת פאות שונות זו מזו וכף טרקטור אותה יש לגזור ולהדביק בהתאם לתרשים. אין צורך לקנות לילד תחפושת מוכנה, אלא להצטייד במספר אביזרים בכדי לשוות לו מראה של סבא חקלאי.
דרגת קושי: בינונית.
החומרים:
- משטחי קרטון חום
- צבעי גואש (צהוב, ירוק ושחור)
- טוש
- דבק מסקינגטייפ
- גרביונים כתומים
- אקרילן (חומר למילוי כריות)
- אקדח דבק חם
- מספריים
- סכין יפנית
- סרגל
- מברשות צבע
- כובע חוואי
- חולצת פלנל
- זקן לבן
ההכנה:
1. מודדים את אורך ורוחב כיסא הגלגלים.
2. משרטטים וגוזרים את הקרטונים בהתאם לפריסות:
- גוף הטרקטור - 2 פאות צדדיות ו-1 קדמית בצורת ריבוע.
- רצועות ליצירת חלון.
- כף טרקטור + זרוע ו-4 גלגלים (2 בקוטר 60 ס"מ, 2 בקוטר 30 ס"מ).
יש לחתוך את הקרטון באזור הגלגלים כך שלא יפריע לתנועתם.
3. מדביקים את חלקי כף וזרוע הטרקטור בעזרת דבק חם, ואת רצועות החלון לגוף הטרקטור בעזרת מסקנטייפ
4. צובעים את "הטרקטור": הגוף, הזרוע וידית הכף - בצבע ירוק, הכף -בצבע צהוב, הגלגלים הגדולים - בצבע צהוב ושחור, והגלגלים הקטנים - בצבע שחור. מניחים לייבוש.
5. מדביקים את כל החלקים זה לזה.
6. מחברים את גוף הטרקטור לכיסא הגלגלים: אדם אחד ממקם את הטרקטור ומחזיקו מעט באוויר והשני מנקב שני חורים לכל אזיקון, לכניסה ויציאה. יש לחבר שני אזיקונים לפחות בכל פאה
7. מדפיסים פעמיים בדיו צבעוני את דמויות הסיפור (סבתא, אביגיל, כלבלב, חתול ועכבר) בגודל A3 או A4, ומדביקים על כל אחת מהפאות הצדדיות.
8. גוזרים את אחת מרגלי הגרביונים. ממלאים אותה באקרילן בגובה 40 ס"מ. גוזרים את קצה הגזר כך שיישאר 20 ס"מ בד, קושרים וצובעים בגואש ירוק.