שעת העקרב: אבארט 124 מביא את הריביירה האיטלקית לישראל

תמורה לכסף או שימושיות? תשכחו מזה. את המותג האיטלקי והאיקוני הזה קונים בשביל הרגש, בגלל הפרפרים בבטן, וכדי להיות איתו לבד - בכביש צדדי מפותל

צביקה בורג

|

05.12.16 | 14:20

מ-0 ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות, 170 כ"ס ב-5,500 סל"ד ותג מחיר עסיסי של 300 אלף שקל. אבארט 124 ספיידר (צילום: מתוך abarthpress.com)
מ-0 ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות, 170 כ"ס ב-5,500 סל"ד ותג מחיר עסיסי של 300 אלף שקל. אבארט 124 ספיידר (צילום: מתוך abarthpress.com)
המותג האיטלקי נוסד ב-1949 ע"י קארלו אבארט, נהג מרוצים ומפתח כלי רכב ספורטיביים. אבארט (משמאל), 1953 (צילום: מתוך abarthpress.com)
המותג האיטלקי נוסד ב-1949 ע"י קארלו אבארט, נהג מרוצים ומפתח כלי רכב ספורטיביים. אבארט (משמאל), 1953 (צילום: מתוך abarthpress.com)
לא מעט מכוניות שנשאו את שם המותג ואת סמל העקרב (חודש המזל האסטרולוגי של קארלו אבארט), זכו במרוצים נחשבים. הדורות הראשונים של המותג, 1965 (צילום: מתוך abarthpress.com)
לא מעט מכוניות שנשאו את שם המותג ואת סמל העקרב (חודש המזל האסטרולוגי של קארלו אבארט), זכו במרוצים נחשבים. הדורות הראשונים של המותג, 1965 (צילום: מתוך abarthpress.com)
אבארט 500 אשר הושקה מחדש לפני עשור וזכתה להצלחה מיידית (צילום: מתוך abarthpress.com)
אבארט 500 אשר הושקה מחדש לפני עשור וזכתה להצלחה מיידית (צילום: מתוך abarthpress.com)
צפו בביצועים הפוטוגניים
אבארט (Abarth) הוא מותג רכב איטלקי קטן, אבל יש לו מעמד אייקוני בעולם הרכב. ייסד אותו בשנת 1949 קארלו אבארט, אוסטרי שהיגר לאיטליה והיה שם לנהג מרוצים ולמפתח ומייצר של כלי רכב ספורטיביים.

 

בשנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה התמחה אבארט בבניית קיטים ספורטיביים למכוניות קיימות, בעיקר מתוצרת "פיאט". לא מעט מכוניות שנשאו את שם המותג ואת סמל העקרב (חודש המזל האסטרולוגי של קארלו אבארט), זכו במרוצים נחשבים. ב-1971 רכשה פיאט את אבארט, והוסיפה את שמו למכוניות ביצועים מתוצרתה. זכורות לטוב ה-131 אבארט - שניצחה בכמה מרוצי ראלי, והאוטוביאנקי אבארט - שהצליחה גם אצלנו בישראל ושימשה גם כאן כרכב צעירים ספורטיבי ונחשק במיוחד בשנות ה-80 של המאה שעברה.

 

דגם בעל מעמד איקוני בהיסטוריה של פיאט. 124 ספיידר (צילום: מתוך abarthpress.com)
    דגם בעל מעמד איקוני בהיסטוריה של פיאט. 124 ספיידר(צילום: מתוך abarthpress.com)

     

    אחר כך, ולמשך שנים לא מעטות דעך המותג, עד השקתה המוחדשת של פיאט 500, לפני כעשור. בפיאט החליטו אז למתג גרסת ביצועים שלה כ-"אבארט", וההצלחה הייתה מיידית. אחרי הכל, גרסת ביצועים למכונית מיני אייקונית ונחשקת היא בדיוק מה שלקוחות מביני עניין, שאפשר אולי לכנות כ"אורבנים-סטייליסטים", רוצים כיום.

     

    לישראל הגיעה ה-500 אבארט (שנושאת מספרי דגם שונים, בעיקר 595 ו-695) לפני כשש-שבע שנים, ולמרות הספקנות - שנבעה בעיקר ממחיר גבוה לעומת התמורה (מכונית מיני בכמעט 200 אלף שקל?!), עלו עד כה לכבישים כ-300 מכוניות. אם תרצו – אבארט חדשה נמכרת בישראל בכל שבוע מאז השקתה.

     

    הגיעה לישראל לפני כשש-שבע שנים. 500 אבארט, הנושאת מספרי דגם שונים (צילום: מתוך abarthpress.com)
      הגיעה לישראל לפני כשש-שבע שנים. 500 אבארט, הנושאת מספרי דגם שונים(צילום: מתוך abarthpress.com)

       

      ולמה נזכרנו לספר כעת על המותג?

      בגלל עלייתה ארצה של האבארט 124 ספיידר, מכונית רודסטאר דו-מושבית פתוחה ועתירת ביצועים, רושם (וכמובן מחיר).

      כמו לאבארט, גם ל- 124 יש מעמד אייקוני בהיסטוריה של פיאט. בשנות ה-70 של המאה שעברה נהגו בה הצעירים היפים והעשירים בריביירות המסוגננות של איטליה וצרפת. גג פתוח וצעירה יפהפייה במושב הימני של ה-124 – זה כל מה שהיה צריך באותם ימים כדי להיראות "נכון".

       

      ברוח תקופתנו, את ה-124 החדשה מייצרת בעבור פיאט דווקא מאזדה היפנית. ככה חוסכים כיום בתעשיית הרכב העולמית בעלויות הפיתוח והייצור . אצל מאזדה הרודסטאר הפתוחה היא ה-mx5, בישראל היא נמכרת זה כשנה, עם תיבת הילוכים ידנית ובמחיר לא זול, כמעט 235 אלף שקל. בפיאט 124 תמצאו את השלדה והמרכב המאזדאי, אבל העיצוב, המנוע ותיבות הילוכים אחרות.

       

      בגרסת האבארט, ה-124 שופרה ושודרגה עוד יותר. המפרט הטכני כולל מנוע מולטיאייר טורבו המפיק 170 כוחות סוס ומומנט של 25.5 קג"מ, הנעה אחורית, תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 מהירויות, צמד מושבים השקועים בעומק המרכב, גג מתקפל שאותו סוגרים ופותחים בעבודת יד (אין מנוע עזר חשמלי לפתיחת הכיסוי), ותג מחיר עסיסי של 300 אלף שקל.

       

      מנוע מולטיאייר טורבו, הנעה אחורית ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 מהירויות. אבארט 124 ספיידר באירוע הלקוחות של היבואן בישראל (צילום: רונן טופלברג)
        מנוע מולטיאייר טורבו, הנעה אחורית ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 מהירויות. אבארט 124 ספיידר באירוע הלקוחות של היבואן בישראל(צילום: רונן טופלברג)

         

        ועם מחיר כזה, השאלה המתבקשת היא כמובן "למה?". סכום כזה הרי יכול לקנות מכוניות נהדרות, שימושיות יותר, מתוצרת מותגים נחשבים ו"שומרי ערך" יותר, בדיוק כמו שאוהב הנהג הישראלי. אז למה באמת?

         

        כדי להבין את התשובה צריך היה להגיע לאירוע הלקוחות שערך יבואן אבארט לרגל הצגת ה-124: כ-150 אבארט, מכל דגם, עיצוב וצבע גדשו את רחבת החנייה ולבעלים הגאים לא חסרו נושאים משותפים לשיחה. בעלות על אבארט, מתברר, היא עניין רגשי נטו. לשיקולים של עלות-תועלת אין כאן מקום.

         

        כ-150 אבארט מכל דגם, עיצוב וצבע. אירוע הצגת ה-124 בארץ (צילום: צביקה בורג)
          כ-150 אבארט מכל דגם, עיצוב וצבע. אירוע הצגת ה-124 בארץ(צילום: צביקה בורג)

           

          וצריך לקחת את ה-124 (או את ה-500) לסיבוב, כדי להבין את העניין ואת הרצון לשלוף פנקס צ'קים ולשרבט 170 או 180 אלף שקל בעבור אבארט 595 קטנטנה או סכום לא רחוק מכפול מזה בעבור ה-124. צריך להאזין לצליל העמוק של המנוע, לחוש ב"בעיטה" שהוא מעניק כשדוחקים את הדוושה לרצפה, להתלהב מהגישה הדביקה והנצמדת לפניות ולסיבובים חדים, להבין כמה פשוטים, ישירים וחכמים עיצוב הפנים, ההנדסה הארגונומית וסביבת הנהג, ובעיקר לזכור, שלא נוהגים כאן במותג יפני או קוריאני המוני, כמותו גודשים את הכבישים עשרות אלפים. כאן, באבארט, לכל מכונית יש אופי ונשמה משלה, ואין זהה לה. תוכלו אפילו לקרוא לה בשם חיבה, אם כמובן, יהיה לכם חשבון בנק מספיק תפוח שיוכל לממן אותה.

           

          באבארט לכל מכונית יש אופי ונשמה משלה. אבארט 595 באירוע ההצגה (צילום: רונן טופלברג)
            באבארט לכל מכונית יש אופי ונשמה משלה. אבארט 595 באירוע ההצגה(צילום: רונן טופלברג)

             

            קצת מספרים:

            אבארט 124 ספיידר: מנוע "מולטיאייר" 1.4 ליטר טורבו, 170 כ"ס ב-5,500 סל"ד, מומנט – 25.5 קג"מ מ-2,500 סל"ד; מ-0 ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות; הנעה אחורית; תיבת הילוכים אוטומטית פלאנטרית EsseEsse; משקל – 1,080 ק"ג.

             

            מעט מאפיינים:

            מצוידת בדיפרנציאל אחורי מכני מוגבל החלקה, בבקרת יציבות הניתנת לניתוק, במתלי ספורט של "בילשטיין", בבקרי שליטה מגלגל ההגה על תיפעול תיבת ההילוכים, בבורר מצבי נהיגה "רגיל-ספורט", בדוושות אלומיניום, אגזוז ספורט, פנסי ערפל קדמיים, תאורת Led, מערכת סאונד של Bose, 4 כריות אוויר, חיישני נסיעה לאחור ומצלמה ועוד.

             

            מחיר:

            299,900 שקל.

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד