אם הכול יתקדם כמתוכנן, בחודש אוקטובר הקרוב צפויה ביונסה לנחות בתל אביב עם סיבוב ההופעות הבינלאומי Formation 2016, כך על פי גורמים בענף הבידור והמוזיקה בישראל. בשבועיים שחלפו מאז עלתה על הבמה במיאמי, הפכו התלבושות של ביונסה לחלק בלתי נפרד מהמסר איתו החלה כבר בהופעה בסופרבול לפני שלושה חודשים: חזרתו של ה"בלאק פאוור" לאופנה.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
אם בהופעה ההיא יצרה ביונסה מחווה למייקל ג'קסון ולתנועת הפנתרים השחורים בארצות הברית – בסיבוב ההופעות הנוכחי מבקשות התלבושות לספר סיפור שנע בין מלחמת האזרחים האמריקאית, התקופה הוויקטוריאנית והשפעות אפריקאיות. בראיון למגזין ווג עם צאת האלבום Lemonade וסיבוב ההופעות החדש, סיפרה הסטייליסטית מארני סנופונטה, שעובדת בצמוד לביונסה משנת 2007, כי הרעיון היה "לייצר מראות שמחברים בין הסגנונות, כמו תלבושת בסגנון ויקטוריאני עם הדפסים אפריקאיים".
לטובת סיבוב ההופעות פנתה סנופונטה בחודש דצמבר האחרון לכמה בתי אופנה, שחלקם עובדים בקביעות עם ביונסה – כמו המעצב ריקרדו טישי מז'יבנשי, אלסנדרו מיקלה מגוצ'י ופיטר דונדאס מרוברטו קוואלי. כמעט בכל אחת מהתלבושות שיצרו, ואשר נחשפו במהלך השבועיים האחרונים, ניתן לזהות התייחסות להשראה הראשונית. למשל, בגד גוף מפאייטים שחורים בעיטור רקמת זהב וחרוזים של קוואלי, במראה של ז'קט קצינים; לצד בגד גוף מעוטר דנטלים מתחרה לבנה של בלמן, המתכתב עם התקופה הוויקטוריאנית.
"כשהתחלנו לעבוד עם המעצבים", אמרה סנופונטה לווג, "חשבנו מה נשים שחורות לבשו לפני 50 שנה בעבודה במטעים בדרום ארצות הברית, והאם אנחנו רוצות וינטג' אותנטי או משהו חדש? האם אנחנו נוכחות בהווה? או בעבר? בסוף החלטתי לעשות את החיבור בין העבר להווה. כי בסופו של דבר זה אופנה, וביונסה, ורציתי לתת לכל הסיפור הזה גם טוויסט חביב".
אחת המעצבות שאליהן פנתה סנופונטה היא הישראלית ענבל דרור, שהרכיבה עבורה שני דגמים מודולאריים. הראשון מביניהם, שנלבש על ידי ביונסה השבוע בהופעה ביוסטון, טקסס, נראה כשמלה לבנה שהופכת לבגד גוף המורכב ממחוך לבן ושרוולי תחרה ארוכים. שמלה נוספת בעיצובה של דרור צפויה לעלות לבמה בהמשך סיבוב ההופעות.
איך מגיעים מישראל הקטנה להלביש את ביונסה על הבמה? אם תשאלו את דרור, הכול קרה באופן טבעי וספונטני. לפני חודשים ספורים שהתה המעצבת במפעלי הייצור שלה בהודו, כשקיבלה שיחת טלפון מסנופונטה. "ביונסה מאוד אהבה את השמלה בעיצובי שלבשה בטקס הגראמי בפברואר, ומארני שאלה אם תהיה לי אפשרות לעצב בגד לסיבוב ההופעות", מספרת דרור השבוע בשיחה עם Xnet. "ההנחיה שקיבלתי היתה לעצב בגד למי שעוברת תהליך התפתחות והעצמה מאישה שחורה בתקופת העבדות בארצות הברית, לאישה חזקה וגדולה מהחיים".
תהליך העבודה על הדגמים היה מהיר מאוד. דרור מספרת כי לוח הזמנים היה לחוץ, ומכיוון שהיתה בהודו ללא ציוד, "ירדתי מהמלון, נכנסתי לחנות צעצועים, קניתי טושים ואיתם ציירתי את הסקיצה בכמה דקות". לאחר מכן היא ניהלה שיחת ועידה עם סנופונטה וביונסה, והדגמים עברו לייצור בסטודיו של המעצבת, שם נתפרו לפי מידותיה של הזמרת. "ביונסה יודעת בדיוק מה היא רוצה ומה היא אוהבת. מבין הסקיצות ששלחתי, היא בחרה את שתי מערכות הלבוש שבסוף יצרתי עבורה". לשאלה האם תעצב דגמים מיוחדים לביונסה במידה ותגיע הזמרת לישראל, עונה דרור: "כרגע אני לא יודעת אם ביונסה תגיע לישראל. אני מאוד אשמח אם היא תלבש את שני הדגמים שעיצבתי לה גם בהופעה בארץ".
הקשר בין ביונסה לאופנה הישראלית החל כבר לפני שלוש שנים, כשלבשה שמלה בעיצובו של אלון ליבנה לסיבוב ההופעות הקודם שלה. גם במקרה של ליבנה וגם במקרה של דרור, מדובר בשמלות ערב אקסטרווגנטיות וסקסיות – כאלה הנפוצות פחות בשוק האופנה האמריקאי, הסולידי מטבעו.
האם ביונסה טובה לעסקים? דרור מסרבת להתייחס לשאלה האם ההכנסות בעסק גדלו מאז שהלבישה את ביונסה לטקס הגראמי, או האם הגיע קהל חדש בעקבותיה. "העסק עובד ומצליח", היא אומרת רק לאחר שכנועים רבים. עם זאת, מתברר כי חלק מהלקוחות רואות בביונסה דווקא איום. "אחרי שהיא לבשה את שמלת הכלה הלבנה בגראמי", מוסיפה דרור, "חלק מהכלות שהזמינו את השמלה אמרו לי: 'עכשיו אני מתבאסת ללבוש אותה, כי ביונסה כבר לבשה את זה קודם".