בחודש מרץ האחרון פרסמה חזאית הטרנדים ההולנדית לי אדלקורט את המניפסט הפסימי "אנטי אופנה: 10 סיבות מדוע מערכת האופנה מיושנת", במסגרתו ביקרה בחומרה את ההתנהלות של תעשיית האופנה. "זו סופה של תקופה", הסבירה אדלקורט בראיון למגזין האינטרנטי Dzeen. "האופנה כפי שהיא היום מתה. אנו לקראת תקופה שבה נצטרך להמציא רעיונות חדשים, והאופנה תפנה את מקומה לטובת התעסקות בבגדים עצמם. ואולי זו לא בעיה, אולי זה דווקא דבר טוב שמאפשר לנו לקחת רגע לעצור ולחשוב".
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
המניפסט של אדלקורט, שעורר גלים בחוגי האופנה והעיצוב ברחבי העולם, ניתח את מצבה של האופנה ב-2015 וחזה, באופן די מדויק, את השינויים הרדיקלים שהתחוללו בה בשנה האחרונה, שהיתה שנה של תמורות משמעותיות, ולא ממש חיוביות, בעולם כולו - מגל הטרור האסלאמי שתקף את אירופה, דרך הכלכלה הרעועה, המצב הביטחוני המידרדר במזרח התיכון, או המתיחות בין המעצמות הגדולות, ועד הגילוי של נאסא על קיומם של מים במאדים והאפשרות למציאת חיים על הכוכב, שנראה פתאום כמו אופציה לא רעה בכלל להימלטות מכדור הארץ.
שינויים גדולים בלטו גם בתעשיית האופנה, הן בעזיבתם של מעצבים ראשיים את בתי האופנה המובילים בעולם (אלכסנדר וונג את בלנסיאגה, אלבר אלבז את לנוון, דונה קארן את בית האופנה הנושא את שמה וראף סימונס את כריסטיאן דיור), והן בניסיון להפוך את תנאי הייצור בתעשייה להוגנים יותר, כפי שמשתקף בפריחה של מותגי אופנה עם אג'נדה חברתית בולטת, לצד שקיפות של תנאי ההעסקה של העובדים במותגי אופנה, כמו במקרה של חברת הג'ינסים השבדית נודי, או המותג הבלגי honest by של המעצב ברונו פיטרס.
תחזיות, מתברר, הן לא עניין רק לקוראים בקפה ובכוכבים, אלא מדע הולך ומתפתח, שיכול לצפות די במדויק את שעתיד לקרות – ומי מאיתנו לא רוצה לדעת מה צופנת בחובה השנה הבאה. רגע לפני ש-2016 הופכת להווה, פנינו אל שלושה חזאי טרנדים מובילים בישראל, העוסקים בחיזוי מגמות בתחום האופנה, העיצוב והחדשנות, וביקשנו לשמוע מהם מה תהיה המגמה שתכתיב את השנה הבאה באופנה. הפעם, הכוונה אינה לטרנדים נקודתיים של גזרה, צבע או איפור כמו של קים קרדשיאן, אלא למגמות על שישפיעו על המכלול המכונה עולם האופנה. להלן התחזית, הלא ממש אופטימית, יש לומר.
הטרנדולוגית עדי יופה: השנה נפרדים מהמותגים
"אני מאמינה שבהיבטים האופנתיים העולם צועד לעידן של 'נון-ברנדס', וחיפוש אחר מוצרים לא ממותגים", אומרת יופה, טרנדולוגית ומומחית לחדשנות מוצרית. "זאת מגמה שאנו רואים באופן גורף בעולם הצריכה. אנשים פחות מתעניינים היום במותג או בלוגו, אלא במוצר עצמו. הצרכן מבין שאם זה מספיק טוב, זה יכול להיות גם לא ממותג, כמו במקרים של מותגי המזון העצמאיים של רשתות השיווק, שנמכרים בהצלחה. זה קורה דווקא עכשיו כי לאנשים אין כסף, ובשביל לרכוש מותגים צריך כסף. יש להוסיף לכך את הסביבה הרעועה מבחינה ביטחונית, שמוסיפה לחוסר הוודאות, וכשאנשים חיים בחוסר ודאות ובתחושה של פסימיות באוויר, הם לא פותחים את הארנק בקלות. ב-2016 אנשים יבזבזו פחות ויעדיפו לחסוך היכן שאפשר".
הטרנדולוגית נתלי יצחקוב: השנה המגננה נכנסת לאופנה
"2015 היתה שנה משופעת אירועי טרור והתפרצות של מחלות - מהטבח במשרדי שארלי הבדו, דרך 200 התלמידות החטופות בצפון ניגריה, אירועי הטרור בפריז בחודש שעבר, ועד התפרצות נגיף Mers בדרום קוריאה לפני שנה והתחזקותו בעולם", אומרת יצחקוב, חזאית מגמות אופנה. "בשני המקרים, אחד הדברים שבולטים לעין זה כיסויי הפנים. אני מאמינה שהדבר הבולט שנראה במהלך 2016 הוא כניסתן לאופנה של מסכות חצי הפנים, שיהיו עשויות עור או חומרים רכים אחרים. אנו רואים את זה לאחרונה בסרטים, בסין הפכו המסכות לטרנד רדי מייד של האזרחים בעקבות זיהום האוויר במדינה, ובצפון ניגריה ראינו אנשים לובשים מסכות חצי פנים עם הכיתוב Free the Girls. זה אולי נשמע קיצוני, אבל נתחיל לראות את הטרנד בטפטופים שיגיעו מכיוון מובילי דעת הקהל ותצוגות האופנה, מכיוון שהדיון בנושאים של זיהום אוויר, התפרצות של נגיפים וטרור ימשיך איתנו גם בשנה הבאה".
הטרנדולוג גיל רויטר: השנה האופנה תהפוך לאישית מתמיד
"בשנת 2016 נראה חברות מסחריות רבות בתחום האופנה שפונות למאס מרקט מאפשרות פרסונליזציה של מוצרים ללקוחות. תהיה אפשרות לשחק עם הבדים, הטקסטורות או ההדפסים, ולהרכיב מוצר ייחודי ללקוח. עד היום ראינו את זה בעיקר במותגי יוקרה כמו ברברי ולואי ויטון, ובשנה האחרונה ניתן לראות מהלכים כאלה בחברות נגישות יותר כמו Knyttan, שמציעה סריגים בהתאמה אישית. המגמה הזאת כבר נמצאת בתחום העיצוב לבית בחברות בינלאומיות גדולות. אתה יכול להיכנס לאיקאה ולבחור את הפרזול שמתאים לך או צבע הדלת. זה עיצוב דמוקרטי, לכאורה, שמעניק ללקוחות את השליטה עליו. בגלל שההיצע היום בחנויות וברשתות האופנה כל כך רחב, לקוחות מחפשים יותר ויותר אחר ייחודיות, אינדיבידואליות. רשתות האופנה כבר הבינו זאת מזמן, והן מיישמות את הייחודיות בקולקציות קפסולה או שיתופי פעולה חד פעמיים. השלב הבא יהיה לאפשר ללקוחות לקנות מוצרים בתהליך פרסונליזציה מלא".