צעד תימני: בנות להקת A-WA הישראלית מככבות בווג האמריקאי

עם שמלות גלבייה, תכשיטי פיליגרן וסניקרס, האחיות תאיר, לירון ותגל חיים זוכות לפרגון במגזין הנחשב, שמציע לנוער הישראלי "להתחבר מחדש לשורשיו המזרח תיכוניים"

איתי יעקב

|

15.05.16 | 12:30

חודש וחצי לאחר שהכריז על תל אביב כאחד היעדים הלוהטים לשנת 2016, מגזין ווג מסמן את הסגנון הייחודי של ההרכב המוזיקלי הישראלי A-WA כמראה אופנתי ומקורי. בימים אלו נמצא ההרכב, שהקימו האחיות תאיר, לירון ותגל חיים, בסיבוב הופעות בינלאומי לקראת השקת אלבום הבכורה שלהן בעולם. בעוד שבועיים הוא צפוי לצאת בצרפת, ובחודש הבא בארצות הברית. הווידיאו קליפ ללהיט Habib-Galbi, שיצא לפני כשנה, כבר זכה ללמעלה מ-3 מיליון צפיות ביוטיוב, מספר גבוה להרכב המבוסס על שירת נשים מסורתית.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק   

 

 

הסגנון התימני-ישראלי לכד את התקשורת הבינלאומית (צילום: טל גיבוני)
    הסגנון התימני-ישראלי לכד את התקשורת הבינלאומית(צילום: טל גיבוני)

     

    הכתבה באתר האינטרנט של ווג חושפת לקהל האמריקאי את סגנון השירה של האחיות, "ששרות בשפה התימנית העתיקה של אבותיהן המזרחיים על מקצב אלקטרוני עכשווי", ומתמקדת בסטייל של השלוש, שאותו הרכיבה בתחילת הדרך הסטייליסטית רון בן נון, בוגרת המחלקה לאופנה בבצלאל, בעוד על הסטיילינג והצילום של הגרסה הצרפתית לאלבום אחראי האמן חסן חג'ג', מעצב ממוצא מרוקאי הפועל בפריז ונחשב ל"אנדי וורהול של העולם הערבי".

     

    שעטנז בין חדש לישן, בין לוקלי לגלובלי. A-WA (צילום: gettyimages)
      שעטנז בין חדש לישן, בין לוקלי לגלובלי. A-WA(צילום: gettyimages)

       

      על אף השורשים התימניים, סגנון הלבוש של להקת A-WA עושה שימוש באלמנטים אוריינטליים שאינם בהכרח "תימניים" פר אקסלנס, כמו שמלות גלבייה אפגאניות ושמלות רקומות שלוקטו בשווקים בעולם, לצד תכשיטי פיליגרן תימניים, המשולבים עם פריטים של אופנת רחוב כנעלי סניקרס לבנות או גרביים ספורטיביים המדגדגים את קו הברכיים, כפי שניתן לזהות בהופעות של הלהקה בארץ ובעולם.

       

      A photo posted by A-WA band (@a_wa_official) on

       

       

      הערבוביה האופנתית הזו ממשיכה את הקו המוזיקלי, ויוצרת שעטנז בין חדש לישן, בין לוקלי לגלובלי, שהושווה בכתבה לזה של הזמרת M.I.A. עם זאת, סגנון הלבוש של השלוש הוצג גם ככזה שיכול להחיות את הקשר בין צעירים ישראלים למקום שבו הם גדלים. "הסגנון הייחודי של ילידות חבל הערבה (האחיות חיים גדלו ביישוב הקהילתי שחרות, א"י) יאפשר לנוער ישראלי להתחבר מחדש לשורשים המזרח תיכוניים שלו", נכתב בווג.

       

      A photo posted by A-WA band (@a_wa_official) on

       

      A photo posted by A-WA band (@a_wa_official) on

       

      למרות השער המפורסם של מיכאלה ברקו לווג אמריקה בשנת 1988, האופנה הישראלית והיצירה המקומית זכו רק לאזכורים מעטים במגזין לאורך השנים – רובם בעטיפה אקזוטית. הפעם האחרונה שבה התייחס ווג ברצינות לנושא היתה בגיליון מיוחד בשנת 1969, שהוקדש לאופנה ישראלית פוסט מלחמת ששת הימים. בהתחשב בכך, לא מפתיע שהסגנון התימני-ישראלי של A-WA לכד את התקשורת הבינלאומית. מאז בוריס ש"ץ בבצלאל בתחילת המאה ה-20, דרך משכית ועד עפרה חזה בשיא תהילתה הבינלאומית – הפכו התכשיטים והלבוש התימני למזוהים עם ההתיישבות היהודית החדשה בישראל, תוך חיבור למראה התנ"כי, לכאורה, של העם היהודי. כעת מספק המראה של A-WA מודל 2016 נקודת ציון נוספת בנרטיב זה.

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד