בדקנו אחת ולתמיד: ריצה והליכה למרחק זהה שורפות אותן קלוריות?

האם כדאי להתאמץ ולרוץ או שהליכה מהירה תיתן תוצאה דומה? נכנסנו למעבדה המטבולית כדי לבדוק: מהי ההוצאה הקלורית בזמן ריצה או הליכה של 5 ק"מ

פעילות גופנית זהה שורפת אותה כמות קלוריות. למשל, ריצה איטית דומה לריצה מהירה, והליכה נינוחה דומה להליכה מאומצת כל עוד שומרים כמובן על אותו מרחק (צילום: Shutterstock)
פעילות גופנית זהה שורפת אותה כמות קלוריות. למשל, ריצה איטית דומה לריצה מהירה, והליכה נינוחה דומה להליכה מאומצת כל עוד שומרים כמובן על אותו מרחק (צילום: Shutterstock)

מתכננים דיאטה שמשלבת אימוני אירובי ותוהים אם אתם צריכים להתחיל לרוץ, או שאולי גם הליכה בקצב מהיר יחסית תעשה את אותה עבודה? כבר עכשיו כדאי שתדעו שהתשובה מעט מורכבת, ועיקרה שפעילות גופנית זהה שורפת אותה כמות קלוריות. למשל, ריצה איטית דומה לריצה מהירה, והליכה נינוחה דומה

להליכה מאומצת כל עוד שומרים כמובן על אותו מרחק. לעומת זאת, בהשוואה בין שני סוגים שונים של מאמץ גופני - ריצה והליכה - התוצאה תהיה שונה. למשל, בריצה אנו שורפים יותר קלוריות מהליכה בעיקר בגלל אותו רגע שבו הגוף משקיע אנרגיה עצומה מול כוח הכבידה כדי להצליח לנתק את הרגליים גבוה מעל הקרקע.

 

ישנן נוסחאות לא מעטות המנבאות את שריפת הקלוריות בזמן מאמץ גופני. שעוני ספורט למשל משתמשים בנתונים כמו דופק, גובה, משקל וגיל ומשקללים אותם לנוסחה המעריכה את ההוצאה הקלורית הממוצעת. אבל השאלה כמובן היא אם הם מעריכים זאת נכונה? והתשובה בדרך כלל שלילית, כי אף אחד מאיתנו אינו באמת "ממוצע".

 

מהי ההוצאה הקלורית בזמן ריצה או הליכה של 5 ק"מ? (צילום: Shutterstock)
    מהי ההוצאה הקלורית בזמן ריצה או הליכה של 5 ק"מ?(צילום: Shutterstock)

     

    המיתוס: אם נרוץ או נלך במהירות 5 ק"מ נשרוף אותה כמות קלוריות

     

    מה אומרים המחקרים: לצורך הערכת ההוצאה הקלורית בזמן ריצה נוהגים להשתמש בנוסחת "שדה" שבה מכפילים את המשקל במרחק שאותו עוברים. למשל, אם המשקל שלכם 60 ק"ג ורצתם 10 ק"מ, שרפתם 600 קלוריות. אם עברתם את אותו מרחק בהליכה, תצטרכו להפחית 30% מההוצאה הקלורית, כלומר 420 קלוריות. בנוסחה זו אין הבדל בין גברים לנשים, בין צעירים למבוגרים, בין רזים לשמנים, ולכן התוצאה משוערת בלבד.

     

    מה בדקנו: מהי ההוצאה הקלורית בזמן ריצה או הליכה של 5 ק"מ.

     

    איך בדקנו: ביקשנו מהדיאטן ותזונאי הספורט איתי אהרונסון להגיע פעמיים למעבדה המטבולית. בפעם הראשונה הוא התבקש לרוץ 5 ק"מ בקצב 7.5 קמ"ש, ובפעם השנייה - ללכת 5 ק"מ בשעה. לאחר כל פעם נמדדה גם ההוצאה הקלורית לאחר האימון, כלומר האפקט המטבולי הנוסף של האימון הגופני.

     

    עוד במבחן הקלורימטר: האם קפה לפני אימון מגביר את שריפת השומן? >>

     

    מה מצאנו: כצפוי, ההוצאה הקלורית בריצה הייתה גבוהה מהליכה - 732 קלוריות לעומת 348. גם שריפת השומן במהלך המאמץ הגופני הייתה מעט גבוהה בריצה, אך לא באופן משמעותי. ומה עם האפקט המטבולי הנוסף של האימון הגופני? לאחר האימון ובמשך שעה עלה חילוף החומרים בהליכה ב־5% ובריצה ל־8%, גם כן הבדל לא משמעותי.

     

    נכון או לא נכון במבחן הקלורימטר

       

       

      לא נכון. בריצה אנו שורפים יותר קלוריות לעומת הליכה לאותו מרחק. אבל הנתון המפתיע היה שההוצאה הקלורית של הנבדק בזמן ריצה הייתה גבוהה ב־50%(!) לעומת הליכה, ולא ב־30% כפי שמחשבת הנוסחה הממוצעת, זאת קרוב לוודאי בשל נתוניו האישיים, כמו גנטיקה, יעילות התנועה והכושר הגופני הנוכחי.

       

      הקלורימטר - איך זה עובד?

      מדי חודש נבדוק במדור מיתוסים על תזונה, כושר ודיאטה במחקר מבוקר ונבחן אם המיתוס הזה אמיתי או שקרי בכלים מדעיים מדידים באמצעות המעבדה המטבולית.

       

      המעבדה המטבולית: מבוססת על שני חדרי קלורימטריה אטומים עם פתח כניסה ויציאת אוויר אחת. בכל שנייה ושנייה מתבצע ניטור מדויק של שחלוף הנשימה, כלומר צריכת החמצן ופליטת דו־תחמוצת הפחמן. איסוף הנתונים מאפשר מעקב אחר חילוף החומרים - ההוצאה הקלורית בזמן מנוחה, אכילה ופעילות גופנית. מנתונים אלה אפשר להסיק על סך הקלוריות היומי, הסיבות לקושי לרזות, מקסום הפעילות הגופנית והדיאטה המתאימה לכם.

       

      המומחה שלנו: צחי כנען, דיאטן קליני, מומחה להרזיה, מטבוליזם ותזונת ספורט.

       

       

      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד