איך אתם אוהבים את השינה שלכם? כך בדיוק גם תינוקכם רוצה לישון

    מיתוסים רבים קיימים בנושאי שינה של תינוקות, כמו, לא "לישון בחושך בצהרים" או "לישון ברעש, כדי שיתרגל". סיגל פולר, יועצת שינה, עם המיתוסים - וגם המציאות

    סיגל פולרפורסם: 17.05.18 08:58
    "ברגע שייצרנו ליובל את הסביבה המתאימה לשינה, גם ביום, הוא מצליח להירדם יותר בקלות ומדי פעם כבר חוצה את קו השעה של השינה". צילום אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
    "ברגע שייצרנו ליובל את הסביבה המתאימה לשינה, גם ביום, הוא מצליח להירדם יותר בקלות ומדי פעם כבר חוצה את קו השעה של השינה". צילום אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
    איך אתם אוהבים לישון? בחדר מואר, רועש אולי? אולי עם כמה קולות וצבעים מרצדים מול העיניים? כי אני פחות. אין דבר שאני אוהבת יותר משנת צהרים איכותית - להחשיך את החדר, לכבות אורות, להיכנס למיטה שלי, עם השמיכה שלי, ולהתמסר לשינה. אז למה כשזה מגיע לתינוקות שלנו אנחנו לא מאפשרים להם את הכיף הזה?

     

    מכירים את ההמלצות או שמא אקרא לזה הפחדות - אל תתנו לו לישון בחושך - הוא יתרגל. שיישן בסלון, כדי שלא יתבלבל בין היום ללילה. ועוד פניני חוכמה בסגנון, שגורמים לנו לתת לתינוקות שלנו לישון בסביבה לא נעימה שאני באופן אישי לא ממש הייתי רוצה לישון בה, לא ביום ולא בלילה.

     

     

    לטורים הקודמים של סיגל:

        

    בשבוע שעבר נפגשתי עם משפחה כזו. מאז שיובל, התינוק שלהם, נולד, הם נתנו לו לישון במהלך היום רק בעגלה, בסלון ובאור. שנות היום שלו מאוד קצרות ולא עוברות את ה-35 דקות. מאז שהתחלנו את התהליך כבר רואים שיפור. שאלתי אותם בדיוק כך, האם הם היו רוצים לישון בכאלה תנאים והאם היו מצליחים להגיע לשינה איכותית וטובה?

     

    ברגע שייצרנו ליובל את הסביבה המתאימה לשינה, גם ביום, הוא מצליח להירדם יותר בקלות ומדי פעם כבר חוצה את קו השעה של השינה. יש עוד דרך איתו כמובן, אבל זוהי דוגמה לשינוי קטן ופשוט שניתן לעשות ויעשה הבדל גדול, גם עבור התינוקות שלכם וגם עבורכם.

     

    תנאי שינה אידאליים עבור תינוקות (ובכלל):

     

    אור

    מאחורי הדעה הרווחת של הרגלת התינוק לשינה באור אין שום הסבר רציונלי. התינוק לא יתבלבל בין היום ללילה. ובגילאים הקטנים, כשעדיין שגרת

    היום לא מגובשת, זה לא מה שיעשה את ההבדל. כדי להרגיל תינוק ליום ולילה יש לחשוף אותו הרבה לאור שמש (מזל שאנחנו בישראל וזו אף פעם לא בעיה אצלנו). תנו לו לישון בחושך, גם ביום וגם בלילה, ובעיקר היו סבלניים והבינו שהם לא נולדים עם המנגנון הזה. בדיוק כמו שרוב האנשים לא אוהבים לישון עם אור שמש או מנורה דולקת, כך גם הקטנים.

     

    טמפרטורה

    דאגו שתהיה טמפרטורה נעימה בחדר השינה של התינוק. הטמפרטורה המומלצת היא סביב 22 מעלות (עד 24 מעלות). תינוק שחם לו מדי ירבה להתעורר, יכול לאבד נוזלים וחום גופו יעלה. גם פה, קחו את עצמכם כנקודת ייחוס. לא הייתם רוצים לישון בחדר חם מדי ולהזיע במהלך הלילה או לחילופין בחדר מאוד קר. חשוב לדעת שתינוקות עד גיל 6 שבועות עדיין לא מווסתים את חום גופם. לכן לגביהם יש הנחיות ספציפיות שאפשר להתעדכן בהן מול טיפת חלב.

     

    רעש

    תינוקות וילדים צריכים לישון ברעש רגיל וסביר של בית. אל תשמרו על דממת אלחוט עד שהילד נרדם ולאחר מכן. ההמלצה שלי היא להמשיך ולתפקד רגיל בבית (בגבולות הסביר, כמובן). אם אתם מייצרים לתינוק סביבה סטרילית וללא רעשי רקע, כך הוא מתרגל לישון ולאחר מכן תמצאו את עצמכם עם תינוק שכל רעש קטן מקפיץ ומעיר אותו. הרגל זה מאוד יקל על המשפחה כשיגיעו אחים נוספים והם כידוע פחות שומרים על קוד השקט בתחילת חייהם.

     

    צמצום גירויים

    אני ממליצה לנקות ממיטת התינוק גירויים ואביזרים שעלולים למשוך את תשומת לבו ולהפריע לשינה, כדוגמת מוביילים. הרבה הורים משתמשים בהם כדרך להירדמות, אך מגיע השלב (אתם תזהו על תינוקכם) בו כל הקולות, הצבעים והגירויים הם כבר יותר מדי עבורו ומפריעים לו להירדם. שימרו את המשחקים לזמן העירות ובעת השינה תנו לו רוגע ושלווה.

     

    טקס שינה

    אם אתם קוראים את הטורים שלי אתם יודעים שאני חסידה גדולה של טקסי שינה. צמצום גירויים והכנת התינוק לשינה יכולה לעשות פלאים מבחינת אופי ההירדמות שלו, גם ביום וגם בלילה. צמצמו את הגירויים, עשו פעילות מרגיעה ואז תכניסו את התינוק לשינה.

     

    השכיבו את התינוק במיטתו

    גם אם התינוק עדיין לא נרדם לבדו וצריך את עזרתכם, שאפו שהשינה תהיה במיטה. הרגילו אותו שזה המקום שלו לישון. צרו לו בטחון במיטה שלו כך שהיא מקום טוב ובטוח עבורו לשינה. בינינו, גם הרבה יותר נעים לישון במיטה נעימה מאשר בעגלה צפופה. שתהיה שינה נעימה ורגועה.

     

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

     

    סיגל פולר, יועצת שינה מוסמכת בשיטת "לילה טוב" ואמא לתומאס.

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יועצת שינה מוסמכת בשיטת "לילה טוב" - מענה תמידי ומיידי לבכי ומלווה משפחות לאחר לידה (פוסט פארטום דולה). חושבת שבכי של תינוק הוא השפה שלו ודרכו היחידה לתקשר עם העולם ולכן יש להיענות לו ולהיות שם עבורו בכל פעם שהוא זקוק לכם.

    נשואה לליאור ואמא לתומאס, שבזכותו ובזכות המון לילות לבנים והרדמות מורטות שיער הגעתי לאיפה שאני עכשיו. מאמינה בהעצמת ההורים, חיזוק האינטואיציה שלהם ומתן כלים להתמודדות עתידית.