עיצוב

    באולימפיאדה הזו הרבה יותר קל עם המדליות: המכביה ה-20 יוצאת לדרך

    האולימפיאדה היהודית לא איימה מעולם על שיאי העולם, אלא רק על ספורטאים שצעדו בה על הגשר. מה יקרה במכביה הבאה? מוקדם לדעת, אבל העיצוב מוצלח במיוחד

    עודד בן יהודה פורסם: 22.08.16 08:56
    הלוגו החדש של המכביה. עיצוב: איתי בלאיש, חן מכבי (עיצוב: איתי בלאיש)
    הלוגו החדש של המכביה. עיצוב: איתי בלאיש, חן מכבי (עיצוב: איתי בלאיש)
    מתוך ספר המותג של המכביה ה-20. אחרי סדרת מכביות עם עיצוב מתחלף ולא מוצלח במיוחד, יש שינוי לטובה
    מתוך ספר המותג של המכביה ה-20, שתוזנק בקיץ של 2017. פאטרנים גרפיים בצבעוניות מתחלפת
    כך אמורים להיראות דגלי המכביה הבאה, שיתנוססו ברחבי הארץ בקיץ הבא

    המשחקים האולימפיים בריו ננעלים, ובו בזמן מתחילה האולימפיאדה היהודית את הספירה לאחור לקראת טקס הפתיחה בקיץ הבא. בפעם ה-20 מאז שנחנכה ב-1932 תצא שוב המכביה לדרך. מדובר במשחקים שנושאים מאז 1997 את הזיכרון הטראומטי של התמוטטות הגשר המאולתר בכניסה לאצטדיון רמת גן בטקס הפתיחה של המכביה ההיא, במה שידוע כ"אסון המכביה" הקטלני.

    20 שנה מאוחר יותר תתקיים המכביה ה-20, ולכבוד המאורע הוחלט להפקיד בידיו של המעצב איתי בלאיש את עיצוב ובניית המותג מחדש. לפני שנצלול לספר המותג שיצר, נצא למסע עיצובי בזמן, שמשקף פרקים חשובים בגרפיקה הישראלית:

     

    למכביה הראשונה עוד לא היה לוגו או שפה גרפית ייחודית, הסמל תנועת מכבי היה זה שייצג אותה כלוגו
    כך נראתה כרזת המכביה הראשונה, 16 שנה לפני הקמת מדינת ישראל. לוגו או שפה גרפית טרם הומצאו, כך שהלוגו המוביל היה סמל תנועת ''מכבי'' שעומדת מאחורי האירוע עד היום

     

    במבט טיפוגרפי במרוצת השנים, מעניין לראות פסיפס די מרשים של הגופנים ששימשו את מעצבי המכביות: סריפים קלאסיים, סנסריפים "באוהאסיים" ומינימליסטיים

    דיגיטליים, כאלה שמשקפים את ההתפתחויות הטכנולוגיות והטרנדים התקופתיים. הסגנון האיורי, שעד 1973 היה מרכיב מרכזי בכרזות, התחלף לקו הידני, ומשם לתלת-ממד ממוחשב, עד שכיום אנחנו עדים לסגנון השטוח ששוטף את העיצוב העולמי.

    את אסופת הכרזות שלפנינו, שמרכזת את מיתוגי המכביות לדורותיהן, חילקתי לשלוש תקופות עיקריות: 1932 -- 1969 היא התקופה המאוירת;  1973-2001 הן תקופת דן רייזינגר (למעט הפסקה אחת של אשר קלדרון במכביה ה-11), המעצב הראשון שראה במכביה מותג שזקוק ללוגו גרפי מזוהה; ו-2005 עד היום, תקופה קצרה יותר ומעט מבולבלת, עם שפות מיתוג שמשקפות את רוח הזמנים שבהם נוצרו. 

     


    כרזת המכביה הראשונה
    התחרות, ולא תחרות. אחת מכרזות המכביה הראשונה מציגה את לוחות הזמנים / דפוס "אמנות" חיפה, 1932

    OdedBenYehuda_Xnet_02a
    לקראת המכביה השנייה: כרזה מ-1935 מתארת את רעיון המכביה, המנון המדינה, הרצל, וכמובן הצדעה למנדט הבריטי

    כרזת המכביה השניה, אותו דימוי של ספורטאי מחזיק בדגל המכביה, רק שהפעם בצבעים תוך ירידה לפרטים / עיצוב: פרנץ קראוס
    כרזת המכביה השנייה ,עם דימוי הספורטאי שמחזיק בדגל המכביה. הפעם בצבעים, תוך ירידה לפרטים / עיצוב: פרנץ קראוס, 1935

     


    מתל אביב אל אומות העולם, הפוסטר הרשמי של המכביה השלישית מצג אצן מאחורי דגלי אומות העולם / עיצוב: פרנץ קראוס
    מתל אביב אל אומות העולם, הפוסטר הרשמי של המכביה השלישית מציג אצן מאחורי דגלי אומות העולם / עיצוב: ריכרד בלס, 1950

    סמל המכביה השלישית, מתוך הדפס על מעטפה. זהו אמנם צמצום עיצובי, אך עדיין לא לוגו.
    סמל המכביה השלישית, מתוך הדפס על מעטפה. זהו אמנם צמצום עיצובי, אך עדיין לא לוגו. 1950

    OdedBenYehuda_Xnet_04a
    נראה לכם מוכר? שימוש נוסף באותה כרזה של המכביה השלישית / עיצוב: ריכרד בלס, 1953

    שוב דמותו של הספורטאי המחזיק בדגל המכביה / עיצוב: פליס פזנר
    שחרור יונים ותמרוני אוויר. ושוב דמותו של הספורטאי המחזיק בדגל המכביה הרביעית / עיצוב: פליס פזנר, 1953

    כאן כבר אין רצים, צורה גאומטרית שמתכתבת עם מגן דוד, כרזת המכביה החמישית
    כרזת המכביה החמישית. דגל ישראל לצד סמל מכבי העולמי, בקומפוזיציה מופשטת / עיצוב: שמואל גרונדמן, 1957

    הדפס על מעטפה, לראשונה עוצב סמל מיוחד למכביה החמישית
    הדפס על מעטפה. לראשונה עוצב סמל מיוחד למכביה החמישית, סמל שמשלב מסלול ריצה, לפיד אולימפי ולוגו מכבי, 1957

    מסלול הריצה מקבל פרספקטיבה בכרזה של המכביה השישית / עיצוב: סטודיו רולי (גרד רוטשילד וזאב ליפמן)
    מסלול הריצה מקבל פרספקטיבה בכרזה של המכביה השישית / עיצוב: סטודיו רולי (גרד רוטשילד וזאב ליפמן), 1961

    כרזת המכביה השביעית
    כרזת המכביה השביעית, 1965

    כרזת המכביה השמינית, שוב מסלול, שוב דגלים, כשבמרכז הלוגו הבלתי רשמי של המכביה.
    כרזת המכביה השמינית. שוב מסלול, שוב דגלים, כשבמרכז הלוגו הבלתי רשמי / עיצוב אשר קלדרון, 1969

     

    עד המכביה של 1969 לא הייתה לה תפישת לוגו ראשי. הסמל של תנועת מכבי העולמית היה הזהות המותגית שייצגה את מהות הרעיון הספורטיבי הציוני, כשאליו התווספו בדרך כלל ייצוגים חזותיים כמו דמויות של אצנים שונים, דגלי אומות העולם ומסלולי ריצה. במכביה התשיעית (1973) נקרא לדגל דן רייזינגר, שהציע לקחת את סמל המגן דוד כאייקון מוביל, תוך שהוא מפרק אותו לצורות גיאומטריות צבעוניות: בכך הן מפיחות בו תנועה וחיות, וגם מסיטות במידה מסוימת את המסר - ממקומיות-לאומיות למסר של בינלאומיות וחדשנות. זה קורה שלושה חודשים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים, כולל הבידוד הבינלאומי שישראל תסבול ממנו אחריה. המכביה הבאה, בקיץ 1977, תתקיים בישראל אחרת.

     


    כרזת המכביה ה9, לראשונה לוגו רשמי בצבע מלא. הלוגו שמשלב בתוכו את דמותו של האצן / עיצוב: דן ריזינגר
    כרזת המכביה התשיעית, שמציגה לראשונה לוגו רשמי בצבע מלא.  הלוגו הקוביסטי, הבנוי מפסיפס של צורות גיאומטריות, משתמש בדמותו של האצן משכבר הימים / עיצוב: דן ריזינגר, 1973

    המגן דוד הופך לאייקון מוביל יחד עם אצן המסלולים / עיצוב: דן רייזינגר
    המכביה של קיץ 1977. הצורות הגיאומטריות של רייזינגר עדיין כאן, אבל עכשיו  המגן דוד הופך לאייקון מוביל וחזק, והוא דוחף את האתלט בתנופה קדימה

    OdedBenYehuda_Xnet_11
    סמל המגן דוד הצבעוני באדפטציה עם פינות עגולות. גם הטקסט עבר הטיה / עיצוב: אשר קלדרון

    לוגו המכביה ה-12. צורות גיאומטריות מרכיבות מגן דוד, ספורטאי בהפשטה והספרה הרומית XII / עיצוב דן רייזינגר, 1985

    OdedBenYehuda_Xnet_13
    פוסטר שמציג את לוגו המכביה ה-13. רייזינגר מאתגר את עצמו: לשמור על מגן דוד, על הצורות הגיאומטריות והצבעוניות, על האצן ועל ספרת המכביה הרלבנטית / עיצוב דן רייזינגר, 1989

    OdedBenYehuda_Xnet_14
    זה ממשיך גם במכביה ה-14 עם אותו מעצב ואותה המשכיות. מגן דוד, צורניות גיאומטרית, הדמות שמתחבאת אי שם, והמספר 14 שמתמזג באופן הרמוני לתוך הסמל / עיצוב: דן רייזינגר, 1993

    OdedBenYehuda_Xnet_15
    פוסטר המכביה ה-15. רייזינגר, מעצב הבית של סמלילי המשחקים, משנה כיוון. המגן דוד הנצחי מקבל תוספת: זרועות של דמות שניצבת בתנועת ניצחון, כשהיא יוצרת את הספרות הרומיות  X ו V / עיצוב: דן רייזינגר, 1997

    OdedBenYehuda_Xnet_16
    המכביה ה-16. לוגו בחתימתו האייקונית של רייזינגר עם הגיאומטריות, המגן דודש כבר התפרק כמעט לחלוטין לכדי דמות שמניפה דגל אדום, ויוצרת ברגלה את הספרות 16 / עיצוב דן רייזינגר, 2001

     

    במרוצת שנות עבודתו של רייזינגר כמעצבת הבית של המכביה, לאורך שמונה מכביות, אפשר לראות אפוא את ההתפתחות שעברה על הלוגו הראשי - תוך ניסיון לשמר מצד אחד את סמל המגן דוד, ומצד שני לחדש ולשבור את צורתו תוך העברת מסרים של תנועה, שמחה וססגוניות. 

    עידן רייזינגר הגיע לסיומו ב-2005, ומאז ועד היום מתחלפים המעצבים מדי מכביה. ברוח הסגנון האופנתי בכל פעם, הם מלטשים את האלמנטים הקבועים בסמלילי המכביה:

     


    OdedBenYehuda_Xnet_17
    לוגו המכביה ה-17 מציע כבר שלוש דמויות: שחיינים, קופצים ואצנים שיוצרים (איך לא) מגן דוד בשלושה צבעים. הסגנון הגרפי משתנה לקו הידני ברוח התקופה,  כמו הטיפוגרפיה / עיצוב: אורית חן צדוק, 2005

    OdedBenYehuda_Xnet_18
    לוגו המכביה ה-18: שתי דמויות בתלת-ממד (רוח התקופה), זהב וכחול כצבעים מובילים, והמלה ח''י (= 18 בגימטריה) תוך חיבור מוזר של פונטים / עיצוב: סטודיו ג'ירף

    OdedBenYehuda_Xnet_19
    במכביה ה-19, לראשונה, אין חיבור גרפי של דמות בתוך מגן דוד. ברוח טרנד הלוגואים השטוחים והצבעוניים של התקופה. עיצוב: סטודיו ג'ירף, 2013

    לוגו המכביה ה20 / עיצוב איתי בלאיש
    והנה לוגו המכביה הבאה: הספרות 7, 1, 0, 2 (שנת המכביה) מורכבות מהמספרים 20 (מספר סידורי של המכביה הזו) ו-17, שבונות את צורת המגן דוד בצבעוניות רזה של שני צבעים. סמל גיאומטרי ברוח רייזינגר / עיצוב: חן מכבי ואיתי בלאיש, 2016

    המעצב הגרפי איתי בלאיש, בוגר שנקר, חי בשנים האחרונות בציריך. לאחר שקיבל את הפרויקט, גייס בלאיש כמה מעצבים גרפיים כדי לעצב את הלוגו הראשי של המכביה ה-20 - אופיר מזרחי, אפיק נעים וחן מכבי, שהעיצוב שלו נבחר בסופו של דבר, והוא גם שעיצב את האייקונים של ענפי הספורט השונים. "חן עיצב בהתחלה את הלוגו רק עם הספרות 20, אני הוספתי את 17", מספר בלאיש, "זה ממש התבקש השנה - גם המכביה ה-20 וגם 2017". הלוגו הראשי משמר משהו מהסגנון הצורני המינימליסטי של רייזינגר, ועם זאת נראה רענן וטרי.

     

    בהנחה שלא נארח בקרוב או ברחוק את המשחקים האולימפים הבינלאומיים, המכביה היא הזדמנות נדירה לראות בארץ הקודש מיתוג של אירוע מקיף ושאפתני, רווי פלטפורמות, אייקונים ואלמנטים חזותיים שונים. הנה הצצה לספר המותג המקיף (90 עמודים) שיצר בלאיש:

     


    M2017_BRANDBOOK_RGB_Page_08
    מתוך ספר המותג: הלוגו בנגטיב ופוזיטיב בצבעוניות ראשית / עיצוב: איתי בלאיש

    מתוך ספר המותג:
    מתוך ספר המותג: "עשה ואל תעשה" עם הלוגו / עיצוב: איתי בלאיש

    M2017_BRANDBOOK_RGB_Page_15
    מתוך ספר המותג: גופנים בעברית ואנגלית, ראשים ומשניים / עיצוב: איתי בלאיש

     

    כמנהל הקריאייטיב של המכביה, בחר בלאיש לצמצם את הצבעוניות בלוגו המוביל לשני צבעים בלבד - כחול ותכלת ציאן - ולייצר שפה פשוטה בסגנון תלת-ממדי של "קפלי" משטחים גיאומטריים. "היו ניסיונות של מספר צבעים בלוגו הראשי", הוא מספר, "אבל זה הרגיש מזיע מדי. אז חשבתי לעשות שילוב של כחול-כחול ולא כחול-לבן, כמו שאולי היה מתבקש"

     


    M2017_BRANDBOOK_RGB_Page_16
    מתוך ספר המותג: הניירת שחושפת מעט מהשימושים הגרפיים ומהשפה הצילומית. שימו לב לכרטיס הביקור המשונן / עיצוב: איתי בלאיש

     

     


    M2017_BRANDBOOK_RGB_Page_49
     צבעוניות המותג וגרסאות הלוגו השונות (עברית, לועזית, ולוגו מכבי העולמי) / עיצוב: איתי בלאיש

    M2017_BRANDBOOK_RGB_Page_27
     46 האייקונים של ענפי הספורט השונים, בשפה איורית מעט שונה מסגנונו הגרפי של הלוגו / עיצוב: חן מכבי

    M2017_BRANDBOOK_RGB_Page_42
     חלק ממדי הנבחרות בצבעוניות המותג, והשימוש באייקונים / עיצוב: איתי בלאיש

    מתוך ספר המותג: מדי השופטים, שימוש של הלוגו בנגטיב / עיצוב: איתי בלאיש
     מדי המאבטחים, תוך שימוש של הלוגו בנגטיב / עיצוב: איתי בלאיש

    מתוך ספר המותג: האקססוריז השונים / עיצוב: איתי בלאיש
     האקססוריז השונים / עיצוב: איתי בלאיש

    מתוך ספר המותג: פוסטרים שמציגים את ההשפה הצילומית בשחור לבן והשימוש שלהם עם גרפיקה שטוחה / עיצוב: איתי בלאיש
     פוסטרים שמציגים את השפה הצילומית בשחור לבן והשימוש שלהם עם גרפיקה שטוחה / עיצוב: איתי בלאיש

    מתוך ספר המותג: פטרנים וטקסטורות שונים, מהפריימים היפים בספר המותג / עיצוב: איתי בלאיש
     פטרנים וטקסטורות - מהפריימים היפים בספר המותג / עיצוב: איתי בלאיש

     

    המיתוג כולל שלל סגנונות גרפיים: קווים עבים אלכסוניים שנגזרו מתוך ה-DNA של הלוגו הראשי, איורים ריאליסטיים פיגורטיביים שמייצגים את 46 ענפי הספורט, טקסטורות עדינות שמייצרות כהויות שונות של מעברי צבע, איורי אווירה במשטחי צבע מלאים, ושפה צילומית של אתלטים בשחור לבן, שמוסיפה תבלין נוסטלגי-רומנטי. "הוצאתי צילומים היסטוריים מארכיון של המכביה", אומר בלאיש, "ובחרתי במיתוג שיהיה מופשט מצד אחד, אבל בגובה העיניים לאזרחים מצד שני. לכן בחרתי לשלב צילומי שחור-לבן שמביאים את הניחוח הנוסטלגי המתרפק, במקום לחזור שוב על איורים גרפיים של אצנים. ככה נולדו גם האיורים של ענפי הספורט שעיצב חן מכבי בהנחייתי, מהלוגואים הקלאסיים של מועדוני ספורט של פעם".

     


    מתוך ספר המותג: גאומטריה עכשווית ושימוש נבון בצבעים, שפה איורית משובחת / עיצוב: איתי בלאיש
     גיאומטריה עכשווית ושימוש נבון בצבעים, שפה איורית משובחת / עיצוב: איתי בלאיש

    מתוך ספר המותג: גאומטריה עכשווית ושימוש נבון בצבעים, שפה איורית משובחת / עיצוב: איתי בלאיש
    מתוך ספר המותג / עיצוב: איתי בלאיש

    מתוך ספר המותג: גאומטריה עכשווית ושימוש נבון בצבעים, שפה איורית משובחת / עיצוב: איתי בלאיש
    מתוך ספר המותג / עיצוב: איתי בלאיש

    מתוך ספר המותג: חיבור של טקסטורות, שפה אירוית, שפה צילומית לוגו וטקסטים / עיצוב: איתי בלאיש
     פוסטרים שמציגים את חיבור כל השפות הגרפיות: צבעוניות, טקסטורות, שפה איורית, שפה צילומית לוגו וכיתוב / עיצוב: איתי בלאיש

    מתוך ספר המותג: חיבור השפות הויזואליות השונות של המותג / עיצוב: איתי בלאיש
     באנרים שמציגים את חיבור כל השפות החזותיות של המותג / עיצוב: איתי בלאיש

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
    בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

    להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
    odedbenyehuda@gmail.com