הטראצו, שמגעו החלק מוכר לנו כל כך מחדרי המדרגות בבתים הישנים, מבצע קמבק מפואר, ולא רק במשטחים גדולים, אלא גם בפריטים קטנים. הוא מחלוצי החומרים המרוכבים (composite) שמשמשים לבניין – משטח שמתקבל מיציקת בטון דקה יחסית, בתוספת שבבי אבן, שיש, גרניט, קוורץ, זכוכית ואחרים. לאחר שהתקשה עובר המשטח החלקה וליטוש. עוד יתרון שלו הוא בניצול פסולת ושאריות של חומרי בנייה יקרים, שהופך אותו לחומר גמר בר השגה, לעומת השיש והגרניט.
החזרה שלו קשורה להפיכתו של הבטון החשוף לאחד מחומרי הגמר הדומיננטיים ביותר בעולם העיצוב: קירות, רהיטים, אביזרים סניטריים, מנורות, כלי שולחן ומה לא, בעצם. הטראצו הוא הרחבה טבעית של טרנד הבטון, התפתחות נוספת של החומר.
הנה, למשל, שידת איפור שהוצגה בשבוע העיצוב האחרון באמסטרדם:
מבחינה חומרית, ההבדל ביניהם הוא בשילוב של חומרים פלסטיים ופסולת שאינה ניתנת למיחזור (כמו פלסטיק). בהיבט העיצובי, הטראצו הופך את הבטון לחמים ורך יותר, עם אמירה אישית יותר – כל אחד יכול לבחור את התוספות שמוכנסות אל הבטון. רוצים מראה דרמטי יותר? לכו על שילובים בשחור-לבן. למראה קליל יותר שלבו שברי זכוכית או פלסטיק צבעוני.
לצד הטראצו, הטרקוטה ("אדמה אפויה" באיטלקית) חוזרת לככב, ולא רק בארצות ים תיכוניות אלא גם במדינות הצפון. השימוש בחרס הבסיסי מתחבר נפלא עם מגמות הייצור המקומי, המיחזור ושיתופי הפעולה עם אוכלוסיות חלשות, שהפכו בעצמן לטרנד מבורך.
מראה הטרקוטה חם וביתי, ומשדר רכות של עבודת יד, שגם אותה מחפשים יותר ויותר בתקופה האחרונה. היא מופיעה כמעט בכל הקטלוגים החדשים של החברות הסקנדינביות, כשאחת החלוצות היא Skagerak הדנית, ששילבה בקולקציה שלה אגרטלים וסט טרקוטה לתה.
המגמה היא לא רק חומרית – גם הצבע החום-כתמתם הופך להיות אחד הנכונים השנה, ומופיע במהדורות מעודכנות של השרפרף הקלאסי של ARTEK והמנורות של MUUTO.
מבשרי המגמה מוכיחים שההליכה לכיוון הים-תיכוני לא רק שאינה פוגעת באופיו של העיצוב הסקנדינבי, המינימליסטי והנקי, אלה להיפך - מעשירה ומחממת את המונוכרום המוכר.
אחרי משחק מקדים של קרוב לעשור, שהיה רצוף בהבטחות גדולות ובניסיונות כושלים, עושה רושם ששנת 2017 עשויה להיות השנה בה החנויות שאינן במרחב הווירטואלי יקבלו קצת שכל. את המגמה מובילה, איך לא, ענקית הקמעונאות האמריקאית אמזון, שפתחה לפני כמה שבועות את הסופרמרקט הראשון שלה בסיאטל, תחת המותג Amazon Go.
מה כל כך חכם בו? וכן, פחות או יותר הכל. חיישני תנועה, אור, משקל, מצלמות חכמות, מערכות איכון ללקוחות, מערכות מעקב מיקום למוצרים (רשימה חלקית), והכל בניהול בינה מלאכותית אימתנית. התוצאה היא חנות סופר-חכמה, שבה הלקוחות יכולים פשוט לקחת מהמדף מה שהם צריכים ולצאת החוצה. חשבון האמזון שלהם יחויב ללא מעבר בקופה וללא אינטראקציה אנושית.
הפוטנציאל העסקי של חיבור נכון ויעיל בין החוויה (או הקנייה) ONLINE לבין החוויה (או הקנייה) OFFLINE משגע את עולם הקמעונאות בשנים האחרונות, והוליד לא מעט ניסיונות להעביר ולו חלק קטן מהאיי-קיו הדיגיטלי לעולם הפיזי. כמה דוגמאות מהחודשים האחרונים: מותג האופנה Superdry הטמיע בחנות הדגל החדשה שלו בברלין מראות חכמות, המאפשרות "מדידה" וירטואלית של פריטים מהקולקציה, סקירה של צבעים ופריטים משלימים, ושיתוף תמונות מהחוויה דרך מדיה חברתית.
קמעונאיות ענק בריטיות כמו Tesco ו-Waitrose עוקבות כבר מ-2013 אחרי תנועת הלקוחות (אלו שהתקינו את האפליקציה שלהן) בחנות, ומציעות להם דרך הטלפון הצעות מכר מבוססות מיקום. חברת ביגוד הספורט Asics הטמיעה במשך השנה האחרונה בחנויות הדגל שלה בעולם פלטפורמה של תצוגה חכמה, הכוללת בין היתר רגל רובוטית בנעל ספורט, המותקנת בחלונות הראווה ובוחנת 24/7 את גבולות הגמישות והתנועה של הנעל.
כך עובדות המראות החכמות בחנות אופנה בברלין:
אז נכון, חלק גדול מהחדשנות הזו היא לא באמת "חכמה" במובן העמוק של המילה, אלא יותר גימיק שיווקי. ונכון גם שהחנות החדשה של אמזון היא דוגמא קיצונית לשילוב מערכות חכמות בחנות, וקשה לאמוד את פוטנציאל ההשפעה שלה על התחום. אבל כל הטיפות הקטנות הללו מתלכדות לשיטפון מרשים, וכשאמזון מצהירה על כוונה לפתוח אלפיים חנויות כאלה בשנים הקרובות, נראה שב-2017 הדברים באמת הולכים להשתנות.
כבר כמה חודשים שאפשר לראות מכנה משותף, חדש, בסמלילים של מותגי על כמו מאסטר-קארד, סאבוויי, DELL, קודאק, והבנק הבריטי נט-ווסט – כולם לוטשו לצורות מינימליסטיות וקלאסיות. מותג הספורט אסיקס אפילו הגדיל לעשות, ויצר פונט חדש, שכולו מתבסס על הלוגוטייפ (לוגו טיפוגרפי) הגיאומטרי המקורי שלו.
מוזיאון טייט הלונדוני, שחנך השנה אגף חדש, מיסך את הלוגו שלו עם דוגמה של רשת הדפסה, ופריס מתהדרת בלוגוטייפ גיאומטרי, חכם ופשוט. מותג הרכב הטרי של גוגל, WAYMO, מציג סמליל גיאומטרי וזרחני (שנראה, לדעתי, יותר כמו אייקון לאפליקציית ניווט מאשר סמל של רכב רציני).
למגמות הצורניות האלה קוראים מודרן-רטרו וקונסטרוקטיביזם עכשווי (CONTEMPORARY-CONSTRUCTIVISM), והן מסתמנות כמגמות הבולטות בעיצוב הגרפי העכשווי, על ענפיו השונים. הזרם הקונסטרוטיביסטי, שנולד בתחילת המאה הקודמת ברוסיה, מאופיין בצורות גיאומטריות נקיות, שהושפעו מהאסטטיקה התעשייתית. ב-2017 הוא חובר לזרמים ולסגנונות עכשוויים, כמו בשילוב על מרקמים של חומרים טבעיים (שיש, עץ, פחם, נייר), או בשימוש עם צבעים זרחניים, חדים ורוויים מאוד.
אחרי שמיצינו קמבקים לשנות החמישים, השישים, השבעים והשמונים של המאה הקודמת, קבלו בברכה את המחוות לשנות העשרים. גרמניה שבין שתי מלחמות נזקקה אז לרענון אידיאולוגי מהקישוטיות שאפיינה את הסגנון הפרוסי ופנתה לקו פונקציונלי, נקי, קל לעיכול וזול ליצור. המעצבים השתמשו בצורות גיאומטריות וחיברו אותן באופן בוטה ומינימליסטי לקומפוזיציה אסתטית ומרתקת המוכרת לנו בשם באוהאוס.
הנה, למשל, קנקן תה של מריאן ברנדט, מ-1924:
אולי זה המיתון העולמי ואולי נוסטלגיה – כך או כך, הסגנון הישיר והתמים הזה נראה רלוונטי מתמיד וזוכה (בצדק) לפרשנות מודרנית וסופר עדכנית. הטרנד מגיע ממעצבים צעירים כמו גם ממותגים מובילים (כמו הרמקול של B&O בתמונה הבאה), ויהיה בין המובילים בשנה הבאה.
בראשית היו הצבאים. אחריהם הגיעו הינשופים. הם הסתדרו בטורים על טפטים, ניירות ובדים, והביאו ניחוחות טבעיים של יער וכשפים של ספריית קוסמים. עכשיו הם עפו ובמקומם מגיעים מהארצות החמות התוכים ושאר בעלי כנף צבעוניים וטרופיים.
טרנד חי יותר מעונה, ויותר משנה. הוא מתפתח ומתרחב – אם זה צבע שמתחיל להופיע ברהיטים ומגיע לאדריכלות, או חומר שמתחיל כחיפוי רצפה ומגיע לתקרות. הטרנד הטרופי התחיל מזמן, עם עלי בננה ירוקים וגדולים, בעציצים, על בדים וגם בהדפסים ממוסגרים. אחרי הבננות הגיע האננס למטבח ולהום סטיילינג, ועכשיו, בקצה הטרנד – בעלי החיים והכנף.
תוכים וקקדו צבעוניים בהדפסים ובאביזרים מוסיפים ססגוניות עזה לירוקים הטרופיים. הירוק העמוק נשבר נהדר עם ורוד פלמינגו או תכלת-ציאן של תוכי. למרות שהם בולטים ונועזים – הטרנד הזה קיים מספיק זמן כדי שגם השמרנים ישמחו לאמץ אותו פה ושם, גם בקטן: כרית עתירת נוצות בורוד-סגול-צהוב על הספה (הירוקה?) או הדפס על הקיר.
בטח כבר סידרתם את כלי הקרמיקה הוורודים והתכולים שקניתם לפני חצי שנה. הספקתם לצבוע את הקירות בסלון, אחד בוורוד בהיר ורומנטי, והצמוד לו בתכלת-סגלגל מרגיע? הרי חברת פנטון, המלכה הבלתי מעורערת של עולם הצבעים, הכריזה עליהם לפני שנה כצבעי 2017. וכל עולם העיצוב ציטט, התייחס וחיזק.
ההפקות מושקעות והצילומים נפלאים, אך הנה חלפה לה שנה והבחירה פג תוקפה. צבע השנה של פנטון ל-2017 הוא ירוק רענן עם נטייה חמצמצה, GREENERY, ואם אנסה לתרגם בעצמי – ירוק של ירק, של עשב.
אבל פנטון כבר אינה היחידה. כל חברה שמחשיבה את עצמה מכריזה על צבע השנה שלה. את דעתי על תחזיות שכאלה כבר הבעתי לקראת 2016, אך מי שעוסק בעיצוב לא יכול להתעלם לגמרי. כדי שלא לחטוא בפרסומת לאחת החברות המקומיות, נלך על הגדולות מחו"ל.
Akzonobel הכתירה את Denim drift, ג'ינס שנסחף ונשטף:
BENJAMIN MOORE בחרו בסגול מעושן, כהה ואפלולי:
SHERWIN WILLIAMS הכתירו גוון נייטרלי, בחירה זהירה ושמרנית של אפור וחום בעוצמה בינונית, שתתאים גם אצלנו, כמעט לכל בית (אם להודות, ממש דומה לגוון הריצוף אצלי בבית..):
PPG, חברת הענק, הפיקה קטלוג דיגיטלי מרשים (שווה להיכנס!) עם צבע השנה הנבחר שלה – Purple verbena, סגול שמהול בהרבה אפור, שהופך אותו לאלגנטי ובוגר:
אין ספק שכל אחד מהגוונים נבחר לאחר תהליך חשיבה ארוך של מיטב המומחים, אך הביטו, ילדים, מה יוצא דופן? הירוק של פנטון הוא הבולט והמיוחד מכולם, ובהחלט מתאים לעלים הירוקים שמתרבים בסוקולנטים בהמוניהם, וגם בהדפסי הטקסטיל. הגוונים המעושנים, לעומת זאת, בוגרים והולמים יותר את הטרנד הסקנדינבי.
את בחירת המלון שלנו בליסבון אפשר להגדיר כלא פחות מאשר אהבה ממבט ראשון – היו אלה האריחים על הקיר שבגב המיטה, בתמונות באתר המלון, ששבו את לבי. זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי אריחים מטפסים על קירות חדר השינה, אך גם הקטלוגים של חברות הקרמיקה המובילות, שמתמקדים בחדרי רחצה ומטבחים, מתחילים לשלב בהם תמונות של חדרי שינה עם אריחים מאוירים.
זוהי בחירה חומרית לא שגרתית לחדר השינה, אך למה לא, בעצם? פעם גם לצבוע קיר באדום נחשב לצעד נועז. אמנם, כשמדובר בחדר השינה הנטייה היא ליצור סביבה חמימה, והאריחים קרים למגע. אך הם יוסיפו ייחודיות לסביבת המיטה, בעיקר בארצות חמות. החמימות והמקוריות יושגו בעזרת הצבעים והדוגמאות שעליהם, שיכולים לעורר זיכרונות של בית שטוף שמש בספרד, של ארמון מרוקאי או מרפסת פורטוגזית, גם אם לא באמת היינו בהם.
נסיים בעוד חומר שגונו חם וכתמתם (כמו הטרקוטה, שאיתה פתחנו את הסקירה) – השעם. 2017 ממשיכה עם הזיקה לטבע ולאדמה בחומרים, בצבעוניות ובמרקמים, והשעם יכניס חום ומרקם ייחודי לכל חלל. בניגוד לתעשיות העץ האחרות, תהליך הייצור הייחודי של השעם לא פוגע בעץ.
יש לו גם חלק חשוב במגמה המסתמנת של עיצוב אישי יותר: אפשר לנעוץ בו פתקים ותמונות, ולתלות עליו חפצים אישיים. בינינו – מישהו היה חייב להחליף את הטרנד השחוק לעייפה של לוח הגיר.