סוף מסלול: רגעי השיא והשפל
של שבוע האופנה מילאנו

משמלות שעלו באש ועד חליפות ששרפו לנו את הלב, מהתאונה של קנדל ג'נר ועד הפטמה של ג'יג'י חדיד – כל הדברים שנזכור מתצוגות החורף במילאנו

איתי יעקב

|

01.03.16 | 12:20

מדורת ההבלים של מוסקינו. אנה קליבלנד בשמלה שפיזרה עשן בחלל (צילום: gettyimages)
מדורת ההבלים של מוסקינו. אנה קליבלנד בשמלה שפיזרה עשן בחלל (צילום: gettyimages)
הרנסאנס של מילאנו כבירת אופנה ממשיך גם העונה. פנדי (צילום: gettyimages)
הרנסאנס של מילאנו כבירת אופנה ממשיך גם העונה. פנדי (צילום: gettyimages)
תיקי נשיאה בהצלב וסטלה טננט בת ה-45 על המסלול. פראדה (צילום: gettyimages)
תיקי נשיאה בהצלב וסטלה טננט בת ה-45 על המסלול. פראדה (צילום: gettyimages)
"תאונות הלבשה קורות על המסלול בשבוע האופנה מדי יום". ג'יג'י חדיד (צילום: gettyimages)
"תאונות הלבשה קורות על המסלול בשבוע האופנה מדי יום". ג'יג'י חדיד (צילום: gettyimages)
שומרים את המראה הנוצץ באופנה. דולצ'ה אנד גבאנה (צילום: gettyimages)
שומרים את המראה הנוצץ באופנה. דולצ'ה אנד גבאנה (צילום: gettyimages)
 

שבוע האופנה במילאנו ננעל אמש עם שלוש תצוגות מרכזיות, המסמלות שלושה דורות וסגנונות הפועלים ויוצרים בבירת האופנה האיטלקית: ג'ורג'יו ארמאני, מבכירי וותיקי המעצבים האיטלקים; מותג האופנה הצעיר דיסקוורד בעל הקו הסקסי-פרחי המזוהה עם לא מעט מותגים איטלקיים; והמעצב הצעיר ארתור ארבסר, שנחשב לאחד השמות הלוהטים במילאנו, ולנציגו של דור המעצבים החדשים המציגים בעיר. הרנסאנס שחווה מילאנו כבירת אופנה בעונות האחרונות סייע לה גם העונה, ובלט במיוחד בתצוגות של גוצ'י, פראדה ורוברטו קוואלי, שזכו לביקורות מצוינות בתקשורת הבינלאומית.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

בהמשך לנעשה בניו יורק ובלונדון, גם במילאנו נרשמה התפתחות של גישת ה-Direct to Consumer, שמשמעותה מכירה מיידית של פריטים ישירות מהמסלול לצרכן. בית האופנה פראדה, למשל, השיק שני דגמים של תיקי נשיאה בהצלב שהוצגו על המסלול (1,940 דולר לדגם Pionniere ו-2,660 דולר לדגם Cahier) ונכנסו לחנויות המותג באירופה יום למחרת התצוגה. גם במוסקינו פעלו במתכונת דומה, אלא שכאן הפריטים שהגיעו לחנויות הם פיתוח של הרעיון שעמד בבסיס הקולקציה, ולא בדיוק אלה שנצפו על המסלול.

 

פתחה את תצוגת האופנה של פנדי. קנדל ג'נר (צילום: gettyimages)
    פתחה את תצוגת האופנה של פנדי. קנדל ג'נר(צילום: gettyimages)

     

    על אף מחסור חמור בסלבס בשורה הראשונה, כתוצאה מטקס האוסקר שהתקיים במקביל, את העניין הרב סיפקו הדוגמניות על המסלול ומחוצה לו. סטלה טננט בת ה-45 צעדה באקסקלוסיביות בתצוגה של פראדה, בעוד קנדל ג'נר בת ה-20 פתחה את תצוגת האופנה של פנדי. ג'נר ג'וניור גם עמדה במרכזה של ידיעה על תאונת דרכים בה היתה מעורבת עם חזרתה למלון בתום התצוגה של ורסאצ'ה. המכונית ממנה יצאה ג'נר פגעה בעמוד מתכת, לאחר שההנהג שכח להרים את מעצור היד. לג'נר שלום, וכנראה שגם לתעשיית האופנה, שתנחת היום בשבוע האופנה בפריז. אבל לפני הכול, הנה כמה מהרגעים הגדולים שקרו במילאנו בשבוע החולף. על המסלולים, מאחורי הקלעים, במסיבות שהתקיימו בעיר ובשורה הראשונה.

     

     

    הטופ מודלס: כל היפות על המסלול של ורסאצ'ה

     

    תצוגת האופנה של ורסאצ'ה לחורף הבא נראתה כמו כנס של כל דוגמניות העל העכשוויות בעולם האופנה, ממש כמו בימים הטובים של בית האופנה בתחילת שנות ה-90, עם חבורת הטופ מודלס ובראשון לינדה אוונג'ליסטה.

     

    כמו בימים הטובים של ורסאצ'ה בתחילת שנות ה-90. ג'ורדן דאן, ג'יג'י חדיד, קנדל ג'נר ואדריאנה לימה (צילום: gettyimages)
      כמו בימים הטובים של ורסאצ'ה בתחילת שנות ה-90. ג'ורדן דאן, ג'יג'י חדיד, קנדל ג'נר ואדריאנה לימה(צילום: gettyimages)
       

       

      לצד הפרזנטורית של בית האופנה, ג'יג'י חדיד, עלו על המסלול אדריאנה לימה, קרלי קלוס, קנדל ג'נר, אירינה שייק, נטשה פולי, ג'ורדן דאן, אימן המאם, ג'יימי בושרט ומריה קרלה בוסקונו בת ה-35, מהוותיקות שצעדו על המסלול, שהראתה לכולם שגיל הוא לא יותר ממספר.

       

      רגע קל של מבוכה נרשם כששדה הימני של חדיד קפץ החוצה משמלת מקסי שחורה מעוטרת אבנים, בלוק שחתם את התצוגה. חדיד ככל הנראה לא שמה לב ל"תאונת העבודה" שקרתה לה, והמשיכה ללכת על המסלול כאילו כלום. מאוחר יותר התייחסה הדוגמנית לנושא בחשבון הטוויטר שלה: "תאונות הלבשה קורות על המסלול בשבוע האופנה מדי יום", צייצה, "מצער, LOL, אבל בואו נדבר במקום זה על שרשראות הקולר החדשות של ורסאצ'ה". 

       

      השריפה: בגדים בוערים ומעושנים בתצוגה של מוסיקנו

       

      Moschino is on Fire! זו לא רק מטאפורה. תצוגת האופנה של המותג ביום חמישי בערב העלתה אל המסלול שמלות שרופות במכוון, ממש כאילו הדוגמניות יצאו מתוך מסיבה בוערת. ההשראה לתצוגה היו אירועי "מדורת ההבלים" שקיים בסוף המאה ה-15 שליטה של פירנצה, הכומר ג'ירלומו סבונרולה, במסגרתם נשרפו ספרים והושמדו יצירות אמנות, שנאספו על ידי פרחי כמורה מבתיהם של אנשי העיר. בהתאמה, התפאורה בתצוגה הורכבה מיצירות אמנות הרוסות בלב המסלול, וההליכה התיאטרלית של הדוגמניות נחתמה בריקוד של אנה קליבלנד, לבושה בשמלה "בוערת" שפיזרה עשן בחלל.

       

      מסיבה בוערת. מוסקינו (צילום: gettyimages)
        מסיבה בוערת. מוסקינו(צילום: gettyimages)

         

        קשה היה שלא לתהות כנגד מי מכוונת הביקורת של ג'רמי סקוט, המנהל הקריאטיבי והבועט של בית האופנה. האם הוא רצה לומר שאופנה היא מדורת הבלים, או שמא הכנסייה עומדת כאן לביקורת? יש להניח כי מדובר בשילוב בין הדת לאופנה, עם דגש על ההתייחסות העכשווית למותגים ומעצבים כאלוהים חיים, או לכל הפחות כקדושים.

         

         

        מיד בתום התצוגה השיק המעצב קולקציה בגישת Direct to Consumer, המאפשרת לרכוש פריטי לבוש "בוערים", כמו חצאית מיני עם הדפס של קופסת גפרורים, כיסויים לסמארטפונים, סריגים עם דוגמה של שפתיים בשרניות שסיגריה נעוצה בהן, ותיקים מלבניים בדוגמה של קופסת סיגריות עם אזהרה בתחתית: Fashion Kills.

         

        המגמה: להתלבש בכאוס של צבעים, טקסטורות והדפסים

         

        אם ניתן להצביע על מגמה אחת מרכזית וחשובה שיצאה משבוע האופנה החולף במילאנו, הרי שמדובר ביצירת מערכות לבוש המורכבות מערבוב מופגן ומופרז של חומרים, הדפסים וצבעים, היוצרים יחד מעין כאוס ויזואלי. גוצ'י, אמיליו פוצ'י, פראדה, ורסאצ'ה ופנדי הם רק חלק מבתי האופנה המרכזיים שתמכו במגמה בקולקציות שהציגו, אך את ניצני המגמה התחלנו לראות כבר ביומו האחרון של שבוע האופנה בלונדון, עם האנדרלמוסיה המוחלטת שיצר המעצב כריסטופר קיין על המסלול. קיין אמר אז, ובצדק, שהעולם בכלל ותעשיית האופנה בפרט נמצאים היום בתחושת כאוס מבלבלת, שמשפיעה גם על המעצבים עצמם.

         

        ערבוב מופגן ומופרז של חומרים, הדפסים וצבעים. אמיליו פוצ'י, גוצ'י, ורסאצ'ה ופראדה (צילום: gettyimages)
          ערבוב מופגן ומופרז של חומרים, הדפסים וצבעים. אמיליו פוצ'י, גוצ'י, ורסאצ'ה ופראדה(צילום: gettyimages)

           

          אלסנדרו מיקלה בגוצ'י, למשל, יצר מעיל ארוך עשוי טלאים של עורות בדוגמאות וצבעים שונים - מטקסטורות נחש ועד שרוולי פרווה, בעוד מיוצ'ה פראדה, הרכיבה מערכת לבוש שכללה מעיל בהדפס אבסטרקטי עם חולצה בהדפס פרחים וטייץ בדוגמת מעוינים. בלגן מכוון נוסף היה של המעצב מאסימו ג'יורגטי בבית פוצ'י, שיצר מערכות לבוש עם הדפסים של קרחונים צבעוניים, באחת הקולקציות הטובות שהוצגו בשבוע האופנה של מילאנו.

           

          השורה הראשונה: מייסד אינסטגרם הוא אורח הכבוד של מילאנו

           

          מדי שנה בסוף חודש פברואר מתנגש שבוע האופנה של מילאנו עם טקס האוסקר, מה שמוביל להיעדרן של מרבית כוכבות הוליווד מהשורות הראשונות. התוצאה: יותר מדי מקומות מבוקשים מתפנים לטובת סלבריטאים מהז'אנר הנחות יותר, למשל, אנה דלו רוסו או יורש העצר של פיאט, הפלייבוי לאפו אלקן.

           

          חוגגים בשבוע האופנה מילאנו. מימין: היורש של פיאט לאפו אלקן ומייסד אינסטגרם קווין סיסטרום (צילום: rex/asap creative)
            חוגגים בשבוע האופנה מילאנו. מימין: היורש של פיאט לאפו אלקן ומייסד אינסטגרם קווין סיסטרום(צילום: rex/asap creative)

             

            גם המוזה אמנדה לאפור עשתה את כל הדרך מניו יורק כדי לחמם כיסא בתצוגה של פאוסטו פוגליזי, אך מי שבאמת כבש את מילאנו הוא דווקא לא אחר מאשר קווין סיסטרום, מייסד אינסטגרם, אשר תיעד את חוויותיו מהאירוע האופנתי והעלה את התמונות, איך לא, לאינסטגרם.

             

            עשתה את כל הדרך מניו יורק כדי לחמם כיסא. אמנדה לאפור (צילום: rex/asap creative)
              עשתה את כל הדרך מניו יורק כדי לחמם כיסא. אמנדה לאפור(צילום: rex/asap creative)

               

              סיסטרום נכח בתצוגת האופנה של פראדה, לצדה של עורכת ווג אמריקה אנה ווינטור, שאף ערכה לכבודו ארוחת ערב חגיגית בשיתוף עורכת ווג איטליה פרנקה סוזאני. תעשיית האופנה התייצבה בארוחה בנוכחות מרשימה, עם פרצופים של המעצבים אלסנדרו מיקלה מגוצ'י, מיוצ'ה פראדה עצמה ופיטר דונדאס, צלם האופנה מריו טסטינו, הדוגמנית קרלי קלוס, האיט גירל אלכסה צ'אנג, והבנות לבית משפחת מיסוני. בסוף השבוע עזב סיסטרום את מילאנו לטובת ביקור בוותיקן ופגישה עם האפיפיור פרנציסקוס.

               

              המסיבה הכי שמחה בעיר: ווג איטליה מקדיש מגזין שלם לצחוק

               

              מגזין ווג איטליה הקדיש את גיליון פברואר כולו למושג "צחוק", שעומד כאנטיתזה לפנים חמורות הסבר של דוגמניות על המסלול בשגרת עולם האופנה. לטובת הפרויקט הנרחב נבחר צלם האופנה מריו טסטינו, שהחליף לגיליון אחד את הצלם הקבוע של שערי המגזין ב-27 השנים האחרונות, סטיבן מייזל, וצילם את קייט מוס מחייכת על השער.

               

              "יש סוגים רבים של צחוק". קייט מוס בצילום של מריו טסטינו על שער מגזין ווג איטליה
                "יש סוגים רבים של צחוק". קייט מוס בצילום של מריו טסטינו על שער מגזין ווג איטליה

                 

                "בעסקי האופנה עליזות אינה בהכרח דבר חיובי, ממש כמו שקומדיה בקולנוע אף פעם לא נחשבת לאיכותית כמו דרמה", ניסה טסטינו להסביר את הפרויקט בראיון ליומון האופנה WWD. "אבל יש סוגים רבים של צחוק, ועניין אותי לבחון אותם בצילום".

                 

                 

                הגיליון החדש הושק במסיבה גדולה בחלל הפאלצו סרבלוני במילאנו, ובין הנוכחים נצפו פניהם המוכרות של מעצבי האופנה ג'רמי סקוט ופיטר דונדאס, עורכות ווג אמריקה ופריז, אנה ווינטור ועמנואל אלט, הדוגמניות ביאנקה בלטי ואנה קליבלנד, והזמרת ריטה אורה, שהפתיעה את האורחים בנאמבר שביצעה במקום.

                 

                הפרחים כובשים את המסלול. תצוגות האופנה של דולצ'ה & גבאנה ואנטוניו מאראס (צילום: gettyimages)
                  הפרחים כובשים את המסלול. תצוגות האופנה של דולצ'ה & גבאנה ואנטוניו מאראס(צילום: gettyimages)
                   

                   

                  הטרנד הכי גדול והכי לא חורפי: פרחים גדולים על כל הבגדים

                   

                  פרחוניות היא אחת הבשורות המרכזיות של קולקציות החורף במילאנו, בדגש על דוגמאות פרחים מוגדלים המופיעים על שמלות, מעילים, חולצות ואף נעליים, כפי שניתן היה לראות בתצוגת האופנה של דולצ'ה & גבאנה שהתקיימה ביום ראשון בצהריים. מעניין לראות כיצד כל בית אופנה פיתח את הדוגמה בהתאם ל-DNA העיצובי שלו, כך שבמותג הבועט MSGM יצרו מעילי פוך מסאטן במראה אוברסייז עם הדפס פרחים גדולים, לצד סריג במראה לא עשוי עם סריגת פרחים פרומה, בעוד שאצל המעצב אנטוניו מאראס לבלבו פרחים גדולים על פריטים בסגנון בוהמייני, כמו שמלות משי ארוכות ומעילי טאפטה גדולים.

                   

                  התצוגה הכי מדוברת: אלסנדרו מיקלה עושה את גוצ'י

                   

                  השבוע החולף היה ללא ספק השבוע של אלסנדרו מיקלה, המנהל הקריאטיבי של גוצ'י, לאחר שגרף מחמאות וביקורות חיוביות מכל כיוון אפשרי, וגם כאן אצלנו. בשנה האחרונה הופך מיקלה לגיבור נערץ של תעשיית האופנה, וביום ראשון בערב אף שימש כ"דייט" הרשמי של השחקן ג'ארד לטו בטקס האוסקר.

                   

                  מחמאות מכל כיוון אפשרי. התצוגה של גוצ'י (צילום: gettyimages)
                    מחמאות מכל כיוון אפשרי. התצוגה של גוצ'י(צילום: gettyimages)

                     

                    חמישה ימים קודם לכן במילאנו הוא זכה באופן לא רשמי באוסקר של האופנה. קולקציית החורף של גוצ'י הורכבה מ-71 לוקים בצבעוניות הרמונית ובסטיילינג מהאגדות, שאצרו בליל של השראות, השפעות, סגנונות, חומרים והדפסים לנשים ולגברים. החל מפרשנות גיאומטרית לשנות ה-70, דרך חיזוק מגמת בגדי הסבתא, ועד לשילובי בדים וחומרים במלאכת טקסטיל מרהיבה. למקרה שפספסתם את המופע, תוכלו לצפות בו כאן.

                     

                     
                    הצג:
                    אזהרה:
                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד