רחוב טורנובוני (Via de Tornabuoni) נחשב לאחד הידועים והיוקרתיים בפירנצה, איטליה. הוא נמצא במרכז העיר, ובתיו נבנו במאות ה-14 וה-15 כבתים פרטיים של משפחות אצולה. הם מתאפיינים בחזיתות קלאסיות, אך משמשים כיום כבנייני דירות ומשרדים, עם קומת קרקע מסחרית, שמאכלסת חנויות מותגים.
בבית מספר 8 ברחוב, בפלאצו (ארמון) שנבנה במאה ה-14, נפתח באוקטובר האחרון Milu - מלון בוטיק איטלקי, שעיצב האדריכל הישראלי דודי אוחיון. המבנה שימש ב-30 השנים האחרונות כמלון בד-אנד-ברקפסט זול, בסגנון איטלקי מסורתי. אחרי שנרכש על ידי איש עסקים ישראלי ושותף איטלקי, הוזמן אוחיון לעצב אותו מחדש כמלון בוטיק.
לרוב מלונות התיירים בפירנצה חזות מסורתית כבדה, והבעלים החדשים של המלון ביקשו מהאדריכל ליצור מלון בסגנון אחר. "שהאורחים ירגישו", אומר אוחיון, "שהם מגיעים לבית מידות פלורנטיני אך מודרני". ברוח זו מתבסס העיצוב החדש על מפגש בין האלגנטיות של העולם הישן לעיצוב העכשווי, ועל חיבור וניגוד בין מעטפת המבנה החיצונית לחללי הפנים שלו. "התייחסתי לבניין בתור קופסה של אדריכלות קלאסית מסורתית", אומר אוחיון, "ולתוכה הכנסתי עיצוב מודרני, כדי לייצר סביבה אקלקטית אמיתית".
כללי השימור המחמירים הנהוגים באיטליה חייבו את שימור החזית הראשית של המבנה הפונה לרחוב, את חדר המדרגות המקורי ואת תקרת העץ בקומת הגג. אוחיון חבר לשם כך למשרד מקומי, שביצע את השימור והיה אחראי לקשר עם הרשויות המקומיות.
הכניסה: דלת עץ עתיקה ודלפק קבלה בקוביות זכוכית
את פני הבאים למלון מקבלת, בין בוטיק של "פנדי" לבוטיק של "ארמני", דלת כניסה עתיקה מעץ, המובילה למסדרון עם תקרה מקומרת, גבוהה ומפוסלת. רצפת המסדרון היא רצפת אבן אדמדמה מקורית, ובקצהו שני עמודים מאבן אפורה. בשל ממדיו הצרים של המסדרון, פורק הלובי הסטנדרטי לארבע קוביות זכוכית צבעוניות, שמהוות את דלפק הקבלה. מולן ניצבים שני שרפרפים של Moroso, בעיצוב Patricia Urquiola, ועל הקיר תלויה עבודה של האמנית הישראלית כרמל אילן.
חדר המדרגות, הממוקם בקצה המסדרון, שומר במלואו, כולל חידושה של מעלית הברזל והזכוכית, שנוספה לבניין במאה ה-19. המדרגות עשויות אבן אפורה והחלל שלהן משמש כגלריה ורטיקלית הפתוחה לקהל הרחב. במרכז גרם המדרגות מוקרנת עבודת וידאו-ארט של המעצב רונן שהרבני. כיוון שדלת הכניסה למלון נשארת פתוחה, ניתן לצפות בעבודה גם מהרחוב. כך מרמז כבר חלל הכניסה למלון על החיבור שנעשה כאן בין תקופות, סגנונות ופריטי עיצוב ממותגים. בחמש קומות המלון, במסדרונות ובחדרים, מוצגת אמנות עכשווית של אמנים ישראלים ומקומיים, ורוב העבודות מוצעות למכירה.
החדרים: ניגודי צבע וריהוט ייחודי
חדרי האירוח מסודרים בשלוש קומות, שכל מחיצות הפנים הישנות שלהן נהרסו בשיפוץ. העמודים והקירות התמך שנשארו הכתיבו חלוקה ל-22 חדרים חדשים, בשטח של 19-20 מטרים רבועים בממוצע. למעטפת הפנימית של החדרים החליט אוחיון לתת צביון עכשווי. הקירות צבועים בלבן ניטרלי, הרצפה מחופה בפרקט אלון בהיר, והתקרה, הגבוהה במיוחד, הונמכה מעט ושוקעה בה תאורה היקפית נסתרת, ששוטפת באור אחיד את החדר. החלונות, הפונים אל הרחוב הראשי, חופו בתריסים אטומים מעץ צבוע לבן.
על הרקע הנייטרלי הזה הלביש האדריכל את האופי הצבעוני והחומרי של החדרים. בכל חדר שולטים שני צבעים עיקריים, שאוחיון קורא להם צבעים מתנגשים: למשל, אפור-בהיר נייטרלי ואדום נועז. הצבע הנייטרלי מופיע בגב המיטה, והצבע העז ברום הקיר המרכזי שעליו נשענת המיטה. הקירות עוצבו כמעין בלטות - פרשנות אישית של אוחיון לדוגמת האבנים שמהן בנויים בתי העיר ובהן מרוצפות מדרכותיה.
הריהוט בחדר משלב בין נגרות אמן לפריטים קנויים של מותגים איטלקים ובינלאומיים. לכל חדר נבחרו פריטי ריהוט ייחודיים, שהותאמו לצורניות של החלל ולצבעים השולטים בו. גם פרטי הטקסטיל - של Kvadrat הדנית ו-Kirkby הבריטית - תומכים בצבעוניות הייחודית לכל חדר ומרככים אותה.
קומת הגג: תקרת עץ מקורית וספרייה בטרקלין
בקומה העליונה, קומת הגג, ממוקמים החללים הציבוריים של המלון ושלושה חדרים עם מרפסת פרטית. תקרת העץ המאסיבית של הקומה שוחזרה כאן במלואה, ומשווה לחלל אווירה כבדה יותר. רצפת הפרקט כהה בהתאמה, ועשויה בדוגמת "אדרת דג". את המאסיביות של האלמנטים האדריכליים המקוריים, הפגיש כאן אוחיון עם פריטי עיצוב וטקסטיל עכשוויים.
הטרקלין המרכזי ממוקם סביב המעלית השקופה, העולה אל החלל הזה. בהיקף הקומה, לאורך החלונות, ספסל בנוי עם כריות צבעוניות ומתחתיו תאורה נסתרת. לצד הספסל פזורים שולחנות צד קטנים של Minotti עם משטחי אבן ורגליים מוזהבות. הקמין חודש במסגרת אבן מקורית, ועל הרצפה לצדו שטיח צבעוני של Nani marquina וכיסאות double-zero אדומים של Moroso. בטרקלין גם ספריות ברזל שחורות עם מדפים דקיקים, הנושאים כ-240 ספרי אמנות, אדריכלות והיסטוריה לשימוש האורחים, ולכן הוא נקרא "הספרייה".
בחדר האוכל הקטן שולחן עגול גדול משמש כמזנון (בופה). מעליו מנורה מודרנית מברזל שחור של mm lampadari. האורחים מוזמנים לסעוד ב"ספרייה", או במרפסת הגג הסמוכה, הצופה אל הרחוב הראשי.
במרפסת, כמו ביתר חלקי המלון, נשמר הקונטרסט בין מסורתי לעכשווי. קירות המבנה, ששומרו בגימור של טייח מסורתי בגוון חול, ואדניות הטרקוטה, משמשים כרקע הולם לפריטי הריהוט האיטלקי החדשים שהם מודרניים וקלילים.
גם בפירנצה העדיף אוחיון לעבוד עם אנשי מקצוע מוכרים לו. הרהיטים נבחרו ונרכשו כולם דרך טולמנ'ס הישראלית; את אוסף האמנות, הנותן במה לאמנים ישראלים רבים, אצרה כרמל אילן; ומיתוג המלון נעשה על ידי סטודיו Roof.
- כמה: לילה וארוחת בוקר בחדר זוגי, בחווייה הפלורנטינית-מודרנית הזו, יעלה למעוניינים החל מ-230 יורו.
אוהבים עיצוב ואדריכלות? עקבו אחרינו גם באינסטגרם: