למה התזונה הפלנטרית טובה לכם ואיך היא תציל את כדור הארץ?

עד עכשיו התאמתם את הדיאטה לצרכים שלכם בלבד? זה הזמן להעדיף תזונה שמתחשבת לא רק בגזרה אלא גם בסביבה. כך תאמצו את הדיאטה הפלנטרית

לא שיטת התזונה (פליאו/ טבעונות/ דל פחמימות/ דל סוכר וכדומה) היא זו שתכריע את עתידנו הבריאותי, אלא בחירה נכונה של מזונות שבריאים לנו ואינם מדלדלים את משאבי כדור הארץ (צילום: Shutterstock)
לא שיטת התזונה (פליאו/ טבעונות/ דל פחמימות/ דל סוכר וכדומה) היא זו שתכריע את עתידנו הבריאותי, אלא בחירה נכונה של מזונות שבריאים לנו ואינם מדלדלים את משאבי כדור הארץ (צילום: Shutterstock)

אם אתם מתלבטים בין כל סוגי התזונה והדיאטה השונים, לפרופ' וולטר ווילט מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, מדען מוביל בחקר התזונה, יש עצה פשוטה וברורה עבורכם: הכפילו את צריכת המזון הצמחי (ירקות, פירות, אגוזים וקטניות) והפחיתו ב־50% מאכלים מהחי (במיוחד בשר בקר) וסוכר. לדבריו, זו התזונה המיטבית הן לאדם והן לסביבה, והם נאמרו במסגרת פרסום דו"ח Eat Lancet לתזונה בריאה ממזון בר קיימא, שכלל 37 מדענים מובילים מ־16 מדינות בעולם, וממצאיו פורסמו לאחרונה.

 

ברחבי העולם טרודים בימים אלה בנגיף הקורונה ועסוקים בניסיונות להציל מציפורני הנגיף המידבק הזה כמה שיותר בני אדם, אבל הוועדה הזאת נשאה את עיניה לעבר עתיד רחוק יותר - עתיד שבו תחווה האנושות רעב עולמי וחולי אם לא תשנה כבר היום את הרגלי צריכת המזון הנוכחיים שלה. שנת היעד, על פי התחזיות, היא 2050. במילים פשוטות, יש לנו 30 שנה כדי לנסות להציל את עצמנו מהעתיד הזה, והדרך ברורה - כולנו צריכים להכיר כבר עכשיו בעובדה שלא יכולה להיות תזונה בריאה לאדם שמזיקה לסביבה.

 

לא שיטת התזונה (פליאו/ טבעונות/ דל פחמימות/ דל סוכר וכדומה) היא זו שתכריע את עתידנו הבריאותי, אלא בחירה נכונה של מזונות שבריאים לנו ואינם מדלדלים את משאבי כדור הארץ. לצעד הזה קוראים תזונה בת קיימא (או תזונה פלנטרית), והדו"ח מצא כי הדיאטה הים תיכונית, שכוללת ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, דגים ומעט בשר, היא כנראה התשובה. הדיאטה הים תיכונית, שהוכחה במחקרים רבים כדיאטה המיטבית לאדם, נמצאה בדו"ח גם כדיאטה שהכי פחות מזהמת את הסביבה.

 

אז מה אתם צריכים לדעת כדי לאמץ תזונה שהיא ידידותית גם לכם וגם לסביבה?

 

עקרונות התזונה הפלנטרית (בת קיימא)

1. ככלל, העדיפו את הדיאטה הים תיכונית. כאמור, בדו"ח נמצא כי התזונה המומלצת ביותר לבריאות ולאיכות הסביבה היא הדיאטה הים תיכונית.

 

 

טובה לכם, טובה לסביבה. הדיאטה הים תיכונית (צילום: Shutterstock)
    טובה לכם, טובה לסביבה. הדיאטה הים תיכונית(צילום: Shutterstock)

     

    2. צמצמו את צריכת הבשר (בקר ועוף) לפעם בשבוע. בשר בקר הוא המזהם הסביבתי הגדול ביותר ואחריו בשר כבש ועוף. מהנתונים שנאספו על ידי הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא עולה תמונה לא מעודדת - אנחנו נמצאים במקום הרביעי בעולם בצריכת בשר בקר אחרי ארגנטינה (מקום ראשון), ארצות הברית וברזיל - מדינות שידועות בצריכת בשר גבוהה מאוד. עופות הם עוד מאכל מזהם, וכרגע אנחנו נמצאים במקום הראשון בעולם בצריכתו. כדי שהתזונה תהפוך לבת קיימא כדאי לצמצם את אכילת הבשר ללא יותר מפעם בשבוע.

     

    טבעונות למתחילים: 22 יום בלי חלב ובלי בשר - מי מצטרף לאתגר? >>>

     

    מדד הזיהום: עד כמה המזונות השונים מזיקים לסביבה?

    כמות פליטת גזי חממה הנדרשת לייצור 100 גרם חלבון:

    • בשר בקר: 49.8 ק"ג
    • כבש: 19.8 ק"ג
    • גבינה: 10.8 ק"ג
    • חלב: 9.5 ק"ג
    • דגים: 5.9 ק"ג
    • עוף: 5.7 ק"ג
    • ביצים: 4.2 ק"ג
    • דגנים: 2.7 ק"ג
    • טופו: 1.9 ק"ג
    • אגוזים: 1.2 ק"ג
    • קטניות: 0.84 ק"ג

     

       

      3. העדיפו תזונה מבוססת צמחים. מאכלים כמו דגנים וקטניות הכי פחות מזהמים את הסביבה ולכן רצוי שהתזונה תתבסס עליהם. מומלץ להחליף את המאכלים מהחי במאכלים מהצומח, בעיקר בקטניות ובדגנים.

       

      תפריט לדוגמה: תזונה בת קיימא

       

         

        קטניות בקטנה: קציצות עדשים וסלט שעועית משלושה סוגים וצבעים >>>

         

        4. הימנעו ממזון מעובד. מזון זה מזהם את הסביבה בעצם תהליכי הייצור שלו. לפי נתוני משרד הבריאות, 50% מהקלוריות שבני הנוער אוכלים מגיעים ממזון אולטרה מעובד. גם צריכת משקאות ממותקים בישראל גבוהה מאוד.

         

         

        5. אם אתם עושים דיאטה קטוגנית, התאימו אותה לסביבה. הקטוגנית הפופולרית שמכילה כמות גבוהה של מאכלים מהחי כמו בשר בקר היא הרסנית לסביבה, אבל אפשר לאמץ דיאטה קטוגנית צמחונית ואפילו טבעונית.

         

        מה לאכול כדי להגיע ל-20 גרם חלבון מהצומח. את הצריכה היומית חשבו לפי משקל הגוף ושגרת האימונים (צילום: shutterstock)
          מה לאכול כדי להגיע ל-20 גרם חלבון מהצומח. את הצריכה היומית חשבו לפי משקל הגוף ושגרת האימונים(צילום: shutterstock)

           

          6. אמצו את עקרונות הצלחת הפלנטרית -

          הצלחת צריכה להיות מורכבת בחצייה מירקות ופירות. החצי השני צריך להכיל דגנים מלאים, מקורות חלבון מהצומח, שומנים צמחיים בלתי רוויים וכמויות צנועות של חלבון מהחי.

           

             

            ייעוץ מקצועי: ד"ר סיגל טפר, דיאטנית קלינית, מכללת תל חי והפורום הישראלי לתזונה בת קיימא /// תפריט: כרם אביטל, דיאטנית קלינית

             

             

            הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
            הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד