שבוע העיצוב ההולנדי, שנסגר בתחילת השבוע באיינדהובן, העיר שבה נמצא בית הספר המפורסם לעיצוב, חגג הפעם 15 שנים. במשך שבוע הציגה העיר האוניברסיטאית בדרום הולנד, שהיא גם בסיס האם של ענק הטכנולוגיה פיליפס, את מיטב הסצנה ההולנדית.
קהל המבקרים, מקומי ובינלאומי, כלל את המלכה מקסימה בכבודה ובעצמה, שאף השתתפה בפורום שדן במצבו של העיצוב ההולנדי: יש הטוענים שרק עכשיו הוא מתאושש מהפגיעה שספג בעקבות המשבר הכלכלי ב-2008.
הרשתות החברתיות, ובראשן אינסטגרם, סיפקו הצצות בלתי אמצעיות לתערוכות שהתפרשו ברחבי העיר. ליקטנו את המועדפים שלנו מתוך היצע בלתי נגמר של אפשרויות וחוויות, כולן Made in Holland.
המעצבים jetske visser ו-michiel martens יצרו יחד את Reflecting Holon, מיצב שחוקר את השבירה וההשתקפות של אור וצבע. הם חיברו פסים דקיקים וחדים כתער של רדיד אלומיניום אל ציר מרכזי מסתובב. התנועה הסיבובית יצרה אפקט דמוי בועת סבון ענקית:
בפרויקט הגמר שלו באקדמיה לעיצוב באיינהובן חקר Pao-Hui Kao את היחסים בין נייר למים, וייצר חומר חדש עם יכולות יוצאות דופן ואסתטיקה ייחודית.
Seungbin Yang, גם הוא בוגר טרי של האקדמיה, הציג את 21g, כלי שולחן עשויים מנייר בהשראת טכניקה קוריאנית מסורתית. הבעלים של frozen fountain, אחת מחנויות העיצוב הוותיקות (והשוות) באמסטרדם, ביקר והתעניין.
זוג המעצבות Alissa + Nienke יצרו סדרה של כלי פורצלן מהולים בפיגמנטים עבור סטודיו VIJ5 . את הפיגמנטים הן החדירו לפורצלן בהיותו נוזלי, ורגע המפגש כמו נלכד במוצר הסופי.
צמד המעצבות הציגו גם את Woven Light, שבו חיברו פורצלן, אריגה ואור לסדרה פואטית של דוגמאות גרפיות:
משרד האדריכלים הידוע MVRDV פיתח לבני זכוכית במיוחד עבור פרויקט מרתק שלהם, שהושלם לא מזמן – חנות הדגל של שאנל באמסטרדם, Crystal Houses, ששווה ביקור בפני עצמה.
הלבנים זכו בפרס "בחירת הקהל" במסגרת שבוע העיצוב:
אוצרי השבוע הציבו למעצבים הולנדים אתגר: למצוא פתרונות לבעיית פסולת הזכוכית באי זנזיבר. אחד הפתרונות שהוצגו הוא Trending Terrazzo - חומר גלם חדש ובר קיימא שעשוי מתערובת של בטון לבן ושברי זכוכית ונראה כמו טראצו עכשווי. אפשר לייצר ממנו חפצים, משטחים ורהיטים. על הייצור אחראים תושבי האי.
עוד הוכחה לכך שהטראצו חזר: שידת האיפור של M.oss design מראה כמה שימושים אפשר למצוא לחומר – לא רק כמשטח, אלא גם ברהיטים ובאביזרים:
בביתן של Piet Hein Eek תלויה מנורה שמזכירה לי את הערבים החשוכים באמסטרדם ואת תאורת האווירה החלשה שיוצאת מהבתים. כל כך הרבה מנורות ועדיין האור כל כך מקומי ועמום.
שלושה מוצרים משחקיים מעלים חיוך בתצוגה של מעצבת המוצר Mickey Philips.
PLAYED הוא סט של עשר חתיכות קרמיקה, שכל אחת מהן משמשת כצלחת הגשה קטנה וביחד הן מרכיבות פאזל שיוצר צלחת הגשה גדולה, להגשת finger food .
TITI הוא קנקן תה במראה של בקבוק מינימליסטי עשוי פורצלן. במרכזו ידית לבחירה, מפיסת עור או כפיסי עץ.
UP הוא מתקן ידידותי לענפים השבורים בזר הפרחים השבועי (בהולנד נהוג לקנות פרחים בשוק לקראת סוף השבוע). עכשיו אפשר להעמיד את הענף השבור בכל כוס זכוכית פשוטה, בעזרתה של תוספת אסתטית קטנה.
מראה מלמעלה של שכונת strijp S, שיושבת על קרקע ששייכת לחברת פיליפס ובעבר היתה אזור תעשייתי:
בשנת 2000 האזור הוסב לשטח עירוני שמשלב באופן יוצא דופן מבנים היסטוריים, מגורים ועבודה, ונחשב לאחד המקומות היצירתיים והלוהטים של איינדהובן. מקומו לא נפקד מאירועי השבוע:
שיתוף פעולה בין סטודיו Atelier NL (שאהוב עלי מאוד) לשפים הולנדים, בסדרה של ארוחות ערב סביב הנושא: "Earth to Table". השפים הכינו מנות שהן מחווה עכשווית לתרבות ומסורת האוכל ההולנדי, אשר הוגשו על כלי השולחן החדשים של הסטודיו – מהדורה חדשה של כלי הזכוכית שלהם וסדרה ראשונה של כלי חרס, כולם בייצור מקומי.
כאירוע מיוחד לרגל השנה ה-15 של שבוע העיצוב הוזמן המעצב המוערך Maarten Baas לאצור תערוכה שהתמה המרכזית שלה היא "זמן", ונקראה "Maarten Baas Makes Time" . ובמרכזה עמד שיתוף פעולה עיצובי-קולינרי: באס הקים בתוך אוהל ענק מסעדה זמנית, עם שולחנות שעליהם כלים בעיצובו ותפריט שעליו חתום השף עטור כוכבי המישלן סרג'יו הרמן. מיותר לציין שכל המקומות הוזמנו שבועות מראש.
סביב האוהל הוזמנו מעצבים שונים לבחון את מושג הזמן:
האמן Rob Scholte הציג סדרת עבודות רקמה במגוון טכניקות, שכולה פרשנויות שונות ומרתקות לציור המפורסם של וורמייר, The Milkmaid.
החלל התעשייתי מעניק רקע קונטרסטי לעבודות המלאכה המעודנות: 'Fossil field' (שדה של מאובנים) של מעצבת הטקסטיל Iris Van Herpen, עם מאוורר החימר של מרטן באס מאחור.
התערוכה של הקולקטיב הצעיר envisions הציגה את שיטת העבודה הניסיונית שלהם, שלפיה החשיבות ניתנת לתהליך, ולא למוצר הסופי. התצוגה שובת העין התאפיינה בצבעוניות ובחומריות מגוונת ועליזה, ללא מוצרי מדף – רק תיעוד של תהליכי חשיבה ויצירה.
סטודיו Bas Van Der Veer הציג את ''פמוטי המוזאיקה'', שצורתם מאפשרת משחק באור וצבע:
הסטודיו Scheublin & Lindeman הציג סדרת מקסימה של מנורות שולחן, שמשלבות בין פונקציונאליות לחן צנוע:
בתצוגה של הסטודיו הצעיר ontwerpduo מצאנו את המנורה light forest, שזכתה באות העיצוב בקופנהאגן, לצד הקולקציה האחרונה שלהם (שהושקה בסוף 2015). הקולקציה שאבה השראה מעיצוב מוצר של תחילת המאה הקודמת, וכוללת עשרה פריטים לבית ולמטבח, עשויים מחומרים טבעיים: זכוכית, בד ועץ.
קבוצת מעצבים צעירים ממדיות שונות חברו יחד כדי להציג תערוכה עם גישה חופשית ומשחקית לעיצוב. הם הציעו אלטרנטיבות מרעננות והומוריסטיות שמתאימות, לדעתם, לאופי החיים והמגורים העכשוויים.
גם חנויות עיצוב הציגו את מיטבן: המיצב של סטודיו Crioll שילב בין ציור קיר שחור של האמן miguel valinas למערכת המדפים הקלאסית שלString השוודית, בתוספת עוד כמה פריטים שריחפו בחלל, ושניתן למצוא בבוטיק שלהם באיינדהובן.
סיום הולם הוא מיצב קינטי מהפנט נוסף מבית Studio Drift, מרחף בדממה בחלל המבנה כמו עמוד שדרה של חיה ענקית: