אדוני הסליחות: מותגי האופנה שהעבירו את השנה בהתנצלויות

דולצ'ה & גבאנה העליבו את הסינים, קים קרדשיאן את היפנים, דיור עצבנו את ילידי אמריקה וברברי הכעיסו את כולם – בקשת הסליחה מעולם לא היתה אופנתית יותר

איתי יעקב

|

08.10.19 | 05:49

"התאבדות אינה אופנה", כתבה הדוגמנית בפייסבוק ומנכ"ל המותג ברברי התנצל באופן פומבי (צילום: AP)
"התאבדות אינה אופנה", כתבה הדוגמנית בפייסבוק ומנכ"ל המותג ברברי התנצל באופן פומבי (צילום: AP)
הסיפור המרכזי של השנה, עם ההתנצלות המקיפה ביותר. דולצ'ה & גבאנה (צילום: Andreas Rentz/GettyimagesIL)
הסיפור המרכזי של השנה, עם ההתנצלות המקיפה ביותר. דולצ'ה & גבאנה (צילום: Andreas Rentz/GettyimagesIL)

הדיקטטור הגדול של מותגי האופנה הוא לא המעצב הראשי, אלא שורת הרווח ממכירת בגדים, אביזרים וקוסמטיקה. בעידן של תקינות פוליטית ותחושת היעלבות תמידית של קבוצות באוכלוסיה, גם אם מדובר במיליארד סינים שהם כוח קנייה מהחזק בעולם, מותגי אופנה פועלים במציאות שבה אסור להרגיז אף אחד.

 

בשנה החולפת מצאו את עצמם יותר ויותר מותגי אופנה נדרשים להתנצל בפני צרכנים ועמים, בעקבות קמפיינים שנתפסו כמעודדי גילויי גזענות וניכוס תרבותי; פריטי לבוש פוגעניים שעוצבו ככל הנראה ללא מחשבה נוספת; ופליטות פה של מעצבים בעלי פה גדול מלכתחילה, שלא השכילו להבין כי בעידן הרשתות החברתיות, מה שנראה כמו בדיחה משעשעת בין חברים עלול לקבור להם את המותג לעולמים.

 

אם בעבר צצו מקרים בודדים של שיח פוגעני בין מותג ללקוח, לאחרונה נראה כי מדובר במגמה אופנתית חדשה, עד שמדי שבוע קבוצה מסוימת נעלבת ממותג מסוים, שמצדו ממהר לבקש סליחה. חוץ מקרל לגרפלד המנוח, שלעולם לא התנצל על אמירותיו הפוגעניות. לרגל יום כיפור, הנה כמו מהשמות המובילים בשמאטע ביזנס שהתנצלו השנה באופן פומבי.

 

דיור כבשו את אמריקה

גבר לבן יוצא לגלות את אמריקה במדבריות בתולית, כשסביבו ניתן לזהות דמות של יליד אמריקאי בבגד נוצות מסורתי שמקפץ בערבות יוטה, ודמות אישה מסתורית שיוצאת מתוך בגד פרווה אפור. כך נפתח סרטון הפרסומת לבושם הגברים Sauvage של המותג דיור. אם זה לא הספיק למותג כדי לתפוס חזקה על התרבות האמריקאית הילידית ולנכס אותה, הפרסומת נחתמת באמירה We Are The Land, שלא מותירה מקום לספק בדבר "הכיבוש" הצרפתי. תוך פחות מיומיים מאז יצאה הפרסומת בכיכובו של ג'וני דפ, התנצלה החברה והסירה אותה מהרשתות החברתיות וערוץ היוטיוב שלה. "במשך שנים ארוכות מחויב בית דיור נגד גזענות או כל סוג של אפליה, ונמשיך לעבוד עם ארגונים הנלחמים בנושאים אלה", יצא המותג בהצהרה, "קמפיין זה נוצר בהשראת התרבות הילידית האמריקאית העמוקה והעשירה, שאותה מכבד בית דיור בכבוד רב".

 

 

ברברי שיחקו עם חבל תלייה

תצוגת הביכורים של ריקרדו טישי למותג ברברי בפברואר השנה נפתחה, איך לא, בפרובוקציה על המסלול, כשהדוגמנית ליז קנדי נאלצה לעטות על צווארה אביזר יוצא דופן: חבל תלייה. הדוגמנית המזועזעת פרסמה פוסט בפייסבוק, שבו סיפרה כי הנושא קרוב ללבה שכן התמודדה בעבר עם התאבדות בתוך המשפחה. "התאבדות אינה אופנה", הסבירה קנדי, "היא לא זוהרת או אדג'ית, ומכיוון שתצוגה זו הוקדשה לצעירים שמבטאים את קולם, הנה תורי. ריקרדו טישי וכל הצוות של ברברי – אני לא מסוגלת להבין איך הרשיתם למראה של חבל שתלוי על הצוואר לעלות על מסלול התצוגה? איך יכול להיות שמישהו התעלם מזה וחשב שזה בסדר, במיוחד כחלק מקו שמוקדש לנערות ונערים?"

 

בתשובה, מנכ"ל המותג מרקו גובטי התנצל באופן פומבי והודיע כי הפריט יוסר מהקולקציה, כמו גם תמונות שלו ברשתות החברתיות.

 

דולצ'ה & גבאנה העליבו את הסינים

הסיפור המרכזי של השנה, עם ההתנצלות המקיפה ביותר, שייך לבית האופנה האיטלקי דולצ'ה & גבאנה. הפרשה נפתחה בקמפיין שנוי במחלוקת, המשיכה בתגובה גועלית באינסטגרם של המייסד סטפאנו גבאנה, והגיעה לביטול תצוגת האופנה של המותג בסין והשחתה של תיקי המותג על ידי לקוחות סיניים זועמים.

 

הכל החל לקראת התצוגה של המותג בסין, כשפורסמו באינסטגרם של דולצ'ה & גבאנה מספר סרטוני מחווה, ביניהם סרטון הומוריסטי לכאורה שבו נראית אישה סינית מנסה לאכול ללא הצלחה פיצה מלבנית גדולה באמצעות צ'ופסטיקס. מה שאולי נראה לצופים מערביים כמו בדיחה חביבה על פערי תרבות, נתפש בקרב מיליארד סינים כגזענות, והרשתות החברתיות בסין החלו במסע ציד נגד בית האופנה.

 

זו היתה רק הכנה לפרסום של עמוד האינסטגרם הפופולרי דיאט פראדה, שחשף התכתבות בין גבאנה לבין הגולשת מיכאלה טרנובה, בה הוא קורא לסין מדינה מחורבנת (על ידי שימוש באימוג'י של ערימת צואה), וכותב שכל העולם יודע כי סינים אוכלים כלבים. מכאן הדרך לביטול התצוגה היתה מהירה, תוך התנערות מהמותג של דוגמניות סיניות ומובילי דעת קהל שהיו מתוכננים להשתתף באירוע. תוך פחות מ-24 שעות, התקפל בית האופנה ולאחר מספר ימים אף צילם סרטון התנצלות פומבי. מאז גבאנה נמצא גם בגמילה מאינסטגרם.

 

הקמפיין של דולצ'ה & גבאנה בסין
    הקמפיין של דולצ'ה & גבאנה בסין
     

     

    מרסלו בורלון לגלג על מדונה

    מעצב האופנה מרסלו בורלון לא שמח מכך שמדונה הלכה ורכשה בגד בעיצובו, ותמונותיה לבושה בו פורסמו בתקשורת. בפוסט שפרסם בחשבון האינסטגרם שלו, כינה בורלון את מלכת הפופ בת ה-61 "אסלה אנושית", ועל הדרך הסביר למעריציו כי היא רכשה את הבגדים ולא קיבלה אותם במתנה, כפי שנהוג לרוב בין מעצבים לידוענים. בעקבות הביקורת כלפיו, הוא מיהר להתנצל והסביר כי דבריו לא הובנו כהלכה. מדונה, כדרכן של מלכות, לא התעכבה על הסיפור.

     

    שילמה מכספה. מדונה בבגדים של מרסלו בורלון (צילום: Splashnews/asap creative)
      שילמה מכספה. מדונה בבגדים של מרסלו בורלון(צילום: Splashnews/asap creative)

       

      כעס שמדונה רכשה את עיצוביו. מרסלו בורלון (צילום: Ernesto S. Ruscio/GettyimagesIL)
        כעס שמדונה רכשה את עיצוביו. מרסלו בורלון(צילום: Ernesto S. Ruscio/GettyimagesIL)

          

        גוצ'י ופראדה הואשמו בבלאק פייס

        לא רק הסינים נעלבו השנה מגילויי גזענות, אלא גם כהי עור. בתי האופנה גוצ'י ופראדה יצרו השנה, כל אחד בנפרד, פריטי לבוש ואביזרים בסגנון "בלאק פייס": סריג גולף שחור עם שפתיים אדומות בגוצ'י; מחזיק מפתחות שעליו דמות של ספק אדם-ספק קוף עם שפתיים אדומות גדולות בפראדה, שנמכר כקישוט לתיקי היוקרה של המותג במחיר 550 דולר ליחידה.

         

         

        בשני המקרים המוצרים הוסרו מיד מהמדפים, ובגוצ'י אף מיהרו להתנצל ולהודיע כי יקימו צוות בדיקה על מנת להימנע ממקרים דומים. זה לא ממש עבד להם, כשבתצוגת אביב-קיץ 2020 של המותג, שנערכה בחודש שעבר במילאנו, שיגר המעצב אלסנדרו מיקלה דוגמניות ודוגמנים בבגדים לבנים עם חגורות קשירה שהזכירו חלוקים בבתי חולים פסיכיאטריים. כאן המחאה נוצרה כבר על המסלול, כשהדוגמנית איישה טן ג'ונס, הסובלת בעצמה מחרדה וסכיזופרניה, הניפה בתצוגה את ידיה ועליהן הכיתוב Mental Health Is Not Fashion.

         

        הודיעו כי יקימו צוות בדיקה על מנת להימנע ממקרים דומים. גוצ'י (צילום: GettyimagesIL)
          הודיעו כי יקימו צוות בדיקה על מנת להימנע ממקרים דומים. גוצ'י(צילום: GettyimagesIL)

           

          קים קרדשיאן הרגיזה את היפנים

          קים קרדשיאן חשבה שהיא יכולה לעשות מה שהיא רוצה בעולם, אבל אז באו היפנים וכמעט הובילו אותה לבצע חרקירי במותג שלה. הסיבה: קרדשיאן השיקה קולקציית מחטבים והלבשה תחתונה בשם Kimono, שכנראה נראה לה כמו קריצה לשמה הפרטי. מבחינה עיצובית, כמובן, לא היה קשר בין הבגדים המחטבים והצמודים ללבוש היפני המסורתי באותו השם.

           

          היפנים לא אהבו את הצעד של מלכת האינסטגרם, ומחאה החלה בעולם. "בגדי הספורט האלה בכלל לא מזכירים קימונו – היא סתם בחרה שם שיש בו את המילה קים, בלי שום כבוד למה הבגד הזה באמת מייצג בתרבות שלנו", אמרה אחת המוחות היפניות בראיון לרשת BBC. מהר מאוד החלו להצטבר ברשת גילויי מחאה נגד קרדשיאן תחת ההאשטג KimOhNo#, עד שהיא הבינה את גודל הנזק, החליטה להתקפל כאוריגמי ולהחליף את שם המותג ל-Skims.

           

          קימונו זו לא רק קריצה לשם קים. קרדשיאן (צילום: AP)
            קימונו זו לא רק קריצה לשם קים. קרדשיאן(צילום: AP)
             

             

            ורסאצ'ה, ז'יבנשי וקואץ' ערערו על הריבונות הסינית

            בתי האופנה ורסאצ'ה, ז'יבנשי וקואץ' מצאו את עצמם פתאום במרכז פרשת נאמנות למדינה הסינית. כיוון שאף אחד לא רוצה להסתבך עם שוק היוקרה הגדול בסין – במיוחד לאחר החרם הסיני על דולצ'ה & גבאנה – מיהרו מותגי האופנה להתנצל.

             

            הכל החל לאחר שברשתות החברתיות בסין הופצו תמונות של חולצות טי שיצרו שלושת מותגי היוקרה עם הדפסים בגב בסגנון "סיבוב הופעות", שם התייחס כל אחד מהמותגים לטיוואן והונג קונג כמדינות עצמאיות. בעוד הונג קונג "הוחזרה" לסינים על ידי הבריטים בשנת 1997, בייג'ינג טוענת כי טיוואן בעלת הקול העצמאי היא מחוז סיני מורד.

             

             

            הרשתות החברתיות השתוללו, וכך גם "שגרירות" המותג הסיניות. דוגמנית-העל הסינית ליו וון, שגרירת המותג קואץ', כתבה בחשבון הווייבו שלה כי היא הפסיקה לשתף פעולה עם החברה. "השלמות והריבונות של אדמת סין אינן ניתנות להפרה. אני אוהבת את מולדתי ותומכת ללא עוררין בריבונות סין", כתבה.

             

            גם השחקנית הסינית יאנג מי, שהיתה שגרירת המותג ורסאצ'ה, מסרה כי "השלמות הטריטוריאלית של המולדת והריבונות שלי הן קדושות", ושהיא מפסיקה את עבודתה ההדוקה עם המותג. שלושת המותגים מיהרו להתנצל ברשתות החברתיות והורו להסיר את החולצות מהמדפים.

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד