השבוע הציג אלסנדרו מיקלה, המנהל האמנותי של בית האופנה האיטלקי גוצ'י, את קולקציית הגברים בעיצובו לסתיו-חורף 2016-17 תחת הכותרת Poetic Reactivation. על רקע תפאורת בורדל אדומה ומוזיקה קאמרית בעלת מאפיינים דרמטיים שהכניסה את הצופים למתח, העניק מיקלה פרשנות עכשווית לאסתטיקה של העבר, או כפי שנכתב בהודעה לעיתונות של החברה: "זיכרון, למעשה, הוא אינו הקלטה פסיבית של ההיסטוריה, אלא מעשה פרשני ופיוטי של העבר, תוך יצירת הגדרות חדשות". דוגמן לבוש מוקסינים שחורים מעוטרים בניטים, עם מכנסיים בגזרה רחבה בצבע ורוד עתיק ומעיל ז'קארד ירוק בדוגמת פרחים עם אימרות פרומות שפתח את התצוגה, נראה כאילו נשלף מחלון ראווה של חנות יד שנייה בברלין, העיר שזיכרון והתחדשות הם חלק בלתי נפרד ממנה, אשר משמשת, לא במקרה, גם כתפאורה לקמפיין אביב-קיץ 2016 של המותג שהושק בשבוע שעבר.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
התצוגה במילאנו, הרביעית בניצוחו של מיקלה מאז כניסתו לתפקיד ב-21 בינואר 2015, חתמה שנה של מהפכה בבית האופנה. מיקלה הוא המנהל האמנותי הרביעי של גוצ'י ב-22 השנים האחרונות, לאחר טום פורד (שפעל בשנים 2004-1994), אלסנדרה פצ'ינטי (2006-2004) ופרידה ג'יאניני (2014-2006), שפוטרה מהחברה בדצמבר 2014 יחד עם בן זוגה, מנכ"ל גוצ'י פטריציו די מרקו. לאורך השנים שמרו מעצבי החברה על ה-DNA היוקרתי של בית האופנה, שאופיין בחזרה אל ארכיב החברה משנות ה-60 וה-70 המשולבת באלמנטים מעולם התרבות ומהפופ העכשווי.
אלא שעם כניסתו של מיקלה, 43, לגוצ'י, לאחר עשור כמעצב האביזרים של המותג, עשה קו היוקרה של גוצ'י תפנית של 180 מעלות. מהנשים של טום פורד שעלו על המסלול נוטפות סקסיות וחליפות הרוק'נרול הצרות של ג'יאניני לא נותר זכר. אחת ההחלטות המרכזיות של מיקלה, כפי שבאו לידי ביטוי בשנה החולפת, היתה לערבל את המגדרים של הקולקציות, מגמה שהפכה לאחת הבולטות השנה, ולעבור לאסתטיקה שנראית כאילו נשלפה מחנויות וינטג'.
לא משנה אם מדובר בשבוע האופנה לנשים או לגברים, על המסלול של גוצ'י הופיעו נשים וגברים זה לצד זה, בבגדים שיכולים להתאים לגברים, נשים וכל מה שביניהם. לא בכדי בחר מיקלה השבוע בדוגמן הטרנסג'נדר הארי נף, שעלה אל המסלול בבכורה בשבוע האופנה לגברים במילאנו, לבוש מכנסיים אדומים, שכמייה תואמת ומגבעת אדומה. יתרה מכך, חלק ניכר מקולקציית הגברים שהוצגה ביום שני האחרון, היתה המשך ישיר לקולקציית הנשים שהציג בספטמבר האחרון במילאנו, לרבות מוטיבים זהים כמו רקמות ציפורים ששולבו על חליפות פרחוניות וסטיילינג ששואב השראה משנות ה-70 המאוחרות עם מסגרות משקפיים רחבות. בגוצ'י של מיקלה אין מגדר, אין עונה ובעיקר אין גוצ'י, לפחות לא כפי שהכרנו את בית האופנה עד כה.
מה שכן יש בקולקציות של מיקלה זה הרבה סטייל, שמתקבל בתשואות על ידי אנשי אופנה וסלבס בעולם. כוכבות כמו סיינה מילר, לופיטה ניונגו וג'ורג'יה מיי ג'אגר בחרו בגוצ'י להופעות על השטיח האדום, ועורכי המגזינים מתחרים ביניהם על רמת הסופרלטיבים שיחלקו לעבודתו של המעצב. בנובמבר האחרון הוא אף קיבל את פרס המעצב הבינלאומי של השנה בטקס פרסי האופנה הבריטיים, פחות משנה מאז כניסתו לתפקיד. אבל האם הבאז שמעורר מיקלה בקרב אנשי האופנה מתורגם גם למספרים? על פי כתבה שפורסמה בשבוע שעבר באתר העסקים בלומברג, בעוד אנשי האופנה מריעים לשינוי שמתחולל במותג, מחזיקי המניות של גוצ'י מקבוצת היוקרה קרינג עדיין ממתינים לתוצאות בשטח, כלומר, בקופות.
מנתונים שפורסמו בכתבה, בשלוש השנים האחרונות לא הציגה גוצ'י צמיחה במכירות המותג, שנשארו יציבות על סכום של 3.8 מיליארד דולר בשנה. אנליסטים שהתראיינו לכתבה מספרים על חדירה של לקוחות צעירים וחדשים למותג, אולם נראה כי אלה טרם הניעו את גלגלי המכירות בצורה ניכרת. ביולי האחרון פרסמה קבוצת קרינג נתונים, על פיהם במחצית הראשונה של 2015, התקופה בה נכנסו פריטים ראשונים בעיצובו של מיקלה לחנויות, צמחו המכירות ב-4.6 אחוז, אך בחישוב הכולל אלה באו על חשבון שיפוץ ופתיחת חנויות חדשות, כך שעדיין חל קיפאון בצמיחת המותג. שנת 2016 צפויה להיות שנת המבחן של מיקלה לאחר 12 חודשי הסתגלות, זמן מינימלי ליצירת השינוי המלא בחנויות.
"יש תחושת התרעננות מאוד גדולה עם כניסתו לתפקיד", מציינת מרי יעקבי, מזכייניות המותג בישראל. "מגיע לחנויות קהל חדש וצעיר, שעוקב אחר הרשתות החברתיות ומחפש פריטים מיוחדים וסופר אופנתיים, כמו הכפכפים הפרוותיים של המותג (שהיו ללהיט המכירות הגדול של גוצ'י בשנה האחרונה, א"י). הקהל הוותיק, לעומת זאת, פונה יותר לתיקים החדשים של המותג".
מצד שני, מספרת עפרה יעקבי, השותפה הנוספת בחנות המותג בכיכר המדינה, "השבוע נכנסה לחנות רינה, לקוחה בת 60 פלוס, שחזרה לגוצ'י אחרי הפסקה של כמה שנים. העיצובים החדשים של מיקלה הלהיבו אותה, והיא שוב גרופית".
כשהן נשאלות כיצד האסתטיקה הצבעונית, ההיסטרית, הצעירה והרחוקה אלפי שנות אור מעבודתם של פורד וג'יאניני מתקבלת על ידי לקוחות המותג הוותיקות, מודות השתיים כי גם להם לקח מעט זמן לעכל את השפה החדשה הצבעונית והעשירה. "אנחנו מסבירות ללקוחות שלא חובה לרכוש טוטאל לוק שלם של גוצ'י, אלא אפילו פריט אחד, שהשילוב שלו נותן מראה מרענן", אומרת עפרה יעקבי. "המטרה היא לא ללבוש גוצ'י כטוטאל לוק", מוסיפה מרי יעקבי. "האמירה החדשה היא האקלקטיות של מיקלה. הוא יוצר קולקציות ענקיות, עם כמות כפולה של פריטים ממה שיצרה ג'יאניני, מה שמבטיח מגוון אפשרויות ללקוחות. והלאקשרי של המותג בא לידי ביטוי ברקמות, בחרוזים ובפאייטים. רק כשאתה מתקרב לכל אחד מהפריטים, אתה מבין כמה זמן ועבודה הושקעו בכל אחד מהפריטים".
האם אתן חשות האטה במכירות?
"אין אצלנו האטה במכירות, וגם בשיחות עם המטה במילאנו אנחנו שומעות רק דיווחים על צמיחה. להפך, יש רשימת המתנה על חלק מהפריטים, ובגלל שהם נמכרים בעולם בצורה כל כך טובה, לפני חודשיים נעשתה גם החלטה בכל חנויות המותג שלא למכור את הפריטים של מיקלה ב'סייל'. כרגע זאת ההוראה, אבל אני מניחה שבעוד מספר עונות היא תשתנה".