חדש על הקולב: משמלות לשטיח האדום ועד סריגים לחורף הישראלי

מה קורה כשמעצבת שמלות הכלה ענבל דרור פונה לתחום בגדי הערב, איפה מצאנו תיקים נפלאים בייצור מקומי ואיך נראית קולקציה בהשראת הגבר החסידי?

מערכת האופנה

|

14.01.16 | 09:42

גוסטה. טוויסט אלגנטי בקולקציה של המותג המזוהה עם בגדים מחוספסים (צילום: רותם רייצ'ל חן)
גוסטה. טוויסט אלגנטי בקולקציה של המותג המזוהה עם בגדים מחוספסים (צילום: רותם רייצ'ל חן)
אריאל בסן. רעיונות מסחריים לצד אוונגרדיים (צילום: גיא כץ)
אריאל בסן. רעיונות מסחריים לצד אוונגרדיים (צילום: גיא כץ)
ענבל דרור. סגנון דרמטי וגדול מהחיים (צילום: יניב אדרי)
ענבל דרור. סגנון דרמטי וגדול מהחיים (צילום: יניב אדרי)

המבקר: איתי יעקב

 

גוסטה

 

מה מוכרים לנו? קולקציית סתיו-חורף של גוסטה, המותג שהקימה אילה מרומי לפני עשור בדיוק. העונה הצטרפה אליה בעיצוב הקולקציה שרון רומן, בוגרת שנקר טרייה שעובדת גם כמוכרת בחנויות המותג. את ההשראה לקולקציה מצאה מרומי במלתחה של מעצבת האופנה האוסטרית אמילי פלוגה, המוזה הנערצת של הצייר גוסטב קלימט במאה ה-19. לדברי מרומי, הקולקציה היא לא בהשראתה של פלוגה, אלא יותר "סטייט אוף מיינד" של חיפוש אחר בגדים רציונליים ופשוטים כפי שעיצבה פלוגה. התוצאה, כמה לא מפתיע, קרובה מאוד לשפה העיצובית של גוסטה, המתאפיינת בבגדי קז'ואל לבחורה האורבנית בצבעוניות מונוכרומטית. עם זאת, ניכרת בקולקציה אווירה אלגנטית יותר מבעבר, שמקבלת ביטוי בחולצות פשתן מכופתרות בשחור או לבן, ז'קט לא מבוטן מבד משובץ בגזרה קרובה לגוף עם דש צווארון צר, ומעיל צמר מעורב בצבע אפור בהיר בגזרה מרובעת ו"קופסתית" עם שרוולי שלושת רבעי. מרומי שומרת על צבעוניות רזה של שחור, לבן, אפור ונגיעות קלות של זית.

 

האם קנינו את זה? בגדול, כן. הטוויסט האלגנטי שהוסיפה מרומי העונה מייצר עניין מחודש בקולקציה של המותג המזוהה עם בגדים מחוספסים. הטון הרוק'נרולי עדיין נשמר בחלק מן הפריטים, אך הגזרות קיבלו עידון ובחירת הבדים הפכה מדויקת יותר.

 

גוסטה. חומרים המותאמים לחורף הישראלי (צילום: רותם רייצ'ל חן)
    גוסטה. חומרים המותאמים לחורף הישראלי(צילום: רותם רייצ'ל חן)

     

    נקודות האור

     

    החומרים. החומרים בקולקציה מותאמים לחורף הישראלי, ובהם פרנץ' טרי, צמרים מעורבים שלא מכבידים יתר על המידה, ובד פשתן שבדרך כלל נהוג להשתמש בו כאן בקיץ, אך הוא מתברר כאופציה שפויה דווקא לחורף המקומי. מרומי בחרה גם לעצב פריטים ממספר חומרים שונים, מה שמוביל לתחושה של עושר טקסטילי, כמו גם מגוון של אפשרויות. כך, למשל, גזרה של חולצת סריג, מופיעה בשלוש אפשרויות טקסטיליות: מצמר דק בצבע אפור כהה, מפרנץ' טרי אפור עם נגיעות לורקס כסופות, ומצמר אפור עבה, למי שחשקה נפשה להתכרבל בתוך הפריט.

     

    המחויטים. הנגיעות המחויטות בקולקציה מציגות תהליך התבגרות מסקרן של המותג, וחיפוש אחר מחוזות חדשים. זה בולט מאוד במקרה של ז'קט מחויט לא מבוטן בגזרה צרה, שתוכלו למצוא בבד משבצות בשחור ולבן (הדגם בשחור חלק אזל), או במעיל צמר אפור, גם הוא לא מבוטן, שנמכר עכשיו במחיר נוח של פחות מ-600 שקל. זה ממשיך במכנסי כותנה מחויטים בגזרת בויפרנד עם מפשעה נמוכה, אותם תוכלו ללבוש עם חולצות פשתן מכופתרות בלבן או שחור, שחלקן הקדמי קצר במעט מהאחורי.

     

    נקודת החושך

     

    הצבעוניות. פלטת הצבעים בגוסטה שומרת בקנאות על המראה המונוכרומטי-אפרורי. בביקורנו בבוטיק המותג, שמציע גם ממרכולתם של מעצבים אחרים, הוצבו גם פריטים צבעוניים כמו חצאית מידי ירוקה או חולצה צהובה, והוכיחו עד כמה ביכולתם להחיות את שגרת האפור והשחור הנזיריים. מרומי אומנם טוענת כי מבחינתה, "זית זה הכי צבעוני שיש", אך אנחנו ממליצים לה לנסות לשחק מעט יותר עם צבעים בקולקציה, גם אם לא במחיר של ויתור על האפור, הלבן והשחור שהיא כל כך אוהבת, אלא דווקא במטרה להפיח בהם חיים מחודשים.

     

    מחירים: חולצות, 520-380 שקל; מכנסיים, 620-580 שקל; סריגים ומעיל, 850-450 שקל. ביום חמישי הקרוב תחל מכירת סוף העונה במותג עם הנחות של עד 40 אחוז.

    להשיג בגוסטה, ז'בוטינסקי 19 פינת דיזנגוף, תל אביב; עמיעד 16, שוק הפשפשים, יפו; ובחנות המקוונת .

     

    מה קנינו השבוע בגוסטה?

    מעיל, 595 שקל; שמלת קלימט אפורה, 476 שקל. המחירים אחרי הנחת סוף עונה (צילום: רותם רייצ'ל חן)
      מעיל, 595 שקל; שמלת קלימט אפורה, 476 שקל. המחירים אחרי הנחת סוף עונה(צילום: רותם רייצ'ל חן)

       

       

      ליבלינג

       

      מה מוכרים לנו? קולקציית נעליים חדשה של המותג הישראלי ליבלינג, בעיצובו של ליאור ליבנה. את ההשראה לקולקציה הנוכחית מצא המעצב בספר "אדם על הירח" (הוצאת משרד הביטחון), שפורסם בשנת 1969 ונמצא בעיזבון של שכנו שהלך לעולמו השנה. "הקסימה אותי הפנטזיה הנאיבית בשנות ה-60 על האופן בו העתידנות תשפיע על חיינו", אומר ליבנה. כהשראה נוספת לקולקציה בחר המעצב במגפי קאובויז לגברים, ויחד הפכו שניהם בסיס לקולקציה בת 15 דגמים, המורכבת ממספר מגפונים מעור נאפה, מגפיים גבוהים עם רתמת עור דקה, ונעליים עם חרטום מחודד צבוע שחור וקשירה א-סימטרית.

       

      האם קנינו את זה? חלקית. בקולקציה מספר דגמים מוצלחים, שנשארים באזור הנוח והמינימליסטי של המותג. לטעמנו אפשר וכדאי היה לרענן את היצע החומרים בקולקציה, בין אם על מנת להתאים אותה להשראה החדשה ובין אם כדי לייצר בידול משמעותי של המותג בשוק מעצבי הנעליים המקומי.

       

      ליבלינג. השראות מנוגדות היוצרות התנגשות חיובית ומרעננת (צילום: דרור בן נפתלי)
        ליבלינג. השראות מנוגדות היוצרות התנגשות חיובית ומרעננת(צילום: דרור בן נפתלי)

         

        נקודת האור

         

        החיבור בין ההשראות. הבחירה בשתי השראות כמעט מנוגדות, מייצרת התנגשות חיובית ומרעננת, שהובילה ליצירת הדגמים המוצלחים ביותר בקולקציה. החיבור בין שמיים לארץ, בין השראות מאופנת החלל הפוטוריסטית למוטיבים גבריים המתכתבים עם סרטי מערבונים, בא לידי ביטוי בחלק מן הדגמים ובנגיעות מינוריות שיוצרות שפה חדשה ומסקרנת. לדוגמה, מגפונים מדגם ג'קי עשויים אימום בהשראת מגפי בוקרים, עם עקב בוקרים מוגבה ומסגרת בולטת לנעל. את הגפה של המגפיים מעטרים תיפורים דקים וניטים קטנים הנעוצים לאורכה, שלדברי המעצב מייצגים את מפת הכוכבים. דגם מעניין נוסף הוא סלין, מגפונים לבנים בסגנון עידן החלל של שנות ה-60, שמרפררים למגפיים הנודעים של המעצב האיקוני אנדרה קוראז', שהלך בשבוע שעבר לעולמו. ליבנה התקין להם עקב בוקרים, תפר של דורבן בגבם (בדומה למגפי בוקרים) ואת החרטום צבע בשחור בעבודת יד, כדי ללכלך את הנעליים בצורה מלאכותית. דגם זה גם מגיע בשילוב צבעים של שחור וכחול, והוא לטעמנו המוצלח מבין השניים.

         

        נקודת החושך

         

        החומרים. בדומה למעצבי נעליים אחרים הפועלים ומייצרים בישראל, גם בליבלינג נשארים בתחום האנמי בכל הנוגע לבחירת חומרים. לטענת ליבנה, העורות כולם מיובאים בייבוא אישי מאיטליה, כך שייתכן שלא דלות החומר המקומית היא שפוגמת בנראות הסופית של הנעליים, אלא דווקא הקניינות. כך או כך, קיים כיום בשוק מגוון מדהים של עורות, בשלל טקסטורות, דוגמאות ועיבודים היוצרים עוביים שונים. לא מספיק לייצר מניפולציות על סוג העור הקיים, כדי להתאים אותו למגמה של מגפי בוקרים, שהיא עצמה עולם ומלואו של טקסטורות, חומרים ושילובי עורות. לליבלינג כדאי לרענן את מגוון העורות בקולקציה, גם כדי לבדל את עצמם ברמה העיצובית ולייצר עניין מחודש עבור קהל לקוחותיהם.

         

        מחירים: 1,285-820 שקל (המחירים לפני הנחות סוף עונה של עד 30 אחוז).

        להשיג בליבלינג, בר כוכבא 63, תל אביב ובאתר המותג .

         

        מה קנינו השבוע בליבלינג?

        מגפיים מדגם ג'ו, 900 שקל; מגפונים מדגם סלין, 670 שקל. המחירים אחרי הנחת סוף עונה  (צילום: ליאור ליבנה)
          מגפיים מדגם ג'ו, 900 שקל; מגפונים מדגם סלין, 670 שקל. המחירים אחרי הנחת סוף עונה (צילום: ליאור ליבנה)

           

           

          אריאל בסן

           

          מה מוכרים לנו? קולקציית בגדי גברים שנייה של המעצב הצעיר אריאל בסן, שפנה העונה לחקור את המלתחה של הגבר החסידי. בסן לא התמקד בחסידות אחת, אלא ערבב מגוון אלמנטים מחסידויות שונות ועיבד אותם לכדי שפה אחת. את מעיל הקפוטה השחור, לדוגמה, הוא הרכיב מחדש כז'קט מבד ז'קארד שחור עם שרוולים קצרים וכפתרה כפולה, עם שני סוגי מכנסיים תואמים: מכנסי שורטס מחויטים ומכנסיים צרים וארוכים - שניהם מאותו בד ז'קארד. במקרה אחר, השתמש בסן בדוגמת הפסים המזוהה עם חסידות תולדות אהרון לבטנה של מעיל צמר שחור. בסן לא הסתפק בהשאלת אלמנטים חסידיים, והחליט לשלב הדפס של קבוצת גברים חסידיים בחליפות שחורות ומגבעות על חולצת כותנה לבנה מכופתרת. הקולקציה כולה מתהדרת בצבעוניות של שחור ולבן עם נגיעות של אוף ווייט.

           

          האם קנינו את זה? בגדול, כן. בסן מציב העונה קולקציה הדוקה מבחינה קונספטואלית, עם רעיונות מסחריים לצד אוונגרדיים. יחד עם זאת, במקרה של מעיל צמר ארוך, פריט מרכזי והיקר ביותר בקולקציה (2,400 שקל), עולה התחושה כי בסן התעלם לחלוטין מהצרכים של הלקוחות כשהוציא תחת ידיו מעיל שנראה כלא גמור, ללא כיסים לידיים ואפשרות לסגירה שלא באמצעות חגורה.

           

          אריאל בסן. גזרות מפתיעות המונחות על הגוף בצורה מדויקת (צילום: גיא כץ)
            אריאל בסן. גזרות מפתיעות המונחות על הגוף בצורה מדויקת(צילום: גיא כץ)

             

            נקודות האור

             

            החומרים. הקולקציה של בסן מורכבת מחומרים שנדיר למצוא בשוק אופנת הגברים המקומי: מכנסיים רחבים מבדי קטיפה, ז'קטים ומכנסיים מבדי ז'קארד עם טקסטורה של טון על טון, טוניקות ארוכות עשויות בד סריג בצבע אוף ווייט, ומעיל ארוך ללא שרוולים עשוי צמר קשמיר נעים למגע בצבע אבן. לא מדובר בחומרים "חדשניים", אלא בכאלה המצויים במלתחה של הגבר החסידי, וזוכים כאן לממד חדש, מעט נשי אפילו, כשהם מוגשים בגזרות חדשות ומפתיעות לקהל חילוני.

             

            הגזרות. כמו במקרה של החומרים, גם הגזרות של בסן הן לא מהמוכרות בנוף המקומי, והן גם מונחות על הגוף בצורה מדויקת. שבו את עינינו במיוחד הגזרות של חולצת אוברסייז עם כפתרה כפולה, שיכולה להילבש מעל חולצה אחרת, ושל מעיל ארוך מקשמיר ללא שרוולים, שנראה כמו וסט ארוך. שניהם יתאימו למביני עניין שלא חוששים מבחירות עיצוביות חריגות.

             

            נקודת החושך

             

            המעיל. המעיל בקולקציה של בסן מעניק את התחושה שפרקטיות היא מילה גסה, ומתעלם מכך שאנשים קונים בגדים בכלל, ומעילים בפרט, כדי שישמשו אותם בחיים, ולא כדי לצלם אותם לקטלוגים נוצצים. על פניו, המעיל השחור העשוי 100 אחוז צמר עם פס רחב של קשמיר בצבע בז', יכול היה להיות פריט מוצלח, אבל, ויש פה כמה אבל: מעיל חורף בלי כיסים זה כמעט כמו רכב בלי הגה (ולא, ללכת עם כפפות זה לא פתרון חלופי), ואם מוסיפים לכך את העובדה שבסן גם לא טרח לתת פתרון לרכיסת המעיל – אין כפתורים, אין רוכסן, אין אפילו לחצנים – רק חגורת צמר שנקשרת באגביות סביב המותניים, הרי שמדובר בפריט אסתטי למדי, שהיינו שמחים לבהות בו תלוי על הקולב בחנות, אבל קשה לנו להאמין שמישהו אשכרה ירצה להשקיע בו 2,400 שקל. אם זה לא היה המעיל היחיד בקולקציה, אולי עוד היינו מעבירים בשתיקה את האופציה הלא שימושית הזו, אבל בסן הפך אותו לגולת הכותרת שלו, ועל כך קשה היה לנו להבליג.

             

            מחירים: חולצות, 720-299 שקל; מכנסיים, 669-569 שקל; ז'קטים ומעילים, 2,400-499 שקל.

            להשיג בחנות האונליין של המעצב או בתיאום מראש בסטודיו: 052-2899790.

              

             

            המבקרת: מאשה רודוב

             

            הילה טולדנו

             

            מה מוכרים לנו? קולקציית חורף של מעצבת התיקים הילה טולדנו, המציינת שמונה שנים למותג הנקרא על שמה. טולדנו, שהפכה למזוהה עם תיקי עור בעלי מבנה קשיח בסקאלה צבעונית רחבה ומרובת טקסטורות, בחרה העונה בכיוון מאופק כביטוי לשמרנות השוק המקומי. הקולקציה הנוכחית מונה שבעה דגמים העשויים עורות נאפה חלקים בגוני שחור, קרם, דובדבן וסגול חציל, עם דגש על כמה גדלים בכל דגם, גימור נקי ואבזור זהב מעודן – מניטים ורוכסנים, ועד לוגו הפרסה המעטר את החלק הקדמי של התיקים. לצד דגמים ממשיכים, ובהם תיקי מעטפה שטוחים ותיקי ה-duffel בגודל בינוני, נוספו לתמהיל תיקי אוכף עם רצועת כתף או בגרסת פאוץ' קטנה יותר, ותיק קלאץ' תלת-ממדי עם רצועת אחיזה בחזית להשחלת כף היד.

             

            האם קנינו את זה? מעל לכל צל של ספק. אפשר לומר בביטחון כי טולדנו הוא ממותגי התיקים המקומיים הבודדים שצועדים עם רוח הזמן, תוך מתן פרשנות למגמות השולטות על מסלולי התצוגות לצד שמירה על קו נקי ועל זמני. בתנאיי ייצור כחול-לבן מצליחה המעצבת להגיע לתוצאה העומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר מבחינת איכות חומרי הגלם, רמת הגימור והמיתוג, דבר המצדיק את המחיר היקר של חלק מהדגמים.

             

            הילה טולדנו. תשומת לב ורצינות הניכרים בכל פרמטר (צילום: קית גלסמן)
              הילה טולדנו. תשומת לב ורצינות הניכרים בכל פרמטר(צילום: קית גלסמן)

               

              נקודות האור

               

              ההקפדה על פרטים. תשומת הלב והרצינות ניכרים כאן בכל פרמטר, מהמוצר עצמו ועד דרך הגשתו. התיקים של טולדנו מיוצרים מעורות איטלקיים בייבוא אישי בסטודיו שלה בתל אביב, בטכניקות מסורתיות. אבזור הזהב שמלווה אותה מאז תחילת דרכה כמעצבת עובר ציפוי מיוחד או מגיע מאוסף משנות ה-70 שברשותה, ולכן חלק מהאבזמים והסוגרים ממוספרים, וכך גם התיקים - שמיוצרים לעתים בסדרות של עד 30 יחידות בלבד, כמו במקרה של תיקי ה-satchel עם קלאפה עליונה וסגירת לוחית זהב שטוחה. כל התיקים זוכים לגימור ובטנות בהתאם לסטנדרטים הגבוהים ביותר, תוך הקפדה על מספר גדלים לאותו דגם כדי לייצר התאמה מושלמת לצורכי הלקוחה והוספת רצועה נוספת למספר אופני נשיאה, בנוסף למתן שירותי קוסטומייזינג ותיקוני בלאי בסטודיו.

               

              המיתוג. ניכר כי המותג עבר קפיצה התפתחותית ניכרת בשנים האחרונות, וכך גם המיתוג, שהפך למהודק יותר, אלגנטי ויוקרתי. לוגו הפרסה, שהתגבש בעקבות נסיעתה של המעצבת לארגנטינה, עבר הפשטה והופרד מההטבעה של שם המותג באותיות לטיניות – מעתה, הלוגו יופיע בחזית והכיתוב בגב התיק. לא מזמן נוספו לתמהיל שקיות בד ממותגות, אביזר הכרחי לתיקי יוקרה, שהן גם תרומה לקהילה ומיוצרות במפעל בצפון המעסיק בעלי מוגבלויות.

               

              מחירים: ארנקים ותיקי קלאץ', 970-480 שקל; תיקי ערב, 1,650-1,400 שקל; תיקים בגודל בינוני וגדול, 2,450-1,740 שקל.

              להשיג בחנות המקוונת או בסטודיו המעצבת בתיאום מראש בטל' 054-7649828.

               

              מה קנינו השבוע בהילה טולדנו?

              תיק קלאץ' בתוספת רצועה לנשיאה בהצלב, 1,650 שקל; תיק אוכף, 1,840 שקל (צילום: קית גלסמן)
                תיק קלאץ' בתוספת רצועה לנשיאה בהצלב, 1,650 שקל; תיק אוכף, 1,840 שקל(צילום: קית גלסמן)

                  

                 

                ענבל דרור

                 

                מה מוכרים לנו? קולקציית בגדי ערב ואירועים ראשונה של מעצבת שמלות הכלה הבינלאומית ענבל דרור, שהקימה את בית האופנה על שמה ב-2005 לאחר לימודים בשנקר והתמחות אצל רוברטו קוואלי, ומאז הפכה לשם מוכר בבוטיקים יוקרתיים לשמלות כלה בארצות הברית, אנגליה, הונג קונג ומדינות נוספות. לאחרונה החלה דרור להציג בשבוע האופנה לכלות בניו יורק, מה שהוביל לחשיפת דגמיה על השטיחים האדומים בחסות כוכבות כמו בר רפאלי, נעמי ווטס וג'וליאנה רנסיק. השבוע עוררה גם אירית רחמים סערה לא קטנה כשהגיעה לחגיגת בר המצווה של בנה בשמלה שעיצבה דרור עם שסעים עמוקים מאוד באזור המפשעה, ומדורי הרכילות מיהרו לעסוק בשאלה האם נלבשו מתחתיה תחתונים.

                 

                כתב היד הדרמטי, הגדול מהחיים, של דרור, על טהרת חומרים שקופים ורקמות חרוזים ופאייטים מורכבות, ממשיך גם בקולקציית בגדי הערב בעיצובה, רק בלי הרומנטיות והרוך של גוני הלבן והניוד. הקולקציה מציעה 10 דגמים של בגדי ערב בהשראת העיר ניו יורק, עם דגש על חיתוכים א-סימטריים נועזים ושסעי ירך גבוהים, תחרה שחורה לצד שיפון ורשת הרקומים בלוחיות מתכת כסופה במראה שריון או בחרוזים, ובתוספת אלמנטים הלקוחים מעולם חליפות הגברים, בעיקר דשים, צווארונים וכפתורים.

                 

                ענבל דרור. רקמות, חריזות ושילובים הנעשים בסטודיו באשדוד בעבודת יד (צילום: יניב אדרי)
                  ענבל דרור. רקמות, חריזות ושילובים הנעשים בסטודיו באשדוד בעבודת יד(צילום: יניב אדרי)

                   

                  האם קנינו את זה? לא. רוב דגמי הערב של דרור מאתגרים מאוד ללבישה והם בעיקר בגדי במה / שטיח אדום נועזים למדי. בהתבוננות מקרוב ניכר גם ההבדל, הן עיצובית והן טכנית, בינם לבין שמלות הכלה המורכבות, שבהחלט ראויות לפידבק לו הן זוכות מעבר לים.

                   

                  נקודת האור

                   

                  העבודה המורכבת. כיאה לאופרציה בינלאומית גדולה, בית האופנה של דרור מתחיל את העבודה על קולקציה שתי עונות מראש, כשההזמנה והטיפול בבדים מתחיל כבר עונה קודם לכן. דרור לא מסתפקת בבדים מוכנים, ומקנה להם ייחוד בעזרת רקמה, שילובים וחריזה נוספת, שנעשית בסטודיו שלה באשדוד בעבודת יד.

                   

                  נקודת החושך

                   

                  הדיסוננס בין בגדי הערב לשמלות הכלה. אי אפשר להתעלם מהפער בין קולקציית שמלות הכלה המרגשת ומלאת הרוך לבין זו של בגדי הערב, שנראתה פחות מגובשת כשהן הוצגו זו לצד זו. בנוסף לפרשנות עיצובית פשטנית של בגד ערב וחשיפת גוף מוגזמת – למשל, שמלת שיפון פרחונית ושקופה לחלוטין, שעוטרה ברקמת חרוזים צפופה באזורים המוצנעים – נראו כאן כמה בעיות בהתאמה של הבגד לגוף ובגימור, במיוחד בבדי השיפון הדקים, ברוכסנים ובעיבודי השוליים. יש לקוות ששתי הקולקציות יגיעו למכנה המשותף הגבוה כבר בעונה הבאה.

                   

                  מחירים: 28,000-8,000 שקל.

                  ענבל דרור haute couture, הירקון 82, תל אביב.

                   

                   
                  הצג:
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד