האם עיצוב יכול להפוך את העולם לטוב יותר? ביאנלה חדשה בלונדון

מה תציג ישראל בביאנלה הראשונה לעיצוב בלונדון, שתיפתח בספטמבר הקרוב במלאת 500 שנה לפרסומו של הספר המהפכני "אוטופיה" - ומה יציגו הפלסטינים?

גילי יובל

|

28.03.16 | 23:27

סומרסט האוס, על גדת התמזה, יארח את הביאנלה בין ה-7 ל-27 בספטמבר (צילום: gettyimages)
סומרסט האוס, על גדת התמזה, יארח את הביאנלה בין ה-7 ל-27 בספטמבר (צילום: gettyimages)
הפרויקט של יניב קדוש. מדחף לפיזור רחב של ערכות סיוע. ייצג את ישראל בביאנלה (באדיבות שנקר)
הפרויקט של יניב קדוש. מדחף לפיזור רחב של ערכות סיוע. ייצג את ישראל בביאנלה (באדיבות שנקר)
הפרויקט של שרונה מרלין. רמקולים לכבדי שמיעה . הפרויקט השני שייצג את ישראל בביאנלה (צילום: תמי דהן)
הפרויקט של שרונה מרלין. רמקולים לכבדי שמיעה . הפרויקט השני שייצג את ישראל בביאנלה (צילום: תמי דהן)

לונדון, מיוחד ל-Xnet.

 

יותר מ-30 מדינות, בהן ישראל, הבטיחו את השתתפותן בביאנלה לעיצוב בלונדון, שתיערך זו הפעם הראשונה בספטמבר הקרוב. האירוע, שיתקיים בסומרסט האוס, עומד בסימן 500 שנה לצאתו לאור של הספר המהפכני "אוטופיה", שכתב הוגה הדעות האנגלי תומאס מור ב-1516. מור תיאר את החברה והחיים הראויים בעיניו, באי הדמיוני אוטופיה. המלה "אוטופיה" נכנסה מאז למילון כדי לתאר מצבים מושלמים, גם אם בלתי אפשריים, והביאנלה, שנקראת Utopia by Design, מבקשת לבחון כיצד העיצוב המודרני יכול להשפיע על העולם ולהפוך אותו למקום טוב יותר.

 

בביתני המדינות המשתתפות יוצגו במשך שלושה שבועות פרויקטים עיצוביים והנדסיים הנוגעים, בין השאר, בקיימות, הגירה, זיהום סביבתי, שוויון חברתי, ערים ועוד. בביתן האוסטרלי יציג המעצב ברודי ניל מיצב העוסק בפלסטיק, חומר שנחשב בזמנו ל"המצאה אוטופית״ ועומד היום במוקד של בעיות זיהום ברחבי העולם. בביתן המקסיקני, שיאצור האדריכל פרננדו רומרו, תוצג עיר אוטופית. הניגרים יציגו פיתוח של מבנים צפים, כפתרון לבעיות ההצפה הגלובליות; וצוות העיצוב "פאבלאב סנטיאגו" יציג בביתן של צ'ילה שחזור של חדר מבצעים ממוחשב משנות ה-70. את הביתן של בריטניה ייאצרו אנשי מוזיאון ויקטוריה ואלברט, ויציגו בו צמד המעצבים אדוארד ברבר וג'יי אוסגרבי (שעיצבו, בין השאר, את הלפיד של אולימפיאדת לונדון ב-2012). מוזיאונים נוספים לוקחים חלק בתערוכה, ובהם המוזיאונים האמריקאים קופר יואיט והסמית'וניאן, מוזיאון העיצוב של מוסקבה, מוזיאון העיצוב האיטלקי ועוד.

 

הביתן הפלסטיני: דיונים על פליטים

 

בביתן הישראלי, שייקרא Design Leadership, יוצגו פרויקטים של שני בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, שרונה מרלין ויניב קדוש. מרלין פיתחה מערכת רמקולים המאפשרת לחירשים וכבדי שמיעה לחוות צלילים באמצעות מראה ותחושה. רמקול אחד מתרגם צלילים לסימנים חזותיים, והשני מעביר מקצב באמצעות תנודות. המאזין עומד על הרמקול וחש בפולסים המשתנים לפי מקצב הקטע המוזיקלי.

 

הרמקול מתרגם צלילים לסימנים חזותיים (צילום: תמי דהן)
    הרמקול מתרגם צלילים לסימנים חזותיים(צילום: תמי דהן)

     

    קדוש פיתח את Airdrop - פתרון להצנחת סיוע רפואי באזורים מוכי אסון. מדובר במערכת הכוללת מצנחים שמסוגלים לשאת ציוד במשקל של עד שלושה קילוגרמים, כשלכל אחד מהם מחובר מדחף (פרופלור). כך ניתן לפזר את ערכות הסיוע על פני שטח רחב יותר מזה שמפוזרות בו ערכות סיוע גדולות, המוצנחות היום בדבוקות. הפיזור הרחב עשוי למנוע את תפיסתן של הערכות בידי מיליציות או כוחות אחרים, המונעים לעתים את הגעתן לנזקקים.

     

    את הביתן אוצרות תמי ורשבסקי, מנהלת המרכז לחדשנות, ACTShenkar, והילה שאלתיאלי, מרצה לתקשורת חזותית ועיצוב טקסטיל. "שני הפרויקטים", אומרת ורשבסקי לערוץ העיצוב של Xnet, "הם פרויקטים ישימים, המציגים את הפרשנות שלנו לנושא האוטופי. הם מציגים את היכולת של עיצוב ליצור שינוי חברתי ולהעניק נקודת מבט חדשה על בעיות הומניות גלובליות ולתת להם פתרונות חדשניים". לדברי שאלתיאלי, שני הפרויקטים שונים זה מזה, אך שניהם מייצגים "חשיבה עיצובית הומנית, חשיבה פרקטית על אינדיבידואל - בין אם זה אדם שנקלע לאזור מוכה אסון, ובין אם זה אדם בעל מוגבלות".

     

    המטרה היא להצליח לפזר את הסיוע ברדיוס גבוה יותר, מבלי שייפול לידיים עוינות (צילום: קדוש וסשה פליט)
      המטרה היא להצליח לפזר את הסיוע ברדיוס גבוה יותר, מבלי שייפול לידיים עוינות(צילום: קדוש וסשה פליט)

       

        (צילום: יניב קדוש וסשה פליט)
        (צילום: יניב קדוש וסשה פליט)

         

        בימים אלה נמצאות השתיים בעיצומו של תכנון הביתן לקראת ההשקה בספטמבר. "אנחנו רוצות שהמבקרים יתעכבו על המוצרים האלה ויבינו אותם", אומרת שאלתיאלי, ״וחשוב לנו שתהיה דרך חווייתית להבין אותם".

         

        באתר הביאנלה מופיעה פלסטין כאחת המדינות המשתתפות בתערוכה. הביתן הפלסטיני, שבו יציג המעצבים סנדי הילאל ואלסנדרו פטי, יוקם כאוהל ארעי על גדות התמזה, וייערכו בו דיונים על פליטים ומהגרים. "העולם הוא מקום מורכב וקטונו מלפתור סכסוכים", אומרות אוצרות הביתן הישראלי ביחס לשכניהן לתערוכה. "כל אחד עושה את הבחירה שלו איך להסתכל על הדברים, בין אם דרך משקפיים עיצוביות או פוליטיות. בביאנלה יוצגו פתרונות לבעיות גלובליות, בלי הקשר פוליטי מסוים. אנחנו בחרנו להראות פנים הומניסטיות של עיצוב. לא נופתע אם תהיה ביקורת או פולמוס סביב הנוכחות שלנו. נדע להתמודד עם זה״.

         

        לספר סיפורים על עתיד חלופי

         

        בראש צוות הביאנלה עומדים ד"ר כריסטופר טרנר, אוצר ועיתונאי, ובן אוונס וסר ג'ון סורל, מייסדי פסטיבל העיצוב של לונדון (שבמסגרתו נערכת הביאנלה) וממובילי סצינת העיצוב והאדריכלות באירופה. ״אנחנו לא מתכוונים לומר שעיצוב ירפא את העולם״, אמר אוונס בשבוע שעבר כאשר הכריז על הביאנלה, ״אבל הפרויקטים שבחרנו להציג מייצגים מקרים שבהם עיצוב עשוי להוות זרז לשינוי. צוותים מיותר מ-30 מדינות יציגו מיצבים שאפתניים החוקרים כיצד אדריכלות, עיצוב והנדסה יכולים לתרום בדרכים שונות להפיכת העולם למקום טוב יותר ולהפיכת הערים שלנו לראויות יותר. האינסטינקט האוטופי מאפשר לנו להתחמק מהבהובי ההווה, לחלום, ולספר סיפורים על עתיד חלופי, ששואל שאלות חשובות על העולם שבו אנו חיים".

         

         

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד