מצב המעצבים: פרויקטים מסחריים הוקפאו, הזירה הביתית משגשגת

משרדים ומסעדות לחצו על הברקס, אך זרם ההזמנות מלקוחות פרטיים מאזן בינתיים את התמונה. האם הפריחה במכירות אונליין תישמר לאורך זמן? זו השאלה הגדולה

מנור בראון

|

17.08.20 | 08:42

מימין למעלה: מנורות העץ של ''סטודיו ויהי'', אגרטל קרמיקה של מעין בן יונה, ראנר תלת ממדי של מיקה בר, מנורת שולחן של אסף וינברום, מנורות מבד משי של אלבי צרפתי, כרית קשר של סטודיו Knots, שולחן וכיסא ברזל של Tommmy Design, ובמרכז פקוחה עין של Umasqu (צילומים: עמית צרפתי, אילן בשור, נמרוד גנישר, איה ווינד, אלבי צרפתי, מיכאל טופיול)
מימין למעלה: מנורות העץ של ''סטודיו ויהי'', אגרטל קרמיקה של מעין בן יונה, ראנר תלת ממדי של מיקה בר, מנורת שולחן של אסף וינברום, מנורות מבד משי של אלבי צרפתי, כרית קשר של סטודיו Knots, שולחן וכיסא ברזל של Tommmy Design, ובמרכז פקוחה עין של Umasqu (צילומים: עמית צרפתי, אילן בשור, נמרוד גנישר, איה ווינד, אלבי צרפתי, מיכאל טופיול)

חמישה חודשים מפרוץ הקורונה, כבר ברור שהשפעותיה הכלכליות רחבות ומרחיקות לכת לא פחות מאלה הבריאותיות, בגלל השינויים המתחוללים בהרגלי החיים. אחד המדוברים שבהם הוא גילויו מחדש של המרחב הביתי. נטישת המשרדים, ביטולן של טיסות וחופשות והריחוק החברתי – כולם מפנים את תשומת הלב לסביבה המיידית שלנו; יותר מתמיד, אנחנו מבחינים בפרטים ובצרכים בתוך הבית. כיצד המגמה הזו משפיעה על ענף העיצוב הישראלי, שגם בימים כתיקונם אינו מבטיח רווחה כלכלית?

 

בתחילת החודש פרסמנו כאן סקירה על המצב בענף האדריכלות, וההבדלים בין אדריכלים מתחומים שונים; הפעם החלטנו להתמקד במעצבים שעיקר עבודתם קשורה לעיצוב הבית – רהיטים, מנורות ופריטים דקורטיביים. פנינו לכמה מהשמות הבולטים בתחום, ולהפתעתנו, תגובה שחזרה על עצמה היתה מבוכה קלה, כמעט מתנצלת. עבור חלקם, מתברר, לא רק שהפרנסה לא נפגעה – המכירות אפילו גדלו. האם הקורונה מיטיבה עם המעצבים הישראלים?

 

חנות האונליין הצילה את המצב

 

סטודיו "Knots" של המעצבת נטע טסלר פועל מיפו. טסלר מעסיקה שלושה עובדים, ועיקר הכנסתה הגיעה עד כה משיתופי פעולה עם מעצבי פנים וחנויות בארה"ב. "למזלי, העסק שלי הוא יצואן, ופחות פונה לקהל הישראלי. מבחינתי זו הייתה הזדמנות למכור לעוד אנשים בעולם", היא מסבירה.

 

נטע טסלר וכריות הקשר בעיצובה (צילום: איה וינד / Aya Wind)
    נטע טסלר וכריות הקשר בעיצובה(צילום: איה וינד / Aya Wind)

     

    פרויקטים גדולים שהוזמנו ממנה לפני הקורונה, עבור בתי מלון ומשרדים (ביניהם משרדי ''יוטיוב'' בקליפורניה) הוקפאו. אך העובדים של טסלר לא הוצאו לחל"ת: בזמן שהפעילות של המחלקה המסחרית בסטודיו צומצמה, זרם של הזמנות מלקוחות פרטיים איזן את התמונה. "אנשים הרגישו שהם צריכים לעצב מחדש את מקום המגורים שלהם ולהשקיע בו יותר", מציעה טסלר את פרשנותה. ''אני חזקה מאוד בחנות האונליין, הייתה עלייה במכירות ולכן הסטודיו המשיך לעבוד כמעט כרגיל – פשוט עברנו לטפל בלקוחות פרטיים".

     

    אין חו"ל לבזבז בו את הכסף

     

    צחי נבו, היוצר והבעלים של מותג המסיכות Umasqu, מתאר גם הוא תמונה מורכבת. רגע לפני הקורונה הוא החליט לעבור לסטודיו גדול יותר, ובהשקעה של כ-300 אלף שקלים שכר סטודיו בגודל של 400 מ"ר, כפול בגודלו מהקודם. "אשקר לך אם אגיד שאני לא עובד ומוכר", הוא מספר. "זו תקופה מלחיצה, קופצנית מאוד, אבל לצד 20% המובטלים במשק יש 80% שמשתכרים – ואין להם על מה להוציא את הכסף, כי אין חופשות".

     

    נבו, שמעסיק 10 עובדים, הוציא אותם לחל"ת קצרה בחג הפסח, ולאחריו הם הוחזרו מיד לעבודה. "ברור שהשתנו דברים'', הוא מפרט. ''ההזמנות מאירופה הוקפאו כי החנויות היו סגורות, אך מצד שני, המכירות באונליין גדלו מאוד. הרבה לקוחות עשו הזמנות הביתה, אז הסתובבתי בכל הארץ והיה נחמד לפגוש אותם". הוא מוסיף כי הפגיעה העיקרית לא נבעה מירידה במכירות אלא מכשלי שילוח ולוגיסטיקה: "אתה יודע כמה משלוחי דואר לא הגיעו ליעד? הנה עכשיו חזר אלי לארץ משלוח בשווי 5,000 יורו, שיועד לגאלרי לאפאייט. החלטתי לתרום אותו''.

     

    מתוך הקולקציה של Umasqu (צילום: נמרוד גנישר)
      מתוך הקולקציה של Umasqu(צילום: נמרוד גנישר)

       

      לחצו play וצפו: סוד ההצלחה של צחי נבו    (צילום: טל שמעוני)

      לחצו play וצפו: סוד ההצלחה של צחי נבו
      צילום: טל שמעוני

      סגורסגור

      שליחה לחבר

       הקלידו את הקוד המוצג
      תמונה חדשה

      שלח
      הסרטון נשלח לחברך

      סגורסגור

      הטמעת הסרטון באתר שלך

       קוד להטמעה:

       

      דבר אינו צפוי: עם פתיחת הסגר בצרפת הוזמנו מנבו פי ארבע יותר מסיכות מבחודש רגיל, אך עכשיו המספרים מתרסקים. "תקופה מוזרה ומלחיצה", מסכם נבו. "אני לא יודע מה יקרה מחר בבוקר, אולי אחד העובדים יחלה בקורונה ויסגרו לי את כל העסק? זו אי ודאות מאוד מפחידה. למזלי הטוב יש לי גב כלכלי חזק ואני אשרוד את התקופה הזו. אם צריך אכניס את היד לכיס".

       

      השקעה בשיווק ברשת

       

      בדומה לנבו, גם מיקה בר מצאה את עצמה מסתובבת בארץ ומוסרת בעצמה מוצרים ללקוחותיה. בר היא מעצבת טקסטיל שלפני כשנה סגרה את חנות המותג שלה בדרום ת''א, עברה לעבוד מביתה שבגבעתיים ולמכור אונליין בלבד. "לקורונה הגעתי מוכנה, מאובזרת ומתורגלת לעבודה מהבית", היא מספרת. "למשך שבועיים הכל נדם ומאז פריחה, יש חשיפה גדולה מאוד לאונליין".

       

      בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, המכירות שלך עלו?

       

      "לגמרי. גם בחו"ל מורגשת כבר התאוששות. בהתחלה הייתה לי בעיה עם המשלוחים ועם בעלי המקצוע שהסתגרו, אבל עכשיו כבר הכל הסתדר. לא נעים להגיד, אבל עסקית, אני לא מרגישה את הגל השני, אני יודעת גם מחברותיי וחבריי שהם חוו כמוני עלייה משמחת".

       

      מיקה בר והבדים בעיצובה (צילום: עדי טרקאי)
        מיקה בר והבדים בעיצובה(צילום: עדי טרקאי)

         

        בניגוד למעצבים אחרים שאיתם שוחחנו, בר לא ניצלה את זמן ההדממה הקצר כדי לעצב מוצרים חדשים או לארגן מחדש את הסטודיו. היא השקיעה את מיטב הזמן בחיזוק המותג והשיווק ברשת, מה שלדבריה השתלם במיוחד.

         

        לקוחות שהתלבטו לפני שנה חוזרים ומזמינים

         

        אסף וינברום, שנדמה שאין דירה ישראלית מעודכנת ללא מנורה בעיצובו, הוציא את חמשת עובדיו לחל"ת של חודש וחצי, ואחר כך החזיר אותם לעבודה רגילה. "בזמן הגל הראשון הכל נעצר", הוא מספר. "עבודות חדשות לא נכנסו, אבל עבדנו על הזמנות קודמות".

         

        כמו עמיתיו, גם וינברום תולה את העלייה בכמות ההזמנות בכך שבעלי אמצעים לא טסו השנה לחופשה ובמקום זאת משקיעים בעיצוב הבית. "בסגר הם ישבו בבית והפריע להם שאין מנורה באיזה מקום. ההבנה שיש סיכוי שהבית הוא המקום שבו הם יצטרכו לשהות עוד כמה חודשים עודדה את זה. אנשים אפילו מבקשים לממש הצעות מחיר שנשלחו אליהם לפני שנה, כשהם התלבטו, אז יש לנו גל טוב של פוסט-קורונה".

         

        אסף וינברום. עובד על חנות אונליין (צילום: איה ווינד)
          אסף וינברום. עובד על חנות אונליין(צילום: איה ווינד)

           

          לעדותו, העבודה מול אדריכלים ומעצבי פנים נמשכת כרגיל (צילום: טל וינברום)
            לעדותו, העבודה מול אדריכלים ומעצבי פנים נמשכת כרגיל(צילום: טל וינברום)

             

            אמנם מספר העבודות שהוא מבצע למשרדים ולחברות ירד, אך הוא אינו מרגיש ירידה בהזמנת פרטיות, או בעבודה מול אדריכלים ומעצבי פנים. כמו אחרים שאיתם שוחחנו, גם וינברום הבין את חשיבות האונליין בתקופה הזו, והוא שוקד על פיתוח המכירה ברשת.

             

            ''בגלריות חווינו נפילה''

             

            סטודיו "ויהי", של זוג המעצבים צוריאל גוטליב וקתרינה ברנד, מתמחה גם הוא בעיצוב מנורות, בדגש על חומריות של עץ ופורניר. "היה לנו גידול במכירות, אבל הוא הגיע אחרי צניחה שהייתה בהתחלה, לפרק זמן יחסית קצר", מספר גוטליב. ''זה עוד לא התייצב וזה גם לא קורה לבד. הוצאנו את שני העובדים לחל"ת והחזרנו אותם אחרי חודש, כשהמצב התחיל להשתפר. רצינו לשמור על העובדים ועל פרנסתם, אמרנו ניקח צ'אנס ונחזור לעניינים בעדינות. בגלל שאנחנו מתעסקים בעיצוב הביתי ואנשים היו ערים לשינויים שהם רוצים לעשות בבית, הייתה התעוררות בשוק".

             

            צוריאל גוטליב וקתרינה ברנד הם ''סטודיו ויהי'' (צילום: אילן בשור)
              צוריאל גוטליב וקתרינה ברנד הם ''סטודיו ויהי''(צילום: אילן בשור)

               

              יריד ''צבע טרי'', שבו השתתפו בשנים האחרונות, נדחה למועד בלתי ידוע. לחצו לכתבה (צילום: אסף אמברם)
              יריד ''צבע טרי'', שבו השתתפו בשנים האחרונות, נדחה למועד בלתי ידוע. לחצו לכתבה (צילום: אסף אמברם)

               

              גוטליב וברנד ניצלנו את תקופת ההדממה הקצרה לפיתוח תוכניות שיווקיות, שינוי שנדרש מהם, כיוון שתמהיל הלקוחות שלהם הורכב מ-80% של לקוחות ישראלים (בעיקר אדריכלים ומעצבים) ו-20% רכישות אונליין מחו"ל. "יש לנו סטודיו משמעותי, רוב הקניות הן מהתצוגה, אבל אנחנו עובדים בכמה ערוצים ולא שמים את כל הביצים בסל אחד. הרבה פעמים אנשים נחשפים למותג שלנו דרך הגלריות – ושם חווינו נפילה".

               

              ''מכה לא קטנה, אבל רוורסלית''

               

              עבודותיו של אלבי צרפתי הן בהחלט לא לכל כיס, וחנות אונליין היא לא אמצעי השיווק שלהן. "Aqua Creations'', מותג היוקרה שלו, מייצר גופי תאורה ממשי שנמכרים בגלריות באלפי יורו לאחד ותלויים במסעדות יוקרה ובתי עשירים ברחבי העולם. הכל מיוצר במפעל הסטודיו בבת ים. "אנחנו מייצרים בעיקר לאנשי האלפיון העליון בחו"ל ולפרויקטים", אומר צרפתי. ''נכון להיום אנחנו על 60%-70% מבחינת ההזמנות בהשוואה לאותה התקופה בשנה שעברה, אבל בשיא הקורונה עמדנו על קרוב ל-40%. יש לי חצי קונטיינר של מנורות שהיו אמורות להגיע למסעדה במנצ'סטר, אבל הפרויקט הוקפא", הוא נותן דוגמה לנזק שנגרם.

               

              אלבי צרפתי. בגלל שנתח חשוב של ההזמנות נעשה דרך גלריות, נרשמה צניחה (צילום: אלבי צרפתי)
                אלבי צרפתי. בגלל שנתח חשוב של ההזמנות נעשה דרך גלריות, נרשמה צניחה(צילום: אלבי צרפתי)

                 

                מנורות בעיצובו. ''המאיונים העליונים לא נפגעו כלכלית'' (צילום: אלבי צרפתי)
                  מנורות בעיצובו. ''המאיונים העליונים לא נפגעו כלכלית''(צילום: אלבי צרפתי)

                   

                  הוא אמנם לא הוציא את 20 עובדיו לחל"ת, אך שבוע העבודה שלהם קוצר ביום. רק לאחרונה חזרו למתכונת עבודה מלאה. "נגיד ככה: זו מכה, אפילו לא קטנה, אבל רוורסלית לחלוטין. לרבים לא קרה כלום והם לא נפגעו כלכלית מהקורונה. אלה הם העשירונים והמאיונים העליונים, שהם הלקוחות שלי".

                   

                  לצרפתי יש חנות אונליין, אך הנתח שלה בהזמנות קטן מאוד, בגלל המחירים הגבוהים. הוא מוסיף כי בתקופה האחרונה יש יותר לקוחות פרטיים שמזמינים, אך עיקר העבודה מתבצע עדיין מול מעצבי פנים, אדריכלים, חנויות עיצוב וגלריות. 

                   

                  "אין הכנסה מחנויות העיצוב"

                   

                  הסטודיו של הקרמיקאית מעין בן יונה פועל כבר שלוש שנים בקרית המלאכה בת''א. עד הקורונה חצי מהכנסותיה התבססו על לקוחות שהגיעו אליו, ואילו החצי השני על חנויות עיצוב ישראליות. "החנויות לא מעבירות כספים, או שהן סגורות או לא מוכרות", היא מספרת. "אני מעריכה את הירידה במכירות בעקבות כך ב-50%, אולי יותר".

                   

                  הגל הראשון תפס את בן יונה רגע לפני שיא עונתי במכירות – לקראת ליל הסדר, שנחגג השנה בסגר, וביריד "צבע טרי", שנדחה למועד בלתי ידוע. "הכל נעצר רגע לפני", היא מספרת. "די מהר הבנתי שאני צריכה במהלך הסגר להתארגן לקראת פסח. הכנסתי קטלוג אינטרנטי של המוצרים, פרסמתי אותו בין הלקוחות וההיענות הפתיעה לטובה. עבדתי עם שליחים, אנשים רכשו דרך האינסטגרם והבנתי שזה נכון להמשיך בדרך הזו, שכרגע אני לא יכולה להסתמך על אפיקי מכירה אחרים. אני עובדת בימים אלו על הקמת חנות אונליין".

                   

                  מעין בן יונה. ירידה של 50% במכירות (צילום: איה וינד / Aya Wind)
                    מעין בן יונה. ירידה של 50% במכירות(צילום: איה וינד / Aya Wind)

                     

                    מערכת כלים בעיצובה. ''הפתרונות צריכים להיות לטווח רחוק יותר'' (צילום: איה וינד / Aya Wind)
                      מערכת כלים בעיצובה. ''הפתרונות צריכים להיות לטווח רחוק יותר''(צילום: איה וינד / Aya Wind)

                       

                      כמו מעצבים אחרים שהתראיינו לכתבה, בן יונה חשה בהתעוררות וחזרה יחסית לשגרה מיד אחרי הסגר. היא חזרה לעבוד עם שני עובדי הפרילאנס שלה, אך מעידה: "אולי שמחתי מוקדם מדי. היה רגע, סביב שבועות, שהרגשנו שחוזרים למה שהיה. בשבועות האחרונים יש הבנה שזה לא המצב והפתרונות צריכים להיות לטווח רחוק יותר. זו תקופה מבלבלת שמאפשרת התבוננות, העצירה מאפשרת לקדם דברים חשובים כמו חנות האונליין, ליצור קשר עם חנויות בחו"ל שמתחילות להיערך לספטמבר ואוקטובר, להתחיל ולגייס כספים לתערוכת יחיד ראשונה שאני מתכננת". 

                       

                      פריחה כלכלית, או אשליה זמנית?

                       

                      אחרי רצף השיחות האלה מפתה להצהיר שהנה, נמצא חבל ההצלה של המעצבים הישראלים במערכה הכלכלית נגד הקורונה: פתחו חנות מקוונת, השקיעו בשיווק אינטרנט ובשינוע ותצאו כשידיכם על העליונה. אך הסיפור מורכב יותר: המעצבים ששוחחנו איתם הם מהמוכרים והמבוססים יותר בתחומם, כאלה שמעסיקים עובדים ולא נדרשים להשלים הכנסה בעבודות מקבילות. הם כנראה הגיעו למשבר יציבים יחסית לרוב עמיתיהם, וקהל היעד שלהם הוא כזה שמושפע פחות מהמצב הכלכלי, לעת עתה. אם המשבר יעמיק, בסופו של דבר תגיע ההאטה גם לפתחם של לקוחות מבוססים יותר.

                       

                      לירון הרשקוביץ, מנכ"ל עמותת ''לצאת מהקופסא'', שמקדמת מעצבים צעירים ומלווה אותם בהתפתחותם העסקית, לא אופטימי. הוא חרד בעיקר למעצבים צעירים, בתחילת דרכם. "מעצבים עם עסקים גדולים ובינוניים (בקנה המידה של עולם העיצוב המקומי), שנכנסו למשבר הזה עם יכולות כלכליות וניהול עסקי נכון – כנראה ישרדו אותו, ואולי אף ירוויחו בטווח הקצר'', הוא אומר. ''אבל אנחנו עשינו סקר מפורט בקרב 120 בוגרי התוכנית שלנו ואנחנו רואים אצל רובם פגיעה כלכלית משמעותית".

                       

                      לימור פרץ, מנהלת תוכנית החממה של טרמינל העיצוב בת ים, ולירון הרשקוביץ, מנכ''ל עמותת ''לצאת מהקופסא'' (צילום: ניר סלקמן)
                        לימור פרץ, מנהלת תוכנית החממה של טרמינל העיצוב בת ים, ולירון הרשקוביץ, מנכ''ל עמותת ''לצאת מהקופסא''(צילום: ניר סלקמן)

                         

                        הסקר כולל פרטים עסקיים ולא יועד לפרסום, אך על בסיס הנתונים סבור הרשקוביץ שהדיבורים על עלייה במכירות הם אשליה. "אנשים גילו מחדש את הבית, הכל טוב ויפה, אבל זה לא יימשך עוד הרבה זמן". הוא מתבונן במצב המסעדות והחנויות, שגם הן נפתחו מחדש, ורואה בהן נורת אזהרה: ''רק עכשיו אנחנו מתחילים להיחשף לגודל הפגיעה ולקריסת חלקן''.

                         

                        הרשקוביץ משוכנע שהפגיעה מעמיקה גם בעולם העיצוב, אך כשניסינו למצוא דוגמאות קונקרטיות לנזק מעצבים ומעצבות שאליהם פנינו נרתעו, אולי מתוך החשש מתיוג שלילי.

                         

                        "היום יום הפך להישרדותי"

                         

                        מי שכן הסכים לחשוף בפנינו את הקשיים הוא תומי נתנאל לוי, בעל הסטודיו "Tommmy Design", שאתו שוחחנו באפריל האחרון, כאשר לקח חלק פעיל במחאת העצמאים. בשונה מהמעצבים המוזכרים למעלה, העבודות של לוי לא מכוונות לקהל הבינלאומי ולא משווקות דרך גלריות יוקרתיות.

                         

                        את רוב העבודות הברזל שלו הוא מייצר ומוכר ללקוחות עסקיים ישראלים, בעיקר מסעדות, בתי קפה וברים – מי שנפגעו באופן אנוש במשבר הנוכחי. "מבחינה כלכלית, היום יום הפך להישרדותי לחלוטין. רוב הלקוחות שלי נמצאים במצב שהם לא קונים את מה שהם לא חייבים'', מספר לוי. ''בגל הראשון הייתה ירידה של מעל ל-80%, ועכשיו אני עומד על פחות מ-50% הזמנות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה".

                         

                        תומי נתנאל לוי בפתח הסטודיו שלו (צילום: שי אלפיה)
                          תומי נתנאל לוי בפתח הסטודיו שלו(צילום: שי אלפיה)

                           

                          כדי לחסוך בהוצאות לוי משכיר חלק מהסטודיו שלו, וגם אחיו, שעבד אתו, עזב את העסק. "אני לא ארים ידיים, אני אוהב את מה שאני עושה", מצהיר לוי. "צריך לדעת להיות דינמיים''. אך הוא לא רואה באונליין פתרון: "בתפישה שלי הרבה מהחוויה זו הרכישה במרחב הפיזי. אף פעם לא האמנתי בחנות אונליין, אני מאמין שאם אדם קונה ספה, הוא צריך לשבת עליה לפני".

                           

                          זה המיצב שאיתו נדד בין מחאות העצמאים. לחצו לכתבה (צילום: עמית אופק)
                          זה המיצב שאיתו נדד בין מחאות העצמאים. לחצו לכתבה (צילום: עמית אופק)

                           

                          אז האם זה מה שכל מעצב חייב לעשות עכשיו, לפתוח חנות רשת חזקה?

                           

                          "האונליין אינו חזות הכל", משיב הרשקוביץ. ''זה בהחלט חשוב, אבל חשוב מכך לדעת לנהל את העסק נכון. יש מעצבים שאפילו לא יודעים להגיש את הנתונים העסקיים באופן נכון כדי לקבל מענקים. אני שמח שיש כאלה, חלקם בוגרי התוכנית שלנו, שמספרים על גידול במכירות אונליין, אבל בואו נכניס דברים לפרופורציות: אלו לא מספרים גדולים. להערכתי, אם פעם נמכרו דרך האתר 2-3 יחידות בחודש, היום נמכרות 15-20. נכון, מדובר בגידול משמעותי, אבל אלו לא מספרים גדולים. עיקר העבודה של כולם היא עם עסקים, מלונות, משרדים ומקומות מסחריים אחרים. כל אלה נמצאים בהאטה, שלא לומר על סף קריסה".

                           

                          ------------------------------------

                          גם בענף האדריכלות: מתכנני הווילות חווים פריחה, ואדריכלי המשרדים נמצאים בצרה. לחצו על התמונה לכתבה המלאה

                           

                          חדרי הישבות נטושים, ומתכנני המשרדים נפגעו גם. לחצו לכתבה המלאה (צילום: עמית גושר)
                          חדרי הישבות נטושים, ומתכנני המשרדים נפגעו גם. לחצו לכתבה המלאה (צילום: עמית גושר)

                           

                           

                           
                          הצג:
                          אזהרה:
                          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד