צילום: אמיר יהל

השנה נשתה תה עם CBD, נצא לחופשת שינה ונטפח את הווגינה

מה נאכל? איך נירגע? ולמה צפוי קאמבק לקמח החיטה? מגמות הבריאות, הביוטי והתזונה שפותחות את עשור הוולנס החדש - התחזית המלאה של מגזין "מנטה"

כבר פגשנו טמפונים עם CBD, חטיפים שונים, מוצרי טיפוח כמו קרמים ושמפו, ועכשיו מגיע גם עידן התה (צילום: Shutterstock)
כבר פגשנו טמפונים עם CBD, חטיפים שונים, מוצרי טיפוח כמו קרמים ושמפו, ועכשיו מגיע גם עידן התה (צילום: Shutterstock)

 

    נפלאות ה־CBD: הצד הרגוע של הקנאביס

    בזמן שהמאבק ללגליזציה של הקנאביס ממשיך לתפוס תאוצה ברחבי העולם (ד"ש לגיא לרר וגדי וילצ'רסקי), שוק הוולנס לא באמת יכול להתעלם מהאהבה ההולכת וגדלה לנפלאות ה־CBD, החומר התרפויטי של הקנאביס שאינו משפיע על התודעה. בשנתיים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר מוצרים שמשלבים CBD, או בשמו השני - HEMP, כמעט בכל המדפים בסופרמרקטים (לא בישראל - כאן זה עדיין לא חוקי). כבר פגשנו טמפונים עם CBD, חטיפים שונים, מוצרי טיפוח כמו קרמים ושמפו, ועכשיו מגיע גם עידן התה - לא התה שאפשר לרכוש בכל פיצוצייה באמסטרדם, אלא תה עם CBD בלבד, שמקנה לו תכונות מרגיעות. אבל בזמן שיותר ויותר חברות מציעות מוצרים חדשים עם CBD ושוק השמנים הולך ותופח גם באירופה, ה־FDA האמריקאי פרסם לאחרונה אזהרה לצרכנים שלפיה בשל חוסר במידע מדעי מספיק, לא ניתן להסיק כי ה־CBD בטוח לשימוש במזון וכי פוטנציאלית הוא עלול לגרום לנזקים בריאותיים. כך או כך, תהיו בטוחים שההצפה בשוק לא תיפסק בשנה הקרובה.

     

     

    שינה: חופשות להשלמת השעות החסרות

    החשיבות של שינה לאורח החיים המאוזן שלנו, כמו גם לבריאות ולשפיות, היא נושא שחוזר ועולה יותר ויותר בשנים האחרונות. ב־2018 גווינת' פאלטרו החדירה לנו לתודעה את המושג "היגיינת שינה" ואת החשיבות שלה, והתוודענו למקומות ברחבי העולם שמאפשרים ללקוחות שלהם לבוא לתפוס אצלם תנומה באמצע היום (כמו ה־Nap Bar ביוסטון, טקסס, אם אתם במקרה בסביבה) ולחברות ענק שהוסיפו Sleeping Pods למשרדים שלהן. ארגון השינה העולמי דיווח לאחרונה ש־45% מהאמריקאים לא ישנים מספיק, וסקר שערך אתר Mindbody הראה ש־57% מהגולשים שלו מתייחסים לשינה כאל מותרות. כך שאם חשבתם שהטרנד הזה מיצה את עצמו, אתם טועים בגדול.

     

     

    השנה לא רק שנמשיך לשמוע כמה חשוב להקפיד על מספר של שעות השינה, נוכל להוריד עוד אפליקציות שאמורות לנטר את השינה שלנו ולפקח עליה, לרכוש מזרני Non-Toxic ואפילו מצעים שכל מטרתם לשפר לנו את השינה. נוכל גם לצאת ל"חופשות שינה" שהן כמו הריטריטים שכולנו למדנו להכיר ולאהוב, אלא ששם הדגש לא יהיה על כושר או על תזונה אלא על השלמת שעות שינה. ריזורטים בכל העולם כבר מציעים תוכניות כאלה.

     

    חזרה לטבע: רחצה ביער או נמנום בחורשה

    לתעשיית הוולנס יש מנוע מרכזי אחד: להפוך את החיים שלנו לרגועים ושלווים יותר. במסגרת הזאת מגמות חדשות שמבטיחות הפחתת סטרס צצות על בסיס קבוע. טרנד בולט במיוחד שנראה השנה הוא ביקורים חוזרים ונשנים בטבע. יש להם שמות שונים: אקו־תרפיה, Nature Immersion ו־Forest Bathing (רחצת יער) כשהבסיס הוא שימוש בסביבת הטבע לריפוי והרגעה. ההנחה היא שמאחר שרובנו חיים בסביבה אורבנית עם אורח חיים לחוץ, יושבני ועמוס לעייפה בטכנולוגיה ובמידע, הרי שניתוק זמני מכל אלה במשך כמה שעות, ימים או שבועות יכול לעשות פלאים לגוף ולנפש.

     

     

    אז אל תתפלאו אם בשנה הקרובה תתחילו להיתקל במטפלים שונים שמציעים לכם לבוא לנמנם באמצע חורשה, לעשות שיעור יוגה ביער או לצאת לטיול בספארי, לצד מאמרים שיקראו לכם לרכוב על סוסים או לטפל בגינה. ואם אתם ממש קצרים בזמן, תמיד תוכלו לטפח כמה עציצים במרפסת ולהרגיש שאתם בדרך להחלמה.

     

    כל בית צריך מרפסת, ועדיף אחת עם אדנית ירק, עץ הדרים וכוורת דבורים >>

     

    צרכנות מתכלה: ה־Zero Waste עולה כיתה

    נאמר זאת בפשטות: קשיות שתייה. זוכרים את בהלת קשיות הפלסטיק שהייתה כאן לפני חודשיים, כשכל תוכניות האקטואליה מיהרו להציע אלטרנטיבות בדמות קשיות מתכלות ואפילו אכילות (למשל מאטריות מקרוני)? ובכן, לא המצאנו את הגלגל והוא גם לא עומד להיעלם לשום מקום, להפך - השנה נשמע יותר ויותר על הצורך להפסיק להשתמש בניילון, בפלסטיק ובכלים חד פעמיים לטובת איכות הסביבה. המושג Zero Waste ילך ויגדל לממדים יומיומיים, וסביר להניח שכולנו, או לפחות רובנו, נצמיח קצת יותר מודעות לנושא.

     

      

       

      אפליקציות נשימה: להוריד ולנשוף

      עם עלייה של 219% בחיפושים בגוגל, אין ספק שאחד הטרנדים הבולטים השנה הוא אפליקציות לתרגול נשימה, שהן ככל הנראה הדור החדש של אפליקציות המדיטציה והאנטי חרדה. לצד הפופולריות הגוברת של שיטת וים הוֹף, הציבור הולך ונעשה מודע ליתרונות שיש בתרגול נכון של נשימה, ובהם הפחתת מתח וחרדה, עלייה ברמות האנרגיה ואפילו שיפור בתפקוד מערכת העיכול. המטרה של האפליקציות האלה היא ללמד אותנו, בעלות מינימלית ובזמן השקעה קצר, לנשום נכון כדי להירגע ולשלוט בסטרס ובחרדה שפלשו לחיינו. והביקוש אליהן רק הולך וגובר, כי למי יש זמן לנהל חיים מלאים וגם להגיע לשיעורים? אפליקציות כמו HeadSpace לתרגול מדיטציה מדורגות בצמרת האפליקציות הפופולריות ביותר בעולם, וגם אצלנו בישראל כבר אפשר למצוא תוצרת מקומית, כמו האפליקציה My Medi שפיתחה מיכל ינאי.

       

      וים הוף. תרגול נשימה כמפתח לחיים בריאים (צילום: באדיבות שיטת וים הוף)
        וים הוף. תרגול נשימה כמפתח לחיים בריאים(צילום: באדיבות שיטת וים הוף)

         

        V-Care: לטפח את הווגינה

        כן, זה בדיוק מה שאתם חושבים שזה - טיפוח הווגינה. ולא במובן הקוסמטי. למעשה, יש המכנים את שנת 2020 כ"שנת הווגינה" בזכות המקום שתופס טיפול נכון בבריאות איבר המין הנשי בסדר היום לאחרונה. המגמה הזאת היא המשך ישיר לעובדה שבשנים האחרונות נשים תבעו בחזרה את הבעלות על גופן, ומובן שחברות מסחריות לא יוותרו על ההזדמנות. אז השנה נראה הרבה המצאות חדשות בקטגוריית ה־FemTech (טכנולוגיה לנשים, בתרגום חופשי), מוויברטורים מתקדמים ומכשירים לחיזוק רצפת האגן ולמעקב אחר הביוץ והווסת ועד תכשירי טיפוח חדשים לאזור הווגינה.

         

        גווינת' פאלטרו, נושאת דגל טיפוח הווגינה:

         

        מיינדפולנס: לשלב מדיטציה עם מים

        אל תטעו לחשוב לרגע שהמיינדפולנס עוזב אותנו השנה. להפך, הוא רק מתפתח לאפיקים חדשים, כמו למשל הטרנד הזה של מיינדפולנס במים. הספר Blue Mind, שכתב וולאס ג'יי ניקולס, מתייחס לשימוש בטכניקת המדיטציה הכה פופולרית הזאת תוך כדי פעילויות ספורט ימיות, כמו שחייה, גלישה, שיט ואפילו סתם הליכה בחוף הים. התחזיות צופות לטרנד הזה הצלחה מסחררת.

         

           

          קרמבולה וכרוב ניצנים: הסופר־פודס החדשים

          מדי שנה חברינו האמריקאים מכריזים על ירק או על פרי כלשהו כ"מזון־העל החדש". ב־2018 זה היה קייל, ב־2019 אלה היו האבוקדו והכרובית, ועכשיו הכוכבים החדשים הם הקרמבולה וכרוב הניצנים. האשם המרכזי הוא האינסטגרם שהופך כמעט כל מזון פוטוגני לפופולרי להחריד.

           

           תורמת לשיפור במצבים של כבד שומני וכולסטרול גבוה ועוזרת לאזן את לחץ הדם (צילום: Shutterstock)
            תורמת לשיפור במצבים של כבד שומני וכולסטרול גבוה ועוזרת לאזן את לחץ הדם(צילום: Shutterstock)

             

            אז בעוד שהקרמבולה מצטלמת נהדר, מומחים מספרים שיש לה גם כמה יתרונות בריאותיים בולטים, כמו ערך קלורי נמוך, מקור לסיבים, שיעור גבוה במיוחד של ויטמין C ולא מעט ויטמיני A ו־B, ולפי מחקרים היא תורמת לשיפור במצבים של כבד שומני וכולסטרול גבוה, עוזרת לאזן את לחץ הדם, לשפר את העיכול (בזכות הסיבים) ואת מערכת החיסון (בזכות ויטמין C) ובעלת פעילות אנטי ויראלית ואנטי מיקרוביאלית.

             

            עשיר בוויטמין C, בוויטמיני K ו־B ובסולפוראפן, כימיקל צמחי בעל יכולות אנטי סוכרתיות, נוגדות סרטן ואנטי מיקרוביאליות (צילום: Shutterstock)
              עשיר בוויטמין C, בוויטמיני K ו־B ובסולפוראפן, כימיקל צמחי בעל יכולות אנטי סוכרתיות, נוגדות סרטן ואנטי מיקרוביאליות(צילום: Shutterstock)

               

              כרוב הניצנים מהצד השני הוא הפייבוריט החדש של הפודיס. חובבי המזון ברשתות החברתיות העלו את הביקוש אליו, וגם לו יש יתרונות בריאותיים לא מבוטלים - הוא עשיר בוויטמין C וגם בוויטמיני K ו־B, במינרלים חיוניים ובסולפוראפן, כימיקל צמחי בעל יכולות אנטי סוכרתיות, נוגדות סרטן ואנטי מיקרוביאליות.

               

              קולגן: עכשיו גם בשייקים ותה

              עדיין אין דעה ברורה בנוגע להשפעה האמיתית שיש לתוספי תזונה המכילים קולגן על עור הפנים, אבל אין ספק שהם היו להיט גדול בשנה החולפת בדמות אבקה או כדורים. השנה צפו לשייקים המכילים קולגן ואפילו לתה (שאתם כבר יכולים להזמין באמזון). לטרנד הזה תרמו החיפושים בגוגל - הערך "קולגן" בחיפושים הגיע לשיא חדש של כל הזמנים, וגם מכירות מוצרים המכילים קולגן זינקו ב־61% בשנה החולפת והמגמה הזאת כנראה רק תלך ותתחזק.

               

              מכירות מוצרים המכילים קולגן זינקו ב־61% בשנה החולפת  (צילום: Shutterstock)
                מכירות מוצרים המכילים קולגן זינקו ב־61% בשנה החולפת (צילום: Shutterstock)

                 

                דגנים מהעולם העתיק: חוזרים ללחם

                בזני החיטה המודרניים חסרים הרבה מאוד מהיתרונות התזונתיים של החיטה העתיקה, זו שהסתובבה בעולם הרבה לפני שהטכנולוגיה הרסה הכל. המצוד אחר זני חיטה עתיקים והשקעה בפיתוחם נמצא כיום בשיאו מסביב לעולם וגם בארץ כחלק מההכנות לרעב העולמי שעלול לתקוף כאן מתישהו בעשורים הקרובים, וגם במטרה להשיב לחיטה את הקסם שאבד לה. אל תתפלאו אם פתאום תשמעו על כל מיני זני חיטה שעד כה לא הכרתם, ואם חשבתם ששיפון או כוסמין הם שיא הבריאות, נראה שבשנה הקרובה צפויה לכם הפתעה.

                 

                המצוד אחר זני חיטה עתיקים והשקעה בפיתוחם נמצא כיום בשיאו מסביב לעולם וגם בארץ  (צילום: Shutterstock)
                  המצוד אחר זני חיטה עתיקים והשקעה בפיתוחם נמצא כיום בשיאו מסביב לעולם וגם בארץ (צילום: Shutterstock)

                   

                  חקלאות בת קיימא: מהמגדל לצרכן

                  עוד טרנד שאינו חדש אך בהחלט הולך ומתגבר גם ב־2020 הוא החקלאות הישירה, שמעודדת אותנו לצרוך את הפירות, הדגנים והירקות שלנו ישירות מהחקלאים ובכך להושיע את החוות הקטנות ברחבי העולם ממדרסת הקפיטליזם, לצד חיסכון בעלויות ושמירה על איכות הסביבה (פחות דלק לשינוע, פחות שקיות ניילון, פחות שימוש במקורות כוח ואנרגיה לשימור של ירקות ופירות שמשווקים ברשתות הגדולות וכן הלאה). גם בישראל תפס הטרנד הזה בעוצמה, והשנה קרוב לוודאי שיותר חקלאים יתחילו להציע את מרכולתם ישירות ללקוח. חקלאות בת קיימא מתייחסת לכל המעורבים בענף המזון במטרה לעודד אותם להשתמש יותר בזהירות במשאבי הטבע ולחסוך בבזיזתם. אגב, רשת Whole Foods האמריקאית דירגה את הטרנד הזה במקום הראשון ברשימת הטרנדים שלה לשנת 2020.

                   

                    קוסמטיקה To Go: קפסולה לשימוש חד פעמי

                    מסכות בד, זוכרים? אז תכירו את השלב הבא: "ניכרת האצה של ממש בהשקת מוצרי ה־To Go שזכו לפופולריות רבה בשנים האחרונות", אומרת רביד. "מדובר במוצרים המיועדים לשימוש חד פעמי, ביניהם קפסולות, אמפולות, מבחנות וקרמים שונים, ארוזים באריזות זעירות המעוצבות באופן אטרקטיבי מרשים ומיועדות לשימוש חד פעמי. הרעיון הניצב בבסיסו של טרנד זה הוא שהמוצר נייד, היגייני, וכמות הצריכה שבו מדויקת לשימוש וניתנת לגיוון לפי צורכי העור האישיים, כך שאם תכננתם לצאת מהבית תוכלו לאחסן את התצרוכת היומית שלכם בארנק קטן בתיק". גם הגאדג'ט שעולם הקוסמטיקה חם עליו עכשיו הוא מיני מקרר נייד המשמש לאחסון מוצרי טיפוח.

                     

                     

                    מהחווה למעבדה: צמחים לפנים

                    כל העולם נמצא במגמה ירוקה וכך גם תעשיית הקוסמטיקה. הקוסמטיקה הטבעית מתפתחת לכל מיני כיוונים מעניינים, שאחד מהם הוא חוות גידול פרטיות שחברות רבות מקימות אין האוס כדי לאפשר להן פיקוח על המוצר משלב הגידול ועד שלב הייצור.

                     

                    צמח הבאקצ'וי נבדק מדעית ונמצא יעיל מבחינת ערכיו ממש כמו רטינול (צילום: Shutterstock)
                      צמח הבאקצ'וי נבדק מדעית ונמצא יעיל מבחינת ערכיו ממש כמו רטינול(צילום: Shutterstock)

                       

                      "כיום יש מוצרים רבים המבוססים ברובם על רכיבים טבעיים ועד למוצרים המצהירים שתוכנם 100% טבעי", מסבירה נאוה רביד, יועצת חדשנות ופיתוח מוצרי קוסמטיקה עבור חברות גלובליות וישראליות, שחזרה מתערוכת הקוסמטיקה הבינלאומית קוסמופרוף שנערכה בנובמבר האחרון בהונג קונג. "קיים כיום מגוון רחב של מיצויי צמחים, החל בצמחים כמו ברוקולי, דרך קאקאפו מיערות הגשם שבאמזונס, כשהמעניין במיוחד הוא מיצוי של צמח הבאקצ'וי שנבדק מדעית ונמצא יעיל מבחינת ערכיו ממש כמו רטינול. הטרנד הטבעי, שהחל זה מכבר במותגי אינדי נישתיים, כבר מחלחל גם לחברות הקוסמטיקה הגדולות. לדוגמה, חברת לוריאל השיקה בהודו מוצר קוסמטיקה טבעי המבוסס על שלושה חומרים בלבד, שלושתם טבעיים".

                       

                      מוצרים בהתאמה אישית: שמפו משלכם

                      פרסונליזציה היא מגמה בולטת בשנים באחרונות הן בתחום הרפואה והן בתחום הכושר והתזונה. עכשיו הגיעה תורה של תעשיית הביוטי. לא מוצאים שמפו שמתאים לכם? אין שום בעיה. ב־2020 תוכלו להזמין לעצמכם, אונליין כמובן, שמפו, מרכך ועוד שלל תכשירי קוסמטיקה שירקחו עבורכם על פי שאלון קפדני שתמלאו - והם אמורים לענות על הצרכים הספציפיים שלכם. תוכלו אפילו להעניק שם לתכשיר שלכם, לבקש שיהיה נטול ריח ולבחור באיזה צבע תהיה הפורמולה. אחת החברות המובילות בתחום היא Function of Beauty שעלתה לאוויר עם קמפיין שיווק מסיבי באינסטגרם וביוטיוב והפכה להצלחה היסטרית. סביר להניח שהשנה יותר ויותר חברות כאלה יצוצו ויאפשרו לנו להרכיב לעצמנו תכשירים שיענו על הצרכים הספציפיים שלנו.

                       

                       

                       

                      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: אמיר יהל)
                      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: אמיר יהל)
                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד