נתחיל בחדשות שישמחו את מכורי איקאה המקומיים: 3 סניפים חדשים של ענקית העיצוב השוודית אמורים להצטרף לשלושת הסניפים הקיימים בארץ. לשניים הגדולים, בבאר שבע ובירושלים, כבר נמצאו השטחים המתאימים, ואחד מהם ייחנך בשנתיים הקרובות. גם באזור תל אביב מתוכנן סניף, לרווחת תושבי המטרופולין, אלא שהוא יהיה קטן יותר, בסדר גודל של חנות גדולה ולא של הנגר.
מאחורי ההצלחה העצומה של הרשת נמצא מנגנון משומן היטב, שלא מרשה לעצמו לקפוא על השמרים ולו לרגע. בשבוע שעבר הוזמנו עיתונאים מכל רחבי העולם להציץ לתוך המכונה במטה איקאה שבשוודיה, ו-Xnet היה שם כדי לסקור את החידושים שממתינים מעבר לפינה.
איקאה-ויל
שעתיים נסיעה מעיר הנמל מאלמו לתוך המרחבים הכפריים של שוודיה, נמצאת העיירה אלמוט. אין סיבה לבקר בה או לשמוע עליה, מלבד עובדה אחת ששינתה את גורלה: זהו המקום שבו נבטה איקאה. ב-1943 פתח כאן אינגוואר קמפראד את החנות הראשונה של מה שהפכה לענקית ריהוט עולמית. את השם IKEA הוא הרכיב מראשי התיבות של שמו ושל שמות החווה והכפר שבהם גדל.
אלמוט הפכה לאיקאה-ויל. החנות ההיא נסגרה מזמן, ונטמעה בקומפלקס מבני-המטה של החברה. בין היתר נמצאות כאן מעבדות מחקר, ניסוי ומודלים, שבהן רוחשות מדפסות תלת-ממד 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, כי צריך לבחון כ-2,500 אבות טיפוס של מוצרים חדשים בשנה; סטודיו בשטח של 8,000 מטרים רבועים, שבו מצולם הקטלוג ועוד אלפי תמונות שמזינות את 60 אתרי איקאה בעולם; מרכזי המעצבים, המחקר והשיווק. יש גם סניף של IKANO Bank, הבנק של קמפראד.
מפעל לא תמצאו כאן: מאות היצרנים והספקים שעובדים בשביל איקאה, קטנים כגדולים, פזורים ברחבי העולם.
בשבוע שעבר הוזמנו לכאן עיתונאים מרחבי העולם, לאירוע מאורגן ומעוצב היטב, שבו הוצגו בפניהם החידושים והקולקציות שבדרך. כראוי לארגון בעל מערכת שיווק ומיתוג גאונית, המושג המקובל "מסיבת עיתונאים" הוחלף בשם הממותג "democratic design day".
את פני הבאים קיבלה תזמורת צנועה בת שני נגנים, ולא מטעמי חיסכון. כבר כאן הודגם הסגנון המאופק, בתוספת קריצה טרנדית לשימוש מחדש בחפצים קיימים (אופניים וסירים, במקרה הזה):
יריית הפתיחה הייתה מושב חגיגי, תמציתי ומדויק, שבו הוסברו חמשת עקרונות העיצוב של איקאה: צורה, פונקציה, איכות, קיימות, והמרכיב החמישי, שבלעדיו כל היתר חסרי משמעות - מחיר נמוך. כאשר שוקלים להוציא לדרך מוצר חדש, שואלים כבר בהתחלה מה יהיה המחיר שלו. עלויות יקרות? הוא נפסל. אפשר לפשט אותן? אז אפשר להתקדם. כי תגית המחיר היא נקודת ההתחלה של תהליך העיצוב. משפט אחד חזר שוב ושוב כמו מנטרה, כקונספט וכחזון, בדרכו להפוך לסיסמה שתוטבע בראשיהם של אזרחי כל העולם: A better everyday life for the many people, ובקצרה – for the many.
המספרים שנזרקו לאוויר הוכיחו שאכן, איקאה זה להמונים: בשנה שעברה היה מחזור המכירות 34 מיליארד יורו, בזכות יותר מ-880 מיליון לקוחות שביקרו ב-385 החנויות ברחבי העולם. למה להסתפק בכל כך מעט? זאת רק תחילת הדרך, אמר יאס פופולי, מנהל תחום המוצרים, והודיע שקהל היעד הוא שמונת המיליארדים שמאכלסים את כדור הארץ, לא פחות. ההתלהבות באוויר, הארגון המופתי, הדוברים המיומנים, המנטרה והגורו קמפראד מבלבלים לרגע: זה תאגיד או כת? כך או כך, מצליח להם וכיף לקנות אצלם.
תיכף גם ההודים יגלו את זה: בקרוב ייפתח בדלהי הסניף ההודי הראשון (משלחת מכובדת של עיתונאים הודים הגיעה לאירוע), במדינה ה-49 של איקאה בעולם. השוק הענקי הזה הוא בתולי מבחינת השוודים, והפריצה פנימה לעוד עשרות חנויות נראית כמו שאלה של זמן בלבד.
גם טום דיקסון ו-HAY עובדים בשביל איקאה
מעצבים רבים עובדים באיקאה ''אין האוס'', אבל השנה רתמה החברה שניים מהשמות הנוצצים בעולם העיצוב: טום דיקסון הבריטי, שנדמה שידו בכל, ורולף ומטה היי, מייסדי המותג הדני הצעיר והמצליח HAY. על הבמה אמרו השניים עד כמה הם נרגשים מההזדמנות שהציעה להם איקאה, מהגישה שקיבלו למהנדסים וליצרנים החזקים בעולם. בתחילה דובר על כ-35 מוצרים שיעוצבו בשיתוף פעולה, אך נראה שיהיו יותר. המנעד רחב: מגרסה חדשה לתיק הכחול המפורסם, שקיבל משבצות קטנות של לבן וירוק-יער אופנתי (התוצאה יפה וגרינווש תמיד טוב לעסקים), ועד כיסא מונובלוק ושולחן אוכל קל במיוחד.
דיקסון הבריטי החליף על הבמה עקיצות עם המעצב הראשי של איקאה, מרקוס אינגמן. המשימה שהוטלה עליו שאפתנית במיוחד: להשפיע על רהיטי העתיד, כך שיתאימו לבית קטן ורב שימושי יותר ויותר. הוא החל דווקא בפריט שאינו נראה לעין: המחבר שבבסיס מערכות הישיבה והמיטות. "כל אחד צריך מיטה", אמר דיקסון, "בין אם בבית, בכלא או בבית החולים. הרעיון הוא שהמיטה יכולה להפוך לספה, והבסיס לנוחות הוא פלטפורמת אלומיניום קלה, שתחזיק דורות". השם שנבחר לפריט הוא DLAKTE - שמשמעו "להיות חלק ממשהו", מסביר אינגמן - ודיקסון מתערב בשחצנות בריטית: "כמה מכם יכולים לבטא את זה?", הוא שואל את הקהל, "וכמה יכולים לבטא 'טום'"?
פתרונות לבתים קטנים
בין הפריטים החדשים שיושקו בשנה הקרובה יש לא מעט שמיועדים לחללים קטנים, צורת החיים המודרנית שאותה חוקרת איקאה ללא לאות מתוך הבנה שזהו שוק עצום. הפתרונות הוצגו תחת הכותרת micro living, וכללו, בין היתר, יחידת מטבח עם שולחן אוכל שמתקפל אליה:
וגם חידוש טכנולוגי שממשיך את המגמה שבה החלה איקאה עם קולקציית הרהיטים שהם גם מטענים, מגמה המשלבת עיצוב וטכנולוגיה. הפעם אלו נורות ומשטחים של תאורה חכמה, שאותם ניתן לכוון בשלט רחוק. ללא מתגים, בעוצמות אור ובגוונים משתנים, הרעיון הוא לתת מגוון של אפשרויות תאורה - מחזקה ופונקציונלית ועד אווירה - במוצר אחד.
כיסא רשת
חידוש טכנולוגי מסוג אחר מביא ה-relaxed chair, כיסא רשת גמיש ורך מפוליאסטר (המרקם מזכיר נעלי ספורט מתקדמות), שסרוג בטכניקה ובמכונת סריגה מיוחדות ומתוח על שלד מתכת. בעיצובו הוא מזכיר כיסא מעודכן ומפורסם שעיצבו האחים בורולק הצרפתים ל''ויטרה'' ושנמכר בחנויות יוקרה באלפי שקלים, אלא שהכיסא הזה מדבר איקאית: הוא מגיע באריזה שטוחה, ניתן להרכבה עצמית, קל משקל ונגיש - 179 יורו יהיה מחירו.
באיקאה מעולם לא התביישו בהעתקה של רעיונות טובים. להיפך, הם מתגאים ביכולת לתרגם אותם להמונים. את השאלה על הדימיון בין הכסאות עוקפת מעצבת הכיסא, שרה פאגר, באלגנטיות: "ויטרה השתמשה בטכנולוגיה הזו", היא מאשרת, "אבל אין סיבה שהיא תהיה אקסקלוסיבית. נדרשת השקעה במכונת הסריגה, אבל ברגע שיש אותה הייצור לא עולה כמעט כלום. כך אנחנו עושים זאת for the many".
לא רק רהיטים
בלי יותר מדי צלצולים איקאה תתחיל למכור השנה גם מוצרי מזון ממותגים. בשלב ראשון אלה יהיו תערובות תבלינים ודגנים - ''בהשראת המטבח הנורדי העכשווי'', הוצהר - אבל לעיתונאים הוצגו גם מוצרי קפה ומשקאות תה קר בניחוח עץ אורן או ליבנה.
קבלו את מוזיאון איקאה
גולת הכותרת של הביקור הייתה מוזיאון איקאה החדש, שנפתח בשטחה של החנות הראשונה, המיתולוגית, באלמוט. חדרי תצוגה חוצי עשורים נותנים תחושה של מסע במנהרת הזמן. נכון שבישראל לא היו חנויות איקאה בשנות ה-60, ה-70 וה-80, אבל מתברר שאנחנו מכירים את הפריטים היטב גם כך, אולי מסרטים וסדרות. המוזיאון היפהפה, שלא פוסח על תצוגת מבוא שמתארת את מסורת העיצוב השוודי ואת הסביבה הענייה שבה גדל המייסד קמפראד, מבהיר איזה מקום הצליחה הרשת לתפוס בעולם. חבל שאוהדיה יצטרכו לנסוע במיוחד לתוך השממה הכפרית כדי לבקר בו.
יש אפילו חדר הפוך, שתלוי מהתקרה:
ואופציה להצטלם אישית לשער הקטלוג:
ולקינוח, שדרוג של סלון ב-4 ימים וב-4,000 שקל. לחצו על התמונה לכתבה המלאה: