בדקנו: תרגול ביקראם יוגה תורם לשריפה של יותר מ־1,000 קלוריות?

בניגוד לשאר זרמי היוגה, לביקראם יצא מוניטין של שורפת קלוריות רצינית. האמנם? נכנסנו למעבדה המטבולית שלנו כדי לבדוק את המיתוס - וחזרנו עם התשובות

בשונה משיטות תרגול אחרות, הביקראם יוגה מבוצעת בטמפרטורה גבוהה של כ־38־40 מעלות צלזיוס, ומכאן כביכול "הסוד המטבולי" שלה (צילום: Shutterstock)
בשונה משיטות תרגול אחרות, הביקראם יוגה מבוצעת בטמפרטורה גבוהה של כ־38־40 מעלות צלזיוס, ומכאן כביכול "הסוד המטבולי" שלה (צילום: Shutterstock)

אנשים שמתרגלים יוגה באופן עקבי מדווחים על שיפור ביכולת האירובית ובכוח השרירים, ובכלל על הרגשה כללית ובריאות טובות יותר. עם זאת, מעט מאוד מחקרים עסקו בתרומה המדעית האמיתית של היוגה לבריאות, ואלה שכן בחנו זאת התמקדו בהיבטים רפואיים יותר וקשרו את תרגול היוגה להפחתת הסיכון ליתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב וכלי דם.

 

ומה עם ירידה במשקל? ובכן, בהקשר הזה היוגה אינה מהפעילויות שורפות הקלוריות המצטיינות. היא נחשבת לפעילות קלה עד בינונית השורפת 110־140

קלוריות בתרגול ממוצע באחד מזרמי היוגה השונים כמו ויניאסה יוגה, אשטנגה יוגה, איינגר יוגה ועוד. אבל לשיטת תרגול יוגה אחת - ביקראם יוגה - יצאו מוניטין כשורפת קלוריות ממשית.

 

למעשה, לא מעט מאלה שפונים לתרגול ביקראם יוגה עושים זאת בעקבות פרסומים באתרים שונים על התרומה החריגה ויוצאת הדופן שלה לצמצום הגזרה עם ההוצאה הקלורית המדהימה — 1,000 קלוריות לסשן! וההסבר? בשונה משיטות תרגול אחרות, הביקראם יוגה מבוצעת בטמפרטורה גבוהה של כ־38־40 מעלות צלזיוס, ומכאן כביכול סודה המטבולי.

 

מהי ההוצאה הקלורית היומית בתרגול יוגה מסוג ביקראם? (צילום: Shutterstock)
    מהי ההוצאה הקלורית היומית בתרגול יוגה מסוג ביקראם?(צילום: Shutterstock)

     

    המיתוס: תרגול ביקראם יוגה תורם לשריפה של יותר מ־1,000 קלוריות באימון.

     

    מה בדקנו: מהי ההוצאה הקלורית היומית בתרגול יוגה מסוג ביקראם

     

    איך בדקנו: ביקשנו ממורה מוסמכת ליוגה ומתרגלת ביקראם ותיקה לבצע אימון מלא שכלל 26 תנוחות ושני תרגילי נשימה בשני מועדים שונים - בפעם הראשונה בטמפרטורת החדר, ובפעם השנייה בטמפרטורה ממוצעת של 33 מעלות צלזיוס עם לחות גבוהה.

     

    מה מצאנו: ביצוע אימון ביקראם יוגה בטמפרטורה גבוהה שורף 13% יותר קלוריות מאשר אימון דומה בטמפרטורת החדר, אבל במספרים מוחלטים זה מסתכם רק ב־156 קלוריות בשעה או 3.4 קלוריות לכל ק"ג משקל גוף (וכל אחד יחשב לעצמו), רחוק מאוד מההבטחות הדמיוניות ל־1,000 קלוריות בסשן. גם השמועה על כך ששריפת הקלוריות גבוהה לאחר סיום האימון אינה נכונה ומסתכמת בקלוריות ספורות בלבד.

     

    מדד הקלורימטר:

     

       

       

      לא נכון. בשל העובדה שהתרגול מתבצע בטמפרטורת חדר גבוהה, בביקראם יוגה שורפים יותר קלוריות בהשוואה לתרגולי יוגה אחרים, אך התוצאות דומות לידוע בספרות המקצועית. יוגה אינה אמצעי לשריפת קלוריות משמעותית גם כשמדובר בתנאי סביבה קשוחים.

       

      הקלורימטר - איך זה עובד?

      מדי חודש אנחנו בודקים במדור מיתוסים על תזונה, כושר ודיאטה במחקר מבוקר ובוחנים האם המיתוס הזה אמיתי או שקרי בכלים מדעיים מדידים, באמצעות המעבדה המטבולית.

       

      בדקנו אחת ולתמיד:

       

      המעבדה המטבולית: מבוססת על שני חדרי קלורימטריה אטומים עם פתח כניסה ויציאת אוויר אחת. בכל שנייה ושנייה מתבצע ניטור מדויק של שחלוף הנשימה, כלומר צריכת החמצן ופליטת דו־תחמוצת הפחמן. איסוף הנתונים מאפשר מעקב אחר חילוף החומרים - ההוצאה הקלורית בזמן מנוחה, אכילה ופעילות גופנית. מנתונים אלה אפשר להסיק על סך הקלוריות היומי, הסיבות לקושי לרזות, מקסום הפעילות הגופנית והדיאטה המתאימה לכם.

       

      המומחה שלנו: צחי כנען, דיאטן קליני, מומחה להרזיה, מטבוליזם ותזונת ספורט

       

      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד