זו שעת צהריים מוקדמת בבית משפחת חלימי בהרצליה פיתוח, וסביב הבריכה רחבת הידיים שבחצר מתאספות חברות ויצ"ו, שתמורת סכום מינימום של אלף שקל לכרטיס זכו לצפות בתצוגת אופנה של המעצב ירון מינקובסקי. מבט חטוף במוזמנות מציג אוכלוסיה הומוגנית למדי של נשים בנות 40 ומעלה, לבושות בהידור אלגנטי – חלקן בשמלות קוקטייל צבעוניות, אחרות בחליפות מכנסיים בהירות. בשל החום הכבד, מספר נשים אף בחרו באופציה של גלבייה אוורירית.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
שני צעדים פנימה אל הבית הגדול, ניתן לשמוע את ההמולה שמאחורי הקלעים. שם כבר התכנסו דוגמניות העבר של ישראל עם בנותיהן הצעירות, במה שנראה כמו כנס מחזור של דור הביניים המפואר של ענף הדוגמנות הישראלי: חני פרי בת ה-63 מסתובבת בסידורים אחרונים עם רולים בשיער וגופייה ורודה, סמדר קילצ'ינסקי היפה בת ה-52 חמושה בתספורת קצוצה, מלטפת את ראשה של בתה הבלונדינית דולפין, ומלכת היופי במיל' דנה וקסלר ספקטור בת ה-51 שהגיעה לבד, נראית נפלא במראה גבעולי ומעורר קנאה.
מוטי רייף: "מותגי אופנה רוצים לעשות בגדים לצעירות וצעירות יותר, בעוד נשים רבות עושות ניתוחים פלסטיים ומילויים בפנים. זה לא לחץ חברתי – זה נזק חברתי. ייקח לנו שנים לשנות את התפישה הזאת, אבל אנחנו חייבים להתחיל לעשות את זה"
יום למחרת התאספה במתחם התחנה בתל אביב גוורדיה נוספת, הפעם לטובת תצוגת התרמה של חברת קרייזי ליין לעמותת רוח נשית, המסייעת לנשים מוכות היוצאות ממקלטים לחזור למעגל העבודה. נשיא אגודת הידידים החדש של העמותה הוא גם מפיק התצוגה: מוטי רייף. "אל תסתכלו בקנקן – אני אישה", מודיע רייף בנאומו לנוכחים, וקוצר מחיאות כפיים סוערות.
מאחורי הקלעים כבר מתארגנות 40 נשים מובילות בתחומן – החל בדוגמניות עבר והווה בולטות כמו חלי גולדנברג, יעל רייך, ענת בירן, רונית יודקביץ, שירלי גליק, ונערת ישראל לשנת 1982, ד"ר לביוכימיה ענת כרם אנג'ל, ועד מפורסמות שכבר הסתכלו לגיל 50 בלבן של העיניים: אשת ראש עיריית תל אביב יעל חולדאי, יו"ר מפלגת מרצ זהבה גלאון, השחקניות קרן מור וגילת אנקורי, מנחת הטלוויזיה דליה מזור והמעושרת לאה שנירר, שימים ספורים קודם כיכבה גם בתצוגת האופנה ל"עמותת חיים" בחוות רונית.
חלי גולדנברג: "אני כבר לא יכולה להיות מושפעת ממודעות עם דוגמנית בת 25 במידה 36 שמוכרת לי בגדים על עקבים ומסתכלת למצלמה במבט חושני. אני רוצה לראות דמוית שאני מזדהה איתן. העולם אולי שייך לצעירים – אבל הכסף שייך למבוגרים"
"האם היה ערך מוסף לכך שרוב הנשים שצעדו על המסלול הן בנות 50 ומעלה, מלבד הפן הנוסטלגי?" שואלת אותי בתום התצוגה חלי גולדנברג, "אני, למשל, מעדיפה לראות בקמפיין את לורן האטון. אני כבר לא יכולה להיות מושפעת ממודעות עם דוגמנית בת 25 במידה 36 שמוכרת לי בגדים על עקבים ומסתכלת למצלמה במבט חושני. ראשית, כי הייתי בתפקיד הזה כבר קודם. שנית, כי זה לא רלוונטי אליי. זה לא רלוונטי. אני רוצה לראות דמוית שאני מזדהה איתן. העולם אולי שייך לצעירים – אבל הכסף שייך למבוגרים. היום נשים בנות 60 מוציאות הרבה יותר כסף על בגדים, זולים או יקרים, מאשר בנות 20".
גולדנברג היא לא קול בודד בענף האופנה הישראלי והבינלאומי. מאז גילו בתי האופנה מחדש את קהל היעד של נשים מבוגרות ככוח קנייה לפני כמעט עשור, נראה כי הפנייה לגילאים אלה מתעצמת. מספיק היה להציץ השבוע בתמונות של מירי רגב מפסטיבל קאן, כדי לראות ששרת התרבות והספורט בת ה-50 נראית טוב יותר משלל שחקניות צעירות.
הופעתה של רגב על השטיח האדום היא המשך ישיר לרצף האירועים של השבוע האחרון, שמעלה דיון מחודש בשלוש מגמות בולטות בענף האופנה הישראלי בשנים האחרונות: פנייה לקהל יעד של נשים בגילאי 40 ומעלה באמצעות דוגמניות בגילן, בחירה ב"נשים אמיתיות" שאינן דוגמניות להליכה על המסלול, ותצוגות אופנה הנערכות כדי לגייס כספים לעמותות שונות – צעד שאותו מסבירה מפיקת תצוגות האופנה סמדר גנזי: "מדינת ישראל צריכה להיות מדינת רווחה ולדאוג לנשים מוכות ולילדים בסיכון, אבל אינה דואגת לחלשים. מזל שיש עמותות וארגונים שעושים עבודה מדהימה".
שלוש מגמות אלה קשורות היטב האחת לשנייה. מינקובסקי, שמציג בתצוגות התרמה לארגון ויצ"ו כבר שש שנים, מספר כי האורחות באירוע מתייצבות בחנותו לאחר מכן. "זה המילייה שלי", הוא אומר, "ולכן אני גם מעדיף לכוון לדוגמניות בגילן. כשהן רואות את חני פרי בת ה-63 צועדת על המסלול, הן מזדהות איתה".
"אני זקנת השבט!" מתערבת פרי, שגם פתחה את התצוגה בשמלת כאפייה מרהיבה. "הגיע הזמן שייתנו מקום ובמה לנשים מבוגרות על המסלול. אישה בת 50 לא יכולה להתחבר לילדה בת 18 שהולכת על המסלול. באופן אישי, כשאני רואה בתצוגות דוגמנית צעירה, אני לא מתחברת. זה אופי אחר, עור אחר. הכול אצלה מתוח".
בערב למחרת, מודה רייף בשיחה עם Xnet כי הבחירה בנשים בוגרות עם ניסיון חיים וקמטים בצידי העיניים, נולדה משתי סיבות: פנייה לקהל הלקוחות של קרייזי ליין, וקידום האג'נדה שהחיים מתחילים בגיל 50 – שרייף מטפטף בשנה האחרונה ברשתות החברתיות ועל ידי פעילות הכוללת כנסים והרצאות עם נשים כמו דליה מזור, רותי רודנר פינס, יעל אבקסיס ואחרות. "פעם אישה בגיל 70 נחשבה לזקנה. היום אישה בגילאים האלה פורחת", הוא אומר.
אחד הנושאים שעליהם מצביע רייף, 51, אולי כתיקון לימיו כסוכן דוגמניות, הוא דימוי הגוף של נשים מבוגרות. "עולם האופנה נמצא היום במגמת הצערה. מותגי אופנה רוצים לעשות בגדים לצעירות וצעירות יותר, בעוד נשים רבות עושות ניתוחים פלסטיים ומילויים בפנים", הוא אומר בטון של נביא זעם. "חייבים לעצור את הנזק הזה. זה לא לחץ חברתי – זה נזק חברתי. הרבה נשים מאמינות שאם הן ישפצו משהו בפנים שלהן, זה יהפוך אותן לנשים מאושרות. זה אולי אושר רגעי, אבל לא אושר לאורך זמן. ייקח לנו שנים לשנות את התפישה הזאת, אבל אנחנו חייבים להתחיל לעשות את זה".
גם גנזי, המקיימת הרצאות בשיתוף הדוגמנית מעיין קרת תחת המיזם "המסלול שלך", מצטרפת לקריאה לשינוי בענף האופנה. "אני לא מבינה איך מעצבים ורשתות מראים את הבגדים שמיועדים לנשים מבוגרות על דוגמנית בת 17 בלי טיפת בשר, שלא יודעת לשחק עם הנשיות שלה", היא אומרת. "בעיניי, הכי נכון זה להראות את הבגד על דמות האישה שלה אתה רוצה למכור. הלוואי שעוד מעצבים ירימו את הכפפה. הבנות הבוגרות שמופיעות בתצוגה לא היו מתנגדות אם היו קוראים להן גם לעבוד בשכר. הן תמיד נקראות להתנדב, ורבות מהן בהחלט יכולות להוביל קמפיינים".
רייף מוסיף כי השינוי בתפישה של ענף האופנה יגיע משינוי בהצעות הלבוש עצמן. מנחת הערב גלית גוטמן אף הדגישה בדבריה כי רייף שימש כמעין סטייליסט בתצוגה, ובחר באופן אישי לכל אחת מהמשתתפות את הבגד שיתאים לאישיותה. "יש מקום למותגי אופנה ייעודיים לנשים בגילאי 50 ומעלה", הוא אומר. "אני מאמין שזה רק עניין של זמן. כיום הלקוחות קונות מתוך ההיצע שיש – והמבחר לא גדול. לי בעצמי יש תוכניות להיכנס לתחום האופנה לנשים בעתיד, כמו גם להקים מרכז לנשים שיכלול סדנאות ופעילויות ייעודיות לקהל זה".