דירתו הקטנה והמוקפדת של מעצב התאורה המצליח אסף וינברום

את המנורות שלו כולכם מכירים; כשהגיעה העת לשפץ עבור משפחתו הצעירה דירה בת 60 מ''ר, הוא בחר דווקא בגופי תאורה מאופקים. מעצבת הפנים הופקדה על כל היתר

אביטל ברוידא

|

21.06.18 | 09:00

הסלון החדש דווקא קטן יותר מהישן, אך בזכות תכנון המרחב והורדת התקרה המונמכת התחושה מרווחת יותר (צילום: איתי בנית)
הסלון החדש דווקא קטן יותר מהישן, אך בזכות תכנון המרחב והורדת התקרה המונמכת התחושה מרווחת יותר (צילום: איתי בנית)
הסלון מקביל לשני חדרי השינה. המעצבת המליצה לפתוח את חדר הילדים שבתווך בדלתות משני צדיו, מה שהעניק תחושה של מרחב ועומק, יצר ציר תנועה נוסף, מעגלי, וחיבר בין שלושת החדרים (צילום: איתי בנית)
הסלון מקביל לשני חדרי השינה. המעצבת המליצה לפתוח את חדר הילדים שבתווך בדלתות משני צדיו, מה שהעניק תחושה של מרחב ועומק, יצר ציר תנועה נוסף, מעגלי, וחיבר בין שלושת החדרים (צילום: איתי בנית)
מימין תוכנית הדירה לפני השיפוץ, משמאל אחרי. בחלוקה הפנימית נעשו שני שינויים עיקריים: חדר הרחצה זז לטובת חדר הורים גדול יותר (ועל חשבון חלק מהמטבח), וחדר הילדים שבתווך נפתח משני צדיו בדלתות. הקיר שבינו ובין המסדרון הוחלף בארון דו-צדדי (תוכנית: סיון נצר)
מימין תוכנית הדירה לפני השיפוץ, משמאל אחרי. בחלוקה הפנימית נעשו שני שינויים עיקריים: חדר הרחצה זז לטובת חדר הורים גדול יותר (ועל חשבון חלק מהמטבח), וחדר הילדים שבתווך נפתח משני צדיו בדלתות. הקיר שבינו ובין המסדרון הוחלף בארון דו-צדדי (תוכנית: סיון נצר)
המטבח חבוי מעט מהכניסה בזכות עמוד תומך שהורחב (מאחוריו המקרר) והאי שנשען עליו. רגל האי עבה במיוחד, כדי להכיל כיסאות מתקפלים ומשטחי הרחבה לשולחן (צילום: איתי בנית)
המטבח חבוי מעט מהכניסה בזכות עמוד תומך שהורחב (מאחוריו המקרר) והאי שנשען עליו. רגל האי עבה במיוחד, כדי להכיל כיסאות מתקפלים ומשטחי הרחבה לשולחן (צילום: איתי בנית)
במעלה קיר המטבח, המשותף עם חדר הרחצה, הותקן חלון קבוע, המכניס עוד אור טבעי  (צילום: איתי בנית)
במעלה קיר המטבח, המשותף עם חדר הרחצה, הותקן חלון קבוע, המכניס עוד אור טבעי (צילום: איתי בנית)
מעטפת הדירה נקייה ולבנה, כבמה לגופי התאורה שמעצב אסף וינברום. רהיטי הסלון מוסיפים מעט צבע, וספוטים קטנים מפליז מחליפים את מנורת התקרה המקובלת ומפיקים אור שחוזר מהקיר, רך ועדין יותר (צילום: איתי בנית)
מעטפת הדירה נקייה ולבנה, כבמה לגופי התאורה שמעצב אסף וינברום. רהיטי הסלון מוסיפים מעט צבע, וספוטים קטנים מפליז מחליפים את מנורת התקרה המקובלת ומפיקים אור שחוזר מהקיר, רך ועדין יותר (צילום: איתי בנית)
מבט מתוך חדר הילדים. בשעות היום נפתחות דלתות הזכוכית הגדולות והסלון מכיל את אזור המשחקים; בשעות הערב הדלתות נסגרות והסלון חוזר להיות אינטימי ומסודר. מנורת הקיר אינה מתיילדת (צילום: איתי בנית)
מבט מתוך חדר הילדים. בשעות היום נפתחות דלתות הזכוכית הגדולות והסלון מכיל את אזור המשחקים; בשעות הערב הדלתות נסגרות והסלון חוזר להיות אינטימי ומסודר. מנורת הקיר אינה מתיילדת (צילום: איתי בנית)
חדר ההורים מרווח יחסית, וכולל חדר ארונות צמוד. דלתות הזזה שומרות על פתח החדר נקי, ומנורות הקריאה עוצבו במיוחד לדירה (צילום: איתי בנית)
חדר ההורים מרווח יחסית, וכולל חדר ארונות צמוד. דלתות הזזה שומרות על פתח החדר נקי, ומנורות הקריאה עוצבו במיוחד לדירה (צילום: איתי בנית)
מימין: המסדרון בין הסלון לחדר ההורים. מימין ארון דו-צדדי, במקום קיר. משמאל: חדר הרחצה שנפתח אל המסדרון (צילום: איתי בנית)
מימין: המסדרון בין הסלון לחדר ההורים. מימין ארון דו-צדדי, במקום קיר. משמאל: חדר הרחצה שנפתח אל המסדרון (צילום: איתי בנית)

את המנורות של אסף וינברום כל חובב עיצוב בארץ יזהה. הן מככבות בשנים האחרונות בבתים ישראלים, במסעדות ובחנויות, סוג של תו תקן לעיצוב נקי, מעודכן ומוקפד. אפשר לראות אותן בלא מעט מהכתבות שהתפרסמו כאן ב-Xnet, אבל הפעם אנחנו מתארחים בדירתו הפרטית, שבה הוא גר עם אשתו ובנם בן השלוש (בקרוב יצטרף למשפחה תינוק חדש). 

 

גם טל, בת זוגו, היא בוגרת לימודי עיצוב תעשייתי, ומנהלת את הסטודיו שבו אסף מעצב ומייצר את כל גופי התאורה שלו, מבנה הדחוס בין בתי מלאכה קטנים בדרום תל אביב. בנוסף, החליטה על שינוי כיוון. היא משלבת בין צילום נשים לכתיבה; הפרויקט האחרון שלה עסק בנשים בתקופות מעבר בחיים. כזוג צעיר השניים גרו בשכירות בשכונת ביצרון בתל אביב. עם הולדת הבן עברו לגור בהרצליה, קרוב להורים, ובאחרונה עברו לרמת אביב, לדירה שקיבלו בירושה: 60 מטרים רבועים בקומה השלישית של בניין המיועד לפינוי-בינוי.

 

הסטודיו נמצא בלב סצנת האמנות והעיצוב של דרום העיר, אך בחרתם לגור במעוז הבורגנות התל אביבית המשעממת. קצת מפתיע.

 

"בהתחלה באמת לא היינו בטוחים שזה הדבר הנכון, כי לא הכרנו בכלל את האזור", מסביר וינברום. "אבל המחשבה שהובילה אותנו הייתה שנוח פה עם ילדים וזה גם קרוב יותר למשפחה, מה שמאוד חשוב לנו".

 

הבניין מיועד להריסה ובנייה מחדש, אך מאחר שהתהליך ארוך מאוד בני הזוג החליטו לשפץ את הדירה, בתקציב מהודק ככל האפשר: בסך הכל הושקעו בשיפוץ הכולל כ-250 אלף שקלים. למלאכת השיפוץ ועיצוב הפנים הם רתמו את סיון נצר, חברה טובה שלמדה עם טל. "אני מכיר ועובד עם הרבה מעצבים", אומר וינברום, "אבל כאן החלטנו שטל מובילה את הפרויקט, והיא זו שבחרה את המעצבת שאיתה נעים לה לעבוד. אני התערבתי רק בתכנון התאורה".

 

לפני השיפוץ. תקרה מונמכת יצרה תחושת מחנק (צילום: סיון נצר)
    לפני השיפוץ. תקרה מונמכת יצרה תחושת מחנק(צילום: סיון נצר)

     

    בדירה הישנה היו שלושה חדרים קטנים עם תקרה נמוכה במיוחד, 2.48 מטרים בלבד, שחלקה כוסה בעץ כהה וחלקה בשפריץ בסגנון שנות ה-70. "ההרגשה הייתה של צפיפות ורצון לפתוח את החלל", מסבירה נצר, "בפועל החלל הציבורי החדש הוא קטן יותר, אבל מרגיש פתוח ומרווח יותר".

     

    לפני השיפוץ. מיקום הסלון לא השתנה (צילום: סיון נצר)
      לפני השיפוץ. מיקום הסלון לא השתנה(צילום: סיון נצר)

       

      בני הזוג ביקשו מטבח מרווח, סלון, חדר רחצה נוח וחדר שינה משותף להם ולילדים. "רצינו לוותר על חדר ילדים לטובת לינה משותפת בחדר גדול", מספר וינברום. "סיון שכנעה אותנו להוסיף חדר ילדים בכל זאת, אבל הצליחה לשלב בין הרצון שלנו בשינה משותפת לבין שני חדרים נפרדים". 

       

      שלושה חדרים מקושרים

      מיקום החדרים נשאר כשהיה – סלון בקו מקביל לחדרי השינה. שני שינויים בחלוקת הדירה נעשו בכל זאת: הראשון הוא במיקום חדר הרחצה, מה שאפשר להגדיל את חדר ההורים; השני, המהותי, שהשפיע על הפתיחות והגמישות של הבית, הוא במעטפת חדר הילדים. נצר מיקמה אותו בין הסלון לחדר ההורים, ופתחה אותו באמצעות דלתות משני הצדדים. בשעות הבילוי נפתחות דלתות הזכוכית הגדולות והסלון כמו מתרחב ומכיל את אזור המשחקים; בשעות הערב הדלתות נסגרות והסלון חוזר להיות אינטימי ומסודר. מהצד השני, הדלת בין חדר ההורים לחדרו של הבן הקטן יכולה להישאר בלילה פתוחה, לטובת תחושת הקרבה.

       

      דלתות הזכוכית יוצרות קלילות (צילום: איתי בנית)
        דלתות הזכוכית יוצרות קלילות(צילום: איתי בנית)

         

        מבט מתוך חדר הילדים אל הסלון (צילום: איתי בנית)
          מבט מתוך חדר הילדים אל הסלון(צילום: איתי בנית)

           

          ובכיוון השני (צילום: איתי בנית)
            ובכיוון השני(צילום: איתי בנית)

             

            המבט הפתוח החוצה את הדירה, מהסלון עד חדר ההורים, נותן הרגשה של מרחב ועומק ויוצר ציר תנועה נוסף. שני אלמנטים נוספים תורמים לפתיחות. דלתות הזזה שנעלמות לתוך הקיר משאירות את פתח חדר ההורים נקי; וארון דו-צדדי שנמצא בין חדר הילדים למסדרון, במקום קיר רגיל. מצד אחד הוא משמש למשחקים ובגדים, מצדו השני לאחסון כללי, והתנועה סביבו רציפה. "הארון הוא מין מרכז כזה, שמסביבו מתנהל הבית", אומר וינברום.

             

            חדר ההורים מרווח, ותוכנן כך שיהיה מקום למיטת תינוק ליד המיטה הזוגית. חדר ארונות צמוד ופתוח מרחיב את החלל. "חדר השינה זו הממלכה שלנו, היה לנו חשוב שיהיה גדול ונעים", מסביר וינברום. "בערב אנחנו אוהבים לשבת דווקא כאן, והמבט הארוך דרך חדר הילדים נותן תחושה של מרחב".

             

            מנורות הקריאה עוצבו במיוחד (צילום: איתי בנית)
              מנורות הקריאה עוצבו במיוחד(צילום: איתי בנית)

               

              יש די מקום למיטת התינוק החדש שבדרך (צילום: איתי בנית)
                יש די מקום למיטת התינוק החדש שבדרך(צילום: איתי בנית)

                 

                המטבח, שנמצא בכניסה לדירה, הוא מחוץ ל''מערכת היחסים'' הדינמית שבין שלושת החדרים. קיר אחד שלו משותף עם חדר הרחצה, וחלון זכוכית קבוע שהותקן במעלה הקיר מעביר אליו מעט אור טבעי.

                 

                המטבח כולו לבן, עם פס של ארונות נמוכים על רקע אריחים ריבועיים פשוטים, שמטפסים עד התקרה. "זה מייצר דוגמה מעניינת יותר, בלי ליצור רעש בעיניים", מסבירה נצר. בהמשך קיר ארונות גבוהים ומקרר ובמרכז אי הנשען על עמוד קונסטרוקטיבי ומשמש כשולחן האוכל המשפחתי. העמוד והאי הצמודים מייצרים אתנחתא קלה בכניסה לדירה ומונעים מהמטבח להיות גלוי לחלוטין.

                 

                "הדירה קטנה והיה צריך למצוא פתרונות אחסון, כי מקום למחסן אין", מסבירה נצר. אחד הפתרונות היא רגל אי שמנה במיוחד, שמשמשת כארון לכיסאות ולמשטחי ההרחבה של השולחן, ותוכננה לפי מידתם של הכיסאות המתקפלים של איקאה.

                 

                גם בחדר הרחצה הבחירה באריחים לבנים ריבועיים לכל גובה הקיר מעניקה לחלל המוארך תחושת מרחב וניקיון (צילום: איתי בנית)
                  גם בחדר הרחצה הבחירה באריחים לבנים ריבועיים לכל גובה הקיר מעניקה לחלל המוארך תחושת מרחב וניקיון(צילום: איתי בנית)

                    

                  חומרים פשוטים ואיפוק

                  התקציב המהודק הכתיב שימוש בחומרים פשוטים וזולים יחסית. המטרה הייתה ליצור מרחב לבן ונקי, שייתן במה לגופי התאורה של וינברום. הרצפה כוסתה בפרקט למינציה וכל הארונות צופו בפורמייקה לבנה עם תוספות עדינות של פורניר אלון בהיר וידיות משתנות. "הגופים נותנים את התוספת העיצובית המתבקשת", מסביר וינברום. "אלו התכשיטים של הבית".

                   

                   

                  המנורות שהוא מעצב מתאפיינות בשילוב בין עץ לברזל ובפתרונות טכניים עם ביטוי אסתטי. הן בולטות בחומריות הטבעית שלהן ובזרועות ארוכות, שחוזרות בניואנסים שונים והופכות את גוף התאורה לדומיננטי. מעניין שדווקא כאן, בביתו הפרטי, למרות הציפייה למפגן של היכולות, בחירת גופי התאורה מאופקת וסולידית.

                   

                  "זה נכון. בהשוואה לפרויקטים שאני עושה יש כאן איפוק", הוא מסביר. "אני אוהב מנורות קיר גדולות והרבה שימוש בגופים מעץ. אבל כאן, משום שהדירה קטנה, הייתי צריך להתאים את עצמי ולהבין שזה הבית שאני גר בו, ולא אולם התצוגה שלי. דווקא אצלי, כרגע, אני לא יכול להתפרע כמו שאני אוהב".

                   

                  פסים של תאורת לד במטבח ובחדר הרחצה המקביל (צילום: איתי בנית)
                    פסים של תאורת לד במטבח ובחדר הרחצה המקביל(צילום: איתי בנית)

                     

                    כל התאורה בבית מורכבת ממנורות מתוך הקולקציה של וינברום, או כאלו שצורפו אליה לאחר שניסה אותן כאן. בסלון, במקום מנורת תקרה מקובלת, הותקנו על הקיר שלושה ספוטים קטנים מפליז, שמפיקים אור חוזר, רך ועדין יותר. מנורת שולחן קטנה מוסיפה ומשלימה. הספוטים חוזרים במסדרון, שם הותקנו בצמוד לתקרה.

                     

                    לחדר הילדים בחר מנורת תקרה מרכזית, שכמעט אינה נוכחת בחלל, ומנורת לילה דקורטיבית על הקיר ליד המיטה. בחדר ההורים הסתפק בשתי מנורות קריאה, שאותן עיצב במיוחד והן נוספו לקולקציה. בחדר הרחצה, בנוסף ללד טכני בתקרה, יש תאורת מראה עליונה. "זה האור הכי נכון לפנים", הוא מסביר.

                     

                    רק בפינת האוכל, לצד פס של לד טכני באזור הבישול, החליט ''להתפרע" עם מנורה בולטת מעל האי. "הכנתי אותה במיוחד לבית, והיא מבוססת על שתי צלחות מרחפות ואור שבוקע מהחלק התחתון של צלחת העץ".

                     

                    המנורה מעל פינת האוכל עוצבה בצורת שתי צלחות מרחפות. האור בוקע מהחלק התחתון של צלחת העץ (צילום: איתי בנית)
                      המנורה מעל פינת האוכל עוצבה בצורת שתי צלחות מרחפות. האור בוקע מהחלק התחתון של צלחת העץ(צילום: איתי בנית)

                       

                      רהיטי הסלון מוסיפים נגיעות של חומר וצבע, ''במידה'', מסבירה המעצבת. "לטל טעם עדין והיא הסכימה לצבע רק היכן שניתן לשנות, בשטיחים, בכורסאות ובאביזרים". הם עברו לכאן בקיץ האחרון ומאז הספיקו להכיר את השכונה, והם מופתעים לטובה. "בחודשיים הראשונים זה היה כמו התאהבות'', מסכם וינברום. "ממש חיכינו לחזור הביתה, להירגע ולהיטען מחדש. זו פעם ראשונה שיש לנו בית שהוא שלנו, וכיף לחזור אליו".

                       

                      ''כמו התאהבות'' (צילום: איתי בנית)
                        ''כמו התאהבות''(צילום: איתי בנית)

                          

                        • קבלן מבצע: רפאל בנייה ושירותים
                        • כלים סניטריים: albus
                        • פרקט: albero
                        • רהיטים ואביזרים: טולמנס דוט, Collectie , fibers ,pas normal

                         

                        לחצו על התמונה לעוד בתים יפים ומעניינים:

                         

                        לחצו לעוד רעיונות עיצוביים (צילום: עמית גרון)
                        לחצו לעוד רעיונות עיצוביים (צילום: עמית גרון)

                         

                         

                         
                        הצג:
                        אזהרה:
                        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד