אימפריית הריהוט ''קסטיאל'' שקעה, אך לנדל''ן המשפחתי יש עתיד מניב

סיור בין דייריו החדשים של המתחם ההיסטורי בדרום ת''א, עד שייבנה מעליו מגדל: בינתיים נכנסו פנימה שוכרים ססגוניים, שיצקו תוכן מפתיע לתוך המעטפת המחוספסת

אביטל ברוידא

|

18.02.19 | 10:05

החצר הפנימית במתחם קסטיאל, שבה הפעילה המשפחה גן אירועים, מככבת בעשרות אלבומי חתונה. היא נותרה כמעט כפי שהייתה - כולל רצפת החצץ הלבן ועץ הצאלון שנטעו משה ויהושע קסטיאל - אך היום היא משמשת את עובדי חברת הסטארט אפ Playstudios (צילום: שירן כרמל)
החצר הפנימית במתחם קסטיאל, שבה הפעילה המשפחה גן אירועים, מככבת בעשרות אלבומי חתונה. היא נותרה כמעט כפי שהייתה - כולל רצפת החצץ הלבן ועץ הצאלון שנטעו משה ויהושע קסטיאל - אך היום היא משמשת את עובדי חברת הסטארט אפ Playstudios (צילום: שירן כרמל)
הבניין ההיסטורי, שנבנה בשנות ה-40 של המאה הקודמת, היה במקור בית חרושת לטקסטיל. משפחת קסטיאל הפכה אותו למוקד עלייה לרגל של מעצבי בתים ולקוחות: למטה הייתה חנות הרהיטים היוקרתית, למעלה הקו הצעיר יותר. באחרונה אושרה תוכנית לבניית מגדל בן 17 קומות, ובניין מגורים של 7 קומות (צילום: שירן כרמל)
הבניין ההיסטורי, שנבנה בשנות ה-40 של המאה הקודמת, היה במקור בית חרושת לטקסטיל. משפחת קסטיאל הפכה אותו למוקד עלייה לרגל של מעצבי בתים ולקוחות: למטה הייתה חנות הרהיטים היוקרתית, למעלה הקו הצעיר יותר. באחרונה אושרה תוכנית לבניית מגדל בן 17 קומות, ובניין מגורים של 7 קומות (צילום: שירן כרמל)
המשרדים החדשים של Playstudios, בתכנון רענן שטרן ושני טל, בהירים ומוארים. הם מחולקים ל-3 אזורים סביב החצר הפנימית: החלק המרכזי, שהיה אולם התצוגה של החנות, הפך למבואת כניסה רחבה, שמובילה לשדרת מרחבי עבודה פתוחים, המוגדרים באמצעות העמודים והחלוקות הישנות של הבניין (צילום: שירן כרמל)
המשרדים החדשים של Playstudios, בתכנון רענן שטרן ושני טל, בהירים ומוארים. הם מחולקים ל-3 אזורים סביב החצר הפנימית: החלק המרכזי, שהיה אולם התצוגה של החנות, הפך למבואת כניסה רחבה, שמובילה לשדרת מרחבי עבודה פתוחים, המוגדרים באמצעות העמודים והחלוקות הישנות של הבניין (צילום: שירן כרמל)
"החצר היא הסיבה העיקרית שבגללה בחרנו את המקום", מספרת נציגת החברה, "לא התאים לנו מגדל, היה חשוב לנו האופי התל אביבי". שולחנות עגולים פוזרו מתחת לצאלון, ספות הונחו לאורך המרפסת, וגזע העץ ששימש בחתונות כבר משקאות חזר לתפקידו (צילום: שירן כרמל)
"החצר היא הסיבה העיקרית שבגללה בחרנו את המקום", מספרת נציגת החברה, "לא התאים לנו מגדל, היה חשוב לנו האופי התל אביבי". שולחנות עגולים פוזרו מתחת לצאלון, ספות הונחו לאורך המרפסת, וגזע העץ ששימש בחתונות כבר משקאות חזר לתפקידו (צילום: שירן כרמל)
חברת Ewave  יוזמת ומנהלת פרויקטי נדל"ן, בעיקר בדרום העיר. ''מדי שבוע מגיעים לכאן קונים פוטנציאלים, וככה הם יכולים לחוש את ההתחדשות שעוברת השכונה", מסביר מנכ''ל השיווק. האדריכל כפיר אזולאי צבע בשחור את המעטפת, שהייתה לבנה, ובחר רהיטים מהחנות שנסגרה (צילום: מושי גיטליס)
חברת Ewave יוזמת ומנהלת פרויקטי נדל"ן, בעיקר בדרום העיר. ''מדי שבוע מגיעים לכאן קונים פוטנציאלים, וככה הם יכולים לחוש את ההתחדשות שעוברת השכונה", מסביר מנכ''ל השיווק. האדריכל כפיר אזולאי צבע בשחור את המעטפת, שהייתה לבנה, ובחר רהיטים מהחנות שנסגרה (צילום: מושי גיטליס)
חברת splacer היא פלטפורמה אינטרנטית שמשכירה נכסים בערי ארה''ב למטרת הפקות, צילומים, השקות, אירועי אפנה, ערבי חברה וכל פנטזיה מסחרית אחרת (צילום: שירן כרמל)
חברת splacer היא פלטפורמה אינטרנטית שמשכירה נכסים בערי ארה''ב למטרת הפקות, צילומים, השקות, אירועי אפנה, ערבי חברה וכל פנטזיה מסחרית אחרת (צילום: שירן כרמל)
האדריכל דן חסון כמעט שלא נגע במעטפת. התקציב היה מוגבל, ועיקרו ''הלך לצמחייה הענקית שהכנסנו וממשיכה את הקיסוס שעוטף את הבניין" (צילום: שירן כרמל)
האדריכל דן חסון כמעט שלא נגע במעטפת. התקציב היה מוגבל, ועיקרו ''הלך לצמחייה הענקית שהכנסנו וממשיכה את הקיסוס שעוטף את הבניין" (צילום: שירן כרמל)
בפינת הבניין המתעגלת נמצא משרדה של אחת משתי השותפות האחיות בחברת ההפקות ''פאזה''. הפתחים החדשים הותאמו לוויטרינות ברזל שחורות שהובאו ממשרדיהן הקודמים, והן נפתחות אל מרפסת פנימית שמשקיפה מלמעלה על חלל הכניסה הכפול (צילום: שירן כרמל)
בפינת הבניין המתעגלת נמצא משרדה של אחת משתי השותפות האחיות בחברת ההפקות ''פאזה''. הפתחים החדשים הותאמו לוויטרינות ברזל שחורות שהובאו ממשרדיהן הקודמים, והן נפתחות אל מרפסת פנימית שמשקיפה מלמעלה על חלל הכניסה הכפול (צילום: שירן כרמל)
"מתוך כבוד למבנה השתדלנו לשמר כל מה שניתן, ורק להתאים אותו לצרכים שלנו", מסבירה פז גלינסקי. "מאוד אהבנו את מה שהיה לנו במתחם הקודם שלנו, אז פשוט הבאנו אתנו הכל – רהיטים, וילונות ותמונות, ואפילו דלתות וחלונות" (צילום: שירן כרמל)
"מתוך כבוד למבנה השתדלנו לשמר כל מה שניתן, ורק להתאים אותו לצרכים שלנו", מסבירה פז גלינסקי. "מאוד אהבנו את מה שהיה לנו במתחם הקודם שלנו, אז פשוט הבאנו אתנו הכל – רהיטים, וילונות ותמונות, ואפילו דלתות וחלונות" (צילום: שירן כרמל)
מעצבת האופנה תמי חומסקי יושבת בקומה העליונה, במה שבעבר היה חלק מהחנות קסטיאל as is (עוד לפני כן שימש השטח כסטודיו של האמן משה גרשוני). היא העבירה לכאן את הסטודיו שלה מביתה הפרטי ברמת אפעל. "חיפשתי מקום מחוספס, שהוא יותר מפעל מאשר חנות", היא מסבירה  (צילום: שירן כרמל)
מעצבת האופנה תמי חומסקי יושבת בקומה העליונה, במה שבעבר היה חלק מהחנות קסטיאל as is (עוד לפני כן שימש השטח כסטודיו של האמן משה גרשוני). היא העבירה לכאן את הסטודיו שלה מביתה הפרטי ברמת אפעל. "חיפשתי מקום מחוספס, שהוא יותר מפעל מאשר חנות", היא מסבירה (צילום: שירן כרמל)
בסוף הקומה העליונה, נושקת למרפסת הגג הענקית, יושבת חברת pyro, שהקימו ארבעה צעירים ועוסקת בניהול דיגיטלי של מותגים ברשת (צילום: שירן כרמל)
בסוף הקומה העליונה, נושקת למרפסת הגג הענקית, יושבת חברת pyro, שהקימו ארבעה צעירים ועוסקת בניהול דיגיטלי של מותגים ברשת (צילום: שירן כרמל)
החלק הזה של הבניין נראה הכי פחות מטופל, אבל המצב הזה התאים לשותפים, שעשו את מעט העיצוב החדש בעצמם. ''המיקום בדרום העיר והגראנג'יות של הבניין תואמים הרבה יותר את אופי החברה. מלבד זאת גם קיבלנו מרחב יותר גדול בפחות כסף'', מסביר אחד מהם (צילום: שירן כרמל)
החלק הזה של הבניין נראה הכי פחות מטופל, אבל המצב הזה התאים לשותפים, שעשו את מעט העיצוב החדש בעצמם. ''המיקום בדרום העיר והגראנג'יות של הבניין תואמים הרבה יותר את אופי החברה. מלבד זאת גם קיבלנו מרחב יותר גדול בפחות כסף'', מסביר אחד מהם (צילום: שירן כרמל)
עבודות של האמן רון אלוני על הגג. הסטודיו שלו נמצא כאן שנים. כמה זמן תימשך הפריחה המפתיעה של המתחם? (צילום: שירן כרמל)
עבודות של האמן רון אלוני על הגג. הסטודיו שלו נמצא כאן שנים. כמה זמן תימשך הפריחה המפתיעה של המתחם? (צילום: שירן כרמל)

מתחם ''קסטיאל'' בדרום תל אביב – בניין מרובע שעוטף חצר פנימית, משנות ה-40 של המאה הקודמת, בין הרחובות משה מאור ואבולעפיה, אלפסי ודרך קיבוץ גלויות – היה במשך שנים מוקד עלייה לרגל לבעלי הממון. מה שהחל לפני 80 שנה כמרפדייה קטנה של אפרים קסטיאל, סב המשפחה, הפך עם הצטרפות בניו משה ויהושע למותג של רהיטי יוקרה ולסמל של מצוינות בסצנת העיצוב המקומית.

 

עם התרחבות העסק המשפחתי רכשה המשפחה את הבניין ההיסטורי, שנבנה במקור כבית חרושת חנוך שפיגל לטקסטיל, ושיכנה בקומת הקרקע את חנות הדגל, שבשלב הזה התאפיינה ברהיטים יקרים ובעלי נוכחות, המיועדים לבעלי בתים עצומים. ב-2013 השיקה הנכדה דפנה את "קסטיאל As is", קו רהיטים צעיר וזול יותר, שהשתכן בקומה השנייה. את עסקי המשפחה במתחם השלים גן האירועים, שפעל בחלקו האחורי של המבנה ובחצר הפנימית הגדולה.

 

ביולי 2017, על רקע האישומים שהוגשו נגד אלון קסטיאל בעבירות מין (הוא הורשע מאז, ונשלח למאסר), הודיעו אביו ודודו על סגירתה של חנות הדגל המיתולוגית. לאחר כמה חודשים נסגר גם המותג הצעיר על כל סניפיו, ולבסוף נסגר גם מתחם האירועים.

 

אימפריית הרהיטים שקעה, אבל לנדל"ן המשפחתי מתוכנן עתיד מניב מאוד: הבלוק כולו יהפוך ל''מתחם מגורים ותעסוקה'', ביוזמתם של ענת ויהושע קסטיאל ושותפים נוספים, ובתכנונם של האדריכלים אלכס מייטליס וסיגל סרוסי ("מקום אדריכלות ובינוי ערים").

 

מתוך התוכניות החדשות: מעל המתחם ההיסטורי ייבנו מגדל בן 17 קומות ובניין מגורים בן 7 קומות (תכנית: מתוך mavat.moin.gov.il)
    מתוך התוכניות החדשות: מעל המתחם ההיסטורי ייבנו מגדל בן 17 קומות ובניין מגורים בן 7 קומות(תכנית: מתוך mavat.moin.gov.il)

     

    לפי התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית (מתן התוקף אמור להינתן בימים אלה), במתחם, שגודלו 4.8 דונם, ייבנו שני בניינים – מגדל בן 17 קומות, שחזיתו פונה לדרך קיבוץ גלויות והוא ישמש לתעסוקה או מלונאות, ובניין מגורים בן שבע קומות, הפונה לרחוב אלפסי ובו מתוכננות 102 יחידות דיור (10% מהן, לפי התוכנית, מיועדות להשכרה).

     

    בניין המגורים ייבנה מעל המבנה ההיסטורי של בית החרושת (שישופץ על אף שאינו מוגדר כבניין לשימור), ועל פי התכנית, הוא יוכל להמשיך לשמש כשטח מסחרי. בלב המתחם יהיה גן פתוח וירוק, בשטח של כ-520 מטרים רבועים.

     

    שלב ביניים בלי תאריך יעד

     

    מה קורה שם בינתיים? הרהיטים יצאו, אבל כמה מהאלמנטים המזוהים ביותר עם המתחם נשארו. צמח הקיסוס היפהפה, שמטפס על קירות הבניין ומשנה את צבעיו במשך השנה, עדיין הופך אותו לאחד הבניינים הכי עונתיים ופוטוגניים בעיר. בפנים ניצב עץ הצאלון הענק שנטעו האחים במרכז החצר הפנימית, ומתועד בוודאי בעשרות אלבומי חתונה.

     

    כך נראה פעם גן האירועים. הקיסוס והצאלון נשארו, וכך גם גדם העץ ששימש כבר משקאות (צילום: גיל פורת)
      כך נראה פעם גן האירועים. הקיסוס והצאלון נשארו, וכך גם גדם העץ ששימש כבר משקאות(צילום: גיל פורת)

       

      בתוך המבנה התעשייתי הנטוש מתרחש בשנה האחרונה תהליך מעניין של שימוש מחדש, שיימשך כמה שנים, עד שתהליך הבנייה המאסיבי יחל. הבניין התמלא בשוכרים – מגוון של חברות מתחומים שונים, שמייצרות יחד מתחם דינמי המצטרף למגמה החדשה של השכונה: הפיכתם של בנייני תעשייה לשעבר למרחבי עבודה מעודכנים, אך כאלה שאינם מנוכרים או מנותקים מהסביבה (כאן תוכלו לקרוא על דוגמה נוספת).

       

      בקומת הקרקע של מתחם קסטיאל, ששימשה את חנות הרהיטים ואת המשרדים, נמצאים היום משרד האדריכלים MY-Architects, חברת הנדל"ן Ewave, חברת ההפקות Faza וחברת ההייטק Play Studio.

       

      בקומה העליונה, ששימשה את רשת קסטיאל as is, התיישבו לצד הסטודיו של האמן רון אלוני חברות קטנות יותר, כולן מתחומי העיצוב: חברת הדיגיטל Pyro, פלטפורמת Splacer ומעצבת האופנה תמי חומסקי. כל אחד מהשוכרים עיצב את משרדיו באופן עצמאי, מתוך התייחסות והערכה למעטפת הישנה והמחוספסת.

       

      חדר המדרגות המקורי של המבנה נשאר כשהיה, מרווח ומואר, עם מדרגות טראצו האופייניות לבנייה התל אביבית לפני 80 שנה (צילום: שירן כרמל)
        חדר המדרגות המקורי של המבנה נשאר כשהיה, מרווח ומואר, עם מדרגות טראצו האופייניות לבנייה התל אביבית לפני 80 שנה(צילום: שירן כרמל)

         

        Ewave נדל''ן היא החברה הוותיקה במתחם. עוד בזמן קסטיאל הם שכרו כאן שטח קטן עבור משרד השיווק שלהם, ועם סגירת החנויות התרחבו. החברה מתמחה בייזום ובניהול פרויקטי נדל"ן, בעיקר בדרום העיר. "זו הסיבה שבחרנו להתמקם כאן: חשבנו שנכון יותר לפעול מתוך השכונות שבהן אנו בונים", מסביר אסף כהנר, מנכ"ל חטיבת השיווק. "מדי שבוע מגיעים לכאן עשרות קונים פוטנציאלים, וככה הם יכולים לחוש את ההתחדשות שעוברת השכונה".

         

        את המשרדים עיצב האדריכל כפיר גלאטיה אזולאי (K.O.T אדריכלים), שחילק את השטח, 300 מטרים רבועים, בין עמדות עבודה לאירוח של לקוחות.

         

        משרדי Ewave, בעיצוב K.O.T אדריכלים. קובייה ירוקה מכילה את המטבח ואת השירותים (צילום: מושי גיטליס)
          משרדי Ewave, בעיצוב K.O.T אדריכלים. קובייה ירוקה מכילה את המטבח ואת השירותים(צילום: מושי גיטליס)

           

          במרכז משרדיה של חברת הנדל''ן כמו שרטוט של בית, מרוהט בספות קסטיאל שנקנו לפני סגירת החנות (צילום: מושי גיטליס)
            במרכז משרדיה של חברת הנדל''ן כמו שרטוט של בית, מרוהט בספות קסטיאל שנקנו לפני סגירת החנות(צילום: מושי גיטליס)

             

            בהיקף הקומה תוכננו משרדי מכירות שקופים ורשמיים (צילום: מושי גיטליס)
              בהיקף הקומה תוכננו משרדי מכירות שקופים ורשמיים(צילום: מושי גיטליס)

               

              בחזית שפונה לרחוב אלפסי נמצאת הכניסה הרחבה ל-Playstudios. מי שהחלה כחברת הסטארט אפ ''שייקר'', נקנתה בידי חברת המשחקים הדיגיטליים Playstudios והפכה להיות הסניף הישראלי שלה, עם כ-100 עובדים והשטח הגדול ביותר במתחם: 1200 מ''ר של משרדים ו-500 מ"ר חצר, במה שהיה גן האירועים ומרבית שטחה של חנות הרהיטים לשעבר.

               

              כיאה לחברת הייטק, Playstudios גם השקיעה הכי הרבה משאבים בשיפוץ ובהתאמת החלל למטרתו החדשה. האדריכלים רענן שטרן ושני טל (Studio Rust) אחראים על העיצוב החדש. "רצינו לשמור על מהות המקום", מסבירים האדריכלים. "כשנכנסנו לכאן הוא היה במצב טוב, והכל היה לבן כמו גלריה. החלטנו לשמר את זה, ואת הפטיו. לכן המשכנו עם צבעוניות בהירה, שמדגישה את החצר וגם מרגיעה, לעומת הגרפיקה הצבעונית של החברה".

               

              playstudios, בעיצוב רענן שטרן ושני טל. בר מלבני וגדול פונה לחצר, ומאחוריו טריבונות עץ בהירות לישיבה (צילום: שירן כרמל)
                playstudios, בעיצוב רענן שטרן ושני טל. בר מלבני וגדול פונה לחצר, ומאחוריו טריבונות עץ בהירות לישיבה(צילום: שירן כרמל)

                 

                ביתני עץ בהירים משמשים כחדרי ישיבות קטנים לצוותים השונים. ליד כל ביתן עוצב סלון קטן, שקוף כלפי החצר (צילום: שירן כרמל)
                  ביתני עץ בהירים משמשים כחדרי ישיבות קטנים לצוותים השונים. ליד כל ביתן עוצב סלון קטן, שקוף כלפי החצר(צילום: שירן כרמל)

                   

                  שלטי ניאון מסמנים את אזורי העבודה של הצוותים (צילום: שירן כרמל)
                    שלטי ניאון מסמנים את אזורי העבודה של הצוותים(צילום: שירן כרמל)

                     

                    אולם האירועים הפך לחדר האוכל של העובדים (צילום: שירן כרמל)
                      אולם האירועים הפך לחדר האוכל של העובדים(צילום: שירן כרמל)

                       

                      חברת המשחקים הדיגיטליים מעסיקה היום כמאה עובדים (צילום: שירן כרמל)
                        חברת המשחקים הדיגיטליים מעסיקה היום כמאה עובדים(צילום: שירן כרמל)

                         

                        השיפוץ נעשה בהשקעה לא קטנה. תוך כמה שנים יחל פרויקט הבינוי החדש? (צילום: שירן כרמל)
                          השיפוץ נעשה בהשקעה לא קטנה. תוך כמה שנים יחל פרויקט הבינוי החדש?(צילום: שירן כרמל)

                           

                          השכנה משמאל היא חברת ההפקות הוותיקה FAZA, של האחיות פז ויפעת גלינסקי והשותף יורם פרידלנדר. ''פאזה'' מרימה הפקות בתחום המסחרי והאמנותי, ושותפה לפרויקטים כמו פאצ'ה קוצ'ה, צבע טרי ופסטיבל Offf.

                           

                          אל המשרדים החדשים הם נאלצו לעבור לאחר שמעונם הקודם, מתחם המוסכים של בזק בדרום העיר, פונה מיושביו לטובת הקמתה של שכונה חדשה. פאזה התיישבה בפינה הצפון-מזרחית של המתחם, שבה הייתה למטה הכניסה לחנות ואזור הקופות, ובקומה העליונה משרדי קסטיאל – 330 מ''ר בסך הכל.

                           

                          "מתוך כבוד למבנה השתדלנו לשמר כל מה שניתן, ורק להתאים אותו לצרכים שלנו", מסבירה פז גלינסקי. "מאוד אהבנו את מה שהיה לנו במתחם הקודם שלנו, אז פשוט הבאנו אתנו הכל – רהיטים, וילונות ותמונות, ואפילו דלתות וחלונות". העיצוב הופקד ביחדיו של יצחק רונן, מעובדי החברה.

                           

                          כל הרהיטים ב''פאזה הפקות'' הובאו ממשרדיהן הקודמים (צילום: שירן כרמל)
                            כל הרהיטים ב''פאזה הפקות'' הובאו ממשרדיהן הקודמים(צילום: שירן כרמל)

                             

                            ויטרינות הברזל הלבנות נשארו כשהיו. הן צופות אל פינת ישיבה קטנה עם ספת וינטג' וקיר של צילומים היסטוריים, ירושה מסבן הצלם של שתי האחיות השותפות (צילום: שירן כרמל)
                              ויטרינות הברזל הלבנות נשארו כשהיו. הן צופות אל פינת ישיבה קטנה עם ספת וינטג' וקיר של צילומים היסטוריים, ירושה מסבן הצלם של שתי האחיות השותפות(צילום: שירן כרמל)

                               

                              חדר הישיבות. התמחות בהפקות כמו צבע טרי ופאצ'ה קוצ'ה (צילום: שירן כרמל)
                                חדר הישיבות. התמחות בהפקות כמו צבע טרי ופאצ'ה קוצ'ה(צילום: שירן כרמל)

                                 

                                מעצבת האופנה תמי חומסקי יושבת בקומה העליונה, על שטח של 500 מ"ר, במה שבעבר היה חלק מהחנות קסטיאל as is (עוד לפני כן שימש השטח כסטודיו של האמן משה גרשוני). היא העבירה לכאן את הסטודיו שלה מביתה הפרטי ברמת אפעל. "חיפשתי מקום מחוספס, שהוא יותר מפעל מאשר חנות", היא מסבירה את הבחירה. "אני אוהבת שיש ניגוד בין בגדים חדשים למקום ישן. זה משמח אותי שאנשים באים לקנות בגד חדש במקום היסטורי".

                                 

                                החלל החדש משמש אותה כסטודיו, מקום לפרזנטציות, חנות ומחסן – וגם לערבי מוזיקה, הרצאות וארוחות. "לא היה כאן כלום כשנכנסתי, מלבד הקוביות הגדולות שחילקו בעבר את הקומה למיני חללי תצוגה. הרעיון היה להתחבר למה שיש". את עבודת העיצוב מחדש היא עשתה בעצמה, והוא משתנה בהתאם לשימוש הנדרש.

                                 

                                מעצבת האופנה תמי חומסקי עיצבה מחדש את הקומה בעצמה. הקוביות שחילקו קסטיאל as is נצבעו שחור ונפתחו בהן חלונות, והן משמשות להצגת הקולקציה (צילום: שירן כרמל)
                                  מעצבת האופנה תמי חומסקי עיצבה מחדש את הקומה בעצמה. הקוביות שחילקו קסטיאל as is נצבעו שחור ונפתחו בהן חלונות, והן משמשות להצגת הקולקציה(צילום: שירן כרמל)

                                   

                                  כל השאר - כורסאות, צמחים, פריטי נוי ווינטג' – הם מאוסף המעצבת. תאי המדידה נעים על גלגלים (צילום: שירן כרמל)
                                    כל השאר - כורסאות, צמחים, פריטי נוי ווינטג' – הם מאוסף המעצבת. תאי המדידה נעים על גלגלים(צילום: שירן כרמל)

                                     

                                    מצדו השני של המסדרון נמצאת חברת splacer, של השותפים עדי בירן וליאור אש. זוהי פלטפורמה אינטרנטית שהוקמה ב-2015 ומאפשרת השכרה של אלפי נכסים בערי ארצות הברית, למטרת הפקות, צילומים, השקות, אירועי אפנה, ערבי חברה וכל פנטזיה מסחרית אחרת.

                                     

                                    לחברה משרד בניו יורק, אך מרכז הפיתוח יושב בארץ וכולל עשרה עובדים. לכאן הם עברו לפני כמה חודשים והתמקמו על 140 מ"ר בחלק אחר של אולם התצוגה as is, לשעבר. "היה לנו תקציב מאוד מוגבל לתכנון מחדש, ורצינו להשאיר את הקסם של המקום", מספרים השותפים.

                                     

                                    האדריכל דן חסון כמעט שלא נגע במעטפת, והשאיר את רצפת הבטון הסדוקה והמערכות החשופות על התקרה הגבוהה. הוא חילק את המרחב לחדר עבודה משותף, חדר ישיבות שמשקיף על המדרגות הציבוריות וחלל מרכזי, שבו שולחן עגול ענקי וצמחייה ענפה.

                                     

                                    ''ספלייסר''. גם כאן הקסם הישן יחד עם תקציב מוגבל הכתיבו את הטון (צילום: שירן כרמל)
                                      ''ספלייסר''. גם כאן הקסם הישן יחד עם תקציב מוגבל הכתיבו את הטון(צילום: שירן כרמל)

                                       

                                      האדריכל דן חסון הציב במרכז שולחן עגול, שמקיף ומוקף בצמחייה (צילום: שירן כרמל)
                                        האדריכל דן חסון הציב במרכז שולחן עגול, שמקיף ומוקף בצמחייה(צילום: שירן כרמל)

                                         

                                        על הקיר גלויות השראה של נכסים שהחברה משכירה (צילום: שירן כרמל)
                                          על הקיר גלויות השראה של נכסים שהחברה משכירה(צילום: שירן כרמל)

                                           

                                          בסוף הקומה העליונה, נושקת למרפסת הגג הענקית, יושבת pyro. החברה, שהקימו לפני שלוש שנים ארבעה שותפים צעירים, עוסקת בניהול דיגיטלי של מותגים ברשת, משלב המיתוג, דרך בניית האתר ועד השיווק ברשתות החברתיות. היא מעסיקה 20 בעלי מקצוע מתחומים שונים – אנשי עיצוב, קריאייטיב ותוכן, ולפני כן ישבה במשרד ברמת החיל.

                                           

                                          "החלטנו לעבור לכאן כי המיקום בדרום העיר והגראנג'יות של הבניין תואמים הרבה יותר את אופי החברה. מלבד זאת גם קיבלנו מרחב יותר גדול בפחות כסף", אומר גל רובין, אחד השותפים. הם התיישבו בחלקו האחורי של אולם התצוגה לשעבר, על 300 מ"ר ואזור מתוחם במרפסת הגג. החלק הזה של הבניין נראה הכי פחות מטופל, אבל המצב הזה התאים לשותפים, שעשו את מעט העיצוב החדש בעצמם.

                                           

                                          מרפסת הגג של pyro. ''בהתחלה קשה ללקוחות לאכול את זה אבל בסוף מבינים את הייחוד'' (צילום: שירן כרמל)
                                            מרפסת הגג של pyro. ''בהתחלה קשה ללקוחות לאכול את זה אבל בסוף מבינים את הייחוד''(צילום: שירן כרמל)

                                             

                                            "אנחנו נהנים מהשכנות עם כל השוכרים כאן", מסכמת עדי בירן (Splacer) את מה שמשתמע מכולם. נראה שעירוב השימושים שצמח במתחם בצורה אורגנית עובד היטב, ומדגים מתחם שמשלב עבודה, מסחר ואמנות בהצלחה.

                                             

                                            חבל שאין זכות קיום ארוכה יותר לשלב הביניים החינני הזה, של שימושים מעורבים שצמחו מהשטח, עושים שימוש בקיים ומייצרים משהו חדש ומרענן. נשאר לקוות שבעלי הנכס יתנו למתחם הישן אפשרות להמשיך ולהתפתח, גם כשברקע יתרוממו מגדל דירות ומלון יוקרתי, זרים ככל שיהיו למרקם העירוני המקומי.

                                             

                                            המשפחה מסרבת למסור פרטים

                                             

                                            משפחת קסטיאל סירבה למסור פרטים לגבי לוחות הזמנים והתוכניות המעודכנות של הפרויקט החדש. מדוברות עיריית תל אביב-יפו נמסר: "תוכנית מתחם קסטיאל נמצאת בשלב תיקונים אחרונים לקראת מתן תוקף. מדובר בקרקע פרטית, והיזם מקדם את תוכנית העיצוב לפי שיקוליו שלו. לתוכנית הוגשה התנגדות אחת, הנוגעת לענייני בעלות ומימוש. ניתן לעיין בפרוטוקול הדיון באתר הוועדה המחוזית''. 

                                             

                                            --------------------------------

                                            קסטיאל הוא רק ההתחלה. טירוף הנדל"ן בפלורנטין לא נעצר:

                                             

                                            טירוף הנדל''ן בשכונה לא נעצר (צילום: ציפה קמפינסקי)
                                            טירוף הנדל''ן בשכונה לא נעצר (צילום: ציפה קמפינסקי)

                                             

                                             
                                            הצג:
                                            אזהרה:
                                            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד