זורמים אל העתיד: התשובה של ב.מ.וו למהפכת הרכבים החשמליים

יצרנית מכוניות הפרימיום מפתיעה עם מכוניות חשמליות עתירות ביצועים גם אצלנו, בישראל. איך נראים הדגמים הירוקים ובכמה הם יצמצמו את הוצאות הדלק שלכם?

צביקה בורג

|

03.11.16 | 15:41

העתיד טמון בכלי רכב בעלי הנעה אלטרנטיבית ונקייה. X5Drive40e של ב.מ.וו (מתוך bmwgroup.com)
העתיד טמון בכלי רכב בעלי הנעה אלטרנטיבית ונקייה. X5Drive40e של ב.מ.וו (מתוך bmwgroup.com)
החטיבה הירוקה של היצרנית, BMW I, המציעה דגמים שזמינים גם בישראל. ביניהם ה-i3 (מתוך bmwgroup.com)
החטיבה הירוקה של היצרנית, BMW I, המציעה דגמים שזמינים גם בישראל. ביניהם ה-i3 (מתוך bmwgroup.com)
ביצועים ועיצוב עתידני. i8

במדינות אירופה ובעיקר בגרמניה – הנחשבת למובילה בטרנדים ה"ירוקים", כבר דנים ברצינות בחקיקה שתאסור מכירה של כלי רכב מונעים במנועי שריפה פנימיים (כלומר – מנועי בנזין, סולר-דיזל או גז) החל משנת 2030, שזה ממש לא כל כך רחוק. העתיד, כך מאמינים שם, טמון בכלי רכב בעלי הנעה אלטרנטיבית ונקייה: חשמל, מימן, מים או כל מה שיפותח ויימצא יעיל וכלכלי עד אז.

 

שלא במפתיע, יצרניות הרכב הגדולות לא ממתינות להשלמת החקיקה והרגולציה. תהליך הפיתוח של רכב חדש ואמצעי הנעה מתקדמים נמשך שנים רבות, לעתים עשור ויותר, ותהיו בטוחים שבמעבדות הסודיות שלהן ובמסלולי הניסוי החבויים מעין כבר מעוצבים, נבנים ונוסעים כלי רכב עתידניים, שיכניסו אותנו לעידן חדש בעוד שנים לא רבות.

 

בינתיים, עלו ועולים לכבישים כלי רכב שעושים חלק מהעבודה. כולנו עוד זוכרים את "בטר פלייס", שפיתחה והפעילה מערך מתוחכם (אולי מתוחכם ומורכב מדי) של כלי רכב חשמליים - אבל כשלה פיננסית ושיווקית ופשטה רגל. אבל מכוניות בעלות הנעה אלטרנטיבית ומתקדמת עדיין מיוצרות, נוסעות ונמכרות, ואפילו היטב: "טסלה" האמריקאית מייצרת כיום שלושה דגמים של מכוניות עתירות ביצועים, מוכרת באירופה ובארצות הברית יותר מ-5,000 מכוניות בכל חודש ומבטיחה להכפיל פי כמה את הייצור בתוך שנה-שנתיים; "רנו" ו"ניסאן", שבעבר יצרו את ה"פלואנס" החשמלית של "בטר פלייס" מייצרות מגוון דגמים כמו ה"ליף" החשמלית (שכמה עשרות יחידות ממנה נמכרו גם בישראל) ועוד; רוב היצרנים בעולם (כולל טויוטה, הונדה, מיצובישי, מרצדס ואחרות) מציעות דגמים היברידיים, המשלבים מנועי בנזין וחשמל לצורך חיסכון בדלק וצמצום זיהום האוויר (רוב הדגמים האלה נמכרים היטב בישראל); ג'נרל-מוטורס מציעה את ה"בולט" (Bolt) החשמלית לצד ה"וולט" (Volt) המשלבת הנעה חשמלית ומנוע-גנרטור שיכול לטעון את מצברי הרכב תוך כדי נסיעה.

 

בב.מ.וו - יצרנית מכוניות הפרימיום הגרמנית, לקחו את ההנעה האלטרנטיבית ברצינות ראויה. לצד חטיבת הביצועים הנחשקת שלהם, BMW M, הקימו חטיבה "ירוקה", BMW I, שמציעה שני דגמים, שאת שניהם ניתן כבר להשיג אצלנו, בישראל.

 

הכל חשמל

ה-i3 היא החשמלית הראשונה מבית ב.מ.וו. (ואלינו מגיע הדור השני המתקדם שלה). זוהי מכונית עירונית (אך בעלת ביצועי נהיגה מצוינים), שתוכננה ונבנתה כ"ירוקה" החל משלבי הייצור, דרך חלקי הרכב ואמצעי ההנעה ועד למחזור בסוף מעגל חייה. מפעל ההרכבה שלה, למשל, מקבל את אספקת האנרגיה מקורות מחדשים, בהם טורבינות רוח; גוף הרכב בנוי משילוב של סיבי פחמן (קרבון), הניתנים למחזור; ההנעה היא חשמלית מלאה, משקע טעינה שניתן להתקין בחניית הבית או מקום העבודה; ורמת פליטת המזהמים היא אפס.

 

ל-i3 עיצוב אורבני מיוחד עם תקרה גבוהה יחסית, ארבעה מושבים, חומרי גימור מיוחדים (כולל חלקי עץ איקליפטוס), האבזור עשיר במיוחד כולל צג מולטימדיה ענק של 10.25 אינץ', חבילת בטיחות הכוללת בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטומטית, מצלמת נסיעה לאחור ועוד. היא גם נהנית מביצועים משובחים: מנוע חשמלי המפיק 170 כ"ס ומומנט מעולה של 25.5 קג"מ, תאוצה של 7.3 מאפס למאה קמ"ש וטווח נהיגה מעשי של כ-200 ק"מ (היצרן טוען שאפשר להגיע גם ל-300 ק"מ, אבל מעשית מצהירים על פחות).

 

המחיר? מ-249 אלף שקל. לא זול, אבל קחו בחשבון שהוצאות הדלק שלכם יצטמצמו מאוד, התחזוקה זולה והמסר ה"ירוק" שתשדרו לחברים ולסביבה שווה לא פחות.

 

I3. עיצוב אורבני, ייצור "ירוק", ביצועים כמעט ספורטיביים (מתוך bmwgroup.com)
    I3. עיצוב אורבני, ייצור "ירוק", ביצועים כמעט ספורטיביים(מתוך bmwgroup.com)

     

    עיצוב וכוח

    ה-i8 היא משהו שונה לגמרי. זוהי מכונית היברידית, המשלבת מנוע טורבו-בנזין (231 כ"ס) ומנוע חשמלי (131 כ"ס), שביחד מאפשרית ביצועים מדהימים (כמו זינוק מאפס למאה קמ"ש ב-4.4 שניות).

    העיצוב לא פחות ממרהיב עד עתידני, רשימת פריטי האבזור, הפינוק והבטיחות ארוכה יותר מהכתבה כולה, ולמרות המחיר המרתיע – מ-780 אלף שקל, כמעט 20 יחידות הקדימו והגיעו לישראל ביבוא אישי, עוד לפני שהחל השיווק על ידי היבואן הרשמי.

     

    I8. עיצוב מרהיב, ביצועי על (מתוך bmwgroup.com)
      I8. עיצוב מרהיב, ביצועי על(מתוך bmwgroup.com)

       

      כוח וחיסכון

      מעבר לדגמים החדשים, מחדשת ב.מ.וו גם שורה של דגמים קיימים בעזרת הנעה היברידית נטענת (פלאג-אין), כשהרעיון הוא להציע את אותם ביצועים במחיר זול יותר ועם פחות זיהום אוויר.

      ה-330e למשל, מקבילה לדגמי הבנזין בביצועים ובאבזור אבל מציעה צריכת דלק טובה פי כמה (עד 50 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת חשמל-בנזין) ושיעורי פליטת מזהמים נמוכים להפליא, וכך גם עם רכב השטח הגדול X5, שגרסת ה-e שלו מציעה את אותם ביצועים אבל עם רמות זיהום מופחתות וצריכה דלק חסכונית במיוחד.

       

      אבל ההפתעה הגדולה היא בסעיף המחיר: הטבת המיסוי שמעניקה המדינה למכוניות היברידיות מאפשרת למכור את הדגמים החדשים במחירים זולים בעשרות אלפי שקלים לעומת דגמי הבנזין והדיזל הוותיקים. ב-X5 למשל, ההוזלה מגיעה לכ-100 אלף שקל (זאת כל עוד הטבת המיסוי לא תבוטל, כפי שמתכננים במשרד האוצר).

       

      X5Drive40e. אותם ביצועים בחצי זיהום ובמ-100 אלף שקל פחות (מתוך bmwgroup.com)
        X5Drive40e. אותם ביצועים בחצי זיהום ובמ-100 אלף שקל פחות(מתוך bmwgroup.com)

         

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד