כשהכיף רחוק ובלתי נגיש: "כדי לבלות עם נכה צריך לטוס לחו"ל"

האם האטרקציות האהובות ביותר על משפחות בישראל מתאימות ונגישות גם לילד עם מוגבלות? בדיקה מקיפה שעשינו העלתה שיש לנו הרבה מה ללמוד מאתרים בעולם

הילה יגאל-איזון

|

24.08.16 | 09:06

הלונה פארק: "מאוד לא ידידותי לאנשים עם מוגבלות בלשון המעטה" (צילום: הילה יגאל-איזון)

גלי דובש גוב-ארי ומשפחתה: "הבילוי באתרי בילוי למשפחות בעולם הוא חוויה אחרת לגמרי מאשר בארץ"
גלי דובש גוב-ארי ומשפחתה: "הבילוי באתרי בילוי למשפחות בעולם הוא חוויה אחרת לגמרי מאשר בארץ"

החופש הגדול עומד להגיע לסיומו ואיתו מסתיים גם תפקידכם ההורים כקציני בידור של הילדים. אין צורך לחשוב יותר מה עושים איתם היום. ומחר. ובשבוע הבא. החיפוש אחרי אטרקציות שמתאימות בדיוק לילדים שלכם, לגילאים שלהם, לאהבות שלהם, לקירבה לאיזור שלכם, לתקציב שלכם - הוא לא פשוט ומעייף. עבור משפחות שיש בהן ילדים עם מוגבלויות שונות, החיפוש הזה מורכב ומעייף הרבה יותר.

 

ההבדל מתחיל בשדה התעופה

בשבוע שעבר פרסמנו כאן את 10 אתרי הבילוי שאתם בחרתם כאתרים האהובים ביותר על משפחות בארץ. השבוע החלטנו לבדוק האם האתרים הכל כך אהובים הללו, אהובים גם על משפחות עם מוגבלויות שונות. לצערנו, ברגע שפנינו לחברי קבוצת הפייסבוק "הורים רוצים לנשום לרווחה", קבוצת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, הבנו שאם יש לך ילד עם מוגבלות ואתה רוצה לבלות בחופש הגדול – עדיף לך פשוט לטוס לארץ אחרת. "הנגישות הכי גבוהה בארץ היא בנמל התעופה בן גוריון. הכי מומלץ לטוס לכל אחת ממדינות אירופה וללמוד על נגישות ברמה הפיזית והאנושית", זו תגובה אחת לדוגמא, שזכתה ללא מעט לייקים.

 

"הבילוי באתרי בילוי למשפחות בעולם הוא חוויה אחרת לגמרי מאשר בארץ", מספרת גלי דובש גוב-ארי, אמא לשלושה, ביניהם אורי בן ה-18, הסובל משיתוק מוחין. "טיילנו בפריז והמודעות כל כך גבוהה בכל מקום – במוזיאונים, בפארקים, ברחובות, בתחבורה הציבורית. גם הפטור מתור כבר מאוד מושרש שם ומובנה. כדי לבלות באמת עם ילד נכה בחופש צריך לטוס לחו"ל".

 

גלי כרמלי-שרים: "איך אני אמורה להסביר להם כשאני ליד הבן שלי? לצעוק שהילד שלי אוטיסט? או שיש לו מוגבלות שכלית?"
אמא נוספת מהקבוצה, לילדה בת 15 עם שיתוק מוחין, המבקשת להישאר בעילום שם, מספרת על הקושי שלה: "בארץ, כשהילדים קטנים והם עוד חמודים ומתוקים אז יותר קל, אבל כשהם גדלים ומדובר בנערה בת 15 עקומה, עם נכות שאי אפשר לפספס, היא לא עוברת טוב את מסך העיניים של המפעילים, שהם בעצם בני נוער בגילה. אני משתדלת להימנע מלהגיע לאטרקציות בארץ. ברגע שהילד פחות אסתטי במראה, היחס פחות מכבד ולא סופרים אותו. אנחנו נוסעים כמעט בכל שנה לאירופה ומבחינת הנגישות והיחס זה שמיים וארץ לעומת המדינה שלנו לצערי. ההבדל מתחיל כבר בשדה התעופה, אגב".

 

גלגל ענק ביורודיסני, עם התאמה לכניסה עם כיסא הגלגלים
    גלגל ענק ביורודיסני, עם התאמה לכניסה עם כיסא הגלגלים

     

    ובכל זאת, ברגע שהתחלנו לחפור ולבדוק לגבי כל אחד מעשרת האתרים הזוכים – גילינו שגם אם אנחנו עדיין לא חו"ל, יש מקומות בארץ עם מודעות מאוד גבוהה לנגישות. בשיתוף פעולה עם עמותת "נגישות ישראל" ביררנו את הנהלים בכל אחת מהאטרקציות עליהן דיברנו בכתבה הקודמת.

     

    "מחד, ניתן לראות שיפור הן במודעות והן בעשייה באטרקציות בארץ, אך עם זאת אין עמידה מלאה בכל דרישות הנגישות, בדגש על נהלי פינוי בחירום, אישור לפטור מתור, פרסום הסדרי הנגישות ופרטי רכז הנגישות", מסביר לנו יובל וגנר, יו"ר ומייסד עמותת "נגישות ישראל". "חשוב לזכור שילדים עם מוגבלות, אחיהם והוריהם זכאים ליהנות בכל אתר בארץ כמו כל אזרח. הורים עם מוגבלות זכאים להיות מסוגלים לקחת את ילדיהם לכל פעילות וליטול בה חלק פעיל ככל האפשר".

     

    "בנוסף להנגשה הפיזית והצורך שיהיה במקום רכז נגישות ושהעובדים יעברו הדרכות – חשוב שכל האטרקציות ידאגו לפרסם את הסדרי הנגישות שלהם בצורה מסודרת באתר האינטרנט שלהם וגם ידעו לענות על שאלות הקשורות לנגישות בטלפון. כך משפחות יוכלו לדעת בדיוק מה מצפה להן באותו אתר".

     

    גלי כרמלי-שרים וילדיה: "יש מבוכה בקרב הורים לשלוף את כרטיס הפטור מתור" (צילום: מתוך האלבום הפרטי)
      גלי כרמלי-שרים וילדיה: "יש מבוכה בקרב הורים לשלוף את כרטיס הפטור מתור"(צילום: מתוך האלבום הפרטי)

       

      פטור מתור

      נושא נוסף שבדקנו הוא מימוש של כרטיס ה"פטור מתור", הניתן לבעלי מוגבלויות, גם במקרה של מוגבלויות שלא תמיד נראות לעין, כמו אוטיזם או פיגור שכלי. גלי כרמלי-שרים, אמא לשלושה, ביניהם יהונתן, הנמצא על הרצף האוטיסטי ובעלת האתר "שוקולד כחול", על אוטיזם ואנשים: "אני מרגישה שהיום ממש מכבדים את הכרטיס ומכירים אותו בהרבה מקומות. יש מודעות גדולה". עם זאת, הורים בקבוצה מעידים כי גם במקרה הזה יש לנו הרבה מה ללמוד מחו"ל. "כאשר הלקות אינה נראית לעין, יש מבוכה גדולה בקרב הורים לשלוף את הכרטיס בכל מתקן ומתקן", מסבירה כרמלי-שרים. "אנשים בתור מתעצבנים ושואלים למה אני עוקפת. איך אני אמורה להסביר להם כשאני ליד הבן שלי? לצעוק שהילד שלי אוטיסט? או שיש לו מוגבלות שכלית? הרבה אמהות חוזרות מושפלות ובפעם הבאה מעדיפות לא להשתמש בכרטיס בכלל".

       

      "בחו"ל המצב מאוד שונה", מסביר וגנר. "כבר בכניסה לכל אתר ניגשים למשרד ומקבלים צמיד שאיתו לא עומדים בתורים. כך לא צריך להסביר שום דבר. פשוט מגיעים לכניסה מיוחדת בכל מתקן ונכנסים בלי תור".  

       

      המצפה התת ימי  

      שמחנו לגלות שדווקא האתר שהגיע אצלנו למקום הראשון כאהוב ביותר על משפחות – אתר המצפה התת ימי, קיבל ביקורות מאוד טובות גם מבחינת נגישות. הורי הקבוצה מעידים על יחס נעים, על קידום התור ועל נוחות הגעה לחללים השונים, מלבד אקווריום שונית ים סוף, אשר לפי דוברות המצפה – יש לו תצוגה חלופית. אחת התגובות בקבוצה: "המצפה התת ימי אהוב מאוד על בני, הסובל מאוטיזם בתפקוד נמוך"; "באושינריום (שם מוקרן סרט), נותנים יחס ממש נעים - מקדמים בתור ומכניסים ראשונים מכניסה נפרדת".

       

      הנחה לנכים: 20%.

      רכז נגישות: קיימת רכזת נגישות, שעברה הכשרה מקצועית.

      הכשרת נגישות מקצועית לעובדים: 120 העובדים עברו הכשרה למתן שירות להתמצאות באתר ודרכי גישה מותאמות.

      כרטיס פטור מתור: מכובד באתר והעובדים תודרכו בנושא.

      ביקורת עמותת נגישות ישראל: המצפה התת ימי, שנבחר כאטרקציה מספר אחת במשאל של Xnet, הוא גם הארגון המצטיין מבחינתנו, שעומד בכל הדרישות. בהחלטה עקרונית של הנהלת האתר, עבדו בשנה האחרונה במרץ רב על ההנגשה שלו ברמה הגבוהה ביותר, כדי להיות נגישים לנישה גדולה של אנשים עם מוגבלויות והיום הם קוצרים את הפירות. המצפה אף זכה בפרס הנגישות שהענקנו השנה במסגרת ועידת נגישות ישראל הבינלאומית.

       

      גן החיות התנ"כי

      אתר הבילוי שזכה אצלנו במקום השני במשאל הגולשים, קיבל ביקורות טובות מההורים – גם בתחום הנגישות. אמנם ההתניידות שם לא פשוטה בגלל העליות והירידות, אבל ישנה נגישות לכל מקום, שירותי נכים ומנוף מיוחד להעלאת כיסא גלגלים לרכבת הגן.

       

      הנחה לנכים: יש.

      רכז נגישות: אין, אך מהדוברות נמסר כי "אדריכל הגן עוסק בנושא בכל תכנון של מתקנים חדשים בגן, לפי הדרישות המקובלות".

      הכשרת נגישות מקצועית לעובדים: העובדים לא עברו הכשרה, אך לפי דוברות הגן: "מכיוון שאנו עוסקים בזה כל השנה עם המון קבוצות ומבקרים בודדים – הם מיומנים בכך כחלק מעבודתם".

      כרטיס פטור מתור: מכבדים והצוות קיבל הדרכה בנושא.

      ביקורת עמותת נגישות ישראל: המקום נגיש. מומלץ למנות רכז נגישות שיפעל ויוודא שגם נגישות השירות תהיה נגישה ומתוחזקת. למשל, הדרכות עובדים ומידע מפורט באתר האינטרנט.

        

      מתקן ביורודיסני. אורי עולה יחד עם כיסא הגלגלים
        מתקן ביורודיסני. אורי עולה יחד עם כיסא הגלגלים

          

        הספארי

        גם בספארי התחושה הכללית שמתקבלת מהורים היא שאין בעיית נגישות ושיש מודעות גבוהה לנושא, כולל כניסה רחבה ונוחה, שבילים פתוחים ונגישים לכל תצוגה, מתקני שתיה מונגשים ועוד. "היינו בספארי והיה מצוין"; "אנחנו עם ילד בעל מגבלה פיזית. היינו בספארי ואין בעיית נגישות". "מקבלים הנחה משמעותית על קלאבקאר בהצגת תעודת נכה".

         

        הנחה לנכים: 10% במחיר הכניסה ו-25% בהשכרת קולנועיות בהצגת תעודת נכה.

        רכז נגישות: קיימת בספארי רכזת נגישות, שעברה קורס מקדמי נגישות ומשתתפת בכנסים בנושא.

        הכשרת נגישות מקצועית לעובדים: עובדי הספארי עדיין לא עברו הכשרה למתן שירות נגיש, אך קיבלו הדרכה מקוונת על נגישות השירות ומודעים מאוד לנושא הנגישות. לפי הדוברות: "כל עובדי הספארי יסייעו אם יתבקשו לעזור, אך גם ללא בקשה יסייעו כשיראו אדם שזקוק לעזרתם. עובדינו ניחנו ברגישות גבוהה. בנוסף, בימים הקרובים יוצבו שלטים: 'ניתן לבקש את עזרת הצוות'".

        כרטיס פטור מתור: מכובד וצוות הגן מודע לנושא, עבר הרצאה בנושא ומסייע בקידום התור.

        ביקורת עמותת נגישות ישראל: המקום נגיש, למעט הפרסום באתר של נהלי הנגישות. מומלץ לחדד לכל העובדים את נושא הפטור מתור ולהעביר הדרכות על שירות נגיש לאנשים עם מוגבלות.

         

        הכי נגיש: המצפה התת ימי
          הכי נגיש: המצפה התת ימי

           

          מדעטק

          כל חלקי המוזיאון נגישים לנכים בכיסא גלגלים, ישנה מעלית והמסדרונות רחבים ומאפשרים מעבר בין התערוכות. ישנה מעלית וגם מעלון ליד כל גרם מדרגות. "היינו לאחרונה במדעטק והכל מאוד נגיש. יש מעליות וגם מיצגים שהילדים יכולים להפעיל בעצמם"; "הילד האוטיסט שלי מאוד נהנה. היו המון כפתורים ללחוץ ולהתנסות".

           

          הנחה לנכים: 50% הנחה לבעלי מוגבלות פיזית.

          רכז נגישות: אין.

          הכשרת נגישות מקצועית לעובדים: צוות המדריכים מאוד רגיש לנושא זה ומקבל הנחיות על בסיס שוטף.

          כרטיס פטור מתור: מכבדים.

          ביקורת עמותת נגישות ישראל: המקום בהחלט נגיש. כדאי למנות רכז רגישות ולהדריך את העובדים כיצד לתת שירות נגיש. הדבר מתבקש להשלמה.

           

          מוזיאון הילדים

          תגובות ההורים בקבוצה לגבי מוזיאון הילדים טובות ברובן, עם הסתייגות לגבי תערוכות מסוימות, שחלקים מהן אינם נגישים. הנה כמה תגובות שאספנו: "היינו במוזיאון הילדים בחולון. הודענו מראש שאנחנו מגיעים עם ילדה עם צרכים מיוחדים שיושבת בעגלה. המדריכה התייחסה לבת שלי כשווה בין שווים - חיכתה לה כשעלתה במעלית, הציגה לה את הדברים כמו לשאר הילדים ושיתפה אותה בכל ההפעלה. המקום מאוד נגיש. הופתענו לטובה הן מבחינת היחס והן מבחינת הנגישות". ועם זאת: "לא כל התערוכות נגישות. אנחנו היינו לאחרונה ב״היער הקסום״ והיא לחלוטין לא נגישה. ילד עם כיסא גלגלים או הליכון לא יוכל לעשות אותה. הבן שלי נכנס כי הוא נתמך בי, אבל זה היה לא פשוט בכלל".

           

          הנחה לנכים: יש.

          רכז נגישות: יש.

          הכשרת נגישות מקצועית לעובדים: מנהלי התערוכות ואחראי המשמרת עברו הכשרה וכמו כן, מדריך מטעם המוזיאון מתלווה ומסייע ע"פ הצורך והבקשה.

          כרטיס פטור מתור: מכבדים.

          ביקורת עמותת נגישות ישראל: ציון גבוה בנגישות. חבל שלא מפרסמים את נהלי הנגישות.

          תגובת מוזיאון הילדים: למוזיאון 10 מסלולי פעילות שונים בחלוקה לקבוצות גיל וכולם מונגשים לבעלי מוגבלות פיזית. במסלולים "טיול עם ינשול" ו"היער הקסום" ישנם חלקים במסלול (כמו הליכה על עננים (מזרנים רכים), שאינם עבירים לכיסא גלגלים, אך יש אפשרות לעקוף אותם. חשוב לציין שלקבוצות גיל של מסלולים אלו יש חלופות של מסלולים מונגשים במלואם.

           

          ריף הדולפינים

          מהרושם המתקבל מכל הנתונים שאספנו לגבי ריף הדולפינים נראה כי המודעות של העובדים באתר לנושא הנגישות מאוד גבוהה וכי יש נכונות לעזור לכל אדם שצריך עזרה, אך בפועל – חלק מהמקומות אינם מונגשים. מדוברות האתר נמסר כי: הגישה למזח הצפייה בדולפינים (בחלקו מזח צף) נוחה, קלה ופשוטה, למרות שהחלק הצף נתון להשפעת מצב הים. במקום ישנו כיסא גלגלים נגיש לים ורכב חשמלי תיפעולי. אנו מציעים את עזרתנו ותמיכתנו לכל אדם על כיסא גלגלים (או המתקשה בתנועה), בכניסה או ביציאה מהאתר, בהגעה לחוף או לכל איזור אחר באתר.

          בקבוצה מעידים הורים כי: "בריף הדולפינים יש נגישות ויש תוכניות של טיפול באמצעות דולפינים לילדים עם צרכים מיוחדים ובעיות שונות".

           

          הנחה לנכים: יש הנחות לנכים וכמו כן, כניסה חינם למלווה.

          רכז נגישות: יש.

          הכשרת נגישות מקצועית לעובדים: העובדים עברו הכשרה במתן שירות נגיש ובנוסף נכתבו נהלים ספציפיים בנושא, בהתאם לכל מחלקה.

          כרטיס פטור מתור: מכבדים.

          ביקורת עמותת נגישות ישראל: המקום רחוק מלהיות נגיש. מבחינה שירותית אכן מאוד עוזרים והנכונות לשירות ולעזרה גבוהים מאוד, אבל המקום אינו נגיש. יש למשל שביל עם אבנים ובכל הגדרה שהיא – הנגישות בינונית מבחינה פיזית. אין שום סיבה לא לשפר את התשתית הפיזית.

          תגובת ריף הדולפינים: ריף הדולפינים נמצא בעיצומו של תהליך הנגשה. עד עתה יושמו אבני הדרך על פי תוכנית ההנגשה ואילו באשר לאבני הדרך שעדיין לא יושמו, צוות הריף מתודרך לתמוך בבעלי הצרכים המיוחדים, כך שיוכלו ליהנות מכל הפעילות באתר (אם בעזרת מלווה או בתמיכת צוות הריף.

           

          קייקי כפר בלום

          אתר הקייאקים של כפר בלום, שהגיע במשאל שלנו למקום הרביעי המכובד, מצטייר כמקום שאהוב גם על נכים, למרות הקושי המובן מאליו שבאתר כזה. "קייקי כפר בלום מדהימים. נתנו לנו יחס של מלכים כשהגענו"; "הבחור שסייע לנו הסביר שהם תמיד פתוחים למצוא פתרונות ייעודיים למגבלות שונות"; "פעם ראשונה שהרגשו כמו בחו"ל". ומצד שני, היו גם תגובות כאלה: "בקייקי כפר בלום מאוד קשה להכניס ילד נכה. הנגישות שם לאנשים הולכים. לא לכיסאות גלגלים". מדוברות האתר נמסר כי כשמגיע אליהם נכה, הם "מרימים אותו מכיסא הגלגלים לתוך הסירה בירידה למים ובסיום השייט מתוך הסירה לכיסא הגלגלים".

           

          הנחה לנכים: 15%-20%.

          רכז נגישות: אין.

          הכשרת נגישות מקצועית לעובדים: על ידי צוות הנהלת האתר.

          כרטיס פטור מתור: מכבדים.

          ביקורת עמותת נגישות ישראל: הגישה באתר מאוד חיובית, מבחינת היחס והשירותיות, אבל הסידורים חלקיים: אין רכז ואין הכשרות לעובדים. טעון שיפור בהגשה.

           

          אתר החרמון: דרושה עבודת הנגשה (צילום: מיקי ענבר)
            אתר החרמון: דרושה עבודת הנגשה(צילום: מיקי ענבר)

             

            אתר החרמון

            אתר החרמון עולה כבעייתי מאוד עבור בעלי מוגבלויות, גם מבחינת נגישות פיזית וגם מבחינת הדרכות ונהלים.

             

            הנחה לנכים: יש.

            רכז נגישות: אין.

            הכשרת נגישות מקצועית לעובדים: לא.

            כרטיס פטור מתור: מכובד.

            ביקורת עמותת נגישות ישראל: צריך להשתפר מבחינת נגישות גם בנגישות הפיזית מכל הבחינות – יש רמפה תלולה והרבה בעיות. והן מבחינת רכז בטיחות והדרכות לעובדים. גם תשתיות פיזיות וגם מבחינת התארגנות של ארגון – רכז, הדרכות, נהלים.

            תגובת אתר החרמון: "אתר החרמון הוא אתר סקי ופעילות אקסטרים, המאופיין בשינויי מזג אויר, מזג אויר קשה ותנאי טופוגרפיה קשים. קיימים באתר שירותי נכים. במקרים מיוחדים ובתיאום מראש האתר נערך לטיפול בבעלי מוגבלויות שמגיעים בקבוצות. צוות האתר מבצע פעילות של עזרה, הן בירידה והן בעליה לרכבל לנכה ולבעלי המוגבלויות ובאם יש צורך גם עוצרים את הרכבל, מה שלעיתים מפריע לפעילות התקינה של כלל המבקרים.

             

            סופרלנד

            "הבת שלי היתה על הידיים שלי בתור ופתאום ניגש אלינו הבחור שאחראי על המתקן ושאל בעדינות אם היא נכה ולמה אני בכלל עומדת איתה בתור"; "הגענו בשעות לחץ, הצגתי את כרטיס הפטור מתור ומיד קודמתי לראש התור בקופה וקיבלנו צמיד פטור מתור למתקנים"; "היו נחמדים מאוד מאוד מאוד ונתנו לנו את התחושה הכי טובה בעולם". "סופרלנד הרבה יותר מתחשב בנכים ובפטור מתור מהלונה פארק". "לאותם מתקני אקסטרים שלא נתנו לבן שלי לעלות בלונה פארק – הוא עלה בסופרלנד. יש שם יותר אנושיות וקומן-סנס".

             

            "כשהילדים קטנים והם עוד חמודים ומתוקים אז יותר קל, אבל כשהם גדלים ומדובר בנערה בת 15 עקומה, עם נכות שאי אפשר לפספס, היא לא עוברת טוב את מסך העיניים של המפעילים, שהם בעצם בני נוער בגילה"

            הנחה לנכים: יש וכניסה חינם למלווה.

            רכז נגישות: מנהל הסופרלנד משמש כרכז נגישות לאחר שעבר הכשרה מקצועית (קורס ייעודי של עמותת נגישות ישראל).

            הכשרת נגישות מקצועית לעובדים: הצוות הבכיר עובר מעת לעת הכשרה במתן שירות נגיש למבקרים עם מוגבלויות.

            כרטיס פטור מתור: מכבדים.

            נגישות ישראל: עדיין הרבה מהמתקנים אינם מונגשים והציפייה שלנו היא להנגשה של 100% מהמתקנים (כלומר, אפשרות להגיע עד המתקן עם כיסא גלגלים), גם אם חלק מהם לא יתאימו מבחינה בטיחותית לחלק מהמוגבלויות. הגישה באתר והמודעות לשירות אנשים עם מוגבלויות גבוהה מאשר בלונה פארק, למרות שגם בסופרלנד יש בעיית הנגשה העובדה שהתחושה הכללית שמתקבלת שם על ידי נכים יותר חיובית, רק מוכיחה שניתן להשתפר וכי בעזרת הדרכות אפשר לשפר את השירות ולתת תחושה טובה יותר, גם כשאתר אינו מונגש לחלוטין.

            תגובת הסופרלנד: באתר הסופרלנד 60% מהמתקנים הונגשו כך שקיימת דרך נגישה למשתמשים בכיסא גלגלים עד למושב המתקן ומתקן אחד אף נגיש לחלוטין, שכן קיים בו מקום ייעודי לכיסא גלגלים.

             

            הלונה פארק

            לצערנו אתר הלונה פארק, אשר הגיע למקום השביעי במשאל הגולשים שלנו בכתבה הקודמת ומאוד אהוב על הורים לילדים ללא צרכים מיוחדים – התגלה כמאוד בעייתי עבור הורים לילדים עם מוגבלויות. לאורך השנים האתר עולה שוב ושוב לכותרות בנושאים הקשורים להנגשה. בשנת 2005 עלתה לכותרות העובדה שהאתר אינו מאפשר כניסה לנכים ולאחר חרם צרכני, החליטה ההנהלה לאשר את כניסתם. ואכן, כיום נכים יכולים להיכנס ללונה פארק, אבל אין שם הרבה מתקנים המונגשים עבורם. לרבים מהמתקנים אין בכלל גישה עם כיסא גלגלים וגם כשכבר מגיעים למתקן – צריך להרים את הילד ולהעביר אותו לתוכו. כלומר, אין התאמה של המתקן לכיסא.

             

            הנה כמה תגובות קשות מקבוצת ההורים: "בלונה פארק מקשים על כניסת נכים. אין יכולת לקשור ולאבטח את הילד הנכה ואין יכולת להכניס אותו למתקנים כי צריך להרים אותו על הידיים. בתי בת 19 ושוקלת 62 קילו, היא ממש גדולה וזה מאוד בעייתי. יותר נכון בלתי אפשרי"; "הלונה פארק לא מומלץ בכלל. עושים בעיות, לא נותנים לילדים נכים לעלות למתקנים, אפילו כשההורה איתו ומעיד בביטחון מלא שזה אפשרי"; "הבן שלי בן 15 ולא מאפשרים לו לעלות על רוב המתקנים"; "הבת שלי בת 15 עם שיתוק מוחין. בכל שנה אנחנו מגיעים ללונה פארק והשנה פתאום לא נתנו לה לעלות על רכבת ההרים, אחרי שממש שנה קודם כן נתנו לה".

             

            הנחה לנכים: יש.

            רכז נגישות: מנהל הלונה פארק משמש כרכז נגישות לאחר שעבר הכשרה מקצועית (קורס ייעודי של עמותת נגישות ישראל).

            הכשרת נגישות מקצועית לעובדים: הצוות הבכיר עובר מעת לעת הכשרה במתן שירות נגיש למבקרים עם מוגבלויות.

            כרטיס פטור מתור: מכבדים.

             

            חידוד הנהלים - למי מותר ולמי אסור לעלות

            התגובות לגבי הלונה פארק העלו דיון מעט שונה מהתגובות במקומות אחרים. מעבר לנושא של המדרגות הקיימות בדרך לכל מתקן כמעט ומעבר לכך שצריך להעביר את הילד לתוך המתקן כי המתקן לא מותאם לכיסא גלגלים - גם הורים שכן מוכנים להרים ולהביא את הילד עד המתקן עצמו - לפעמים לא מקבלים בכלל אישור להעלות את הילד.

             

            "הלונה פארק מאוד לא ידידותי לאנשים עם מוגבלות בלשון המעטה", מסבירה גלי דובש גוב-ארי, כאמור, אמא של אורי בן ה-18, הסובל משיתוק מוחין. "המתקנים לא נגישים והמפעילים מונעים מאנשים עם מוגבלות לעלות על מתקנים על סמך התרשמותם האישית".

             

            "אורי עד היום היה חובב לונה פארק והיינו שם לפחות פעמיים בשנה", היא מספרת. "המתקנים לא מונגשים, אבל היינו מרימים אותו עם הכיסא ואז מרימים אותו ומעבירים מהכיסא למתקן עצמו. פתאום השנה אמרו לו שהוא לא יכול לעלות על מתקנים מסוימים, שבדרך כלל הוא היה עולה עליהם. טענו שזה מסוכן לו. הוא היה מאוד נסער, אבל לא עזר כלום והוא לא עלה. זו השפלה מאוד גדולה. אני לא מבינה מי נותן להם גושפנקה להחליט למי המתקן מסוכן ולמי לא. מי האדם שמוסמך שם להחליט החלטה כזו לגבי כל ילד וילד? בתור פיצוי נסענו השנה ליורודיסני ושם הוא יכול לעשות הכל. הכל נגיש לכיסא והמתקנים עצמם גם מאפשרים עליה עם הכיסא לתוך המתקן".

             

            ביקורת עמותת נגישות ישראל: קודם כל, חייבים לפעול להנגשת 100% מהמתקנים, כך שתהיה גישה עם כיסא גלגלים לכל אחד מהם. משם – יש אכן לקבוע מי משתמש בכל מתקן מבחינה בטיחותית ולחדד את הנוהל, כך שיהיו נהלים ברורים ולא יהיה צורך להחליט לגבי כל אדם שמגיע למתקן – בפני עצמו. שיהיה נוהל מבוסס בטיחות ולא נוהל שיש בו כדי לפגוע באוכלוסיה רחבה.

             

            "הגישה הקיימת בארה"ב היא כי ניתן לקבל את כל הפרטים והכללים לגבי כל מתקן מראש", מסביר יובל וגנר מ"נגישות ישראל". "הדיאלוג שם הוא לא על מהי המוגבלות שלך, אלא על מה אתה יכול מבחינת בטיחות, לעומת הדיאלוג בארץ שהוא לעתים משפיל. למשל, בארה"ב, הם מסבירים לך שבמתקן הזה, כפי שאתה אמור להיות בגובה מסוים או בגיל מסוים, כך אתה צריך להיות מסוגל לשבת זקוף או שמסבירים כי מערכת הקשירה צריכה לקשור אותך ביד או ברגל, כך שברור שקטוע גפיים לא יכול לעלות על המתקן כי הוא עלול להשתחרר וליפול. יש גם את נושא החילוץ – במידה והמתקן נתקע צריך לדעת אם האדם יוכל לחלץ את עצמו ולצאת.

             

            "בלונה פארק למעשה מחליטים במקום מי יעלה על מתקן ומי לא, אבל מי אתם שתקבעו? בפארקים הרבה יותר גדולים בעולם, עם מתקנים הרבה יותר אקסטרימים – יש מודל שעובד – למה כאן צריך להיות מודל כל כך מרגיז, בסיסי ופוגעני? למה בעולם הורים לא מתלוננים כשאסור לעלות על מתקן? כי זה פשוט עובד נכון. אני לא אומר שצריך לאפשר הכל לכולם. לא הגיוני שמישהו שזה מסוכן עבורו יעלה על מתקן, אבל התהליך של לקבוע מי יכול ומי לא – יש בו פגם בלונה פארק. תקבעו דרך דיסקרטית כשנכנסים לפארק שתקבע מה כן ומה לא ואז הכל בסדר".

             

            תגובת הלונה פארק:

            "בלונה פארק למעלה מ-40% מהמתקנים הונגשו, כך שקיימת דרך נגישה למשתמשים בכיסא גלגלים עד למושב המתקן. החוק מחייב הנגשה של 20% מהמתקנים בלבד. כמו כן, שלושה מהמתקנים אף נגישים באופן מלא, כך שקיים בהם מקום ייעודי לכיסא גלגלים. אתר הלונה פארק עובר בשנים האחרונות תהליך הנגשה רחב היקף ומתקדם, שמטרתו להנגיש את הפארק באופן מיטבי למבקרים עם מוגבלויות מסוגים שונים. אנו מצויים כיום בשלבים מתקדמים ביותר של התהליך ומאוד גאים בתוצאותיו.

             

            "ביחס להגבלת השימוש במתקנים, הלונה פארק פועל בהתאם לדרישות הבטיחות שקיימות לכל מתקן בהתאם לאופיו ולמהותו ושהלונה פארק מחויב לפי חוק לקיימן, בין היתר, בשל חובתו לשמור על בטיחות כלל המבקרים בפארק. בכל שנה מבלים בפארק מאות רבות של מבקרים עם מוגבלויות ומצבים רפואיים אחרים הנהנים מרוב מתקני ושירותי הפארק ומקבלים בהבנה מלאה את חובתנו להקפיד על דרישות הבטיחות.

             

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד